Uppgradering av äldre dvd/hdd-brännare?

Permalänk
Medlem

Uppgradering av äldre dvd/hdd-brännare?

Hej hopp!
Jag har en Panasonic DMR-EX78 sedan snart 11 år. Den var nog nästan ny när jag köpte den 2010. Som jag förstått det så kan den inte ta emot HD-kanaler. Om man väljer kanal 61 (SVT1 HD) säger den att kanalen inte är tillgänglig men den vanliga ettan fungerar men med bedrövlig bildkvalitet. Är det möjligt att uppgradera tunern så att den tar emot HD-kanalerna? Eller måste man ha ett programkort i den? Det finns en slot på baksidan. Sen vill den ha scart för att fungera med inspelningar, men scart finns inte på tv:n. Adapter kan köpas dock.
Den kan inte heller bränna eller spela upp bluray. Kan man uppgradera till bluray-brännare? Ta hårddisken också samtidigt, nuvarande är på 250 GB, kanske skulle vara en 512 GB eller 1 TB. Det blir väl lika dyrt som att köpa en ny, antar jag. Men tunern och dvd-enheten kanske skulle vara värt att kosta på. En ny ligger på omkring 6 000-8 000 beroende på storlek på hårddisk och annan utrustning. De nya har wifi också.

Med vänliga hälsningar
Pär Nordqvist, Bollnäs

Permalänk
Rekordmedlem

Panasonic DMR-EX78 stödjer inte DVB T2 vilket är det som används idag, tunern klarar bara DVB T och PAL B, den har ingen hdmi ingång utan bara analoga videoingångar så du får nog betrakta den som utdaterad, att försöka uppdatera den är inte praktisk möjligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nästan alla TV har väl inspelning direkt till USB-hårddisk idag? Min gamla TV från 2013 hade det.

Det har ju nackdelarna att uppspelning bara fungerar på den inspelande TV:n på grund av kopieringsskydd och att det formatterar hårddisken så att befintligt innehåll försvinner. Men om din TV har funktionen så kanske det löser problemet? En USB-disk på några GB är ju inte jättedyr.

Jag tvivlar på att det finns legitima produkter som låter dig spela in HD-kanaler utan kopierings-begränsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Panasonic DMR-EX78 stödjer inte DVB T2 vilket är det som används idag, tunern klarar bara DVB T och PAL B, den har ingen hdmi ingång utan bara analoga videoingångar så du får nog betrakta den som utdaterad, att försöka uppdatera den är inte praktisk möjligt.

Jo HDMI finns, versionen är 1.3 har jag för mig. Ja det är nog rätt att den är ute.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av norda72:

Jo HDMI finns, versionen är 1.3 har jag för mig. Ja det är nog rätt att den är ute.

HDMI är bara en utgång.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!