Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rookii:

Hur går det för er hittills detta år?

Jag ligger på 4 procent plus bara..

Har tankar på att gå in i tesla nu när det har sjunkit så mkt! Vad tror ni om det? Chans till större dropp? 630 atm.

Problemet är att ja är så tech tyngd och skulle vilja öka i något annat än tech haha.

+0,5% här. Kommer inte slå förra årets resultat som det ser ut nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Ponera att jag får in 35-45k som jag vill investera med, och att jag är HELT okunnig om aktimearknaden... vad hade ni då gjort med den summan för att få den att (potentiellt) växa? Köpa Apple och hoppas det beryktade April-eventet är sant och hoppas de går upp då? Eller någonting helt teknik-orelaterat?

Är du intresserad av att inte förlora pengarna (du tänker att du behöver dem inom en rimlig framtid) lägg dem inte i något mer riskfyllt än en indexfond - tex Länsförsäkringar Global Indexnära (i princip lägst fondavgift möjlig).

Är du helt okunnig har du inte mer chans än att betta på fotboll/hästar att slå marknadens index (genomsnittliga avkastningen). Du tävlar mot miljarder i kapital som jobbar heltid för att försöka slå index på bekostnad av sparare som du.

Är det överflödiga pengar och du vill lära dig mer och är okej med att i värsta fall bli sitta med mindre än hälften kvar i Mars nästa år eller i sommar, då kan du köra på vad som helst. Du kan nog förvänta dig att allt kring Apple redan är inprisat i aktien och den är redan högt värderad så det blir helt enkelt en gambling kring marknadens förväntningar kring bolagets kommande tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

+0,5% här. Kommer inte slå förra årets resultat som det ser ut nu.

Förra året var ju märklig ur många perspektiv.
Huspriser upp 25% och många aktier som rusat. Farligt att gå in med den förväntan över tid.

Kan nån tipsa om en bra site att hålla koll på portföljens värdeförändrig över tid?
Tycker min huvudbanks är bedrövligt svåröverskådlig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av henkiii:

Huspriser upp 25% och många aktier som rusat. Farligt att gå in med den förväntan över tid.

Kan nån tipsa om en bra site att hålla koll på portföljens värdeförändrig över tid?

Självklart inte den förväntan jag har för något år, förra året var, som du skriver, märklig på många vis. Men än är inte detta året slut förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Ponera att jag får in 35-45k som jag vill investera med, och att jag är HELT okunnig om aktimearknaden... vad hade ni då gjort med den summan för att få den att (potentiellt) växa? Köpa Apple och hoppas det beryktade April-eventet är sant och hoppas de går upp då? Eller någonting helt teknik-orelaterat?

Om du inte är sugen på att köpa aktier och hålla på med dessa hade jag kört på olika lågavgiftsfonder.
Men du nämner inget om sparhorisont.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Använder du avanza?
De har väldigt bra siffror/grafer hur din portfölj förändras över tid. Hur mycket du sätter in etc.
Jag har inte haft något sparande hos min storbank de senaste 10 åren. Endast som lönekonto numera.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Använder du avanza?
De har väldigt bra siffror/grafer hur din portfölj förändras över tid. Hur mycket du sätter in etc.
Jag har inte haft något sparande hos min storbank de senaste 10 åren. Endast som lönekonto numera.

Ja, men jag har flera banker och vill inte flytta allt till avanza.

Önskar en tjänst/app/program där jag själv kunde fylla i hur mycker jag har, för att se en sammanfattning och förändring över tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Önskar en tjänst/app/program där jag själv kunde fylla i hur mycker jag har, för att se en sammanfattning och förändring över tid.

Gör en egen google excel och dra in kurserna utifrån formler om du inte vill samordna det på ett ställe är nog det enda alternativet tyvärr.

