Veckans fråga: Använder du en handkontroll till datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joantanstrand:

Jepp, en xbox one trådlös handkontroll. Men enbart till bilspel och enstaka plattforms spel, så som Little Nightmares 2. Går ju för fanken inte att spela fps spel med handkontroll....

Spelar pubg (pc) med en på hans discord. Och han har över 9500 timmar och alla är gjorda på kontroll, medans alla andra kör med mus och tangentbord. Så visst går det. Men måste säga att det kan bli krångligt med typ vault istället för hoppa.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

När jag köpte ny dator flyttade den gamla in i vardagsrummet. Där har jag kopplat in mina två Xbox 360-kontroller och datorn går varm.
Min fru spelar några olika spel och jag kör Lego Batman eller Rocket League med min dotter ibland

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Handkontroll det mesta av tiden. Började spela spel på PC som barn, men blev med åren mycket mer av en konsolgamer pga specifika titlar som Gran Turismo och Metal Gear Solid. Skaffade PC pga bättre grafik, oslagbart utbud och allmänt teknikintresse, men hur jag spelar spel ändrades inte så dramatiskt. De flesta PC-spel spelar jag nu på min LG CX placerad framför soffan, med en XBox-kontroll.

Val av kontroll beror mycket på typ av spel såklart. För FPS-spel väljer jag mus och tangentbord alla dagar, men även titlar som Valheim visar sig spela mkt bättre så, framför allt när man ska bygga grejer. Actionspel i tredjeperson känns för mig dock mycket bättre med handkontroll och racingspel känns ju väldigt orimliga att spela med bara tangentbord (eller mus för att styra, hu!).

Permalänk
Medlem

Ser den som ett krav för de enstaka matcherna Fifa, använder den även till storyspel som Assassin’s Creed och singelplayer spel i allmänhet.

Permalänk
Medlem

Ja för fan, måste ha det till röcket ligan

Permalänk
Medlem

Barnens källardator har en bunt Xbox 360 dosor, där lirar dom mycket legospel, Human fall flat etc.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Absolut, ännu mer sen jag införskaffade en vardagsrumsdator! Föredrar i regel handkontroll förutsatt att spelet har stöd för det, men då ska nämnas att jag är RPG-torsk. Mus och tangentbord använder jag som många andra i spel där det är mest rimligt och/eller inte finns stöd för handkontroll. Strategi/RTS, FPS-titlar (loot-shooters!!!) och liknande.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Föredrar rätt många spel med handkontroll, på TV:n i en bekväm fåtölj.
Givetvis inte CS:GO till exempel men väldigt mycket annat.

Min 360-kontroll går fortfarande varm där hemma när det vankas Fallout etc.

Om @JonasT tar med sin elite kontroll kan du inte göra en video om dina intryck? Måste veta om det verkligen är värt investeringen

Permalänk
Medlem

Ja, 2 trådlösa xbox 360, och en lite mindre PowerA Mini med sladd för småbarn som tycker 360-kontroller är för stor.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Ja, för de spel där det passar bäst, liksom för andra kontrolltyper.

First/third person shooters, strategi, RPG: Tangentbord+mus
Plattformsspel, melee-spel, twin stick shooters och så vidare: Gamepad
Fightingspel: Arkadsticka, ibland handkontroll
Flygsimulator: HOTAS
Racing: Ratt och pedaler

Klart mest kör jag de kategorier där jag föredrar tangentbord+mus på PC.

Permalänk
Medlem

Ja, men ibland motvilligt. Jag gillar att spela på min TV och har inte hittar någon bekväm lösning att ha tangentbord och mus i soffan. Någon som testat något och har något tips?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

EN handkontroll? Jag använder alla dessa till datorn (trådlöst).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Plug n play, det är så jävla smidigt. Antingen kör man trådat eller så har man blåtand i datorn eller via en receiver. Fungerar verkligen löjligt bra, det enda negativa är att "command prompts" från spel visar Xbox-layouten

Gött, kanske dammar av den där steamlinken jag köpte på black friday för ett par år sedan och testade i fem minuter. Steamkontrollern var verkligen horribel och vid funktionstestet gick det lite sisådär att använda ps4-kontrollen, men om de har utvecklat konceptet kanske det blir lite mer soulslikes och hacknslash på pc:n som oväxling från Warzone.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

"Ja, men bara till någon enstaka titel", men egentligen "Nej" i praktiken.

