Krönika: AMD och Nvidia vilseleder och bedrar

Permalänk
Medlem

Trevligt med en ny välskriven krönika! @jacob

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Grymt bra skrivet! Jag gillar verkligen era kröniker, framförallt när hårdhandskarna åker på och större aktörer få lite välförtjänta käftsmällar. Bra jobbat!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Inaktiv

En väldigt bra krönika, tack Jacob!

Permalänk
Medlem

Som det ser ut just nu, så går det ju inte alls att acceptera ett "rek pris", då det inte finns något att beställa till det priset.
Om man ska acceptera ett "Rek Pris", så måste båda lagen kunna erbjuda kort till det priset. Beställning på hemsidan. Annars så är det ju upp till 3dje part att sätta priser.
Visst,,det är brist på komponenter och det strular med leveranser, men att kunna boka ett kort till utsatt pris är ett måste för att man ska kunna säga att korten kostar så mycket. Annars om det inte ens går att boka en beställning så går det ju inte att säga ett pris.
Mao, om det inte går att boka ett kort till det pris som är sagt, så ska detta reflekteras i recensionen. Om laget i fråga inte ens har ref exemplar så får man titta på partnertillverkare och vad dom sätter för priser.

Tyvärr så är det ju pandemi och massor av problem runt det. Och det är ju bara att acceptera. Men att i detta läge köra med lockpriser är förkastligt, av båda lagen. Det spelar ingen roll vem som började,, detta har pågått länge, utan det faktum att båda lagen är lika illa är ......

Permalänk
Medlem

Att de har introduktionspriser kan jag leva med, lite krig och öka köpsuget, helt normal marknadsföring som sker överallt. Däremot att MSRP och introduktionspris är samma kan de ta och köra upp någonstans. För de är inte alls vad MSRP står för och borde vara olagligt om det nu inte är det. Hade inte förvånat mig om Nvidia och AMD blir stämda för det inom en snar framtid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Men du förstår ju inte. Det är det rörliga priset som justerar efterfrågan!

Fast hade inte efterfrågan på grafikkort sjunkit då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Å andra sidan råder de ingen jätteakut brist på bilar..?

Möjligen för elbilar. Jag är osäker vad som gäller där

Det är faktiskt ett akut problem, dock inte en akut brist.
För våran(känd svensk/kinesisk tillverkare) del står flera fabriker stilla pga brist på komponenter(halvledare), det är rätt akut att inte kunna producera något på 20% av anläggningarna.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Ja det är ju skrattretande hur de drar upp priserna till skyarna och sen ”av ren slump” dyker det upp flest av det sämsta 3060 kortet för 6000-7000kr 😂 snacka om att vilja tjäna pengar.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

En av de första som verkligen innehöll fulspel var i min mening Vega.
En ÅF fick en handfull kort till rekpris. Alla andra fick sälja det för en bra bit mer än så.

Men även tidigare än det har både Nvidia och AMD gått ut med rekpris som inte varit sanna. Men då kanske det rörde sig om att de påstod 5999 kr och så gick de billigaste på 6299 tex.

Att AMD började med detta med vega är ju klart däremot så brukade rek priser stämma ganska bra i USA men inte på denna sidan atlanten pga lite olika saker med momsen så klart eller nån gen där distrubitionkedjan tog ovanligt mycket för en serie av amd kort sen har vi ju svenska kr som går upp & ner oxå , butiker brukar inte ha så höga marginaler direkt & som jag fattat det har inte de externa grafikkortstillverkarna inte så hög marginal heller, utan det handlar om egna lösningar & lite överklockning för att kunna ta högre priser. Tycker det borde lagstadgas hårdare mot låtsas priser iförsig så hindrar det den sk fria marknaden men ibland tvekar man att det verkligen är så. (fri marknad alltså, nu får man hålla tummarna på intel eller köpa ett via kort helt enkelt de har väl s3)

P:S vi får väl tacka trump för att han skapat denna kretsbrist genom att försämmra världshandeln. (håller tummarna att det ordar sig snart annars blir väl fler av med jobbet från detta än vad det blev av covid eller finanskrisen förut där
P.S.S Bra krönika gillar lite sanning & kritiskt granskande.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Det är faktiskt ett akut problem, dock inte en akut brist.
För våran(känd svensk/kinesisk tillverkare) del står flera fabriker stilla pga brist på komponenter(halvledare), det är rätt akut att inte kunna producera något på 20% av anläggningarna.

