Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Time in the market beats timing the market.

Instämmer med dig
Bra citat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honskadad:

Instämmer med dig
Bra citat!

Det kan du väl inte göra om du tycker att man ska sitta med 30% av kapitalet man vill investera på sidan och avvakta en sättning. Man kan missa väldigt mycket uppgång under den tiden som många lyckades med nu under covid. Dom som tog ut i panik och köpte igen först efter sommaren tappade bara en stor del av sitt kapital, dom som satt still i båten och köpte under tiden fick en rejäl utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Det kan du väl inte göra om du tycker att man ska sitta med 30% av kapitalet man vill investera på sidan och avvakta en sättning. Man kan missa väldigt mycket uppgång under den tiden som många lyckades med nu under covid. Dom som tog ut i panik och köpte igen först efter sommaren tappade bara en stor del av sitt kapital, dom som satt still i båten och köpte under tiden fick en rejäl utveckling.

Vi har nog bara olika strategi på riskhantering. Jag är lång på börsen som jag uppfattar dig med men jag säljer vid vissa nivåer för att hantera min risk. 50% av vinsten behålls inom börsen 25% till fastigheter 25% till guld.
Säger inte att min strategi är bättre än någon annans. Det är bara en annan sida utav myntet. Hoppas du förstår min synvinkel

Permalänk
Inaktiv

90 talet kunde man

Skrivet av Aphex:

Det som är lite o-intuitivt är att när marknadsräntan går upp så går kursen för räntefonder ner.
Om du förväntar dig att räntan ska sticka uppåt är det alltså något som kan se tråkigt ut även på sparkontot, om du har hög andel räntor.

Att placera sina pengar i räntefonder har inte varit på tapeten de senaste 15 åren, knappt före det heller, på 80-90 talet var räntefonder och sparande på banken "gratis pengar" Idag skulle jag aldrig bry mig om 1% i avkastning på ett räntekonto.

Klarar man inte av att fixa 1% avkastning på börsen har man inget där att göra anser jag, och placerar man sina pengar med 1% avkastning i en räntefond är ,man förmodligen inte intresserad av börsen heller.

Jag tror inte det finns nån som varit aktiv på börsen de senaste 10-20 åren som ens funderar på att placera sina pengar i en räntefond idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honskadad:

Samt att fonderna styrs av människor som vet hur och när du skall ta hem vinsten etc. Tips är att dessutom alltid sitta med minst 30% av innehavet till den tilltänkta investeringen utanför marknaden så du kan köpa mer av någor om det blir billigare.

30% var väldigt mycket tycker jag.

Permalänk
Medlem

Jag har både Nordnet och Avanza i olika pensionslösningar och eget sparande. Men nu är jag intresserad av några aktier som handlas på London-börsen. Det kostar 250 kr på dessa mäklare men man måste ringa in, och det går väl förvisso men 2021 tycker jag att man bör kunna hitta både billigare och digitala alternativ för detta.

Så, jag skulle vilja höra hur ni gör, som handlar med enstaka värdepapper på utländska börser (främst London).

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem

Jag skrev precis såhär i en annan tråd som handlar om ethereum mining:

Skrivet av Elfsberg:

Jag tolkar nuvarande rörelser hos Ethereum som en massiv avförsäljning. Stor volym men ingen vidare uppgång. Hade jag haft något innehav hade jag sålt det nu.

Kanske hade jag gått kort om jag haft cash kvar på IG.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronvall:

Jag har både Nordnet och Avanza i olika pensionslösningar och eget sparande. Men nu är jag intresserad av några aktier som handlas på London-börsen. Det kostar 250 kr på dessa mäklare men man måste ringa in, och det går väl förvisso men 2021 tycker jag att man bör kunna hitta både billigare och digitala alternativ för detta.

Så, jag skulle vilja höra hur ni gör, som handlar med enstaka värdepapper på utländska börser (främst London).

Provat Degiro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vasbydaniel:

30% var väldigt mycket tycker jag.

Beror på hur man ser det. Känner att det är rätt väg att gå för mig. Jag säljer ju av en viss del på olika nivåer när kursen går uppåt igen och återinvesterar 50% av vinsten och behåller 50% till min buffertkassa. På så vis minskar jag risken i mina innehav men får del av upp och nedgångar med.
Men jag missar en stor del av vinsten. Korrekt. Inte lika stora swings på kontot dock och jag sover bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Den där 10/90 kommer ha otroligt tråkig utveckling på 20 års tid tyvärr.
Bör snarare vara tvärtom i 10 år och sen tittar du igen

10% räntor 90% aktier, så den kommer nog ha kul i de flesta senariorna.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

10% räntor 90% aktier, så den kommer nog ha kul i de flesta senariorna.