Permalänk
Medlem

Tack för alla intressanta svar! Bör tilläggas att jag är helt grön (vilket ni antagligen redan gissat) och vet knappt skillnad på aktie och fond. Har inte funderat så mycket på tid (investeringshorisont) utan mest möjlighet (att jag eventuellt får in en stor summa pengar inom rimlig framtid och att jag "bör" investera istället för att köpa ny dator)! Men fonder är alltså säkrare för en nybörjare som mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Tack för alla intressanta svar! Bör tilläggas att jag är helt grön (vilket ni antagligen redan gissat) och vet knappt skillnad på aktie och fond. Har inte funderat så mycket på tid (investeringshorisont) utan mest möjlighet (att jag eventuellt får in en stor summa pengar inom rimlig framtid och att jag "bör" investera istället för att köpa ny dator)! Men fonder är alltså säkrare för en nybörjare som mig?

En (aktie)fond är en samling utvalda aktier, vilket betyder att den kommer utvecklas som summan av alla aktier som ingår i den. Det betyder att även om en specifik aktie i en fond går dåligt, kommer det märkas mindre i fonden då det bara är en del av den som går dåligt, eventuellt kanske den till och med går plus pga. att andra aktier går bra. Det omvända gäller givetvis också, så fonder tenderar att vara mer stabila än enstaka aktier.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag ställde frågan för ngn månad sedan utan att få något direkt svar. Jag hittade själv en app som heter Delta. Den gör det du vill.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag ställde frågan för ngn månad sedan utan att få något direkt svar. Jag hittade själv en app som heter Delta. Den gör det du vill.

Tack för tipset. Får kika på den.
Edit: Delta Investment Portfolio tracker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Skrivet av henkiii:

Jag tror Yahoo finance appen har den featuren med.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Kör lysas fondrobbot med månadsinsättning. Har 3 olika fördelningar aktifonder/räntefonder: 20/80, 60/40 och 90/10

Av sparbeloppet varje månad sätter jag in 50% på den första, 30% på den andra och 20% på den sista (med högst andel aktier).

Målet är att jag ska ha 250k på de två första och allteftersom jag uppnår detta så ändrar jag insättningarna så jag lägger mer pengar på aktier och mindre på räntor.

Just nu är jag långt från målet, men har precis köpt hus ^^

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån Albin men den där 20/80 Aktie/Ränta tror jag nästan är mer lönsam att sätta på ett vanligt sparkonto med ränta isf med tanke på ränteläget. Bättre att köra någon indexfond om du känner dig osäker och hålla lite kassa så du kan sova gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Japp, just den!

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Inte för att vara sån Albin men den där 20/80 Aktie/Ränta tror jag nästan är mer lönsam att sätta på ett vanligt sparkonto med ränta isf med tanke på ränteläget. Bättre att köra någon indexfond om du känner dig osäker och hålla lite kassa så du kan sova gott.

Håller med, bättre att se till att man har en buffert på några månadslöner för att klara oväntade utgifter och sen köra resten på indexfonder eller lysa med högst andel aktier.

Räntefonder tycker jag bara är värt om man har kort sparhorisont, typ för stundande bostadsköp eller pension.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Mmmm. En del sparande är så krångligt att det ändå är bättre att bara köpa en indexfond och att faktiskt ta ut lite av vinsten ibland.

Jag och sambon är all in i TIN Ny Teknik. Efter att ha lagt enormt mycket tid på börshandel och olika former av trading så kan jag inte längre se ett behov av att investera mer av quality of life i sånt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

+185% på ISKt, främst Voyager Digital LTD som rusat, ser lovande ut med kommande lansering utanför Nordamerika, och inflödet av nya kunder verkar hålla i sig så det blir att köpa på sig lite till.

Tjänstepensionen är desto lägre risk med främst global indexfond.

Jag har också gått in i Voyager Digital. Men lite senare än dig.
Men det ser lovande ut. trotts låga volymer så går den bra.
Va tror du om framtiden för Voyager Digital?

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Hur köper man en ETF då?

( @Levandebild - i ditt fall (fokus=spara) skulle inte jag heller rekommendera annat än vanliga fonder, helst med låga avgifter, och göra ev. ändringar i innehav varje månad som oftast.)

Tjena @Abbs (jag kan vara lite kass på att följa upp svar/frågor efter min framfart).

Nu vet jag inte vilka "premisser" du kanske redan uppfyller så att säga... så jag utgår ifrån att lite fullständigare tips kan vara bra.