Ett akut problem och en brist som är akut är två olika saker. Det är mycket möjligt att det råder jämvikt mellan efterfrågan och tillgång för de nuvarande priserna på bilar.

Om tillgången är lägre än efterfrågan så kommer priserna gå upp på även bilar

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ett akut problem och en brist som är akut är två olika saker. Det är mycket möjligt att det råder jämvikt mellan efterfrågan och tillgång för de nuvarande priserna på bilar.

Om tillgången är lägre än efterfrågan så kommer priserna gå upp på även bilar

Japp, i det korta perspektivet, men när folk sedan blir av med jobbet för att det inte kan produceras några bilar har ingen råd att handla heller och efterfrågan sjunker.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Bra krönika.

Visa signatur

// Have a Good One

Permalänk
Medlem

"När jag för tre månader sedan begick krönika pekade jag finger mot Nvidia och AMD" Jacob här får du det att låta som om det vore närmast brottsligt att skriva en krönika om detta! HAHA

Jag tycker även AIB's förtjänar en känga för att de med största sannolikhet sålt hundratusentals GPU'er i Asien direkt till miners som egentligen är till för gamers. De tjänar helt enkelt mer pengar på detta! Men det talas det tyst om...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Kanske SweC kan blir första recensent som har en "prisvärdighetsskala" i sina recensioner?
1) Upp till X kr är grafikkortet mycket prisvärt
2) Mellan X till Y kr är det prisvärt
3) Över Y kr är det lite för dyrt för vad det ger

Det här gillar jag. Det är klart att prisvärdhet alltid är relativt vad somnandes finns på marknaden, men jag gillar upplägget att ett kort får grönt, gult eller rött beroende på vilket pris man är tvungen att betala för det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Priset är ju upp till oss konsumenter. Väljer vi att betala så finns det ingen anledning för tillverkare att sänka priset.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

AMD:s lansering idag var riktigt blek alltså.

Ok?

Skrivet av jawik:

En variant kanske skulle vara om media helt slutar inkludera rekommenderat pris i nyheter kring släpp av ny hårdvara. Visst vill folk ha en prisuppskattning inkluderad, men om det inte har någon verklighetsförankring så blir det ändå lite poänglöst.

Fast pris relativt prestanda är ju en av de viktigaste aspekterna till en produktrecension, isåfall skulle det ju någonstans vara meningslöst att recensera dessa produkter?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Bra krönika. Har ju i alla fall fått fart på andrahandsmarknaden, 1080 Ti måste ha varit ett av tidernas bästa grafikkortsköp för de som säljer nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av firstofmay:

Ok?

Fast pris relativt prestanda är ju en av de viktigaste aspekterna till en produktrecension, isåfall skulle det ju någonstans vara meningslöst att recensera dessa produkter?

Att rapportera pris/prestanda om priset som rapporteras inte har något med verkligheten alls att göra ger ju inte heller något. Recensera prestandan är ju ändå relevant utan pris. Sedan får man ta ställning till pris/prestanda när komponenten faktiskt får ett riktigt pris i butik och inte en hittepå-siffra i förväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Japp, i det korta perspektivet, men när folk sedan blir av med jobbet för att det inte kan produceras några bilar har ingen råd att handla heller och efterfrågan sjunker.

Så sant som det är sagt, det är lätt att stirra sig blind på utbud/efterfrågan men verkligheten är betydligt mer komplex än så och tar heller inte hänsyn till kedjereaktioner som uppstår av exempelvis brist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, det blir inte en hobby enbart för rika. Det funkar inte så. Däremot kommer de med mer pengar över att kunna köpa tidigare. Det korrekta priset på en lyxvara bestäms av marknaden, om priset tillåts variera fritt. Med ett flytande pris kommer priset vid varje tidpunkt se till att priset matchar efterfrågan. Med ett sånt system får man som bonus snabb tillgänglighet för folk som har ett akut behov, mot en högre kostnad. I dag har vi i stället situationen att man hamnar i en kö, som kanske tar månader eller år för att komma fram till slutet av. Med ett fritt pris kan de som redan har ett ok grafikkort vänta tills priset sjunker, medan de som av olika anledningar helt står utan, kan köpa ett direkt och få inom kanske nån vecka. Mycket bättre än dagens vansinne!

