Ångerrätt privatperson mot privatperson

Permalänk
Medlem

Ångerrätt privatperson mot privatperson

Hej!

Jag har för några dagar sedan sålt min dator till en privatperson över blocket, nu efter 2 dagar hävdar köparen att datorn kraschar när man stresstestar den. Detta var inget som jag stötte på men jag stresstestade heller aldrig datorn, jag spelade bara enstaka spel på den så som apex och BFV, inte en krasch.

Köparen var här, kollade så allting som var annonserat även var korrekt och vi startade ett spel där han såg att det flöt på liksom med fps och värme, vi packade ihop datorn och köparen förde över pengarna.

Nu vill personen ångra köpet och ha tillbaka sina pengar, vad har jag för rättigheter som säljare i detta fall?

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Kort svar: Köparen har genom köpet godkänt köpet och har därmed inga rättigheter att ångra etc.

Permalänk
Medlem

@evilurk

Det gäller väl inte mellan privatpersoner, sen har han ju testat datorn hos dig. Om det har hänt något så är det med säkerhet i transporten och inte ditt bekymmer, be han kolla över tempsen i datorn, har dom försämrats så har det hänt något med kylningen under transporten och det är inget du skall fixa utan det får köparen snällt fixa själv, alt att du hjälper denna för att vara snäll.

Men att komma 2dagar senare och säga att den kraschar låter ju väldigt skumt, det borde denna ha märkt direkt när den var uppkopplad hemma.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

@evilurk

Det gäller väl inte mellan privatpersoner, sen har han ju testat datorn hos dig. Om det har hänt något så är det med säkerhet i transporten och inte ditt bekymmer, be han kolla över tempsen i datorn, har dom försämrats så har det hänt något med kylningen under transporten och det är inget du skall fixa utan det får köparen snällt fixa själv, alt att du hjälper denna för att vara snäll.

Men att komma 2dagar senare och säga att den kraschar låter ju väldigt skumt, det borde denna ha märkt direkt när den var uppkopplad hemma.

Så har jag också förstått det, dessutom är de flesta grejerna i datorn ca 2 veckor gamla så det finns kvitton ifall man måste åberopa en reklamation.

Permalänk
Medlem

kortfattat så gäller inte konsumentlagstiftningen när det är mellan två privatpersoner.
Det går under köplagen som har mindre skydd.

Du har har ingen skyldighet sålänge ni inte avtalat om det, eller om du medvetet undanhållit fel på varan.
Men den sista är svårbevisad.

Mer läsning här: https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-kopsatt/kop-mella...

Med det sagt är det såklart alltid uppskattat om man är behjälplig, kan du hjälpa till tycker jag att du gör det.
Återköp är upp till dig, jag hade personligen inte erbjudit det utan istället hjälpt till med eventuella garanti/reklamantionsärenden.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem

Nä du har inget mer med den datorn o göra.
Vad vet du vad han har gjort under 2 dagar? Han kanske har klockat sönder den o nu gnäller att den inte funkar.
Dessutom som du säger så verkar det inte vara gamla grejer så han kan gott gå med kvitto till butik för garanti om det är nåt.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 7 5700x3D, 32Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Som andra sagt så har han inte mycket att komma med här. När man köper en dator (eller något annat) privat så köps det i "befintligt skick" om man inte skriver ett köpeavtal som säger något annat. Köparen har som jag förstått haft alla möjligheter att undersöka datorn i förväg. Precis som en köpare av en begagnad bil ofta får provköra bilen, och kanske t.om. låta den besiktigas av en tredje part innan köp. Om köparen väljer att inte göra det så är det på honom, och man kan ju heller inte anse att detta handlar om ett uppenbart fel som du borde informerat om (då hade han ju dessutom märkt det direkt när han tittade på den).

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB | Apple Certified Mac & iOS Technician

Permalänk

håller med ovan han har accepterat köpet även t.om. testat datorn innan köp vilket är mer än vad man många gånger har möjlighet vid vid begagnat köp.

och mycket kan hända under 2 dagar kan lika gärna vara han som tagit sönder den så du behöver bara hänvisa till tillverkargarantin som jag antar du skickade med när du sålde den i form av kvitton osv då denna gäller även för 2a hand köpare

ev butiksgaranti om butiken i fråga går med på det vilket de inte behöver göra pga att den garantin är endast avtal mellan orginalköparen och butiken.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ångerrätt har köparen ingen, däremot så kan han i princip reklamera datorn till säljaren om han anser att det är något fel på den.
När nu köparen hade möjlighet att testa datorn innan köp, så skulle jag säga att det är upp till köparen att bevisa att eventuellt fel fanns redan vid köpet, och att det inte är något som uppkommit senare.