1. Skaffa/använd ISK-/KF-konto hos en "riktig" nätmäklare (exvis Avanza/Nordnet)... mycket lämpligare för frekvent handel som denna än VP-konto.

2. Sök efter ETF/Börshandlade fonder på mäklarens marknadsplats (sektor-fraser som "cyber"/"crypto"/"blockchain"/"green"/"tech"/"index"/"bull"/"bear"/"3x"/"2x" etc., eller helt sonika "ETF").

3. Lägg gärna till det du hittar under egen bevakningslista döpt exvis "ETF"... (underlättar att sålla inför köp/sälj, pga sorterings-möjligheter (% +/-, dag/vecka etc.)).

4. Fyll på under normala dippar, dumpa+byt totalt vid scenarier där rekyl/återhämtning inte verkar motiverad på allt för länge...

Notera:
Pga av eventuella restriktioner kan det vara klurigt/omöjligt att gå in i exvis amerikanska ETF:er... isf bör det åtminstone finnas ett fåtal svenska, samt ett flertal exvis tyska/franska/BeNeLux (belgiska/nederländska/@ Luxemburg).

Tillägg+rättningar
Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Kör lysas fondrobbot med månadsinsättning. Har 3 olika fördelningar aktifonder/räntefonder: 20/80, 60/40 och 90/10

Av sparbeloppet varje månad sätter jag in 50% på den första, 30% på den andra och 20% på den sista (med högst andel aktier).

Målet är att jag ska ha 250k på de två första och allteftersom jag uppnår detta så ändrar jag insättningarna så jag lägger mer pengar på aktier och mindre på räntor.

Just nu är jag långt från målet, men har precis köpt hus ^^

Förstår hur du tänker. Jag har sparat i aktier sedan jag var 15 år gammal. Köpte Ericsson för min första sommarjobslön. Sålde dessa vid 19 års ålder med över tre ggr pengarna. I vuxen ålder började jag spara igen efter flera års uppehåll pga stökigt leverne 😂
Men det viktiga är att du sparar. Att lyssna på andras åsikter är ej att rekommendera. Tänker ej ge dig tips på vad du ska investera ditt kapital. Dvs inga direkta tips. Allt handlar om hur du ser på ditt sparande och vilket mål du har. Jag ex har som mål att nå tillräckligt för att köpa en större bostad. Vissa vill trygga sin ålderdom, ta tidig pension med en utdelningsportfölj som kassako. Jag har gått från -58% till +230% på fyra år. Först satt jag i biotech och ett 5G bolag. Tanken var att vända pengarna i biotech innan mitt andra bolag började leverera och därav få flera aktier. Missade gluggen. Nu sålde jag förvisso med vinst tillslut med 37,6% men fick sitta i tre år för detta. Och då hade den aktien jag tänkt sätta pengarna i från början gått upp med ganska mycket. Hade förvisso köpt 2400 st men fick köpa 5200st för det dubbla nästan...
Sedan har jag sakta fyllt på med lite i månaden till jag nådde mitt mål på 10.000st.
Kontentan av min historia är att satsa på det du tror på. Sätt upp en plan/mål och håll dig till den. Lär dig dina styrkor och nyttja dem. Jag satsar långsiktigt. Fem - tio år är min horisont. Dvs jag investerar i aktier jag tror på över tid. Att bemästra marknaden är svårt. Lätt att gå vilse. Nu har jag nått ett mål, högrisk aktie portföljen är fylld. Nu ska jag bygga värde/utdelning portfölj. Dvs ett slags pensionsspar som jag kan satsa på själv utan att ha någon som styr över.
Målet är ett eget hus på landet med odlingar och ett jobb som man styr över själv. Där är min morot. Har även två barn som jag måste spara åt.
Är strax 36 år, önskar jag startat vid 21 när jag landade mitt första heltidsjobb...
Så tips är använd tiden, satsa på det du tror på, spara regelbundet. Samt sitt med 30% av ditt kapital utanför marknaden. Då kan du köpa det som är billigt vid en större nedgång. Samt följ alltid din plan.
Vill du diskutera mer är du varmt välkommen att dra iväg ett mess. Kul att bolla idéer med någon och peppa varandra. Glad påsk. Mvh Wiktor

Permalänk
Medlem
Skrivet av macce601:

Jag har också gått in i Voyager Digital. Men lite senare än dig.
Men det ser lovande ut. trotts låga volymer så går den bra.
Va tror du om framtiden för Voyager Digital?

