Nyköpt Taurus dator från inet - gröna linjer och prickar

Permalänk
Medlem

Nyköpt Taurus dator från inet - gröna linjer och prickar

Jätte kul att starta upp en sprillans ny dator från @Inet och se det här. Blir inget spelande i helgen!
Jag antar att det är hårdvarufel och bara att skicka tillbaka den?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL14 Trident Z RGB | Samsung 970 EVO Plus 500GB M.2 SSD | Gigabyte GeForce RTX 2070 SUPER 8GB GAMING OC | NZXT H510 | Corsair RM850x 850W | MSI MAG CORELIQUID 240R V2

Permalänk
Medlem

Ser ut som en defekt GPU. Dubbelkollat skärmkabeln?

Finns det en GPU inbyggd i processorn så du kan testa den istället för att utesluta.

Vet ju inte vad det är för komponenter eller vilken dator du köpt. Men sitter det ett dedikerat grafikkort i den kan du testa utan det. Inte ens säkert att du behöver ta ut det. Går nog att ställa in i BIOS till och med som "Primary display/GPU" eller nåt i den stilen. Och där välja iGPU istället för PCI-E. Förutsatt att processorn har en integrerad GPU då såklart... Och även flytta skärmkabeln till utgången på IO-plåten och inte på grafikkortet.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Ser ut som en defekt GPU. Dubbelkollat skärmkabeln?

Finns det en GPU inbyggd i processorn så du kan testa den istället för att utesluta.

Vet ju inte vad det är för komponenter eller vilken dator du köpt. Men sitter det ett dedikerat grafikkort i den kan du testa utan det. Inte ens säkert att du behöver ta ut det. Går nog att ställa in i BIOS till och med som "Primary display/GPU" eller nåt i den stilen. Och där välja iGPU istället för PCI-E. Förutsatt att processorn har en integrerad GPU då såklart... Och även flytta skärmkabeln till utgången på IO-plåten och inte på grafikkortet.

Köpte den här datorn.
https://www.inet.se/produkt/1511026/taurus-gaming-rtx-3060-ti...

Har testat att byta kabel och det hjälpte inte. Jag testade även att flytta skärmkabeln till utgången på IO-plåten men får ingen signal.
Kommer inte ens in i windows..

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL14 Trident Z RGB | Samsung 970 EVO Plus 500GB M.2 SSD | Gigabyte GeForce RTX 2070 SUPER 8GB GAMING OC | NZXT H510 | Corsair RM850x 850W | MSI MAG CORELIQUID 240R V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gling:

Ser ut som en defekt GPU. Dubbelkollat skärmkabeln?

Finns det en GPU inbyggd i processorn så du kan testa den istället för att utesluta.

Vet ju inte vad det är för komponenter eller vilken dator du köpt. Men sitter det ett dedikerat grafikkort i den kan du testa utan det. Inte ens säkert att du behöver ta ut det. Går nog att ställa in i BIOS till och med som "Primary display/GPU" eller nåt i den stilen. Och där välja iGPU istället för PCI-E. Förutsatt att processorn har en integrerad GPU då såklart... Och även flytta skärmkabeln till utgången på IO-plåten och inte på grafikkortet.

Den har inte IGP.

Klassisk dött grafikkort. Bara att reklamera.

Om det inte är något löst i datorn förstås, men jag kan inte minnas att jag sett det där i andra fall än döda grafikkort...

Permalänk
Medlem

Ställde du i bios först? iGPU som primary display adapter? Bör finnas någonstans i inställningarna.
Vet inte hur bekväm du är i att skruva loss saker i datorn men pröva annars att ta ut det dedikerade. Antar att detta är tillåtet och inte förstör din garanti.

Annars får du ju lämna tillbaka den. Eftersom du har artefakter tror jag definitivt det har med grafikkortet att göra alternativt strömförsörjningen till det.

EDIT: Såg nu att den inte har någon integrerad gpu.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Den har inte IGP.

Klassisk dött grafikkort. Bara att reklamera.

Om det inte är något löst i datorn förstås, men jag kan inte minnas att jag sett det där i andra fall än döda grafikkort...