Permalänk
Medlem

Är sjukt nojig över just detta har några gpu jag vill sälja, köparen kan ju i sin tur orsaka fel på korten och hävda att det inte fungerade.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av crew seven:

Är sjukt nojig över just detta har några gpu jag vill sälja, köparen kan ju i sin tur orsaka fel på korten och hävda att det inte fungerade.

Och sådant ligger egentligen inte på dig, bunkra upp med bevis, faktiskt testa korten i datorn och spela in det.

Permalänk
Medlem

Det vanligaste när sånt här händer är handhavandefel. Jag har själv råkat ut för det och det har alltid varit köparen som varit okunnig. Rent rättsligt så har man som säljare inga skyldigheter så länge man varit ärlig, men jag har alltid tagit den enklare vägen där köparen får lämna tillbaka produkten så länge den står för mina kostnader. Sen har jag kollat produkterna, noterat att de givetvis är felfria och sen sålt dem igen. Senast det hände tjänade jag 250:- på det hela. Ka-ching!

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

En ytterligare tanke man ska ha när folk kommer och vill ångra köpet, kolla hårdvaran du får tillbaka så han inte behållit något och du får ett trasig enhet tillbaks.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

En ytterligare tanke man ska ha när folk kommer och vill ångra köpet, kolla hårdvaran du får tillbaka så han inte behållit något och du får ett trasig enhet tillbaks.

Tack men det är inte på tal att häva köpet från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Ångerrätt har köparen ingen, däremot så kan han i princip reklamera datorn till säljaren om han anser att det är något fel på den.
När nu köparen hade möjlighet att testa datorn innan köp, så skulle jag säga att det är upp till köparen att bevisa att eventuellt fel fanns redan vid köpet, och att det inte är något som uppkommit senare.

Han har ingen reklamantionsrätt alls, i alla fall inte när han nu haft möjlighet att testa produkten innan han köpte den, när det säljs varor mellan två privatpersoner gäller köplagen som är ganska tandlös och inte tvingande.

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-kopsatt/kop-mella...

Vill man ha på papper vad som kommit överens vid säljtillfället så kan jag rekommendera att använda blockets köpekontrakt som finns här, signeras av båda parterna med bankID, då kan man anteckna ner allt som gjorts, t.ex. att köparen erbjudits att testa innan köp osv. Man kan använda det även om blocket inte är inblandat i övrigt.

https://swiftcourt.com/sv/kontrakt/blocket/kopekontrakt

Vi sålde en gammal bild till en snubbe för ett par veckor sedan, bilen hade massor med kända fel som vi va öppna med i annonsen, han prutade därför rejält på bilen innan han ens kom och tittade på den. Vi ville bara bli av med skiten så det spelade inte oss så stor roll vad vi egentligen fick betalt, och idioten hade ändå mage att höra av sig ett par dagar sedan och klaga på att bilen hade många fel som va dyra att laga och tyckte att vi skulle ge honom pengar tillbaka på köpet (som förövrigt handlade om 3500kr... Vi la ut bilen för 7000...) Folk försöker tyvärr med alla möjliga jävla rövare när det gäller privatköp.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB | Apple Certified Mac & iOS Technician

Permalänk
Medlem

Köparen har i köplagen har mycket långtgående undersökningsplikt. Denna plikt är att betrakta som ej uppfylld om fel som ska kunna upptäckas vid eller innan köptillfället upptäcks först senare. En varm processor ska kunna upptäckas vid stresstest då datorn undersöks vid köptillfället och har köparen inte gjort detta test, trots att han inte varit förhindrad att göra det, så kan han således inte reklamera detta efteråt.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Som alla har påpekat i tråden, han har godkänt köpet, testat varan. Och såvida du inte har skrivit i annonsen att den är perfekt till överklockning, passerat "stress tests" alltså saker utöver normal användning, så är du helt utan skuld här.

Blocket är underbart - så många udda människor man blir aldrig klok på dom.

Jag hade en köpare som ville ha pengarna tillbaka 2 år senare då han hävdar att en dator var defekt från starten. Jag frågade honom varför 2 år senare? Jo, det var för att han skulle resa bort och hade inte tid med att testa grejorna.

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla svar, jag har pratat med köparen och lagt fram dessa argument, han var lite butter och besviken, vilket jag såklart förstår om nu datorn kraschar när han stresstestar den, det var ändå en väsentlig summa som betalades för datorn.

Han hade alla möjligheter att testa datorn men valde att kolla så alla komponenterna var de som annonserades samt att starta apex där han kollade fps och temperaturer, han såg där att allting var okej och vi packade ihop datorn samt att det då gjordes en banköverföring, sen var det tack o hej!

Köparen ville från början ha ett avtal men det skulle bara avse vilka komponenter som datorn innehöll, så han inte skulle få ett 5600x när jag annonserat ett 5900x exempelvis, men jag sa då att han får komma hit och titta efter själv, förstod inte riktigt vitsen med ett avtal när man kan bekräfta sådant på plats, vilket han även valde att gå med på senare.