Du skriver din fördelning aktier/räntor och räntor/aktier i olika poster. Bör nog se över så du skriver samma hela tiden, är ganska stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Du skriver din fördelning aktier/räntor och räntor/aktier i olika poster. Bör nog se över så du skriver samma hela tiden, är ganska stor skillnad.

ah, såpass. Då var ditt svar mindre märkligt. Redigerar.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

90 talet kunde manAtt placera sina pengar i räntefonder har inte varit på tapeten de senaste 15 åren, knappt före det heller, på 80-90 talet var räntefonder och sparande på banken "gratis pengar" Idag skulle jag aldrig bry mig om 1% i avkastning på ett räntekonto.

Klarar man inte av att fixa 1% avkastning på börsen har man inget där att göra anser jag, och placerar man sina pengar med 1% avkastning i en räntefond är ,man förmodligen inte intresserad av börsen heller.

Jag tror inte det finns nån som varit aktiv på börsen de senaste 10-20 åren som ens funderar på att placera sina pengar i en räntefond idag

Många som är duktiga på börsen har tjänat otroliga summor på spekulation i obligationer/fodringar, inte att hålla dem till lösen.

Ja att investera i statsobligationer innanför EU är inte populärt med det finns bra räntefonder man kan köpa som ger "riskfria" 10-15%. Dock är det fonder som delvis använder derivat och olika penninginstrument.

Visa signatur

=)

Permalänk
Inaktiv

Förvisso, men det där kallar jag inte en räntefond i den bemärkelsen och det finns inte "riskfria" 10-15% avkastare Som du själv nämner så placerar de i derivat osv, och det är allt ju så långt ifrån en "vanlig" räntefond man kan komma, iaf i min värld.

Men absolut, det finns bra avkastare i obligationsdjungeln, men jag tycker inte det är att likställa med en räntefond.
Du kan förlora duktigt i de räntefonder du nämner, i en "vanlig" räntefond kan du ju somna till i 10år om du så vill.

Risk och avkastning går hand i hand, man får inte 10% idag utan att riska något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronvall:

Nordea.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Förvisso, men det där kallar jag inte en räntefond i den bemärkelsen och det finns inte "riskfria" 10-15% avkastare Som du själv nämner så placerar de i derivat osv, och det är allt ju så långt ifrån en "vanlig" räntefond man kan komma, iaf i min värld.

Men absolut, det finns bra avkastare i obligationsdjungeln, men jag tycker inte det är att likställa med en räntefond.
Du kan förlora duktigt i de räntefonder du nämner, i en "vanlig" räntefond kan du ju somna till i 10år om du så vill.

Risk och avkastning går hand i hand, man får inte 10% idag utan att riska något.

Vill du ha säkert och somna utan volatilitet är SPP Korträntefond rätt val, men 5år har gett dig -0.27% dessvärre. Då får du äga skulder med väldigt korta löptider. Vill du ha mer risk är det längre löptider som gäller, till lite högre ränta.

Vill du ha ännu mer risk är det duktiga räntespekulanter och deras mer aktiva fonder.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Hittat PLUS Allabolag Sverige Index precis som jag tycker ser intressant ut. Investerar i alla ca 330 bolag på Stockholmsbörsen till en totalkostnad på endast 0,22 %. Vad tror ni om denna?

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1151293/plus-alla...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honskadad:

Samt att fonderna styrs av människor som vet hur och när du skall ta hem vinsten etc. Tips är att dessutom alltid sitta med minst 30% av innehavet till den tilltänkta investeringen utanför marknaden så du kan köpa mer av någor om det blir billigare.

Förhoppningsvis styrs de av människor som har koll på vad de gör, ja

Att sitta med 30% av innehavet innebär att du tappar 30% av din avkastning, vilket betyder att du måste klara av att aktivt "häva" den avkastning du får med nästan 50% för att gå plus på det. Det är klart du kanske fixar det fint, men det är rätt dåligt tips att ge i vilket fall eftersom att OM den som läser ditt tips också kommer kunna fixa det lär hen nog inte behöva detta tips i vilket fall.

