Tysta bärbara datorer, eller, är alla bärbara rätt tysta?

Permalänk
Medlem

Tysta bärbara datorer, eller, är alla bärbara rätt tysta?

Jag är inte särskilt ljudkänslig. Jag brukar fylla upp mitt chassi med fläktar, mer för att det finns plats än att jag tror att de gör någon direkt nytta. I vilket fall, min syster är väldigt ljudkänslig, något hon verkar ha ärvt av vår sjukligt ljudkänsliga far. Hon behöver också en ny bärbar dator, utan några särskilda krav på prestanda. Prio ett för henne är att den inte låter någonting. Då kan man förstås köpa en fläktfri dator, men min syster är inte så välbemedlad och vill helst undvika detta, då de är väldigt mycket dyrare. Hennes förra dator var en vanlig billig dator med fläkt, så hon erkänner att det finns tysta vanliga laptops, men hon är orolig att om hon köper en ny ska den låta mycket mer.

Där kommer vi också till knäckpunkten. Jag säger typ: "köp vilken som helst, moderna laptops låter ju typ ingenting". Detta är i alla fall min bild. Jag skriver detta på någon random Acer I3 som jag köpte för 5 år sedan för 4000 kr och som tjänat mig väl som kontorsdator sedan dess. Jag tycker inte att den låter ett skit.

Så, vad tycker ni? Dels, låter moderna billiga laptops (inbyggd grafik osv) verkligen något? Och, annars, har ni några tips på hyfsade billiga laptops som ni vet är tysta?

Permalänk

Det jag hade gjort idag är att köpa en Macbook m1 om jag vill ha något tyst. Ingen fläkt och ändå fantastisk prestanda, bättre än många stationära. Basmodellen kostar 12495 så är enligt mig prisvärt. Annars finns det massor av fläktlösa chromebooks som kan kosta väldigt lite. För att svara på om moderna laptops är tysta så är mitt svar att det varierar. Visa låter mer än andra och om man gör något mer krävande kan dom flesta laptops låta rätt mycket. Särskilt efter några år när det finns mer damm i kylningssystemet.

Permalänk
Medlem

En standard lenovo för kontoret låter ganska mycket, dock normalt sätt endast vid "tyngre" laster där då tyvärr youtube, Teams, Netflix med mera inkluderas. Gör man inget är en typisk dator nästan ljudlöst. Sedan brukar dom ju också ha lite elektriskt brus, spolljud med mera.

En M1 är det givna valet om budget finns, annars är jag osäker. Finns säkert någon annan som har en bra rekommendation för en billigare windowsburk

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

M1? Usch. Det är ju Apple! Nä, men M1 verkar ju som en intressant processor, trist bara att den utvecklats av "fel" företag. Jag tänkte att det är X86 som gäller här. Det finns säkert chromebooks som också är helt tysta, och säkert fläktlösa, men de innehåller ofta en ARM-processor med väldigt låg prestanda.

Varför låter min så gamla dator så lite? Jag kör ju den på rätt tunga laster i många timmar. Dock är det ju i allmänhet enkeltrådad kod som jag skrivit själv för diverse skolarbeten, så det kanske är förklaringen.

Permalänk
Medlem

Min upplevelse är att de flesta moderna laptops med Intelprocessor i låg effekt och med hyfsad kylning blir knäpptysta om man stänger av Turbo Boost ( så att processorn ej går över basfrekvens). Prestandan blir såklart lidande, men för webbsurf, skrivande och programmering (när bygge sker på en remote-maskin) så tyckte jag inte det märktes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Min upplevelse är att de flesta moderna laptops med Intelprocessor i låg effekt och med hyfsad kylning blir knäpptysta om man stänger av Turbo Boost ( så att processorn ej går över basfrekvens). Prestandan blir såklart lidande, men för webbsurf, skrivande och programmering (när bygge sker på en remote-maskin) så tyckte jag inte det märktes.

Följdfråga: Turbo Boost är en Intel-grej, finns det motsvarande för AMD, och kan man stänga av sådant i BIOS på billiga laptops? Mina egna datorer är rätt gamla nu, så jag har begränsad erfarenhet med att pilla med nyare hårdvara. Billiga maskiner brukade ju i alla fall ha rätt begränsade inställningsmöjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av afulm:

Följdfråga: Turbo Boost är en Intel-grej, finns det motsvarande för AMD, och kan man stänga av sådant i BIOS på billiga laptops? Mina egna datorer är rätt gamla nu, så jag har begränsad erfarenhet med att pilla med nyare hårdvara. Billiga maskiner brukade ju i alla fall ha rätt begränsade inställningsmöjligheter.

AMD har självklart någon motsvarighet till Turbo Boost men vet inte exakt hur det fungerar då jag bara kört Intel.

Det finns flera sätt att stänga av Turbo Boost för intelprocessorer: antingen via BIOS, Windows energisparinställningar, eller dedikerade program. Du hittar en guide för det här, finns säkert motsvarande för AMD: https://www.geeks3d.com/20170213/how-to-disable-intel-turbo-b...

Permalänk
Medlem
Skrivet av afulm:

Så, vad tycker ni? Dels, låter moderna billiga laptops (inbyggd grafik osv) verkligen något? Och, annars, har ni några tips på hyfsade billiga laptops som ni vet är tysta?