Eftersom dom inte har lanserat sin produkt utanför USA ännu så har jag inte kunnat testa den, men det verkar som en hel del föredrar deras platform framför Coinbase som är magnituder större, så jag ser det som att dom har väldigt bra tillväxtpotential.

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rookii:

Hur går det för er hittills detta år?

Jag ligger på 4 procent plus bara..

Har tankar på att gå in i tesla nu när det har sjunkit så mkt! Vad tror ni om det? Chans till större dropp? 630 atm.

Problemet är att ja är så tech tyngd och skulle vilja öka i något annat än tech haha.

28,5% upp i år. Siktar på minst 50% innan året är slut, då är jag helnöjd.

Jag tror det finns mer prisvärda aktier än Tesla, typ NIO, XPEV mfl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

https://spirecta.com/allt-pa-ett-stalle/
Kanske kan va något? Har själv inte testat.

Permalänk
Medlem

Kör lite aktier och lite fonder, tycker det är lite kul men inser mer och mer att jag skulle tjäna både tid och möjligen pengar på att bara lägga allt i några indexfonder och låta det vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Håller med, bättre att se till att man har en buffert på några månadslöner för att klara oväntade utgifter och sen köra resten på indexfonder eller lysa med högst andel aktier.

Räntefonder tycker jag bara är värt om man har kort sparhorisont, typ för stundande bostadsköp eller pension.

Jo buffert är prio ett här med, det har vi på gemensamt konto och på konto med sparränta. Tänkte att 80/20 fördelningen kan vara vettig när räntan sticker, så har man något att glädjas åt när lånet blir dyrare :p. Just nu ligger den på 1% i år men det är väl tack vare att aktierna har gått så bra. Kanske får göra en omfördelning

Har förövrigt en 90/10 till dottern också, siktar på att den ska räcka till en rimlig lgh-insats om 20 år ( hon är snart 3mån).

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Albinfiskare:

Jo buffert är prio ett här med, det har vi på gemensamt konto och på konto med sparränta. Tänkte att 80/20 fördelningen kan vara vettig när räntan sticker, så har man något att glädjas åt när lånet blir dyrare :p. Just nu ligger den på 1% i år men det är väl tack vare att aktierna har gått så bra. Kanske får göra en omfördelning

Har förövrigt en 10/90 till dottern också, siktar på att den ska räcka till en rimlig lgh-insats om 20 år ( hon är snart 3mån).

Det som är lite o-intuitivt är att när marknadsräntan går upp så går kursen för räntefonder ner.
Om du förväntar dig att räntan ska sticka uppåt är det alltså något som kan se tråkigt ut även på sparkontot, om du har hög andel räntor.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Har förövrigt en 10/90 till dottern också, siktar på att den ska räcka till en rimlig lgh-insats om 20 år ( hon är snart 3mån).

Den där 10/90 kommer ha otroligt tråkig utveckling på 20 års tid tyvärr.
Bör snarare vara tvärtom i 10 år och sen tittar du igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

En (aktie)fond är en samling utvalda aktier, vilket betyder att den kommer utvecklas som summan av alla aktier som ingår i den. Det betyder att även om en specifik aktie i en fond går dåligt, kommer det märkas mindre i fonden då det bara är en del av den som går dåligt, eventuellt kanske den till och med går plus pga. att andra aktier går bra. Det omvända gäller givetvis också, så fonder tenderar att vara mer stabila än enstaka aktier.

Samt att fonderna styrs av människor som vet hur och när du skall ta hem vinsten etc. Tips är att dessutom alltid sitta med minst 30% av innehavet till den tilltänkta investeringen utanför marknaden så du kan köpa mer av någor om det blir billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honskadad:

Samt att fonderna styrs av människor som vet hur och när du skall ta hem vinsten etc. Tips är att dessutom alltid sitta med minst 30% av innehavet till den tilltänkta investeringen utanför marknaden så du kan köpa mer av någor om det blir billigare.

Time in the market beats timing the market.