Snabbtest: Ray tracing med AMD i Cyberpunk 2077 Patch 1.2

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av BengaBang:

Tycker att DLSS kan jämföras med att dra fingret över ett skarpt blyertsstreck, vilket resulterar i en väldigt mjuk och suddig bild.
Vilket är något jag har svårt för.

Men jag ska vara ärlig och säga att jag har noll koll på olika AA tekniker och hur dom fungerar.

DLSS har ju i regel en positiv effekt på geometri medan det i allra högsta grad tenderar att göra allt som inte är ren geometri suddigare. Tex texturer.
Och sen finns det ju vissa spel som har sämre implementationer än andra. (Och då menar jag inte dlss 1.X alltså)

Så att det bara skulle vara guld och gröna skogar att slå på det är ju absolut inte en självklarhet.
Personligen tycker jag att det fungerar väldigt bra i 4K på både balanced och quality i det mesta jag testat.
1440p med balanced är gränsfall för mig.
8k med performance bör också funka fint och även ultra performance för den delen.
Och så beror det förstås väldigt mycket på skärmstorlek.

Och inte minst så är det ju smak och vana: tycker man den väldigt kliniska looken som man får av nativeupplösning utan AA är nice så tycker man ju det. För mig ser det väldigt ”på låtsas” ut och jag föredrar en mjukare bild i de flesta spel. Men i tex CSGO så är jag helt fine med att det bara är knivskarpt istället. Men ska jag spela något immersive spel som tex Cyberpunk eller Red Dead etc så tycker jag absolut det ser mer ”rimligt” ut med någon form av AA. (Finns ju tex folk som även tycker MSAA är ett sattyg för att saker inte ser lika skarpa ut längre)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

DLSS har ju i regel en positiv effekt på geometri medan det i allra högsta grad tenderar att göra allt som inte är ren geometri suddigare. Tex texturer.
Och sen finns det ju vissa spel som har sämre implementationer än andra. (Och då menar jag inte dlss 1.X alltså)

Så att det bara skulle vara guld och gröna skogar att slå på det är ju absolut inte en självklarhet.
Personligen tycker jag att det fungerar väldigt bra i 4K på både balanced och quality i det mesta jag testat.
1440p med balanced är gränsfall för mig.
8k med performance bör också funka fint och även ultra performance för den delen.
Och så beror det förstås väldigt mycket på skärmstorlek.

Och inte minst så är det ju smak och vana: tycker man den väldigt kliniska looken som man får av nativeupplösning utan AA är nice så tycker man ju det. För mig ser det väldigt ”på låtsas” ut och jag föredrar en mjukare bild i de flesta spel. Men i tex CSGO så är jag helt fine med att det bara är knivskarpt istället. Men ska jag spela något immersive spel som tex Cyberpunk eller Red Dead etc så tycker jag absolut det ser mer ”rimligt” ut med någon form av AA. (Finns ju tex folk som även tycker MSAA är ett sattyg för att saker inte ser lika skarpa ut längre)

Du slår huvudet på spiken här. Det handlar helt om hur det används och i vilket läge. Dessutom är det helt upp till betraktaren. Börjar på så sätt likna ljud, vissa genrer tjänar på varmare ljudbilder etc samtidigt som vissa avskyr "för ren" ljudbild osv osv.

Ska bli spännande att se hur AMD:s FSS blir.

Permalänk
Medlem

Fast det vore bra om ni inkluderade de tidigare testresultaten så man kan se förändring över tid annars så blir det lite intetsägande hur mycket patchen faktiskt gjorde för prestandan. Det är överlag ett test som behöver mer parametrar för att kunna klassas som godkänt ni har exemplelvis endast ett läge det högsta Psycholäget vilket typ ingen faktiskt använder I praktiken.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Satariel:

Fast det vore bra om ni inkluderade de tidigare testresultaten så man kan se förändring över tid annars så blir det lite intetsägande hur mycket patchen faktiskt gjorde för prestandan. Det är överlag ett test som behöver mer parametrar för att kunna klassas som godkänt ni har exemplelvis endast ett läge det högsta Psycholäget vilket typ ingen faktiskt använder I praktiken.

Testet var mest bara till för att visa upp AMDs ray tracing-prestanda. Inte ett före/efter-test mellan patcharna.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Testet var mest bara till för att visa upp AMDs ray tracing-prestanda. Inte att före ett före/efter test mellan patcharna.