Coil-whine och fläktljud går ofta att besegra genom att undervolta CPU:er mha ThrottleStop. Min Dell XPS 13 är knäpptyst iom detta.

Fläktlösa laptops med Intel ger prestanda i klass med en 10 år gammal stationär (om än snäppet sämre).

Tystare dator än MacBook Air M1 känner jag däremot inte till. Hör inte ens coil-whine som alla mina Intel-laptops varit drabbade av.

Permalänk
Medlem

De flesta bärbara är tysta tills de belastas, sen låter de som varierande grader av jetplan.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Coil-whine och fläktljud går ofta att besegra genom att undervolta CPU:er mha ThrottleStop. Min Dell XPS 13 är knäpptyst iom detta.

Fläktlösa laptops med Intel ger prestanda i klass med en 10 år gammal stationär (om än snäppet sämre).

Tystare dator än MacBook Air M1 känner jag däremot inte till. Hör inte ens coil-whine som alla mina Intel-laptops varit drabbade av.

Jag har då aldrig hört coil whine från annat än nätagreggat. En tio år stationär Intel (3570k) är just vad jag använder primärt, jag tycker fortfarande att den duger för det mesta (exklusive datorspel förstås, men jag har tröttnat på dom). Jag kommer aldrig att rekomendera min syster att köpa en Apple, dom har ett horribelt monopolistiskt ekosystem. Dessutom faller inte deras datorer riktigt i den billiga kategorin.

Permalänk
Medlem

Men, finns det någon som har ett förslag på ett inköp som är garanterat tyst och billigt (i alla fall efter någon modifikation av att stänga av turbo eller dylikt)? Ja, X86 då, men det behöver inte vara någon särskild prestanda. Belastningen lär var websurf och streaming etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av afulm:

Jag kommer aldrig att rekomendera min syster att köpa en Apple, dom har ett horribelt monopolistiskt ekosystem. Dessutom faller inte deras datorer riktigt i den billiga kategorin.

Då är mitt tips helt klart ThrottleStop tillsammans med NoteBookFanControl (NBFC). Har främst kört detta på Intel-baserade laptops från Dell, Lenovo och Asus.

Ang. coil whine på laptops, så kanske detta kan vara läsvärt:
https://www.thesharedweb.com/what-is-coil-whine-in-laptop-and...

På min Dell XPS 13 var ljudet väldigt tydligt på 30 cm avstånd från datorn. Speciellt vid last där CPU/iGPU pressas hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ang. coil whine på laptops, så kanske detta kan vara läsvärt:
https://www.thesharedweb.com/what-is-coil-whine-in-laptop-and...

På min Dell XPS 13 var ljudet väldigt tydligt på 30 cm avstånd från datorn. Speciellt vid last där CPU/iGPU pressas hårt.

Haha. Jag känner att det är det sista jag borde läsa. Jag är inte den som är ljudkänslig. Men ju mer man börjar tänka på sådant, ju mer stör man sig. Något jag försöker förklara för min pappa (om du läste trådens inledning). "De stigande förväntningarnas missnöje" som Tage Elander kallade det, vår tids gissel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av afulm:

"De stigande förväntningarnas missnöje" som Tage Elander kallade det, vår tids gissel.

Jag har tyvärr löjligt höga förväntningar och krav på hemelektronik, medan jag i andra fall knappt bryr mig alls.

Men ang. dator, så hade jag valt att kolla av marknaden på SweC eller även Blocket. Anser att man får betydligt mer genom att lägga 5-6000 på en två år gammal Dell XPS 13 än att köpa en ny budgetdator på Elgiganten.

Dustin brukar även ge bra rabatter på utgående modeller (gav under 10000:- för min Dell XPS 13).

Permalänk
Medlem

Kanske den här kan passa!

Nu går jag efter din kommentar på att din syster inte hade några krav på prestanda annat än tyst.
Men jag kanske kan bli mer träffsäker om du vill berätta vilken laptop-model och version hon har nu.

Acer Chromebook CB315-3HT

Permalänk
Inaktiv

Det går att begränsa CPU kraft i energiinställningar i windows ifall dt inte går i BIOS

Permalänk
Medlem

Det är också en bra idé att acceptera verkligheten som den ser ut och att öva för att träna upp sin allt som oftast inbillade ljudkänslighet.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Alternativt är M1 som är 100% ljudlös. Med det sagt, nog måste det finnas en annan tillräckligt tyst windowslaptop. Behövs bara en rekommendation eller två från någon här på forumet.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Det är lite denna typen av datorer jag vill varna för.

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/search?q=N5030+

Under 500 i single core är extremt lågt! Kan tillägga att min Dell XPS 13 ligger på över 1200 och Apple M1 på över 1700 här.

Sedan ska givetvis behovet styra, men vill man väl lägga ribban lite högre?

Här är min M1:a
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/5590459

Permalänk
Skrivet av walkir:

Det är lite denna typen av datorer jag vill varna för.

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/search?q=N5030+

Under 500 i single core är extremt lågt! Kan tillägga att min Dell XPS 13 ligger på över 1200 och Apple M1 på nära 1700 här.

Sedan ska givetvis behovet styra, men vill man väl lägga ribban lite högre?

Då det är en chromebook behövs dock inte så mycket prestanda. I Windows skulle denna prestanda vara ganska kass men i chrome os lär detta fungera helt ok. Sedan finns det ju väldigt många begränsningar med en chromebook så för många är det inte rätt dator.