Permalänk

Diskmaskin med vattentank?

Så jag försöker hitta en lösning med diskmaskin till lägenheten (hyres). Problemet är att jag inte kan stänga av vattnet till kranen, då hela lägenheten måste stänga av vattnet. Det finns inte en avstängnings ventil till köket.

Så jag kollade efter en diskmaskin som har en vattentank, då den ändå har en pump som fixar vattentrycket. Men dessa verkar bara gå att köpa i England och US.

Min andra lösning var att se om jag kan hitta en U koppling med ventil så jag kan koppla till vattenkranen och byta mellan diskmaskin och vattenkranen.

Shitty MS paint

Det är de två alternativen som jag hittar. Någon som vet om det finns en sådan ventil, eller vart man kan köpa diskmaskin med vattentank?

Permalänk
Medlem

När jag bodde i studentlägenhet var det rätt poppis att gänga diskmaskinen direkt på vattenkranen. Har förstått att det riskerar att slita på kranens gängor rätt rejält, men kanske värt att kika på 🤷🏻‍♂️

Annars är det väl bara att köpa en stor vattendunk, tänker jag? Varför behöver du en med medföljande tank?

Visa signatur

---

Permalänk
Inaktiv

Vad menar du med att du inte kan stänga av vattnet? Då jag bodde i hyres hade jag en modell större bänkdisk och tog vatten direkt från blandaren, borde ju gå att göra samma sak med viken diskmaskin som helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Så jag försöker hitta en lösning med diskmaskin till lägenheten (hyres). Problemet är att jag inte kan stänga av vattnet till kranen, då hela lägenheten måste stänga av vattnet. Det finns inte en avstängnings ventil till köket.

Så jag kollade efter en diskmaskin som har en vattentank, då den ändå har en pump som fixar vattentrycket. Men dessa verkar bara gå att köpa i England och US.

Min andra lösning var att se om jag kan hitta en U koppling med ventil så jag kan koppla till vattenkranen och byta mellan diskmaskin och vattenkranen.

Shitty MS paint
https://i.imgur.com/cuupTk1.jpg

Det är de två alternativen som jag hittar. Någon som vet om det finns en sådan ventil, eller vart man kan köpa diskmaskin med vattentank?

Ganska märkligt bygge om det bara finns en huvudventil till hela huset :S
Oavsett det kanske skulle funka med någon liknande lösning som jag har för att fylla på mitt akvarium från köket.
Har ett kranmunstycke som ser ut som en ett vanligt fast den har en yttergänga där skruvar jag på en gardena hane i plast när det behövs med handkraft sen korkar på slangen och fyller. Sen bara av med plast hanen och allt är som vanligt igen!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Låter som att det är betydligt billigare att byta köksblandare och köpa en helt vanlig ordinär diskmaskin.

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Annars är det väl bara att köpa en stor vattendunk, tänker jag? Varför behöver du en med medföljande tank?

Du måste ha ett tryck in till diskmaskinen, den klarar inte av att suga in vattnet.

Skrivet av anon910:

Vad menar du med att du inte kan stänga av vattnet? Då jag bodde i hyres hade jag en modell större bänkdisk och tog vatten direkt från blandaren, borde ju gå att göra samma sak med viken diskmaskin som helst

Finns ingen ventil att stänga av vattnet för att koppla in en Y koppling. Så måste stänga av vattnet till huset för att sätta dit en Y koppling, om jag inte vill försöka sätta fast en med sprutande vatten

Skrivet av Fissure:

Ganska märkligt bygge om det bara finns en huvudventil till hela huset :S
Oavsett det kanske skulle funka med någon liknande lösning som jag har för att fylla på mitt akvarium från köket.
Har ett kranmunstycke som ser ut som en ett vanligt fast den har en yttergänga där skruvar jag på en gardena hane i plast när det behövs med handkraft sen korkar på slangen och fyller. Sen bara av med plast hanen och allt är som vanligt igen!

Gammalt hus, ägaren är snål. Vill dock inte koppla loss ventilen varje gång jag ska använda diskmaskinen. Så om det finns en ventil som jag kan välja om jag ska ha vetten ut ur kranen eller till diskmaskinen.

