Bara för att köparen har ett långtgående ansvar så betyder inte det att säljaren kan luras. Köplagen säger i 19 § att om "säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet" anses den som felaktig.
I samma paragraf står att om "varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta" så anses den felaktig.
Som påföljd för fel avseende 19 § står att läsa i 30 §:
"Är varan felaktig och beror det inte på köparen eller något förhållande på hans sida, får köparen enligt 31--40 §§ kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen enligt 42 §"
Detta tyder på en ganska balanserad lagstiftning där huvudbördan ligger hos köparen med sin långtgående undersökningsplikt men också med en tydlig upplysningsplikt från säljaren angående de eventuella fel och brister som finns. Detta i synnerhet om säljaren inte ger köparen en möjlighet att undersöka varan på ett korrekt sätt.
Angående reklamationsrätten så försöker jag att få kvitto utan namn på när jag köper prylar. Då har man en lite bättre position när man ska sälja varan igen. Jag vet att många inte tänker på detta, men jag gör det när jag köper begagnat. En pryl med anonymiserat kvitto och som ligger inom garantitiden har för mig ett högre värde.
Jag tycker precis som du att oavsett namn eller ej så skulle både garanti och reklamationsrätt följa med varan. Speciellt i dessa dagar då vi ska tänka "grönt" och handla mer begagnat och inte bara ska slänga skiten när det går sönder...