Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Vad menar du? Det är ju inget öronmärkt just för dig utan det fördelas och idén är ju att de som tjänar lite skall kunna få någorlunda drägligt. Jag betalar många gånger mer än vad jag får in i allmän pension så tjänar man mer är det åt andra hållet.

Ok, jag trodde att det var strikt så att det man själv betalar in är det som kommer in 1:1.

Och att om man med det eget inbetalade inte når upp till miniminivån vid pensioneringen, så får man extrapengar då. Inte att de skulle synas redan nu.

Men är det så att jag fått ur en "pott", så kan det ju förklara att det är alldeles för stort belopp. Det lustiga är bara att för två år sen, när jag då kollade, hade jag 160 000 kr totalt. Nu dryga miljonen!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ok, jag trodde att det var strikt så att det man själv betalar in är det som kommer in 1:1.

Och att om man med det eget inbetalade inte når upp till miniminivån vid pensioneringen, så får man extrapengar då. Inte att de skulle synas redan nu.

Men är det så att jag fått ur en "pott", så kan det ju förklara att det är alldeles för stort belopp. Det lustiga är bara att för två år sen, när jag då kollade, hade jag 160 000 kr totalt. Nu dryga miljonen!

Det låter verkligen märkligt. Det som syns nu är det som du har betalat in inkl värdeutveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ok, jag trodde att det var strikt så att det man själv betalar in är det som kommer in 1:1.

Och att om man med det eget inbetalade inte når upp till miniminivån vid pensioneringen, så får man extrapengar då. Inte att de skulle synas redan nu.

Men är det så att jag fått ur en "pott", så kan det ju förklara att det är alldeles för stort belopp. Det lustiga är bara att för två år sen, när jag då kollade, hade jag 160 000 kr totalt. Nu dryga miljonen!

Premiepensionen är öronmärkt och 1:1 men inkomstpensionen är inte det, båda är ju delar av allmän pension men premiepensionen är en mycket mindre del.

Det som händer lite förenklat är ju att de pengar du betalar in nu i inkomstpension går till dagens pensionärer och inbetalningen ger pensionsrätter (hur många beror delvis på inkomst). Vad de är exakt vet vi ju inte idag så de pengarna som syns är en prognos gjord av Pensionsmyndigheten men vad det faktiskt blir beror på allt ifrån hur löneläget förändras över tid samt vilken sysselsättningsgrad som råder när man går i pension. Även arbetslöshetsersättning, sjukersättning, föräldraledighet, studier osv ger intjänade pensionsrätter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det låter verkligen märkligt. Det som syns nu är det som du har betalat in inkl värdeutveckling.

Nja, som sagt, det är ungefär 50 procent mer än jag betalat in. Värdeutvecklingen är försumbar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det som händer lite förenklat är ju att de pengar du betalar in nu i inkomstpension går till dagens pensionärer och inbetalningen ger pensionsrätter (hur många beror delvis på inkomst). Vad de är exakt vet vi ju inte idag så de pengarna som syns är en prognos gjord av Pensionsmyndigheten men vad det faktiskt blir beror på allt ifrån hur löneläget förändras över tid samt vilken sysselsättningsgrad som råder när man går i pension.

Om det inte är verkliga kronor borde det inte stå angivet i kronor, tycker jag.

Men eftersom det är påhittade belopp kan jag förstå att det är fel i förhållande till min faktiska inkomst.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Om det inte är verkliga kronor borde det inte stå angivet i kronor, tycker jag.

Men eftersom det är påhittade belopp kan jag förstå att det är fel i förhållande till min faktiska inkomst.

Det är verkliga kronor. Det är baserat på dina pensionsrätter som du får redovisat varje år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Om det inte är verkliga kronor borde det inte stå angivet i kronor, tycker jag.

Men eftersom det är påhittade belopp kan jag förstå att det är fel i förhållande till min faktiska inkomst.

Det är ju egentligen inte påhittade belopp utan en prognos av vad intjänandet hittills är värt, men det kan ju såklart ändra sig något. Det görs ju för att folk skall förstå ungefär hur mycket de har tjänat in och planera för det, ju närmare pensionen man är desto precisare prognosen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Versatile:

Det roliga är väl att arbetsgivare behöver ju inte betala in tjänstepension för folk under 25 år, vilket gör att de som jobbar från 18 år eller tidigare har noll i tjänstepension, såvida de inte har varit duktiga på lönesamtal?

25 år

Totalt
344 356 kr

Inkomstpension
288 570 kr

Premiepension
55 786 kr

Tjänstepension
0kr

Det är nog lite upp till arbetsplatsen. Jag fick tjänstepension sedan jag var 23.

Själv har jag ganska lite än så länge:

Allmänn pension: 200 000Kr (AP7 SÅFA på Premie)
Tjänstepension: 80k (100% LF Global Inde)
Privat pension: 30k (100% Avanza Global)

Är 27 år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det är nog lite upp till arbetsplatsen. Jag fick tjänstepension sedan jag var 23.