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Låter som att det är betydligt billigare att byta köksblandare och köpa en helt vanlig ordinär diskmaskin.

Ah, det är där du har problemet. Du verkar tro att köksblandaren går att stänga av. Det gör den inte, det är två rör, kalt och varmt vatten in till köket, som går direkt till vattenkranen.

Permalänk
Medlem

Så du vill ha en slang hängandes från din blandares munstycke hela tiden? Låter sjukt jobbigt

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

I min första lägenhet bytte jag strålsamlaren på kranen till en adapter med en snabbkoppling till diskmaskin, på den slog man bara om till diskmaskin och öppnade kranen som vanligt när det var dags att diska. Kräver ingen vattenavstängning och är lätt att återställa. Minns inte var jag köpte den, det var ändå 20+ år sedan.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

I min första lägenhet bytte jag strålsamlaren på kranen till en adapter med en snabbkoppling till diskmaskin, på den slog man bara om till diskmaskin och öppnade kranen som vanligt när det var dags att diska. Kräver ingen vattenavstängning och är lätt att återställa. Minns inte var jag köpte den, det var ändå 20+ år sedan.

Jag har gjort samma sak i flera lägenheter jag haft.

EDIT:

Typ en sån här istället för strålsamlare: https://www.k-rauta.se/produkt/snabbkoppling-prof-r15-in-kopp...
och typ en sån här på diskmaskinsslangen: https://www.k-rauta.se/produkt/snabbkoppling-prof-r20-ut-kopp...

De där två lär nog inte passa tillsammans, men det duger för att visa principen i alla fall.

Det blir dock ett ganska rejält nerbyte på strålen från blandaren, men lätt värt det för att kunna ha diskmaskin, vill man vara riktigt avancerad så kan man ju koppla strålblandaren till nån snabbkoppling också.... fast då blir det ju lite nerbyte med utrymme....
Världen är full av kompromisser!

Permalänk
Medlem

Jag använder med en snabbkoppling direkt på kranmunstycket, tar några sekunder att koppla in och ur vattenslangen. Köptes på Coop Forums vitvaruavdelning.

Om du vill ha med vattentank så kika https://www.youtube.com/watch?v=hVup5ya0WVQ
Den och några andra finns på tyska Amazon https://www.amazon.de/-/en/Bob-Mini-Dishwasher-Premium-Pack/d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vorlon:

Jag använder med en snabbkoppling direkt på kranmunstycket, tar några sekunder att koppla in och ur vattenslangen. Köptes på Coop Forums vitvaruavdelning.

Om du vill ha med vattentank så kika https://www.youtube.com/watch?v=hVup5ya0WVQ
Den och några andra finns på tyska Amazon https://www.amazon.de/-/en/Bob-Mini-Dishwasher-Premium-Pack/d...

Precis den videon jag tänkte på!

Permalänk

Exakt vad jag tänkte på.

Skrivet av Vorlon:

Såg den video när jag letade, tycker dock inte om den röda färgen. Och att diskmedlet är dyrt, går att använda eget, men tror att den kommer att klaga konstant.

Permalänk
Avstängd

@Frejoh466

Skaffa en sån här och sätt på kranen, hittade inte den som jag litar efter men denna borde funka.

https://www.ahlsell.se/10/varme--sanitet/bad-dusch-wc-och-mob...

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Varför inte pappmuggar, engångsbestick och tidningspapper att käka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Ssscchh alla som använder engångsprodukter hamnar i helvetet, vet du väl!?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Om det är en gammal kran (2-grepp) så är det inget jag skulle göra. De är inte alls anpassade för att hålla tryck. Så att en dag kan den flyga bort och du får en stråle rakt upp i överskåpen.

Med en-grepp så är det bättre packningar men fortfarande inte gjorda för att hålla trycket som blir när du sätter på en diskmaskin.

Och hur ställer sig försäkringsbolaget till denna vattenskada som kan bli?

