Apples exkludering av medföljande laddare bötfälls i Brasilien

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Det här känns kluvet att skriva, då jag inte gillar att de inte skickar med laddaren, men kabeln följer faktiskt med i kartongen, så det är 225kr man måste punga ut med. 225kr för en bra laddare är inte så farligt. (250kr för kabeln är ett rån).

Nästa steg är väl att inte skicka med kabeln heller eftersom alla redan har den och dessutom är det bra för miljön, eller?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Nästa steg är väl att inte skicka med kabeln heller eftersom alla redan har den och dessutom är det bra för miljön, eller?

Med största sannolikhet är nästa steg att ta bort laddkontakten på telefonen och gå över helt till trådlös laddning.
Som jag skrev i mitt inlägg är jag inte glad i riktningen som saker tar.

Visa signatur

CachyOS | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Det stämmer inte. Jag jobbar med telefoni på ett företag som uteslutande kör iPhone. Vi gör av med fler laddare än telefoner dvs vi köper extra laddare från Apple för att de går sönder, kabeln trasar sönder etc.

Varför i hela friden skulle ni köpa nya laddare från Apple för att kabeln trasar sönder, kabeln är ju separat?
Calling bullshit. Och om ni faktiskt gör det så är det knappast Apple som orsakar problem....

Själv har jag olika Appleladdare sedan ett par decennier tillbaka, och ingen, inte en enda, har gått sönder. Kablarna däremot misshandlas skoningslöst till döds av damerna i hushållet oavsett tillverkare. (Apples egna är däremot alltid slanka i själva kontaktdonet och undviker därför problem med olika skal och fodral.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Med största sannolikhet är nästa steg att ta bort laddkontakten på telefonen och gå över helt till trådlös laddning.
Som jag skrev i mitt inlägg är jag inte glad i riktningen som saker tar.

Vilket är ännu sämre för miljön än en vanlig laddare... Om man nu ska anta att telefontillverkarnas mål är att tänka på miljön?

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av Wiinis:

Trodde faktiskt att det gick, men tydligen inte. De verkar inte vilja sälja laddare alls, eller om det är jag som inte hittar på sidan.

Jag syftade fick på detta:
https://www.mobil.se/nyheter/tomt-i-kartongen-men-xiaomi-ger-...

Skrivet av Wiinis:

Fast de har väl inte tillverkat någon laddare nu eftersom du inte får med någon?
Sen är det stor skillnad på emballage kontra laddare ur miljöperspektiv.

Klart de redan tillverkat laddare. Det sker ju inte på beställning.

Skrivet av Wiinis:

Jag tycker att det är bra att EU pressar företag att tänka mer långsiktigt ur hållbarhet och miljö/klimat-perspektiv.
Plus att vi konsumenter också kan påverka via plånboken och att påtala saker som vi inte gillar via t ex sociala medier osv.

Håller med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Varför i hela friden skulle ni köpa nya laddare från Apple för att kabeln trasar sönder, kabeln är ju separat?
Calling bullshit. Och om ni faktiskt gör det så är det knappast Apple som orsakar problem....

Själv har jag olika Appleladdare sedan ett par decennier tillbaka, och ingen, inte en enda, har gått sönder. Kablarna däremot misshandlas skoningslöst till döds av damerna i hushållet oavsett tillverkare. (Apples egna är däremot alltid slanka i själva kontaktdonet och undviker därför problem med olika skal och fodral.)

Sant mer kablar än laddare som går sönder men de används i industrimiljö och går sönder helt enkelt. Helt otroligt hur ni kan försvara detta, som sagt vad kommer dom ta bort härnäst? Köper man en telefon ska man få en laddare, speciellt när det är premium telefon, finns inga billiga iPhones.