Ok fair enough.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Vår tids sämst optimerade spel, varför ens lägga tid med RTX innan armén med buggarna är fixade.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av firstofmay:

Jaja, i vanlig ordning så handlar det om att du ska märka ord...

Du säger att tekniken är ofärdig utan att säga varför, jag tycker inte det. Du kan tycka det är att märka ord hur mycket du vill.

Permalänk
Medlem

Så om en si så där 15 år när man återupptäcker detta gamla spel så kommer man kunna köra med rt. Får bli maxad grafik utan rt när jag skaffat 6900xt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kitanii:

Hur tänker du nu? DLSS 2.0 ger just renare och skarpare bild än native 4K många gånger. Då med native 1080 eller 1440p som rekonstrueras. Control och Death Stranding är superbra exempel. Om bättre bild än native 4K är resultatet fast med prestandan från 1080/1440p inte är värt att hyllas vet jag inte vad.

jag har aldrig någonsin sett dlss bättre än 4K native, du måste skämta.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Hur står sig AMD:s Ray Tracing mot Nvidia 2000-serien nu?
@UndaC @Kenneth

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

jag har aldrig någonsin sett dlss bättre än 4K native, du måste skämta.

DLSS kan ge skarpare linjer och bättre detaljer än native 4k, som sagt tidigare så är en native 4k bild utan AA absolut inte felfri.
Ett exempel från Digital Foundry kan du se här https://youtu.be/6BwAlN1Rz5I

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Återkom när vi har minst 165 fps. Tills dess är rt helt ointressant för mig. Å andra sidan spelar jag bara apex också så visuellt lull-lull är oftast bara i vägen ändå.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av BengaBang:

Tycker att DLSS kan jämföras med att dra fingret över ett skarpt blyertsstreck, vilket resulterar i en väldigt mjuk och suddig bild.
Vilket är något jag har svårt för.

Men jag ska vara ärlig och säga att jag har noll koll på olika AA tekniker och hur dom fungerar.

Om man sitter och tar screenshots och zoomar in så märks det ju att det är "DLSS-at", men inte när man sitter och spelar.

Jag t.ex. sitter 2.5 meter ifrån en 65" 4K-tv och spelar. Här är ett skärmskott från CP2077, gissa mina settings vad gäller DLSS och upplösning (filen är sparad som 3840x2160, du får gissa den riktiga upplösningen och ev. DLSS)

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Om man sitter och tar screenshots och zoomar in så märks det ju att det är "DLSS-at", men inte när man sitter och spelar.

Jag t.ex. sitter 2.5 meter ifrån en 65" 4K-tv och spelar. Här är ett skärmskott från CP2077, gissa mina settings vad gäller DLSS och upplösning (filen är sparad som 3840x2160, du får gissa den riktiga upplösningen och ev. DLSS)

https://i.imgur.com/DyfYGSy.jpg

1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kitanii:

Hur tänker du nu? DLSS 2.0 ger just renare och skarpare bild än native 4K många gånger. Då med native 1080 eller 1440p som rekonstrueras. Control och Death Stranding är superbra exempel. Om bättre bild än native 4K är resultatet fast med prestandan från 1080/1440p inte är värt att hyllas vet jag inte vad.

Kort och gott. Nej.. inte i de titlar jag provat DLSS 2.0. I vissa är det helt ospelbart medans i andra märker jag noll skillnad (alltså rent kvalitéts mässigt). Tycker det är allt för generaliserande att säga att DLSS 2.0 ger en renare och skarpare bild eftersom det beror på en rad faktorer.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Varg:

Hur står sig AMD:s Ray Tracing mot Nvidia 2000-serien nu?
@UndaC @Kenneth

2000-serien ser lite större prestandabortfall än 3000-serien. Men själva förlusten är ändå mer i paritet med 3000 än 6000.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Raytracing förblir en i mina ögon ofärdig teknik som kostar mer än det smakar[...]

Problemet är snarare att raytracing är så mycket mer beräkningsintensivt än rasterisering, och samtidigt som det görs framsteg inom raytracing-området så rör sig rasteriseringen också framåt. Jag har svårt att se att raytracing ska komma ikapp och leverera bättre kvalitet än rasterisering i samma hastighet. Men man ska aldrig säga aldrig. När det började snackas om raytracing för spel så såg ju raytraceade filmer sämre ut än det ett modernt grafikkort kan leverera.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Tack för intressant och snabbt genomfört test!

