Permalänk

Ny dator (vitt tema)

Tja, tankarna på ny dator finns och jag har gjort en lista på vad jag tror skulle va bra grejer? Vart väldigt länge sedan jag kikade på datorer och är inte så "up to date" när de gäller framför allt processorer inom AMD...

är denna dator vettig eller är det pankaka av allt ihop?

tänker att jag väntar med grafikkort iomed hur marknaden ser ut för tillfället....

temat är vitt om det inte syns...

https://www.komplett.se/wishlist/shared/0f503399-5144-448f-9c...

Vill kunna ha datorn i kanske 3-6 år med bara mindre uppgraderingar då och då så vill ha en processor som kommer kunna hänga med i svängarna iaf ett tag innan den behöver bytas ut

datorn ska användas till gaming så vill ha så mycket kraft under huven som går

mvh

tilläg
Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem

Gjorde en del ändringar på din dator https://www.inet.se/kundvagn/visa/15143564/namnlos

Valde en 5600x mot 3300x. Först föra tt Prestandan är så extremt mycet bättre än 3300X och 3300X har inte funnits att köpa på minst 6 månader. Sedan valde jag Meshify 2 för att få bättre kylning på dina komponenter. Efter det bättre jag Evga till EVGA för att dom är mer pålitliga och har hålt på med nätagg längre. Siste men inte minst lade jag till några lysande vita fläktar eftersom du vill ha ett vitt tema på datorn.

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg den vita psun, synd att den inte syns.
3300X passar verkligen inte in i detta bygget. Alla andra delarna är påkostade medan 3300X är en överprisad budgetprocessor.

5600x kan nog vara svår att hitta, dvs slutsåld. Nya Intel i5 11600K kan vara ett alternativ och finns i lager.

Permalänk
Skrivet av Axel95:

Gjorde en del ändringar på din dator https://www.inet.se/kundvagn/visa/15143564/namnloshttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/15143564/namnlos

Valde en 5600x mot 3300x. Först föra tt Prestandan är så extremt mycet bättre än 3300X och 3300X har inte funnits att köpa på minst 6 månader. Sedan valde jag Meshify 2 för att få bättre kylning på dina komponenter. Efter det bättre jag Evga till EVGA för att dom är mer pålitliga och har hålt på med nätagg längre. Siste men inte minst lade jag till några lysande vita fläktar eftersom du vill ha ett vitt tema på datorn.

Skrivet av Elektron:

Riktigt snygg den vita psun, synd att den inte syns.
3300X passar verkligen inte in i detta bygget. Alla andra delarna är påkostade medan 3300X är en överprisad budgetprocessor.

5600x kan nog vara svår att hitta, dvs slutsåld. Nya Intel i5 11600K kan vara ett alternativ och finns i lager.

enda anledningen jag valde en 3300X va för de stod att de va gen 3 av ryzen som passade moderkortet, men fatta inte riktigt va de bettyde iom att jag inte varit så insatt på dem senaste gen av cpus som kommit

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle hitta en annan vattenkylare, bara hört dåligt om capellix-serien. Eller om du är okej med lite högre ljudnivå, kör.. annars inte.
Håller med andra också om cpu. Nya intel presterar bra, är bra prestanda per krona och intel-moderkort är oftast snyggare faktiskt, tyvärr.

Permalänk
Medlem

5600X funkar med det moderkortet bara att du måste eventuellt uppdatera bios. em du vinner typ dubbelt så mycket prestanda på att köpa 5600x istället för 3300X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

5600X funkar med det moderkortet bara att du måste eventuellt uppdatera bios. em du vinner typ dubbelt så mycket prestanda på att köpa 5600x istället för 3300X

Jo helt klart men det är en processor man inte får tag i tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja veta hur ni motiverar dessa premium moderkort till en nybörjare.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Jag skulle vilja veta hur ni motiverar dessa premium moderkort till en nybörjare.

Svårt att hitta budgetmoderkort med vitt tema?
Dessutom hade trådskaparen ett kort för 3000 i sitt första inlägg, så trenden är på väg åt rätt håll

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Svårt att hitta budgetmoderkort med vitt tema?
Dessutom hade trådskaparen ett kort för 3000 i sitt första inlägg, så trenden är på väg åt rätt håll

Ännu svårare att få tag på ett Grafikkort...
Jag fick tag på ett ASUS RX480 4Gb till min vita Define R5...det fanns inga andra på den tiden.
Har kollat sedan dess & det är ingen som gör vita grafikkort...
Corsair hade en vit RM750x som jag högg på till ett bra pris...men nu har de bara CX serien i vitt.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Bara för man är nybörjare så behöver man inte köpa budget...
Bra med en bra mix...premium på de delar som kan användas flera år...
Lite billigare delar, så man kanske kan uppgradera en eller två gånger...
ASUS prime serien har mycket vitt...
NZXT har vita moderkort...men med mycket svart i...
https://www.komplett.se/product/1149434/datorutrustning/dator... vit & trevlig
Svart/vitt tema så kan denna vara ett alternativ...https://www.komplett.se/product/1149443/datorutr... jag har en del vita datorer i mitt galleri...men som sagt svårt att hitta vita delar...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Jo helt klart men det är en processor man inte får tag i tyvärr.

Det är sant: Men säger bara att. Köp en kraftigare cpu än 3300x.Du kan sela rätt bra på den Men det blir snabbt en flaskhals.
Så lägg lite mer pengar på en 3000 serie cpu om du vill köpa nu.

Permalänk

Hej allesammans haha, kanske skulle klargjort i mitt första inlägg att jag är inte så nybörjare men med tanke på all utveckling som skett dem senaste åren så skulle jag kunna bli kallad för nybörjare ja.

Grafikkort har jag ett 960 för tillfället och iomed marknaden hur den ser ut så tänker jag att jag väntar tills det börjar lugna sig lite.

anledningen till att jag tänkte ta Amd är för ah de jag sett så har AMD varit kanon det senaste samtidigt som jag har dålig koll på vad som i sista ändan ger mest "bang for the buck" så tänkte jag att ah men va fan typ de e lite potato potato för tillfället känns det som.

Anledningen till att jag valt att gå för lite mer premium grejer är att datorn jag har för tillfället är kopplad på respirator i princip, vågar inte stänga av den för då börjar saker på moderkortet krångla, flytta runt ram, byta pcie slot för grafikkortet osv osv.

Hade AMD under FX black tiden eller vad dem hette då och har för tillfället intel, Gillar ASUS moderkort då jag hjälpt kompisar och familj laga/köpa nya datorer och aldrig haft något krångel med ASUS samt att jag bara allmänt gillar ASUS..

3300X som cpu kanske är ett dåligt val men anledningen till att jag valden framför allt den är pga att jag inte har någon aning om vad som är bra eller dåligt i cpu väg för tillfället.

hoppas jag har klargjort lite grejer som gör det enklare för folk att hjälpa mig och jag uppskattar all hjälp hitils

GlA PåSk på er

Visa signatur