Permalänk
Skrivet av evilurk:

Köparen ville från början ha ett avtal men det skulle bara avse vilka komponenter som datorn innehöll, så han inte skulle få ett 5600x när jag annonserat ett 5900x exempelvis, men jag sa då att han får komma hit och titta efter själv, förstod inte riktigt vitsen med ett avtal när man kan bekräfta sådant på plats, vilket han även valde att gå med på senare.

låter som att du sålt datorn till en luraing som säkert sitter på en 5600x och vill uppgradera till en 5900x utan att behöva betala för det.

när "kontraktet" inte funkade försökte han med fulingen att byta cpu och hävda att datorn inte fungerar istället för att kunna få tillbaka pengarna och behålla den bättre processorn.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

låter som att du sålt datorn till en luraing som säkert sitter på en 5600x och vill uppgradera till en 5900x utan att behöva betala för det.

när "kontraktet inte funkade försökte han med fulingen att byta cpu och hävda att datorn inte fungerar istället för att kunna få tillbaka pengarna och behålla den bättre processorn.

Kändes verkligen inte som en sådan person, men man har ju haft fel förr!

Permalänk
Medlem

Eftersom köparen har fått chansen och faktiskt tagit chansne att starta, provköra och inspektera datorn så har du ryggen helt fri.

Ge honom kvittona på komponenterna och så får han göra en reklamation mot butikerna där dessa är köpta.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av oobum:

Ge honom kvittona på komponenterna och så får han göra en reklamation mot butikerna där dessa är köpta.

Jag justerar:
Ge honom kvittona på komponenterna och så får han göra en reklamation garantianspråk mot butikerna där dessa är köpta.

Reklamationsrätten är endast till förstahansköparen och följer inte med varan. Företag kan dock vara snälla och acceptera ett reklamationsanspråk oavsett bara kvittot är närvarande.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Som det ser ut idag gäller ingen ångerrätt privatperson mot privatperson, vilket jag tycker är på både gott och ont. Jag kan till viss del förstå TS situation när det gäller en dator där köparen mycket väl kan ha bytt ut komponenter och lämnat tillbaka en ”sämre” dator.
Men jag själv har faktiskt ångrat köp av begagnade mobiltelefoner vid två tillfällen när jag har handlat av privatpersoner, men vid båda fallen var telefonerna defekta utan att säljarna ens visste om det själva, men det löstes på bästa sätt för båda parter.

Skrivet av Bläckman:

Köparen har i köplagen har mycket långtgående undersökningsplikt. Denna plikt är att betrakta som ej uppfylld om fel som ska kunna upptäckas vid eller innan köptillfället upptäcks först senare. En varm processor ska kunna upptäckas vid stresstest då datorn undersöks vid köptillfället och har köparen inte gjort detta test, trots att han inte varit förhindrad att göra det, så kan han således inte reklamera detta efteråt.

Det är givetvis bra att köparen har undersökningsplikt då det faktiskt kan finnas risk att varan är trasig eller stulen, eller inte stämmer överens med beskrivningen, Men samtidigt tycks säljaren å sin sida inte ha några förpliktelser gentemot köparen, och säljaren kan hur lätt som helst luras, eftersom det ändå bara är köparens ansvar. Tycker av denna anledning att ansvarsbördan är ojämnt fördelad mellan köpare och säljare, och att köplagen borde korrigeras.

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag justerar:
Ge honom kvittona på komponenterna och så får han göra en reklamation garantianspråk mot butikerna där dessa är köpta.

Reklamationsrätten är endast till förstahansköparen och följer inte med varan. Företag kan dock vara snälla och acceptera ett reklamationsanspråk oavsett bara kvittot är närvarande.

Jag har också förstått att det är så. Jag tycker dock att det borde bli en ändring så att reklamationsrätten per automatik ska följa med varan, åtminstone om det kan styrkas med kvitto. Inte bara ha det som goodwill.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Det är givetvis bra att köparen har undersökningsplikt då det faktiskt kan finnas risk att varan är trasig eller stulen, eller inte stämmer överens med beskrivningen, Men samtidigt tycks säljaren å sin sida inte ha några förpliktelser gentemot köparen, och säljaren kan hur lätt som helst luras, eftersom det ändå bara är köparens ansvar. Tycker av denna anledning att ansvarsbördan är ojämnt fördelad mellan köpare och säljare, och att köplagen borde korrigeras.

Jag har också förstått att det är så. Jag tycker dock att det borde bli en ändring så att reklamationsrätten per automatik ska följa med varan, åtminstone om det kan styrkas med kvitto. Inte bara ha det som goodwill.