Hade också varit kul om testet hade kunnat genomföras i mer realistiska 1080p för att se om det blev spelbart för alla kort. Personligen är jag nog av den åsikten att raytracing på den här nivån än så länge i princip återställer basnivån till att spela i enbart 1080p. Sen är det ju bara frågan om man efter eget tycke och smak vill använda uppskalningstekniker som t ex DLSS för att få upp frameraten/öka upplösningen på bekostnad av andra saker.

Bara en reflektion - raytracad såklart, för att få den där knivskarpa skärpan som är svår att värja sig emot...

Ser att testet genomfördes med Geforce Drivers 465.89 och Radeon Software Adrenalin 21.3.1 - men den nyare drivrutinen 21.3.2 fanns ju ute före 465.89? Dagen innan, om jag ska döma tidsmässigt den 29/3 (eftersom jag skrev om 21.3.2 i forumet), jämfört med när Jacob den 30/3 lade ut sin blänkare om den nya drivrutinen för 465.89 (och även tidslinjen på t ex på Guru3d).

Båda kom ju ut med stöd för raytracing till Dirt 5 iom dess update 4, så man skulle ju kunna tro att de även sammanföll med releasen för patchen till Cyberpunk? Inte för att jag egentligen tror det skulle göra någon nämnvärd skillnad på så vis, men fanns det någon anledning till att den nyaste drivrutinen 465.89 användes till Geforce, och den äldre 21.3.1 till Radeon? Varför bara uppdatera den ena, men inte den andra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Så helt enkelt: Ja AMD har också hårdvarustöd, men nej du vill inte använda det.

Sämre än 3070 är ju skämmigt, ingen vill nog spela med så kass frekvens.

Hoppas på RT till nästa generation alltså. Tråkigt att konsolerna kommer leva kvar på en bråkdel av ens denna prestanda. Kommer nog vara svårt att ut utnyttja

Det var väntat eftersom det är deras första RT kort. Dessutom så tog de inte upp RT prestanda i tidigare PR-events, då fick man en bra hint om att det inte är så snabbt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Det var väntat eftersom det är deras första RT kort. Dessutom så tog de inte upp RT prestanda i tidigare PR-events, då fick man en bra hint om att det inte är så snabbt.

Väntat eller inte spelar inte så stor roll enligt mig, deras dyraste kort som kämpar mot 3080/3090 når ungefär samma nivå som 3060ti.

Det räcker inte enligt mig.

Att dra jämnt med 2000-serien är för dåligt så här många år senare.

Jag trodde att drivrutiner eller något skulle hjälpa lite i alla fall...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Väntat eller inte spelar inte så stor roll enligt mig, deras dyraste kort som kämpar mot 3080/3090 når ungefär samma nivå som 3060ti.

Det räcker inte enligt mig.

Att dra jämnt med 2000-serien är för dåligt så här många år senare.

Jag trodde att drivrutiner eller något skulle hjälpa lite i alla fall...

Njah, det handlar om råkraft. Klart att deras variant av DLLS kommer att ta ikapp en hel del, men inte ens 3090 når suverän FPS utan DLSS enligt mig. Och då kostar kortet skjortan.

Förväntar mig att det krävs ett par generationer till för att ha OK prestanda.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig om RT? Det är en gimmick och känns mest onaturligt i spel. Spegelbilder i vattenpölar? Vad tillför det?
Alla grejer de propsat på i fps känns mest som, ja för när man spelar ett snabbt fps tittar man i vattenpölar efter fienders perfekta RT-avspeglingar? Tur ingen sa det till IS då hade de erövrat världen nu...

Förstår annars om man använder det i filmer, där det faktiskt är något man kan uppleva, men då renderar man allt och RT har ju funnits där i många herrans år om man ska va petig.

Om de implementerade RT på ett mer naturligt sätt kanske det skulle funka utan att knäcka spelkorten.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Vem bryr sig om RT? Det är en gimmick och känns mest onaturligt i spel. Spegelbilder i vattenpölar? Vad tillför det?
Alla grejer de propsat på i fps känns mest som, ja för när man spelar ett snabbt fps tittar man i vattenpölar efter fienders perfekta RT-avspeglingar? Tur ingen sa det till IS då hade de erövrat världen nu...