Jag köpte en xbox-handkontroll för att snabbt kunna byta från t-bord + mus till handkontroll enbart för fordonskörning i Far Cry 5, men det gick MYCKET sämre med handkontrollen så den ligger bara och samlar damm.

Det största problemet jag har med alla (moderna) handkontroller är att de analoga tumspakarna är för små - små rörelser ger åt helsike för stort utslag - så om jag fick bestämma skulle de ersättas med joysticks eller åtminstone vara betydligt högre/längre. Små rörelser ska ge små utslag, banne mig!

Så länge det inte uppfylls så kan alla handkontroller brinna.

Och nej, problemet kan inte lösas med kalibrering, det jag vill åstadkomma är att längden på bågen vid rörelse från centrum till en extrem i godtycklig riktning ska vara mycket längre.

Så tja, en "lösning" är väl att limma på ett par tumspakar ovanpå tumspakarna ... dubbla längden åtminstone.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Spelar ARK med trådad PS4-handkontroll via Steam. Har spelat ARK på PS4 i 3år, och när jag gick över till PC för att kunna lira med mods så kunde jag inte vänja mig vid tangentbord+mus. Spelet blir ruggigt mycket skönare när man chillspelar med handkontroll.
När det börjar bli lite mer intensiva sekvenser med fokus på siktet så släpper jag höger styrspak och siktar med musen. Funkar hur bra som helst!

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D - GPU: Gigabyte Aorus Master RX 6800 XT 16GB - Moderkort: MSI MPG 570X Gaming Plus - RAM: HyperX Fury 32GB DDR4 3200mhz - SSD NVMe: Kioxia Exceria Plus 1TB SSD: Kingston 960GB - SSD: Samsung 850 EVO 500GB - Nätagg: Antec HCG Gold 850w - Chassi: MSI MPG Gungnir 300R Airflow - OS: Win11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Ja, men ibland motvilligt. Jag gillar att spela på min TV och har inte hittar någon bekväm lösning att ha tangentbord och mus i soffan. Någon som testat något och har något tips?

Såg att det finns något som det här: https://www.youtube.com/watch?v=JVpGH1OBRjg Corsair kallade sin produkt "lapdog" för ett par år sedan men den verkar ha utgått, finns säkert flera andra varianter men det kan vara en lösning kanske?

Skrivet av PerWigren:

EN handkontroll? Jag använder alla dessa till datorn (trådlöst).

https://i.ibb.co/376Wm8K/image.png

Hur?

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Karate Taco:

Ja, men ibland motvilligt. Jag gillar att spela på min TV och har inte hittar någon bekväm lösning att ha tangentbord och mus i soffan. Någon som testat något och har något tips?

Skrivet av Release:

Såg att det finns något som det här: https://www.youtube.com/watch?v=JVpGH1OBRjg Corsair kallade sin produkt "lapdog" för ett par år sedan men den verkar ha utgått, finns säkert flera andra varianter men det kan vara en lösning kanske?

Corsair Gaming Lapboard (uppföljaren till Lapdog) är en vettig lösning för ändamålet.

Permalänk
Medlem

Handkontroller till datorn??
Det är väl som att skita i badkaret?
Märklig tanke! Handkontroller hör hemma med konsoller, man blandar inte dessa två, helt inkompatibelt i min värld.
Jag utgår ifrån att vi inte pratar Joystick nu, är ju ett ädelt spelredskap från tidernas begynnelse.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av backfeed:

"Ja, men bara till någon enstaka titel", men egentligen "Nej" i praktiken.

Jag köpte en xbox-handkontroll för att snabbt kunna byta från t-bord + mus till handkontroll enbart för fordonskörning i Far Cry 5, men det gick MYCKET sämre med handkontrollen så den ligger bara och samlar damm.

Det största problemet jag har med alla (moderna) handkontroller är att de analoga tumspakarna är för små - små rörelser ger åt helsike för stort utslag - så om jag fick bestämma skulle de ersättas med joysticks eller åtminstone vara betydligt högre/längre. Små rörelser ska ge små utslag, banne mig!

Så länge det inte uppfylls så kan alla handkontroller brinna.

Och nej, problemet kan inte lösas med kalibrering, det jag vill åstadkomma är att längden på bågen vid rörelse från centrum till en extrem i godtycklig riktning ska vara mycket längre.

Så tja, en "lösning" är väl att limma på ett par tumspakar ovanpå tumspakarna ... dubbla längden åtminstone.