Permalänk
Medlem

Oerhört irriterande att man inte får med en laddarklump numera. Fick en telefon igår och det blev en IPhone 11. Tar med den hem och packar upp. Kan inte ladda och har inga USB-C adaptrar sedan tidigare. Så nu ska jag behöva köpa en liten klump för 200 kr för att kunna ladda skiten. Nej, har aldrig tyckt om Apple och gör det inte mer nu heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Sant mer kablar än laddare som går sönder men de används i industrimiljö och går sönder helt enkelt. Helt otroligt hur ni kan försvara detta, som sagt vad kommer dom ta bort härnäst? Köper man en telefon ska man få en laddare, speciellt när det är premium telefon, finns inga billiga iPhones.

Vad har enhetens pris för betydelse för om det ingår en laddare eller inte?

Så länge man är tydlig med vad som ingår och inte ingår så är det Ok. Och om man nu tycker det är för dyrt sett till vad man får så får man stå över att köpa den produkten. Är väl inga konstigheter med det.

Det ingår väl ingen tesla supercharger som installleras i hemmet om du köper en tesla? Trots att bilarna kostar flera hundra tusen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Så du menar att för varje iPhone som nu tillverkas, så tillverkas det även en laddare? Det tror jag inte på alls. Jag är tämligen säker på att det tillverkas förra laddare nu än vad som tillverkas telefoner. Hur kan detta vara dåligt för miljön?

Permalänk

Det komiska är ju att Samsung och Apple skickar med USB-C sladdar på sina nya telefoner utan strömadaptern. Har man inte förra årets modell av Samsung eller Apples flaggskeppstelefoner har man troligvis inte en sådan strömadapter hemma. Brydde man sig om miljön kunde man ju ha tagit bort sladden också alternativt inkludera en sladd som faktiskt passar till alla gamla laddare man redan har hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Vad har enhetens pris för betydelse för om det ingår en laddare eller inte?

Så länge man är tydlig med vad som ingår och inte ingår så är det Ok. Och om man nu tycker det är för dyrt sett till vad man får så får man stå över att köpa den produkten. Är väl inga konstigheter med det.

Det ingår väl ingen tesla supercharger som installleras i hemmet om du köper en tesla? Trots att bilarna kostar flera hundra tusen.

Nej men Tesla har väl aldrig skickat med en sån vad jag vet, här handlar det om Apple slutat skicka med laddare utan att sänka priset och hänvisar till miljön vilket är skitsnack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Det här med att inte leverera laddare hatar jag.
Samma med min systemkamera.
Varför skeppas ingen dedikerad laddare till kameran när man köper den, utan man får en USB-C-kabel till den.
Det är ju så att de allra flesta laddar ju in sina bilder från SD-kort och inte med att ansluta kameran till datorn.
Köper man en kamera för 20k+ så tycker jag att en laddare vore förväntat.

Bra att Apple stäms så kanske fler börjar skicka med laddare igen.

På riktigt laddar du din systemkamera med en laddare som du sätter in i själva kamerahuset?
Jag har alltit använt externa laddare för mina batterier.
Normalt har man ju alltid extra batterier med sig när man jobbar och bra att kunna ladda ett par medan ett annat par sitter i

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Nej men Tesla har väl aldrig skickat med en sån vad jag vet, här handlar det om Apple slutat skicka med laddare utan att sänka priset och hänvisar till miljön vilket är skitsnack.

Aha. Ja jag bemötte argumentet att om X är dyrt så måste Y vara inkluderat, vilket jag inte håller med om. X får vara dyrt, så länge det framkommer vad som ingår (oberoende om det är a b c eller d som ingår/inte ingår). Sedan får kunden välja om de är villiga att köpa för utsatt pris eller inte.

Gällande att det ska ingå för att det alltid har gjort så. Ptja. Det är man ju fri att tycka såklart. Men här är verkligen apple ett bolag som inte har det som tradition.

