Permalänk
Medlem

~9 månader i mellan
ca 55kg skillnad

Med hjälp av ViktVäktarna

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk

Otroligt bra jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

En liten update;
Jag har alltså kört med kaloriunderskott sedan 29 dec. Min startvikt låg på 116 kg.
Mitt maxtak på kalorier ligger på 1900 om dagen. Jag loggar allt jag stoppar i mig i gratisappen FatSecret.
Kan i stort sett äta allt jag vill men i rimliga mängder. Har minskat mängden kolhydrater/såser m.m och ersatt med grönsaker.
Planerar min dag i förväg.
Till dags dato: -13 kg, väger nu in på 103 kg och fortsätter... Lycklig!

Ytterligare update;
Kör på och är så otroligt glad för framstegen.
Väger i dag in på 86,5 kg, så under denna vecka kommer jag nog att nå -30kg sedan starten den 29/12-20.
Fortsätter att köra med kaloriunderskott, loggar all mat i gratisappen Fatsecret. Under de senaste fyra semesterveckorna har jag bara fokuserat på att hålla vikten, goffat i mig lite allt möjligt ihop med familjen men nu kör jag igång med att klara de sista 6-8 kilona. Har på senare tid också börjat cykla på motionscykeln här hemma. Det är perfekt att dra igång ett avsnitt av en favoritserie på laptopen och sedan trampa på i 45-60 minuter.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

Har skurit bort typ 99% av allt godis i form av chips och stycksaker som daim/choklad etc. Ja ni fattar.
Började på precis under 100kg sträcket, med 0.3kg till godo. Har ersatt hungern på framförallt kvällarna då suget kommer med frukt mestadels. Vissa shakes som egentligen är till för träning, är medveten om det, men dom fyller en på kvällarna. Tar inte varje kväll, men ibland.
Har rasat nästan 9kg på en månad nu, eller 4½ vecka. Har parkerat rätt stabilt nu på dryga 91kg, men vill ner till åtminstone under 90, helst 85 på sikt.
Varvar med gymsessioner som innefattar 25-30min powerwalk/gång på löpband i lutning på inställning 10. Vet inte hur många °lutning det blir. Sen blandas det med olika musklergrupper.
Vill ner mer som sagt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Väger i skrivande stund 77,8 kg (väger mig varje gång - kan vara närsomhelst på dygnet - jag vaknat efter jag pissat och eventuellt skitit) och för 10 år sedan vägde jag runt 70 kg, så vill tillbaka till liknande vikt för att trimma bort fettet runt ansiktet och runt min smått mulliga mage.

Den största utmaningen med viktnedgång som jag ser det är tålamodet att konsekvent äta rätt (=kaloriunderskott+tillräckligt med protein+övriga näringsämnen) hela tiden. Träningen ser jag främst för att det är bra för kropp & själ (och för att bygga+behålla nuvarande muskler) men att det har nästan noll med viktnedgång att göra.

Ponera att Du bränner 500 kcal på 1 timme i medelintensiv träning (jogga 12 km/h). Samma mängd kalorier kan du konsumera på mindre än 1 minut (t.ex. 100 gram chokladkaka). Detta betyder ju inte att du förstört den potentiella kardiovaskulära nyttan av din medelintensiva träning. Men du har potentiellt sabbat kaloriunderskottet för dagen om du inte orkar med 1 timme till medelintensiv träning.

Viktnedgång är till största del en psykisk utmaning och inte så mycket fysisk sådan. Någon som håller med?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Väger i skrivande stund 77,8 kg (väger mig varje gång - kan vara närsomhelst på dygnet - jag vaknat efter jag pissat och eventuellt skitit) och för 10 år sedan vägde jag runt 70 kg, så vill tillbaka till liknande vikt för att trimma bort fettet runt ansiktet och runt min smått mulliga mage.

Den största utmaningen med viktnedgång som jag ser det är tålamodet att konsekvent äta rätt (=kaloriunderskott+tillräckligt med protein+övriga näringsämnen) hela tiden. Träningen ser jag främst för att det är bra för kropp & själ (och för att bygga+behålla nuvarande muskler) men att det har nästan noll med viktnedgång att göra.