Jag har gjort en felanmälan på Inet nu. Tycker det är väldigt konstigt att jag har fått ett dött grafikkort när ingenting är fysiskt skadat.
De ska väl funktionstesta datorerna innan leverans vad jag förstår?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL14 Trident Z RGB | Samsung 970 EVO Plus 500GB M.2 SSD | Gigabyte GeForce RTX 2070 SUPER 8GB GAMING OC | NZXT H510 | Corsair RM850x 850W | MSI MAG CORELIQUID 240R V2

Permalänk

Dött grafikkort. Ska inte dom testa sånt innan dom skickar ut?

CAPS LOCK BORTTAGET /MOD
Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Fortitude:

Jag har gjort en felanmälan på Inet nu. Tycker det är väldigt konstigt att jag har fått ett dött grafikkort när ingenting är fysiskt skadat.
De ska väl funktionstesta datorerna innan leverans vad jag förstår?

Fel kan naturligtvis uppstå under tiden mellan att datorn testats av återförsäljaren och den testats av dig. Även om kartongen inte visar tecken på några skador har datorn utsatts för påfrestningar under leveransen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du har hittat The Matrix!

Plocka ut grafikkortet och sätt in det igen om du inte redan har gjort det. Den kan ha ”hoppat” till under transporten. Känn på alla kontakter också.

Skrivet av twit:

Fel kan naturligtvis uppstå under tiden mellan att datorn testats av återförsäljaren och den testats av dig. Även om kartongen inte visar tecken på några skador har datorn utsatts för påfrestningar under leveransen.

Jag tror inte dom testar datorerna alls. Fanns en tråd för inte så länge sen med dator köpt därifrån med skyddsplasten kvar på CPU kylaren.

Permalänk
Medlem

Uppdatering

Har idag varit i kontakt med Inet och jag fick en retursedel för att skicka tillbaka datorn då den var DOA.
De kommer sedan skicka ut en ny till mig som bör komma nästa vecka.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL14 Trident Z RGB | Samsung 970 EVO Plus 500GB M.2 SSD | Gigabyte GeForce RTX 2070 SUPER 8GB GAMING OC | NZXT H510 | Corsair RM850x 850W | MSI MAG CORELIQUID 240R V2

Permalänk
Medlem

Tja, spännande läsning. Har precis skickat tillbaka min Taurus Gaming RTX 3070 för andra gången. Bägge gångerna med verifierat defekt grafikkort. Verkar ju vara en stor batch skitkort de fått. Jag hade samma problem - startade upp dator för första gången och sedan gröna streck och sedan mörk skärm. Gick inte att få igång efteråt. Hade inte servicen varait så bra som den är hade jag reklamerat skiten och ångrat köp. Nu har de en sista chans. Tyvärr kom påsken emellan så nu står lådan på en terminal i göteborg, härligt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av sh0bo:

Tja, spännande läsning. Har precis skickat tillbaka min Taurus Gaming RTX 3070 för andra gången. Bägge gångerna med verifierat defekt grafikkort. Verkar ju vara en stor batch skitkort de fått. Jag hade samma problem - startade upp dator för första gången och sedan gröna streck och sedan mörk skärm. Gick inte att få igång efteråt. Hade inte servicen varait så bra som den är hade jag reklamerat skiten och ångrat köp. Nu har de en sista chans. Tyvärr kom påsken emellan så nu står lådan på en terminal i göteborg, härligt....

Intressant.
Har de fått en stor batch med kort som är defekt eller är korten verkligen så känsliga i transporten?? Datorerna funktionstestas innan de skickas sägs det.
Bytte de grafikkort eller blev du ersatt med en ny dator?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL14 Trident Z RGB | Samsung 970 EVO Plus 500GB M.2 SSD | Gigabyte GeForce RTX 2070 SUPER 8GB GAMING OC | NZXT H510 | Corsair RM850x 850W | MSI MAG CORELIQUID 240R V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av sh0bo:

Tja, spännande läsning. Har precis skickat tillbaka min Taurus Gaming RTX 3070 för andra gången. Bägge gångerna med verifierat defekt grafikkort. Verkar ju vara en stor batch skitkort de fått. Jag hade samma problem - startade upp dator för första gången och sedan gröna streck och sedan mörk skärm. Gick inte att få igång efteråt. Hade inte servicen varait så bra som den är hade jag reklamerat skiten och ångrat köp. Nu har de en sista chans. Tyvärr kom påsken emellan så nu står lådan på en terminal i göteborg, härligt....