Du pratar om prissättning som om nuvarande modell inte bestäms av marknaden. Det är ju i själva verket marknaden som kommit fram till nuvarande sätt. Alltså, det står Nvidia och AMD fritt att sätta de priser de vill och ingå avtal med distributörer och återförsäljare. Sen kan man för all del ha synpunkter på hur det funkar och tycka det finns bättre modeller, men det blir bara konstigt att prata om det ena som marknadsmässigt och det andra som... ja, jag vet inte riktigt vad du menar att det skulle vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du pratar om prissättning som om nuvarande modell inte bestäms av marknaden. Det är ju i själva verket marknaden som kommit fram till nuvarande sätt. Alltså, det står Nvidia och AMD fritt att sätta de priser de vill och ingå avtal med distributörer och återförsäljare. Sen kan man för all del ha synpunkter på hur det funkar och tycka det finns bättre modeller, men det blir bara konstigt att prata om det ena som marknadsmässigt och det andra som... ja, jag vet inte riktigt vad du menar att det skulle vara?

Med "marknaden" menar jag samverkan av pris, utbud och efterfrågan, med fritt rörliga priser (i praktiken auktion för varje vara, eller mindre "batcher" av varor).

Jämför med t ex aktiehandel eller hummerpriser.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kurserna har gått sidledes i snart ett halvår. Tyvärr verkar ju inte deras aktiepris spegla deras rekordvinster.

Betyder inte det att deras aktier troligen kommer stiga vid nästa kvartalsrapport? Det låter som en säker "häst" å spela på 🙂

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Det är väl tech-medias fel att de rekommenderade priserna återberättas och skyltas med (går tillverkarnas ärende). Är väl inte så många branscher där rek. priser får så stor uppmärksamhet?

Fast det är ju helt omöjligt att på ett rimligt sätt betygsätta något som ett grafikkort utan relation till något pris. T.ex. om du har tre kort.
A, kostar 1000kr, presterar X
B, kostar 1995kr, presterar 1,05X
C, kostar 2000kr, presterar 4X

Så är ju B uppenbart ett väldigt dåligt kort att köpa, även om det är näst snabbast och näst billigast.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Sist om syvende borde det handla om vad folk är beredda att ge?
Självklart att man säljer till högsta pris!
-"Jag hade tänkt mig 100 till 125 för bilen, vad vill du ge?"

Kanske SweC kan blir första recensent som har en "prisvärdighetsskala" i sina recensioner?
1) Upp till X kr är grafikkortet mycket prisvärt
2) Mellan X till Y kr är det prisvärt
3) Över Y kr är det lite för dyrt för vad det ger

Eller binda faktiska nuvarande priser till prestandaindexet för ett pris/prestanda index. Typ skapa ett självuppdaterande diagram som tar med kostnaden i beräkningen för alla kort som finns med i jämförelsen i dagsläget, baserat på t.ex. ett genomsnitt av kostnaden hos ett par svenska aktörer, och som då normaliserar efter det recenserade kortet (funkar ju givetvis endast efter att det faktiskt är släppt).

Typ då för e.g. RTX 2070 Super, som är nuvarande index=100 i nuvarande diagram för enkelhetens skull, med 7000kr nuvarande pris, ta följande kort från prestandaindex som exempel
RX 6800 - 141
RTX 2080 Super - 113
RTX 2070 Super - 100
RX 5700 XT - 83

Räkna ut pris/prestanda index som, sortera efter detta (priserna är ungefärligt uppskattade efter snabbkoll på prisjakt)
<prestanda> * <pris för testat kort> / <pris för detta kort> => <pris/prestanda index>
RX 6800 - 141 * 7000 / 8500 => 116
RX 5700 XT - 83 * 7000 / 5000 => 116
RTX 2070 Super - 100 * 7000 / 7000 => 100
RTX 2080 Super - 113 * 7000 / 9300 => 85

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Rekommenderat pris är inget löfte nej, men det ska dock återspegla en prissättning som är möjlig att uppnå utan tillfälliga subventioner från kretstillverkaren.