Ex man slängde ut CD-läsaren på en premium laptop i form av Macbook air. Då kanske det kändes konstigt och ovant. Men nu i efterhand kändes det som ett klokt beslut och jag skulle absolut INTE vilja ha en dator med cdläsare idag (även om den var stationär!). Men visst. Då kunde det säkert sett som snålt och göra större profit.

Ett mer nutida exempel är att de tog bort 3,5mm och det var minst lika mycket knorrande hos folk på swec när det skedde som när man tog bort cd-läsaren. Visst. Även där kändes det lite ”ovant”. Men idag börjar det kännas som ett vettigt beslut tycker jag.

Sen förstår jag. Att det säkert finns användare som har behov av både cd-läsare och 3,5mm uttag, men få får man väl helt enkelt acceptera att man får slänga sina pengar på någon annan leverantör som erbjuder det man efterfrågar. Ex. Gå inte till en kinakrog om du vill käka en angushamburgare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Oerhört irriterande att man inte får med en laddarklump numera. Fick en telefon igår och det blev en IPhone 11. Tar med den hem och packar upp. Kan inte ladda och har inga USB-C adaptrar sedan tidigare. Så nu ska jag behöva köpa en liten klump för 200 kr för att kunna ladda skiten. Nej, har aldrig tyckt om Apple och gör det inte mer nu heller.

Varför måste du använda en USB-C adapter när telefonen i vilket fall som helst använder en lightningkontakt?
Telefonen bryr sig inte om att det är en vanlig USB-A kontakt i andra änden av kabeln. Det går hur bra som helst att ladda med vilken jädra gammal USB-laddare som helst. Jag har själv en iPhone 11, och den har fått sörpla ström via USB-A hela sitt liv. 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Vet inte om vi pratar om samma sak, men för att förtydliga.
Säljer de 1 miljon telefoner och skickar med en laddare, då tillverkar de 1 miljon laddare.
Säljer de 1 miljoner telefoner och inte skickar med någon laddare då tillverkar de färre laddare. Eftersom det inte ens verkar gå att köpa en laddare så är siffran närmare noll än 1 miljon.

Men det var kanske inte det du menade. Så jag ska släppa detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Helt otroligt att du inte kan se att det finns en marknad för laddare som du kan användare för att köpa en laddare när du har behovet och att det är onödigt att skicka med en till varje telefon.
Sen kan du faktiskt koppla in sladden i t ex en dator, docka eller annan usb-laddare. Hade de skippat kabeln då hade jag hållit med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Vilket är ännu sämre för miljön än en vanlig laddare... Om man nu ska anta att telefontillverkarnas mål är att tänka på miljön?

Jag har aldrig påstått att det skulle vara bra för miljön. Men min gissning är att laddkontakten kommer försvinna på sikt.

Min personliga uppfattning är att de slutade inkludera laddaren för att det är en besparing. Sen kan det så klart vara en miljövinst också, men jag tror inte det var orsaken till beslutet.

Huruvida trådlös laddning slösar mer energi än vad det går åt energi till att tillverka, skicka och återivnna en laddare, sladd och laddkontakt vågar jag inte svara på. Har inte sett några siffror på det, men jag skulle föredra att se en livscykelberäkning över att gissa.

I min mening faller hela Apples argument på att kabeln de skickar med är USB-C, medan majoriteten av deras tidigare laddare är USB-A. Du kan alltså inte återanvända en äldre laddare. När jag skriver om detta brukar folk påpeka att jag borde ha tidigare lightningkablar liggandes. Men det har jag inte, för när jag gjort mig av med tidigare telefoner har jag skickat med kablarna. En äldre iPhone utan trådlös laddning är oanvändbar utan sin lightningkabel. Om antagandet är att jag borde ha både en laddare och en kabel liggandes, varför ens skicka med kabeln i lådan?

Jag skrev mitt ursprungliga inlägg om att laddkabeln ingår, för jag tycker det är viktigt att vara korrekt.
Det betyder inte att jag gillar beslutet, det betyder inte att jag tror att miljö är apples riktiga motiv eller att jag uppskattar att det pekar mot att trådade laddare är på väg bort från Apples mobiler.