Bara för att köparen har ett långtgående ansvar så betyder inte det att säljaren kan luras. Köplagen säger i 19 § att om "säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet" anses den som felaktig.
I samma paragraf står att om "varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta" så anses den felaktig.

Som påföljd för fel avseende 19 § står att läsa i 30 §:
"Är varan felaktig och beror det inte på köparen eller något förhållande på hans sida, får köparen enligt 31--40 §§ kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen enligt 42 §"

Detta tyder på en ganska balanserad lagstiftning där huvudbördan ligger hos köparen med sin långtgående undersökningsplikt men också med en tydlig upplysningsplikt från säljaren angående de eventuella fel och brister som finns. Detta i synnerhet om säljaren inte ger köparen en möjlighet att undersöka varan på ett korrekt sätt.

Angående reklamationsrätten så försöker jag att få kvitto utan namn på när jag köper prylar. Då har man en lite bättre position när man ska sälja varan igen. Jag vet att många inte tänker på detta, men jag gör det när jag köper begagnat. En pryl med anonymiserat kvitto och som ligger inom garantitiden har för mig ett högre värde.

Jag tycker precis som du att oavsett namn eller ej så skulle både garanti och reklamationsrätt följa med varan. Speciellt i dessa dagar då vi ska tänka "grönt" och handla mer begagnat och inte bara ska slänga skiten när det går sönder...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

alltså den kraschar i program som 3dmark men klarar spel eller? vem bryr sig om att stresstesta en dator bara den klarar spel o allt annat basic?

Tror inte han kan göra mycket, det rör sig inte om ett s.k dolt fel som du kände till men inte upplyste köparen så jag tvivlar han kan göra mycket, det är alltid risk köpa nåt beg elektronik, då ska man ju iaf be att få testa produkten på plats så att man ser att den klarar testet och sen fullfölja köpet... nu 2 dagar senare kan du inte ta ansvar för vad han kan ha gjort o inte gjort med datorn, det kan kan aldrig driva vidare så du kan lugnt säga att tyvärr kan du inte göra så mycket efterhand.

Han får väl prova ominstallera windows helt kanske hjälper ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Bara för att köparen har ett långtgående ansvar så betyder inte det att säljaren kan luras. Köplagen säger i 19 § att om "säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet" anses den som felaktig.
I samma paragraf står att om "varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta" så anses den felaktig.

Som påföljd för fel avseende 19 § står att läsa i 30 §:
"Är varan felaktig och beror det inte på köparen eller något förhållande på hans sida, får köparen enligt 31--40 §§ kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen enligt 42 §"

Detta tyder på en ganska balanserad lagstiftning där huvudbördan ligger hos köparen med sin långtgående undersökningsplikt men också med en tydlig upplysningsplikt från säljaren angående de eventuella fel och brister som finns. Detta i synnerhet om säljaren inte ger köparen en möjlighet att undersöka varan på ett korrekt sätt.

Angående reklamationsrätten så försöker jag att få kvitto utan namn på när jag köper prylar. Då har man en lite bättre position när man ska sälja varan igen. Jag vet att många inte tänker på detta, men jag gör det när jag köper begagnat. En pryl med anonymiserat kvitto och som ligger inom garantitiden har för mig ett högre värde.

Jag tycker precis som du att oavsett namn eller ej så skulle både garanti och reklamationsrätt följa med varan. Speciellt i dessa dagar då vi ska tänka "grönt" och handla mer begagnat och inte bara ska slänga skiten när det går sönder...

Tack för bra upplysning och information. Då kan jag faktiskt tycka att det är mer balanserat och mer rättvist för både säljare och köpare. Dock har jag knappt hört någonting om säljarens skyldigheter tidigare, utan mest bara om köparens undersökningsplikt, men tack som sagt!

Angående reklamationsrätt, håller jag med dig.

Skrivet av HazZarD:

alltså den kraschar i program som 3dmark men klarar spel eller? vem bryr sig om att stresstesta en dator bara den klarar spel o allt annat basic?

Tror inte han kan göra mycket, det rör sig inte om ett s.k dolt fel som du kände till men inte upplyste köparen så jag tvivlar han kan göra mycket, det är alltid risk köpa nåt beg elektronik, då ska man ju iaf be att få testa produkten på plats så att man ser att den klarar testet och sen fullfölja köpet... nu 2 dagar senare kan du inte ta ansvar för vad han kan ha gjort o inte gjort med datorn, det kan kan aldrig driva vidare så du kan lugnt säga att tyvärr kan du inte göra så mycket efterhand.

Han får väl prova ominstallera windows helt kanske hjälper ?

Eller så får han sälja datorn vidare. Om jag hade köpt en pryl och säljaren inte ville ta tillbaka den, så hade jag sålt den vidare och hoppas på att få ungefär samma värde som jag själv köpte den för.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.