Nvidia dödar brytning av kryptovaluta på Geforce RTX 3060

Permalänk
Avstängd

Om det nu är så att dessa nya kort är billigare och bättre prestanda för just mining så kommer det ändå finnas en morot att köpa dessa istället för spelkorten.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Kan ju inte vara juridiskt vattentätt att gå in och ändra detta i efterhand på en existerande produkt? Hade det varit ett nytt kort däremot känns det väl ok, bara det framgår tydligt att det inte är avsett för mining.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Lösningen är väl bara att köra en äldre drivrutin ändå

Tills du vill ha något som endast finns i en senare version av drivern, typ spelprestanda, features etc.
Troligen kommer de mining fokuserade drivarna att erbjuda bättre miningprestanda så man vill gå på dem.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Jag är lite kluven till det här.
Å ena sidan så tycker jag att man ska få göra vad man vill med sin hårdvara.
Å andra sidan fungerar marknaden dåligt just nu med dålig tillgång och priser som skenar.

Detta kanske kan vara ett sätt att minska efterfrågan och tillfälligt avlasta det stora behovet som verkar finnas.
Om det är en mjukvaruspärr så skulle de kunna låsa upp 3000 korten efter att RTX 4000 har lanserats, om de lyckas hålla de låsta så länge.

Men det bästa hade så klart varit om de hade kunnat producera kort i tillräckliga volymer för att möta efterfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X078:

Tills du vill ha något som endast finns i en senare version av drivern, typ spelprestanda, features etc.
Troligen kommer de mining fokuserade drivarna att erbjuda bättre miningprestanda så man vill gå på dem.

Ja men om man köper korten till en mining-rig så bryr man sig väl inte om gamingprestandan

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag svarade inte på artikeln

Tekniskt sett gjorde du det. Du svarade till någon som skojade till det lite, ditt svar var väl ändå ganska baitat eller? Men ok om du säger det så.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

De största Kinesiska mining företagen har ju folk som skriver custom drivrutiner till korten numera sägs det, samt att de tar fram egna PCB's. Allt de behöver är minne och själva GPU kärnan som nvidia säljer direkt till dem utan mellanhänder.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elixx:

Tekniskt sett gjorde du det. Du svarade till någon som skojade till det lite, ditt svar var väl ändå ganska baitat eller? Men ok om du säger det så.

Va? Vad menar du egentligen? Han sade att nvidia och amd borde släppa liknande drivare över hela deras produktkatalog. Jag svarade att lösningen ändå bara blir att använda en äldre drivrutin. Hur är det bait???

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

graphics PROCESSING unit

Haha ja just det!

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Det låter ju smart från Nvidias håll om de lyckas tvinga på miners kort som inte har ett andrahandsvärde för gaming. Jag skulle tro att Nvidia inte är så förtjusta i tanken att marknaden flödas med billiga begagnade gaming-grafikkort när miningboomen avtar. Däremot så har jag svårt att tro att de lyckas stoppa folk från att mina via drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Va? Vad menar du egentligen? Han sade att nvidia och amd borde släppa liknande drivare över hela deras produktkatalog. Jag svarade att lösningen ändå bara blir att använda en äldre drivrutin. Hur är det bait???

Han/hon svarade med sarkasm. Det var väl självfallet att det inte kommer att ske, dvs hen baitede fram ett svar från någon som inte förstår bättre?

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Inaktiv

Vad är detta för trams. Är miningkorten med mindre defekter som då säljs billigare eller vad var poängen med detta? Jag har funderat på att skaffa ett eller två 30x0 kort och mina för att motivera prislappen, men gör man sådär så blir det aldrig i livet ett nvida kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ja men om man köper korten till en mining-rig så bryr man sig väl inte om gamingprestandan

Självklart inte, men de verkar som "folk" vill ha både och, och blir då lacka på att ex mining prestandan kanske blir kass på deras nuvarande 30xx gamingkort. Bara o byta till mining drivern då istället typ.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Känns ruttet att begränsa prestandan på detta sätt bara för att, kortet ska väll jobba till 100% vad man än slänger på det. Hoppas det framgår på varje kort som säljs. Skulle existerande kort åka på eländet så skulle det bli masstämning. Börjar de införa sådana begränsningar så lär det inte sluta.

Permalänk
Hedersmedlem

Lär bara vara en tidsfråga tills någon hackar drivrutinen för att låsa upp 100% hashrate...

Det ekonomiska intresset att hacka drivrutinen finns ju uppenbarligen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon56869:

Vad är detta för trams. Är miningkorten med mindre defekter som då säljs billigare eller vad var poängen med detta? Jag har funderat på att skaffa ett eller två 30x0 kort och mina för att motivera prislappen, men gör man sådär så blir det aldrig i livet ett nvida kort.