Säger vem? Vad har du för information om vem som tar vilken marginal? Det är förbjudet i EU och många andra länder att som leverantör styra återförsäljarens priser. Därav MSRP.
Sen kan board partners behöva och/eller vilja höja priset baserat på tillgång och efterfrågan. Både sett ur inköp av komponenter såväl som efterfrågan från kunder.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

Sätt betyget ~14 dagar efter lansering och använd lägsta pris oavsett om det är vanlig butik eller blocket / tradera som står för det löser väl det när det gäller riktiga priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

känns som det får bli någon EU-lag för att få ordning på det hela

Det är redan reglerat.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

"När jag för tre månader sedan begick krönika pekade jag finger mot Nvidia och AMD" Jacob här får du det att låta som om det vore närmast brottsligt att skriva en krönika om detta! HAHA

Jag tycker även AIB's förtjänar en känga för att de med största sannolikhet sålt hundratusentals GPU'er i Asien direkt till miners som egentligen är till för gamers. De tjänar helt enkelt mer pengar på detta! Men det talas det tyst om...

Varför skulle gamers ha företräde till grafikkort framför miners? Vilket rättighet tänker du att gamers har?

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

Jag tycker faktiskt krönikan är sorgligt dålig. Jag tycker det är rent bara gnäll. "Jag är kränkt för att jag inte får köpa ett grafikkort till MSRP".

Tillverkare får inte styra prissättning. Den är fri. Det betyder att prissättningen styrs av kostnad och marginal samt efterfrågan och tillgång.

Stor efterfrågan (miners och gamers).
Låg tillgång (kretsbrist i alla branscher).

Det finns absolut ingen rättighet att köpa kort till ett visst pris. Nvidia och AMD har absolut ingen skyldighet att sätta MSRP som återspeglar board partners ökade kostnader.

Konsumentens rättighet är att låta bli att köpa.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Asyvan:

Säger vem? Vad har du för information om vem som tar vilken marginal? Det är förbjudet i EU och många andra länder att som leverantör styra återförsäljarens priser. Därav MSRP.
Sen kan board partners behöva och/eller vilja höja priset baserat på tillgång och efterfrågan. Både sett ur inköp av komponenter såväl som efterfrågan från kunder.

Det är förbjudet att styra priser på det vis du beskriver. Men något som styr priser är ju vad en krets kostar.
Om kretsen kostar 400 usd och kretstillverkaren kommunicerar ut att msrp är 350 usd. Så är det ju lite svårt för någon att hålla det, right?
Det är botten i det här krönikan vänder sig mot.

Så alltså kan de i allra högsta grad styra priser då de säljer kretsarna till de priser de själva sätter.

Givetvis är det helt valfritt för tex Korttillverkaren, distributören och återförsäljaren att sälja det med förlust för att möta det msrp som kommunicerats ut. Men inte så sannolikt.
Istället har kretstillverkarna gått in och subventionerat ett fåtal produkter så att de kan säljas till msrp så att de kan säga ”tadaaa kolla det fanns kort till msrp” trots att det bara är en handfull kort det rör sig om.
Det tycker vi är ett bedrägligt sätt att använda sig av.

Hur vi vet hur något ligger till i marginalfördelningen: det är vårt jobb att veta sådant. Vi har erfarenheter själva i den branschen, vi har kontakter och källor vi pratar med etc. Det ingår i uppdraget här.
Självklart är man välkommen att inte tro på oss dock. Kan knappast tvinga någon

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Asyvan:

Säger vem? Vad har du för information om vem som tar vilken marginal? Det är förbjudet i EU och många andra länder att som leverantör styra återförsäljarens priser. Därav MSRP.
Sen kan board partners behöva och/eller vilja höja priset baserat på tillgång och efterfrågan. Både sett ur inköp av komponenter såväl som efterfrågan från kunder.

Jag säger inte heller att leverantören ska styra återförsäljarens priser, de sistnämnda är fria att sätta vilket pris de vill. Men när en återförsäljare omöjligen kan sälja en produkt utan att gå med minusmarginal till det rekommenderade priset, så har något gått allvarligt fel när det rekommenderade priset sattes från leverantörens sida.