Nä, RTX 3xxx är svårtillverkade och många kretsar har fel, var nyheter om det för några månader sen på startsidan

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa en Taurus dator från Inet. Men de senaste månaderna verkar många ha problem med dessa datorer. Har sett en ganska hög frekvens av köpare/kunder av just Taurus som har fått skicka tillbaka och byta pga massa fel. Nu vet jag inte om jag har så stor lust längre. Kör Inet med någon andrahand batch av kort från 3000-serien eller är dem av sådan dålig kvalitet?

Tycker också det är märkligt att de inte ens funktionstestar datorerna när de anlänt till deras anläggning. Det är väl det minsta man kan begära när man köper en ny dator att någon faktiskt testat datorn så den är funktionsduglig innan den sänds till slutkund. Åtminstone för att försöka minimera fel och trasig hårdvara.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av dexters:

Tycker också det är märkligt att de inte ens funktionstestar datorerna när de anlänt till deras anläggning. Det är väl det minsta man kan begära när man köper en ny dator att någon faktiskt testat datorn så den är funktionsduglig innan den sänds till slutkund. Åtminstone för att försöka minimera fel och trasig hårdvara.

Vad får dig tro att de inte funktionstestar datorerna? Tror du inte vi hade sett mängder av rapporter om datorer som felar om så var fallet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dexters:

Jag funderar på att köpa en Taurus dator från Inet. Men de senaste månaderna verkar många ha problem med dessa datorer. Har sett en ganska hög frekvens av köpare/kunder av just Taurus som har fått skicka tillbaka och byta pga massa fel. Nu vet jag inte om jag har så stor lust längre. Kör Inet med någon andrahand batch av kort från 3000-serien eller är dem av sådan dålig kvalitet?

Tycker också det är märkligt att de inte ens funktionstestar datorerna när de anlänt till deras anläggning. Det är väl det minsta man kan begära när man köper en ny dator att någon faktiskt testat datorn så den är funktionsduglig innan den sänds till slutkund. Åtminstone för att försöka minimera fel och trasig hårdvara.

Har läst på reddit där fler fått 30xx kort från bland annat gigabyte som varit defekta.

Jag tror dessvärre inte att datorerna funktionstestas. Det kan vara så att de ska göra det men det betyder ju inte att de gör det. Eftersom det var en annan som skrev här i tråden lite längre upp med exakt samma fel så tyder det mycket på att de inte alls har funktionstestat datorerna över huvudtaget.

Jag har som sagt fått en ny skickad med samma specs, bara hoppas att den här funkar som den ska när den anländer. Annars blir det tyvärr att ångra köpet.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL14 Trident Z RGB | Samsung 970 EVO Plus 500GB M.2 SSD | Gigabyte GeForce RTX 2070 SUPER 8GB GAMING OC | NZXT H510 | Corsair RM850x 850W | MSI MAG CORELIQUID 240R V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fortitude:

Har läst på reddit där fler fått 30xx kort från bland annat gigabyte som varit defekta.

Jag tror dessvärre inte att datorerna funktionstestas. Det kan vara så att de ska göra det men det betyder ju inte att de gör det. Eftersom det var en annan som skrev här i tråden lite längre upp med exakt samma fel så tyder det mycket på att de inte alls har funktionstestat datorerna över huvudtaget.

Jag har som sagt fått en ny skickad med samma specs, bara hoppas att den här funkar som den ska när den anländer. Annars blir det tyvärr att ångra köpet.