Visa signatur

CachyOS | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Rätt laddare? Det är ganska standardiserat och fungerar över de flesta enheter, inklusive andra typer av produkter, t ex hörlurar.
Varför köpa ny laddare om du har en? Gnäller du även på att Intel/AMD inte levererar en värdelös stockkylare? Skulle bolagen justera priserna, vilket de inte kommer att göra, då kan det bli billigare för dig.

Sen angående miljötänk så är det väl bättre att inte tillverka laddare i onödan? Att de säljer saker separat betyder inte att de fraktar det separat. Ett bolag kan gå med vinst och ändå tänka på miljö och hållbarhet.

Du har fortfarande inte svarat på frågan vad de kan göra utöver laddare. Jag vill faktiskt lära mig och se om jag kan använda det i min vardag eller utöva påtryckningar där jag anser det nödvändigt.

Ja, vad ska man säga? Jag har Huawei, Xiaomi och Iphone telefon hemma. Och ingen av dem har samma styrka i laddaren om läser på själva laddaren. Ja, jag tillhör dem som vill ha rätt styrka i laddaren till rätt telefon. Finns en anledning varför olika tillverkare använder olika kraftfulla laddare.

Vad det gäller AMD/Intel så vet jag inte vad du snackar om. Amds stockkylare är faktist duglig. Anväder en sådan wraith spire i grabbens dator med gott resultat. Själv kör jag Intel med custom loop. Fick aldrig med en kylare där, men dom gick inte helller med att dem har tagit bort kylarna pga miljön😉

Finns väl hur mycket som helst dessa företag skulle kunna göra för miljön. Förbättra och eliminera utsläpp från sina fabriker, ställa samma krav på sina underleverantörer, donera pengar till forskningen. Ja du, listan kan göras hur lång som helst. Alla som använder sig utav batteriet borde se över hur dom tillverkaras och se arbetsvillkoren för barnen i afrikas gruvor. Ett tips, googla så kan du lära dig bra mycket mer. Det är alltså google.se du ska in på🙂 hoppas jag har bidragit till din kunskap nu😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Å andra sidan, om du bränner mobilen (Apple) med en icke Apple laddare, vad tror du dom säger när du vill ha en ny telefon?

Har du laddat den med en tredjepartare som är MFI så lär det inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maniak01:

Ja, vad ska man säga? Jag har Huawei, Xiaomi och Iphone telefon hemma. Och ingen av dem har samma styrka i laddaren om läser på själva laddaren. Ja, jag tillhör dem som vill ha rätt styrka i laddaren till rätt telefon. Finns en anledning varför olika tillverkare använder olika kraftfulla laddare.

Vad det gäller AMD/Intel så vet jag inte vad du snackar om. Amds stockkylare är faktist duglig. Anväder en sådan wraith spire i grabbens dator med gott resultat. Själv kör jag Intel med custom loop. Fick aldrig med en kylare där, men dom gick inte helller med att dem har tagit bort kylarna pga miljön😉

Finns väl hur mycket som helst dessa företag skulle kunna göra för miljön. Förbättra och eliminera utsläpp från sina fabriker, ställa samma krav på sina underleverantörer, donera pengar till forskningen. Ja du, listan kan göras hur lång som helst. Alla som använder sig utav batteriet borde se över hur dom tillverkaras och se arbetsvillkoren för barnen i afrikas gruvor. Ett tips, googla så kan du lära dig bra mycket mer. Det är alltså google.se du ska in på🙂 hoppas jag har bidragit till din kunskap nu😎

Ok köp en laddare som har rätt watt och så löser det sig. Jag har inte fått med någon snabbladdare till mina telefoner utan fått köpa det själv. Googla snabbladdning och se vad det gör mot telefonen. Google.se ska du in på.