Förstår annars om man använder det i filmer, där det faktiskt är något man kan uppleva, men då renderar man allt och RT har ju funnits där i många herrans år om man ska va petig.

Om de implementerade RT på ett mer naturligt sätt kanske det skulle funka utan att knäcka spelkorten.

Ett mer naturligt sätt hade gett dig -1 fps, det man gör idag är att man minimerar antalet strålar och använder de-noising. Men det ger fortfarande överlägsen rendering för ljus och därmed skuggor, reflektioner i vattenpölar är kanske det minst intressanta, däremot i glas och andra reflektiva ytor gör det mer.

Men nej, RT är inte en gimmick, det är ett sätt att slippa "allting ser ut som glänsande plast" som vi behövt leva med senaste tjugo åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Vem bryr sig om RT? Det är en gimmick och känns mest onaturligt i spel. Spegelbilder i vattenpölar? Vad tillför det?
Alla grejer de propsat på i fps känns mest som, ja för när man spelar ett snabbt fps tittar man i vattenpölar efter fienders perfekta RT-avspeglingar? Tur ingen sa det till IS då hade de erövrat världen nu...

Förstår annars om man använder det i filmer, där det faktiskt är något man kan uppleva, men då renderar man allt och RT har ju funnits där i många herrans år om man ska va petig.

Om de implementerade RT på ett mer naturligt sätt kanske det skulle funka utan att knäcka spelkorten.

Ja det är väl kanske lika mycket gimmick som Rastererisering, Tessilering, PhysX/Havok när dom kom....

För vem bryr sig om skuggor, att objekt ser ut att ha ett djup eller att löv svävar i vinden...

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Hjälpsam

Har inte själv strålspårning, men ni skriver att alla reglage var i i topp, går det inte att dra ned dessa och få acceptabel prestanda med RT på?
AMD har inget svar på DLSS 2,0 än men med deras Fidelity FX, kan man skala ned även med AMD, funkar också för Nvidia-kort, kan var något för de som kör med Pascal.
Gäller dock att se upp med vissa inställningar, "film grain" och rörelseoskärpa skall tex undvikas med skalningar.
Fick också flimmer med en viss typ av AA i Borderlands, kom inte ihåg vilken, avhjälpte med att byta AA, man får testa sig fram lite.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/kdlf0k/i_know_that_fide...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Detta talar sitt tydliga språk, varken Nvidia eller AMD har kort som är moget för RT, jag hade helt klart nöjt mig att ha den funktionen avstängd.

Permalänk
Digital fyndjägare

Raytrace + DLSS = <3 I simply love it <3

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Många roliga "surt sa räven" i den här tråden angående RTX-teknologierna.

Får mig att tänka på situationen för ca två decennier sedan när GeForce 256 kom med Hardware T&L/TCL (d.v.s. förmågan att avgöra vilka ytor i en 3D-värld som behöver renderas för en korrekt 2D-avbildning på skärmen), och somliga inte kunde förstå nyttan eller tyckte att det behövdes.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Nightcrawler:

Detta talar sitt tydliga språk, varken Nvidia eller AMD har kort som är moget för RT, jag hade helt klart nöjt mig att ha den funktionen avstängd.

Skulle säga att Nvidia har faktiskt möjlighet att använda RT i Cyberpunk men finns helt klart fler titlar där tekniken funkar bättre, alternativt att spelet själv är mer optimerat.
Men ja, det är ett tag kvar innan korten blir "mogna" för RT men både Nvidia och spelutvecklarna måste få mer erfarenhet för att nå dit. Ju fler spel som implementerar stöd för RT desto snabbare går det (förhoppningsvis), samma gäller även DLSS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Skulle säga att Nvidia har faktiskt möjlighet att använda RT i Cyberpunk men finns helt klart fler titlar där tekniken funkar bättre, alternativt att spelet själv är mer optimerat.
Men ja, det är ett tag kvar innan korten blir "mogna" för RT men både Nvidia och spelutvecklarna måste få mer erfarenhet för att nå dit. Ju fler spel som implementerar stöd för RT desto snabbare går det (förhoppningsvis), samma gäller även DLSS

Men när det mognat så är ju inte dagens kort så mycket mer än julgransprydnader tänker jag. Dumt att köpa idag i hopp om en bättre framtid. Framförallt med dagens prissättning...