Själv har jag ganska lite än så länge:

Allmänn pension: 200 000Kr (AP7 SÅFA på Premie)
Tjänstepension: 80k (100% LF Global Inde)
Privat pension: 30k (100% Avanza Global)

Jo precis, jag gissar på majoriteten av sveriges arbetare under 25 inte har lika generös arbetsgivare som du

Permalänk
Medlem
Skrivet av opox:

Tips för er som tycker det är viktigt att jämna ut pensionen (lite iaf) mellan dig och din partner
https://www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/sa-fung...

Bra tips OM den ena partnern har låg lön, tjänar båda så det blir maximal PGI så finns det förstås ingen anledning. D.v.s. har båda lön över 45.900kr/månaden så har båda full avsättning till PPM.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Ni som skriver ett belopp på privat pension, är det i IPS eller dylikt, dvs gammalt sparande eller är det sparande i t ex ISK som ni har öronmärkt till pension?

Permalänk
Medlem

Är 41 har följande:

Allmän pension: 21781 kr
Tjänstepension: 0kr
Totalt : 21781kr

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Aktsu:

Då är det inte fel alls utan det är vad du har tjänat in i allmän pension.

Skrivet av cyklonen:

Jo, ni säger det, men för att det ska kunna vara korrekt skulle jag ha behövt tjäna 50 procent mer än vad jag faktiskt har tjänat. Så det är tekniskt omöjligt!

Det är inte så att du tjänat såpass "lite" att du slagit i något golv då? Tänk också på att den andel som står är något du normalt inte ser, det går med arbetsgivarens avgifter som inte brukar redovisas. Din "totallön" är ju högre än vad som står på lönebeskedet. Kanske uppenbart såklart, menar inte att trampa på tårna utan försöker mest lista ut vad som påverkat.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Inkomstpension
1 104 537 kr

Inkomstpensionen tycker jag det är lite märkligt att man visar ett belopp i kronor, det kan leda folk till att tro att det faktiskt finns sparade pengar för just dom. De enda delar som faktiskt är undansparade är ppm och tjänstepension.

Det är ett fiktivt belopp som används för att basera vad som borde betalas ut som pension den dag man blir pensionär, men det förutsätter att vi fortfarande har ett skattesystem som inte havererat den dagen. Eftersom de faktiska utbetalningarna kommer från de skatter som betalas in just då. Vår skatt (del av arbetsgivaravgiften) betalas ut till dagens pensionärer och när vi blir pensionärer hänger det på att det kommer in tillräckligt med skattepengar för att vi ska få vår pension utbetald.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Mindfighter:

Inkomstpensionen tycker jag det är lite märkligt att man visar ett belopp i kronor, det kan leda folk till att tro att det faktiskt finns sparade pengar för just dom. De enda delar som faktiskt är undansparade är ppm och tjänstepension.

Det är ett fiktivt belopp som används för att basera vad som borde betalas ut som pension den dag man blir pensionär, men det förutsätter att vi fortfarande har ett skattesystem som inte havererat den dagen. Eftersom de faktiska utbetalningarna kommer från de skatter som betalas in just då. Vår skatt (del av arbetsgivaravgiften) betalas ut till dagens pensionärer och när vi blir pensionärer hänger det på att det kommer in tillräckligt med skattepengar för att vi ska få vår pension utbetald.

Det är väl för att man ska få en konkret uppfattning om vad som är vad. Hela Min pension är ju tänkt som ett sätt för "vanligt folk" att få ett grepp om ett ganska komplicerat system, vad som är "öronmärkt" till just dig oavsett om det ligger på ett konto och väntar eller inte. Egentligen är det väl samma med inflation, att summan som står nu kommer vara "mindre värd" när det är dags också.

Jag vet helt ärligt inte hur man skulle göra det mer korrekt, och fortfarande tillräckligt tydligt för att de flesta ska förstå.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det är inte så att du tjänat såpass "lite" att du slagit i något golv då? Tänk också på att den andel som står är något du normalt inte ser, det går med arbetsgivarens avgifter som inte brukar redovisas. Din "totallön" är ju högre än vad som står på lönebeskedet. Kanske uppenbart såklart, menar inte att trampa på tårna utan försöker mest lista ut vad som påverkat.

Jag har varit timanställd i diverse verksamheter (vård, butik och liknande) på deltid och heltid blandat, med ungefärlig snittmånadsinkomst från 1998 till 2017 (exkl sju år som jag pluggade, delvis på deltid, så tolv år totalt) på 20 000 kr. Ibland har lönen varit högre, ibland lägre, men snittet över perioden var där ungefär. Sämsta månaderna gav kanske 11 000 kr, bästa 28 000 kr på timanställningarna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Egentligen är det väl samma med inflation, att summan som står nu kommer vara "mindre värd" när det är dags också.