Inte särskilt smart att mina just nu i Sverige ändå med tanke på elpriserna just nu

Om du inte har typ fastprisavtal eller något

Permalänk
Medlem

Miners kommer alltså att köpa både miningkorten OCH geforce-korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elixx:

Han/hon svarade med sarkasm. Det var väl självfallet att det inte kommer att ske, dvs hen baitede fram ett svar från någon som inte förstår bättre?

Äh, lägg av. Sitter du och påstår att jag är trögfattad för att jag svarar på inlägg? Gå och lägg dig

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Äh, lägg av. Sitter du och påstår att jag är trögfattad för att jag svarar på inlägg? Gå och lägg dig

Nej jag, sa ju flera inlägg sen att vi ger oss. Klart det är svårt att förstå sarkasm på internet, men det var så självklart tyckte jag. Nu ger vi oss va?

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av X078:

Klart de kan, det är deras produkt. Står troligen ingenstans att kortet måste kunna uppvisa X prestanda i mining relaterade uppgifter etc.

Nej, det är inte deras produkt när den är såld.... Du blandar ihop det här med något som är hyrt.
Köper du en vara är det din, inte leverantörens.
Att försämra en levererad produkt på detta vis i efterhand är aldrig ok.
Finns ingen begränsning av tidigare sålda kort i detta hänsende, inte någon friskrivningsklausul heller att leverantören fritt i efterhand ska kunna försämra produkten så nämnvärt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Lär bara vara en tidsfråga tills någon hackar drivrutinen för att låsa upp 100% hashrate...

Det ekonomiska intresset att hacka drivrutinen finns ju uppenbarligen.

Enda lösning är ju om de nya mining korten blir billigare och med högre hashrate och mindre strömförbrukning annars så kommer de korten vara värdelösa.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ostbullen:

Ogillar att miners köper upp alla kort, men imo tbh räligt sätt att hantera det här på.

Det var inte bara miners, det bestod till störst del av bottar som används för att köpa ut alla kort för att sedan göra en stor hacka pengar och sälja till miners som är beredda att göra en stor investering (såsom mig själv)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Enda lösning är ju om de nya mining korten blir billigare och med högre hashrate och mindre strömförbrukning annars så kommer de korten vara värdelösa.

Jo, men när de flexar siffron som 86 mh/s vid 320w ser det tveksamt ut, då 3080 redan gör 86-96 vid ~200w. Antingen går det att tweaka mining korten mer än vad de redan gjort, eller så låter det som att det är defekta 3080 kretsar som drar för mycket ström för att kunna säljas som gamingkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Nej, det är inte deras produkt när den är såld.... Du blandar ihop det här med något som är hyrt.
Köper du en vara är det din, inte leverantörens.
Att försämra en levererad produkt på detta vis i efterhand är aldrig ok.
Finns ingen begränsning av tidigare sålda kort i detta hänsende, inte någon friskrivningsklausul heller att leverantören fritt i efterhand ska kunna försämra produkten så nämnvärt.

Tror du blandar ihop detta med en produkt där det står att de garanterar prestanda i mining. Nvidia garanterar ingenting tyvärr allra minst mining på kort som tydligen inte är avsedda för det. Ingenting försämras för den som använder kortet till vad det är tänkt för.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Går säkert att gå runt, i värsta fall med äldre drivrutiner, om det inte är så att det inte finns äldre drivrutiner som funkar över huvud taget med detta kort. Hur som så går det som sagt säkert att gå runt på något sätt, where there's a will there's a way.

Om vi kollar på gammla mining riggar med 7970 och 290 kort så körde man ofta modad firmware samt speciella drv. Lyckat till nvidia.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mir0:

Eller så kan dom istället skapa mera grafikkort

Jaa precis som alla bilar som är försenade pga av chip är slut.

§1 /Mod
Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Inte särskilt smart att mina just nu i Sverige ändå med tanke på elpriserna just nu

Om du inte har typ fastprisavtal eller något

Varför inte? Ett 3070 genererar norr om 40kr om dagen i coins och drar under 3,5kWh. Har du elpriser på över 10kr/kWh?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Enda lösning är ju om de nya mining korten blir billigare och med högre hashrate och mindre strömförbrukning annars så kommer de korten vara värdelösa.

Dyrare el så att det inre är lönsamt...

Permalänk
Medlem

Om inte miners pumpa in miljarder i Nvidia och AMD med sina köp så skulle utvecklingen gå mycket långsammare pga lägre försäljning. Så var försiktiga med vad ni önskar er när ni säger död åt mining.

Sen gillar inte jag heller mining, men mest ur ett miljöperspektiv. Bissart att det förbrukad el som ett mindre land bara för att skapa hittepåvaluta.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Inte särskilt smart att mina just nu i Sverige ändå med tanke på elpriserna just nu

Om du inte har typ fastprisavtal eller något

Minervärme kostar inte mer än elementvärme.