Nja riktigt så snabbt kan du nu inte ångra ditt köp, säljaren har rätt att försöka fixa felen på din dator 3 gånger, först när tre försök har gjorts har du rätt att ångra ditt köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Nja riktigt så snabbt kan du nu inte ångra ditt köp, säljaren har rätt att försöka fixa felen på din dator 3 gånger, först när tre försök har gjorts har du rätt att ångra ditt köp.

Så distansköplagens ångerrätt gäller inte?
Förklara tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Nä, RTX 3xxx är svårtillverkade och många kretsar har fel, var nyheter om det för några månader sen på startsidan

Det har väl varit snack om att yields ev. inte är var de ska vara. Men det påverkar i så fall hur många chip som går i återvinningen på fabriksgolvet.

Har inte direkt varit en rapporterad större påföljd att trasiga grafikkort dykt upp hos slutkund i större skala än vanligt. Med undantag Gigabyte då som kanske gjort den största blundern denna gen. med sina pålimmade PCIe-power förlängningskablar.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.7 GHz | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 4070 Super Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiki:

Så distansköplagens ångerrätt gäller inte?
Förklara tack

Den är väl 14 dagar och nu har ju köparen valt att få datorn utbytt.

Permalänk
Avstängd

Dessvärre ses Taurusdatorerna som kompletta varor vilket är varför de inte testas som de byggda datorerna med hjälp av monteringstjänsten av egna utvalda datorkomponenter görs.

Tråkigt för alla inblandade. Det torde ligga i Inets intresse att säga åt sin Taurusleverantör att QA:a varorna (aka testköra datorerna) innan de skickas för de kommer inte undan med trasiga varor.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fortitude:
Skrivet av xSean145:
Skrivet av dexters:
Skrivet av Fortitude:
Skrivet av AplAy:

Ni menar alla att Inets Taurus datorer inte funktions testas, men då vill jag ställa denna fråga: hur installerar de Windows på datorerna utan att starta den?
Visst de skulle kunna ha färdiga imagear de klonar direkt till disken innan den kopplas in, men det har sin egna hög med problem och kommer ända betyda att man måste starta datorn för att aktivera Windows, men jag tror det är mer troligt att de kör det via PXE.

Bara en gissning och/eller mina tankar

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |

Permalänk
Medlem

Hej,

Vet inte varför eller när i kedjan felen uppstår - men onekligen verkar de inte upptäcka dem hos Inet. Jag har fått grafikkorten utbytta bägge gånger enligt dem. Det kanske är så att de är otroligt känsliga. Eftersom de efter första bytet stresstestade koertet hos dem. När sedan datorn väl kom hem till mig så var den trasig direkt. Minst sagt tråkigt.

Så här skrev de efter första gången; "Fel verifierat. GPU är defekt. Byts ut mot garanti. Nya kortet monterat, datorn får bild och passerar 4k stresstest i 2 timmar."

Efter andra gången skrev de så här; "Fel verifierat. GPU är återigen defekt, denna gång med ett lite annat fel. Bilden fungerade bra tills man la in drivrutiner till grafiken då slutade bilden att fungera totalt och det gick inte att väcka liv i datorn, enda sättet var att bryta strömmen. Försökte 3 gånger att få in drivrutinen. Dock syntes inga gröna streck. Byttes ut mot garantin och med det nya kortet monterat så gick det att få in drivrutinen direkt och datorn stog i 15 timmar GPU stresstest utan att få svart bild, krascha eller få gröna streck. Testet vi genomförde var Unigine Superposition 8K 900 minuter stresstest.
Efter 3 kallomstarter passerar den även 2 timmar MSI Kobustor torture tes, testet genomfördes efter att datorn varit strömlös i 20 minuter. Datorn har även testats 20 timmar i OCCT GPU stresstest med felsökning.

Efter samtal med kund så kom det även fram att datorn hade tappat vissa drivrutiner, dessa har lagts in (Intel INF). Nu är enhetshanteraren grön."

Permalänk
Medlem

Fick min Taurus från Inet för nåra dagar sedan Taurus Gaming RTX 3080 - 10850K, dom ger ifrån sig något coilwhine ljud som dock inte verkar komma från GPUn. Försöker fortfarande lösa felet :/ Träligt om man åkt på en nit när man betalat så mycket pengar