Ok så det du stör dig på är att de hänvisar till miljön? Det kan ju vara så att det är ur miljöhänseende samtidigt som det handlar om att tjäna pengar. Kan ju lägga till att EU ville bort detta och inte Apple, sen om de hakade på och tog det över hela världen och ändå skulle skippa laddaren har jag ingen aning om.

Sen får du nog själv googla för dessa barngruvor - som är fruktansvärda - som hämtar cobolt är förhoppningsvis ett minne blott. Som för övrigt också används till framställning av bensin. Så tänk på det när du tankar bilen.

Sen resten gissar du bara kring vad de gör eller inte.
Igen detta är inte en motpol för att göra resten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Varför måste du använda en USB-C adapter när telefonen i vilket fall som helst använder en lightningkontakt?
Telefonen bryr sig inte om att det är en vanlig USB-A kontakt i andra änden av kabeln. Det går hur bra som helst att ladda med vilken jädra gammal USB-laddare som helst. Jag har själv en iPhone 11, och den har fått sörpla ström via USB-A hela sitt liv. 😀

Du har ju helt rätt! Att en så enkel lösning ibland är så oklar, gör att jag känner mig dum i huvudet - haha!

Måste bara ner i min kabellåda på 150 liter för att gräva lite. Var ett tag sedan jag hade en IPhone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Jag har aldrig påstått att det skulle vara bra för miljön. Men min gissning är att laddkontakten kommer försvinna på sikt.

Min personliga uppfattning är att de slutade inkludera laddaren för att det är en besparing. Sen kan det så klart vara en miljövinst också, men jag tror inte det var orsaken till beslutet.

Huruvida trådlös laddning slösar mer energi än vad det går åt energi till att tillverka, skicka och återivnna en laddare, sladd och laddkontakt vågar jag inte svara på. Har inte sett några siffror på det, men jag skulle föredra att se en livscykelberäkning över att gissa.

I min mening faller hela Apples argument på att kabeln de skickar med är USB-C, medan majoriteten av deras tidigare laddare är USB-A. Du kan alltså inte återanvända en äldre laddare. När jag skriver om detta brukar folk påpeka att jag borde ha tidigare lightningkablar liggandes. Men det har jag inte, för när jag gjort mig av med tidigare telefoner har jag skickat med kablarna. En äldre iPhone utan trådlös laddning är oanvändbar utan sin lightningkabel. Om antagandet är att jag borde ha både en laddare och en kabel liggandes, varför ens skicka med kabeln i lådan?

Jag skrev mitt ursprungliga inlägg om att laddkabeln ingår, för jag tycker det är viktigt att vara korrekt.
Det betyder inte att jag gillar beslutet, det betyder inte att jag tror att miljö är apples riktiga motiv eller att jag uppskattar att det pekar mot att trådade laddare är på väg bort från Apples mobiler.

Absolut, håller helt med dig på det.
Antog inte att du tyckte det var mer miljövänligt med trådlöst. Jag bara konstaterade att det är sämre med trådlös laddning än med kabel. Jag tror också att de kommer överge laddningskontakten så småningom.

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Du skulle bli förvånad över hur många företag som slänger fullt fungerande laddare, då sladden glappar lite. Har säkert räddat ett halvt dussin sladdar och laddare på det sättet bland elektronikskroten.

Det har på sin höjd varit 1 av 5 laddare som faktiskt varit trasiga. Av sladdarna i sig, så har även dessa ibland varit helt felfria. Vissa tog däremot bara laddning på ena sidan av Lightning-kontakten, medan kanske 2 av 5 sladdar faktiskt var helt trasiga.

Men vi lever i ett slit och släng samhälle idag och jag antar att folk gillar att köpa nytt helt i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Ok köp en laddare som har rätt watt och så löser det sig. Jag har inte fått med någon snabbladdare till mina telefoner utan fått köpa det själv. Googla snabbladdning och se vad det gör mot telefonen. Google.se ska du in på.