Du behöver tänka större, mycket större

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Någon specifik du undrar över? Det är blandat med replikor från 8BitDo, adaptrar till originalkontrollers och kontrollers som går att använda som de är.

Permalänk
Medlem

Sällan, men kopplar in min xbox kontroll i ett fåtal titlar där mus/tangentbord inte funkar bra. Senast tony hawk pro skater remaken.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Till nästan alla spel. Det är inte för att jag föredrar handkontroll framför tangentbord alla dagar i veckan - utan för att jag får många gånger bättre bild på min OLED-TV än på min gamla datorskärm. Sen är det ju skönt med soffa.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

Har en Dual Shock 2 med USB-adapter jag kör till plattformsspel ibland, typ Ori o liknande. Funtar på att köpa mig en Xbox-kontroll för att slippa sladden iofs, men får se när det blir av.

Permalänk
Medlem

Till retro-datorspel använder jag en handhållen joystick: en TAC-II, inte en "handkontroll".
Till PC-spel är det mus och tangentbord som gäller.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerWigren:

Någon specifik du undrar över? Det är blandat med replikor från 8BitDo, adaptrar till originalkontrollers och kontrollers som går att använda som de är.

Ja det var eventuella trådlösa adaptrar jag tänkte på, N64 och Gamecube ser ju ut att vara originalkontroller bland annat.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Mest för fightingspel och dark souls, annars icke

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Ja det var eventuella trådlösa adaptrar jag tänkte på, N64 och Gamecube ser ju ut att vara originalkontroller bland annat.

Gamecube-adapter (8BitDo GBros):
https://www.8bitdo.com/gbros/
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5181323

N64-adapter till Gamecube, används tillsammans med Gamecube-adaptern ovan. Rumble Pak funkar.
https://www.raphnet-tech.com/products/n64_to_wii_v2/index.php

C64/Atari:
https://www.icode.com/product/bluetooth-wireless-atari-retro-...

Wii:
En Orico BTA-403 Bluetooth-adapter, som är den enda adaptern med fullt stöd för Bluetooth Passthrough i Dolphin som fortfarande finns till salu utanför eBay. Funkar perfekt.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2680848
https://wiki.dolphin-emu.org/index.php?title=Bluetooth_Passth...
+ en billig USB-sensorbar från Amazon/Tradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

"Ja, men bara till någon enstaka titel", men egentligen "Nej" i praktiken.

Jag köpte en xbox-handkontroll för att snabbt kunna byta från t-bord + mus till handkontroll enbart för fordonskörning i Far Cry 5, men det gick MYCKET sämre med handkontrollen så den ligger bara och samlar damm.

Det största problemet jag har med alla (moderna) handkontroller är att de analoga tumspakarna är för små - små rörelser ger åt helsike för stort utslag - så om jag fick bestämma skulle de ersättas med joysticks eller åtminstone vara betydligt högre/längre. Små rörelser ska ge små utslag, banne mig!

Så länge det inte uppfylls så kan alla handkontroller brinna.

Och nej, problemet kan inte lösas med kalibrering, det jag vill åstadkomma är att längden på bågen vid rörelse från centrum till en extrem i godtycklig riktning ska vara mycket längre.

Så tja, en "lösning" är väl att limma på ett par tumspakar ovanpå tumspakarna ... dubbla längden åtminstone.

Xbox elite har löstagbara spakar och skickar med tre olika längder. Går säkert hitta ännu längre som extra tillbehör med.

Annars får du modda en radio sändare för modellflyg.

Permalänk
Medlem

Har en trådlös Xbox 360-kontroller. Om/hur jag använder den beror på spel.
Rocket League spelar jag uteslutande på handkontroll. Det gäller racingspel överlag.
I GTAV körde jag fordon med kontrollen men växlade över till mus+tangentbord för striderna.
För renodlade fps- eller rts-spel kör jag mus + tangentbord.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Xbox Elite V2, mycket kontroll men orimligt dyr. Väldigt gedigen pjäs med bra feeling dock. All form av single-player (Horizon Zero Dawn, Cyberpunk 2077) samt passande titlar som Rocket League, 3rd person view spel etc

Visa signatur

Ryzen 5900x - G.Skill Trident Neo Z 2x16GB DDR4 3600Mhz - Zotac Gaming Trinity OC 3080 - Samsung 980 Pro 1TB - WD SN750 1TB - Corsair SF750 - Asus ROG Strix B550i - Arctic Liquid Freezer II 280 - Asus ROG Swift PG349Q - NR200P