Skrivet av Scarabeo:

Hittat PLUS Allabolag Sverige Index precis som jag tycker ser intressant ut. Investerar i alla ca 330 bolag på Stockholmsbörsen till en totalkostnad på endast 0,22 %. Vad tror ni om denna?

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1151293/plus-alla...

Lätt sätt att få diversifiering inom Sverige i alla fall!

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Förhoppningsvis styrs de av människor som har koll på vad de gör, ja

Att sitta med 30% av innehavet innebär att du tappar 30% av din avkastning, vilket betyder att du måste klara av att aktivt "häva" den avkastning du får med nästan 50% för att gå plus på det. Det är klart du kanske fixar det fint, men det är rätt dåligt tips att ge i vilket fall eftersom att OM den som läser ditt tips också kommer kunna fixa det lär hen nog inte behöva detta tips i vilket fall.

Lätt sätt att få diversifiering inom Sverige i alla fall!

Är inget tips som sagt. Jag berättade bara hur jag gör. Det betyder såklart inte att denna metod är för alla. Men detta är något jag trivs med bra. Och portföljen går bra. Så länge det gör det så känns det dumt att vika från sin plan.

Meningsuppbyggnad
Permalänk
Medlem
Skrivet av Honskadad:

Är inget tips som sagt. Jag berättade bara hur jag gör. Det betyder såklart inte att denna metod är för alla. Men detta är något jag trivs med bra. Och portföljen går bra. Så länge det gör det så känns det dumt att vika från sin plan.

Fast du skrev bokstavligen att det var ett tips

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Fast du skrev bokstavligen att det var ett tips

Då gör jag en pudel och tar tillbaka mitt "tips". Det jag skrev var menat som ett instick i diskussionen med annan infallsvinkel. 😏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Jag tror Yahoo finance appen har den featuren med.

Hittade inget uppenbart sätt att skapa en portfölj i denna app. Men jag provade heller inte premium för €35/mån eller vad det var.

Skrivet av Kiddy:

https://spirecta.com/allt-pa-ett-stalle/
Kanske kan va något? Har själv inte testat.

Verkar bara vara en sida, och tyvärr ingen prova på funktion?
€15/mån och inte ens en bild på gränssnittet gör mig lite skeptisk.

Vill ju veta att det funkar innan jag slantar

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Japp, just den!

Har provat Delta lite nu och den verkar funka bra för aktier. Men tyvärr gick det mindre bra när jag skulle lägga till mina fonder.

Men den verkar ju uppdateras löpande, så jag kommer nog behålla den ett tag och hoppas fler fondkurser dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Hittade inget uppenbart sätt att skapa en portfölj i denna app. Men jag provade heller inte premium för €35/mån eller vad det var.

Vill ju veta att det funkar innan jag slantar

Man väljer en lista (my list heter default listan) och sen holdings. Jag vet bara att man måste vara inloggad men använder inte det själv.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Har provat Delta lite nu och den verkar funka bra för aktier. Men tyvärr gick det mindre bra när jag skulle lägga till mina fonder.

Men den verkar ju uppdateras löpande, så jag kommer nog behålla den ett tag och hoppas fler fondkurser dyker upp.

Jag saknar också möjligheten att lägga till mina fonder. Vi får hålla tummarna för att det uppdateras.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem

Någon som provat investera i Lendify? Är det värt?

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av TrueType:

Någon som provat investera i Lendify? Är det värt?

Jag testade i ca 6 månader. Inga problem för min del, OK avkastning. Ser det som ett mellanting mellan aktier och sparkonto.

Permalänk
Inaktiv

Någon som sneglat på Hemnets kommande Nasdaq-notering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Någon som sneglat på Hemnets kommande Nasdaq-notering?

Svårt att göra när det inte finns ett prospekt, pris eller datum. Otroligt dominant företag med höga marginaler dock så kanske blir ett försök, lär troligtvis inte få några.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Någon annan som har investerat i Catena Media? Är väl det jag har kvar i portföljen just nu som jag inte sålt, teckningsoptioner då. Har ju gått riktigt bra på sistone och har ett genomsnittspris på 14 kr på de jag köpt. Tror dock det finns bra mycket mer att hämta så lär hålla dem iaf ett kvartal till skulle jag tro.

Hoppas du sitter kvar! Resan har börjat. Online gambling är framtiden !

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||