Ok så det du stör dig på är att de hänvisar till miljön? Det kan ju vara så att det är ur miljöhänseende samtidigt som det handlar om att tjäna pengar. Kan ju lägga till att EU ville bort detta och inte Apple, sen om de hakade på och tog det över hela världen och ändå skulle skippa laddaren har jag ingen aning om.

Sen får du nog själv googla för dessa barngruvor - som är fruktansvärda - som hämtar cobolt är förhoppningsvis ett minne blott. Som för övrigt också används till framställning av bensin. Så tänk på det när du tankar bilen.

Sen resten gissar du bara kring vad de gör eller inte.
Igen detta är inte en motpol för att göra resten.

Fortfarande så vill jag inte köpa en laddare, för 16000kr vill jag att den där j*vla laddaren ska ingå. Hur får du till det med miljötänket ifall konsumenter ska gå och köpa laddare?

P.S jag kör Tesla S och laddar bara med "grönt el" från polska kolkraftverk 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

På riktigt laddar du din systemkamera med en laddare som du sätter in i själva kamerahuset?
Jag har alltit använt externa laddare för mina batterier.
Normalt har man ju alltid extra batterier med sig när man jobbar och bra att kunna ladda ett par medan ett annat par sitter i

Jag laddar in bilderna via usb-c så låter jag kameran sitta i datorn. Och blir då därmed automatiskt laddad.
Jag fotar ofta utan extragreppet (med extra batterierna i) så bryr mig sällan om dem.

Det är rätt bökigt att ta lös alla batterierna och sätta i en flerslots-laddare.
Jag använder en Fuji XT3 förövrigt.

Men, har jag inte datorn i närheten så måste man ju ladda på ett bra sätt.
Och batterna i greppet måste ju också laddas.
Så det hade varit klart fördelaktigt om kameran kom med en praktisk laddare för alla 3 batterierna.
Batterigreppet kommer ju med sin egen laddare dessutom, som inte tar hänsyn till kamerans laddare vilket är än märkligare genomtänkt...

Så varför kommer kameran inte med en smart laddare som hanterar scenariot att man har 3st batterier eller scenariot att det är 1st i huset och ett batterigrepp med 2 batterier.
Eller iaf en laddare öht.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Du har ju helt rätt! Att en så enkel lösning ibland är så oklar, gör att jag känner mig dum i huvudet - haha!

Måste bara ner i min kabellåda på 150 liter för att gräva lite. Var ett tag sedan jag hade en IPhone.

LOL! Åfyförihelvete jag vet precis vad du menar. Tyvärr. Och mitt ormbo står uppe i förrådet. Det är kanske värt en slant ändå att köpa en ny USB-C laddare när allt kommer omkring, de där nya kompakta GaN-laddarna har ju lite nyprylsaura..... (*host*)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maniak01:

Fortfarande så vill jag inte köpa en laddare, för 16000kr vill jag att den där j*vla laddaren ska ingå. Hur får du till det med miljötänket ifall konsumenter ska gå och köpa laddare?

P.S jag kör Tesla S och laddar bara med "grönt el" från polska kolkraftverk 😎

Ok ska försöka förklara så kan vi släppa det här.
Alternativet med laddare:
År 1(Första gången du köper en telefon) Du köper en telefon, laddare ingår
År 3: Du köper en telefon plus laddare, inte nöjd köper en till för den som ingick var för dålig
År 5: Du köper en telefon plus laddare, använder din gamla inköpt förra året
År 6: Du tänker på miljön
Summa: Tre telefoner, tre + 1 laddare

Alternativ utan medföljande laddare:
År 1(Första gången du köper en telefon) Du köper en telefon, du köper en laddare
År 3: Du köper en telefon, ingen laddare för du har en.
År 5: Du köper en telefon, ingen laddare
År 6: Köper en laddare för den gamla gick sönder

Summa: Tre telefoner, två laddare

Poängen är att vi är många som har en massa laddare som bara ligger i en låda och skräpar plus att de är inte snabbladdare så jag hade ändå varit tvungen att köpa till en om jag behövde en sån.