Grabben köpte en ny kran när han skulle ha en bänkdiskmaskin, kan bli mycket billigare än vattenskador. Om man gör så fungerar kranen som vanligt och man är mer säker på att inga vattenskador uppstår.

Visa signatur

Observera att i 0.6.0 av Custom SweC så finns det en bugg som gör att du måste uppdatera manuellt! Gör det här
Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 4 Okt : v0.6.1 Dölj namnen i top/notifications menyn!
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Om det är en gammal kran (2-grepp) så är det inget jag skulle göra. De är inte alls anpassade för att hålla tryck. Så att en dag kan den flyga bort och du får en stråle rakt upp i överskåpen.

Med en-grepp så är det bättre packningar men fortfarande inte gjorda för att hålla trycket som blir när du sätter på en diskmaskin.

Och hur ställer sig försäkringsbolaget till denna vattenskada som kan bli?

Grabben köpte en ny kran när han skulle ha en bänkdiskmaskin, kan bli mycket billigare än vattenskador. Om man gör så fungerar kranen som vanligt och man är mer säker på att inga vattenskador uppstår.

Det finns ju sånt här:
https://www.fmmattsson.com/sv/tillbehor/kok/32651519

Men man måste ändå stänga av vattnet för att montera en sådan också... Frågan är om avstängning verkligen saknas, vilket det skulle kunna göra om alltihop är rätt gammalt, eller om det är väl dolt. Saknas ventiler inne eller direkt anslutning till lägenheten kan det ju sitta en per stam e dyl.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så är väl inte en anslutning på sin kökskran något som rekommenderas för att det kan ställa till det för övriga hushåll, alternativt resultera i kostnader?

Någon rörmokare får gärna förtydliga eller säga vad de anser.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det finns ju sånt här:
https://www.fmmattsson.com/sv/tillbehor/kok/32651519

Men man måste ändå stänga av vattnet för att montera en sådan också... Frågan är om avstängning verkligen saknas, vilket det skulle kunna göra om alltihop är rätt gammalt, eller om det är väl dolt. Saknas ventiler inne eller direkt anslutning till lägenheten kan det ju sitta en per stam e dyl.

Sådan går ju bra att använda om det är en gammal 2-grepps. Det kan vara så att det bara finns avstängningar i källaren för hela den "raden" upp och då man måste stänga av för flera lägenheter.

Visa signatur

Observera att i 0.6.0 av Custom SweC så finns det en bugg som gör att du måste uppdatera manuellt! Gör det här
Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 4 Okt : v0.6.1 Dölj namnen i top/notifications menyn!
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem

Köp en ny blandare med avstängning för diskmaskin.
Dvs en blandare som är konstruerad för att ansluta en diskmaskin till. Kostar någon tusenlapp eller mer beroende på vilken modell du vill ha.

Sen anlitar du en rörmokare som installerar blandaren. Tar inte lång stund för denna att stänga av vattnet och utföra jobbet.

Meckar du dit en diskmaskin på ett icke fackmannamässigt sätt och det blir läckage/vattenskador så gäller ingen försäkring.

Kolla med hyresvärden innan du byter blandare så de inte har några synpunkter. De kanske tom har avtal med en röris så det blir billigare.

Permalänk
Medlem

Köp en Bob. Den har inbyggd vattentank. För mej hade den ganska lång leveranstid (2,5 månader) men det var värt väntan.

https://daan.tech/eur/product/bob-mini-dishwasher/
https://www.youtube.com/watch?v=hVup5ya0WVQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Vad jag vet så är väl inte en anslutning på sin kökskran något som rekommenderas för att det kan ställa till det för övriga hushåll, alternativt resultera i kostnader?

Någon rörmokare får gärna förtydliga eller säga vad de anser.