Ja, det är kanske det största problemet. I mitt fall är det ca 25 år kvar till normal pensionsålder, och de ca 15 000 kr som jag ska få ut enligt prognosen motsvarar förmodligen 8000-9000 kr i dagens köpkraft.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

45 år
Totalt: 7 353 894 kr

Allmän: 2 451 002 kr (varav premie 636 658 kr)
Tjänste: 4 645 892 kr
Privat IPS: 257 000 kr (inbetalt 119 tkr, slutade såklart med detta när avdragsrätten försvann)

Sen har jag en del ISK men jag räknar inte det som pensionssparande även om jag såklart hoppas få stor nytta av det längre fram.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Bra tips OM den ena partnern har låg lön, tjänar båda så det blir maximal PGI så finns det förstås ingen anledning. D.v.s. har båda lön över 45.900kr/månaden så har båda full avsättning till PPM.

Anledningen kan ju ändå vara att man vill kompensera pensionsbortfallet för sin partner. Det spelar ju ingen roll om den andre tjänar över basbeloppet. Överföringen av premiepensionsrätter läggs ju inte på inkomstpension och därigenom cappar den utan den landar på premiepensionen.

Permalänk
Medlem

30 år
Totalt: 547 397 kr

Allmän: 300 830 kr
Premie: 46 168 kr
Tjänste: 151 870 kr
Privat: 48 529 kr

Vi har satt ett mål att gå i pension vid 50. Började spara privat för ett år sedan och försöker lägga undan minst 10% av nettolönen varje månad till ett ISK på Avanza. Sparar i aktier enbart just nu. Men vi räknar att kunna öka sparkvoten rejält om ca 5 år när vi har renoverat huset klart och barnen har blivit större.

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att jag inte hade koll på att man kan kompensera pensionsbortfall för sin partner genom att överföra premiepensionen. Mycket bra tips! Ska se till att fixa det.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Kan visa upp min med. Fyller 35år i sommar. Räknar med att "kunna" gå i pension vid 55år. Då jag sparar utan inlåsning.
Betalar inte in till tjänstepensionen längre sedan årsskiftet 19/20 då jag kom fram till att det inte var förmånligt.

Totalt
1 345 350 kr

Inkomstpension
757 411 kr

Premiepension
257 485 kr

Tjänstepension
ITP1: 18 057 kr + 22 969 kr
Ej kollektivavtalad: 270 059 kr
SAF-LO: 19 369 kr
Summa: 330 454 kr

Privat pension
0

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

30år

Inkomstpension: 381 647
Premiepension: 82 225
Tjänstepension: 151 078
Privat: ca 66 000

Summa: 680 950

Försöker lägga undan mellan 10% till 20% av hushållets gemensamma inkomst varje månad i sparande sedan några månader tillbaka.

Permalänk
Medlem

26 år och student så är lite nyfiken var min pension kommer ifrån.

Inkomstpension: 118 335 kr
Premiepension: 18 912 kr
Edit: Tydligen sparas det en liten slant från studier. Spännande.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

26 år och student så är lite nyfiken var min pension kommer ifrån.

Inkomstpension: 118 335 kr
Premiepension: 18 912 kr

Bidragsdelen på CSN är pensionsgrundande och borde framgå på t ex Pensionsmyndighetens hemsida att det är Studier som varit pensionsgrundande istället för lön eller om du haft båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Bidragsdelen på CSN är pensionsgrundande och borde framgå på t ex Pensionsmyndighetens hemsida att det är Studier som varit pensionsgrundande istället för lön eller om du haft båda.

Militärtjänst, åtminstone som det var förr, ger också lite pension, men man måste ha tillräckligt med annan inkomst sedan för att det ska "frigöras".

Permalänk
Medlem

35 år gammal. Just nu student och har studerat i 2 år. Har avrundat för att jag är lat

Allmän Pension:
1,2 Miljoner

Tjänstepension:
390 000

Privat pension:
110 000

Privat, långsiktigt sparande i fonder / aktier:
490 000

Lägenhet med "Marknadsvärde" på 3.5 miljoner, belånad till 1.2 miljoner.

Samt inga andra lån eller krediter utöver lägenhetslånet.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

35år
Inkomstpension: 914 420:-
Premiepension: 253 286:-
Tjänstepension: 939 551:-
Totalt: 2 107 257:-

Permalänk
Medlem

Noll koll eftersom mitt långa liv har varit märkligt.

Ålder 53
Har bott i Norge, Danmark och nu Sverige. Vad jag har sparat upp i pension i dom olika landen är en gåta, men jag tror
jag har nåt mellan 300-400K i Sverige, Danmark ingen koll alls. Norge, då var jag ganska ung då jag lämnade för Danmark.

Så jag tror inte jag får nån pension, känner inte (och när jag går in på pensions sidorna fattar jag inte annat att jag får noll i pension).

Har dock hus och bil utan skulder och amorteringar, så det blir väl min "pensionsförsäkring" om man kan saga så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

hur tänkte du lyckas leva på 2miljoner? kanske inte har så många fasta utgifter?

https://blogg.avanza.se/ekonomiskt-oberoende/

Man kan leva i många trevliga länder på 2 miljoner kr (Sverige är inte ett av dom).