Ser du miljötänket nu? Du har valfriheten att köpa vilken j-vla laddare du vill och slipper ha flera liggandes i en låda...

Kul med Tesla!

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Så du menar att för varje iPhone som nu tillverkas, så tillverkas det även en laddare? Det tror jag inte på alls. Jag är tämligen säker på att det tillverkas förra laddare nu än vad som tillverkas telefoner. Hur kan detta vara dåligt för miljön?

Nej jag menar precis så som jag skrev. Att de förmodligen redan tillverkat en mängd laddare och att det inte görs exklusivt efter att du beställt en.

Att det skulle vara dåligt för miljön att tillverka färre laddare har jag inte påstått. Självklart är det bättre men hur kan vi vara så säkra på att det tillverkas färre laddare bara för att de inte skickar med en i kartongen? Jag antar, som i de flesta branscher, att tillbehör är en väldigt stor inkomstkälla, så även för Apple. Varför då dra ner på produktionen när nu förmodligen fler kommer behöva en?

Skrivet av Wiinis:

Vet inte om vi pratar om samma sak, men för att förtydliga.
Säljer de 1 miljon telefoner och skickar med en laddare, då tillverkar de 1 miljon laddare.
Säljer de 1 miljoner telefoner och inte skickar med någon laddare då tillverkar de färre laddare. Eftersom det inte ens verkar gå att köpa en laddare så är siffran närmare noll än 1 miljon.

Men det var kanske inte det du menade. Så jag ska släppa detta

Hänvisar till mitt svar ovan:).

Verkar inte vara några problem att få tag på (?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Ok ska försöka förklara så kan vi släppa det här.
År 3: Du köper en telefon plus laddare, inte nöjd köper en till för den som ingick var för dålig
År 6: Du tänker på miljön
Summa: Tre telefoner, tre + 1 laddare

Alternativ utan medföljande laddare:
År 1(Första gången du köper en telefon) Du köper en telefon, du köper en laddare
År 3: Du köper en telefon, ingen laddare för du har en.
År 5: Du köper en telefon, ingen laddare
År 6: Köper en laddare för den gamla gick sönder

Summa: Tre telefoner, två laddare

Poängen är att vi är många som har en massa laddare som bara ligger i en låda och skräpar plus att de är inte snabbladdare så jag hade ändå varit tvungen att köpa till en om jag behövde en sån.

Ser du miljötänket nu? Du har valfriheten att köpa vilken j-vla laddare du vill och slipper ha flera liggandes i en låda...

Kul med Tesla!

Du glömde alternativet:
År 6: Du tänker på miljön MEN din laddares kabel passar inte i utaget på telefonen och laddaren klarar inte det nya snabbladdninhsläget. Du köper till en modern dyrare laddare.
Summa: Tre telefoner, tre + 2 laddare.

Så var det för mig.
Skicka med en laddare som passar säger jag bara. Man kan ju lägga till tiden, pengarna jag fick lägga på detta plus att jag körde min bil helt i onödan till en butik, vilket inte är bra för miljön.
Nä...det är ganska genomskilnigt att de valt att göra så här för att sälja tillbehör, förhoppningsvis bättre och dyrare än vad som behövs.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Att det skulle vara dåligt för miljön att tillverka färre laddare har jag inte påstått. Självklart är det bättre men hur kan vi vara så säkra på att det tillverkas färre laddare bara för att de inte skickar med en i kartongen? Jag antar, som i de flesta branscher, att tillbehör är en väldigt stor inkomstkälla, så även för Apple. Varför då dra ner på produktionen när nu förmodligen fler kommer behöva en?

Jag har väldigt svårt att se hur apple skulle behöva tillverka fler laddare nu än när de skickade med en till varje telefon.