Får man kraftig överströmning mellan kall- och varmvatten så är det inte så lyckat, om det är det du tänker på. Jag var med om ett sådant problem där någon hade generalfel på någon blandare e dyl. En annan hade ringt och klagat på dåligt varmvatten, men det såg ju fint ut i undercentralen som fanns i en fristående byggnad ihop med tvättstugan. Efter att ha letat så visade det sig att felet var isolerat till en huskropp och i ett senare skede lyckades man till slut hitta varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Denna bänkdisk ska ha en vattentank på 5 liter

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Får man kraftig överströmning mellan kall- och varmvatten så är det inte så lyckat, om det är det du tänker på. Jag var med om ett sådant problem där någon hade generalfel på någon blandare e dyl. En annan hade ringt och klagat på dåligt varmvatten, men det såg ju fint ut i undercentralen som fanns i en fristående byggnad ihop med tvättstugan. Efter att ha letat så visade det sig att felet var isolerat till en huskropp och i ett senare skede lyckades man till slut hitta varför.

Ja det var nog åt det hållet. Mindes inte när jag skrev men nu tror jag att det var exakt det problemet som uppstod. Så kör man via kökskranen så ha inte på vattnet hela tiden, kanske är en lösning. Då kanske det är okej tänker jag, med noll koll på VVS.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/bankdiskmaskin/175...

jag använde en sådan, funkade bra. kräver varken vatten in eller ut, kan fylla på en vattentank och sedan låta den spruta ut i något lämpligt som man sedan häller ut. ganska liten dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Gammalt hus, ägaren är snål. Vill dock inte koppla loss ventilen varje gång jag ska använda diskmaskinen. Så om det finns en ventil som jag kan välja om jag ska ha vetten ut ur kranen eller till diskmaskinen.

Du kan fråga gubben hur du ska bete dig när en blandare eller ett rör går sönder. Att inte kunna stänga av sitt vatten inifrån sin egen lägenhet är så urbota dumt det kan bli.

Men men, kan du inte fråga hyresvärd om ni och en rörmokare kan komma överens om en tid när ni stänger av vattnet? Tror inte folk har något emot att vara utan vatten någon halvtimme (eller hur lång tid det nu kan ta) ifall de blir förvarnade i god tid.

Skrivet av Mortal1ty:

Dyrt för såväl plånbok som miljö. Blir även en massa sopor att ta hand om. För att inte tala om hur eventuella besökare kommer tycka man är smått dum inhuvudet om man äter med engångsmaterial varje dag.

Skrivet av versions:

https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/bankdiskmaskin/175...

jag använde en sådan, funkade bra. kräver varken vatten in eller ut, kan fylla på en vattentank och sedan låta den spruta ut i något lämpligt som man sedan häller ut. ganska liten dock.

Nu kommer jag nog låta lite gammalmodig men om man har en sådan liten diskmaskin så kan man väl lika gärna diska för hand? Speciellt om man måste hålla på med vattentankar och manuell tömning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Knäck av kranen och ring hyresvärden och be honom stänga vattnet och renovera köket från vattenskador.

Efter det sätter han i avstängningskranar.
Försäkringar lär inte täcka ett dugg med tanke på att han är så dumsnål.

Lite trist att eventuellt riskera bli utan boende under tiden renovering ska göras? Risken finns...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Du kan fråga gubben hur du ska bete dig när en blandare eller ett rör går sönder. Att inte kunna stänga av sitt vatten inifrån sin egen lägenhet är så urbota dumt det kan bli.

Men men, kan du inte fråga hyresvärd om ni och en rörmokare kan komma överens om en tid när ni stänger av vattnet? Tror inte folk har något emot att vara utan vatten någon halvtimme (eller hur lång tid det nu kan ta) ifall de blir förvarnade i god tid.

Dyrt för såväl plånbok som miljö. Blir även en massa sopor att ta hand om. För att inte tala om hur eventuella besökare kommer tycka man är smått dum inhuvudet om man äter med engångsmaterial varje dag.

Nu kommer jag nog låta lite gammalmodig men om man har en sådan liten diskmaskin så kan man väl lika gärna diska för hand? Speciellt om man måste hålla på med vattentankar och manuell tömning.

eh, tog väl en minut att fylla på med vatten kanske och en till för att hälla ut, slapp diska för hand. var stor nog för mig. men visst kan man diska för hand istället om man vill, var inga enorma mängder direkt.