Ponera att Du bränner 500 kcal på 1 timme i medelintensiv träning (jogga 12 km/h). Samma mängd kalorier kan du konsumera på mindre än 1 minut (t.ex. 100 gram chokladkaka). Detta betyder ju inte att du förstört den potentiella kardiovaskulära nyttan av din medelintensiva träning. Men du har potentiellt sabbat kaloriunderskottet för dagen om du inte orkar med 1 timme till medelintensiv träning.

Viktnedgång är till största del en psykisk utmaning och inte så mycket fysisk sådan. Någon som håller med?

Alla har väl olika utmaningar med träning och vikt. Jag tycker tvärtom, viktnedgång har väldigt mycket med träning att göra. Att inte äta är lätt (jag glömmer oftast bort det och frun får påminna mig), men med stigande ålder är det jobbigare för kroppen att träna 10+ pass i veckan. Speciellt om man pga sjukdom eller skada varit borta från träning en längre stund och måste komma igång igen. Träning är viktigt för att behålla muskelmassa och hålla en bra förbränningsnivå i allmänhet, tränar man mycket tycker jag det är svårt att ens äta tillräckligt för att hålla balans.

Permalänk
Medlem

Hur bra fungerar tex Viktväktarna om man är vegetarian?

Har inget problem med min vikt egentligen, även om den är i överkant (83kg 183cm), men vill få bort ölmagen så då gäller det att få ner kaloriintaget

(Springer 5km på löpband i princip varje dag, kör yoga ibland och längre vandringar/promenader när jag inte har barnen samt på luncherna när det är möjligt. Gillar dock öl, men inte godis. Har nog dålig ämnesomsättning )

Permalänk
Sötast

Har sakta krupit uppåt.
C:a 10 år - c:a 15 kg upp.

Har blivit rund i ansiktet, magen sticker rakt ut. Ben och armar är smala och jag har en väldigt kass hållning vilket får min överkropp att se ut som en ostbåge i princip.

Kombinerat med att jag är fruktansvärt lat och omotiverad. När jag äntligen påbörjar något så varar det oftast bara i en dag.......
Här snackar vi guldmotivationsnivå...

Tråden måste jag säga är motiverande!
Har ett tag funderat på att testa huel för att få lite bättre kontroll i vad jag äter till frukost och lunch.

Inne på tredje dagen nu och trots allt jag hört om hur äckligt det ska vara så gillar jag smaken.
Köpte Vanilj och Choklad och pendlar mellan dem till frukost och lunch.
För första gången i mitt liv läste jag hur många kalorier mina favoritkorvar och bröd innehåller..... 900kcal+ +ketchup för två korvar och två bröd... Jesus... well, jag har fått upp ögonen iallafall! dags att börja uppmärksamma mina intag bättre helt enkelt.

Frukost + lunch är 800kcal på huel, vilket bör lämna mig med c:a 1000 kalorier kvar delat på middag och kvällsmat. I think this might be doable Men får väl köpa in lite fler grönsaker för att balansera ut mina middagar bättre!

Permalänk
Medlem

Intressant tråd som hag snubblade förbi, så kan dra min historia här.
För ett par år sen låg jag på strax över 90kg och när jag tyckte att mina valkar på magen kändes lite genant så jag började en trend att då och då sitta på träningscykeln och försöka ha en ej överdriven lunch (åt en baguett om dagen innan).
Brukar vanligtvis tappa intresset när jag går hårt in men denna lugna diet/träning funkade bra och innan nyår detta år hade vikten landat under 80.
Tyckte då att jag blivit lite spinkig vilket inte heller kändes bra, så jag började med en lugnare form av styrketräning.
Ligger idag på 87kg med samma mängd fett som i julas och är rätt nöjd över min kropp i spegeln (även om ett sexpack inte hade skadat ).

Kan för er som letar efter mer protein i kosten att testa proteinpulver (används som kosttillskott för styrketräning). Är billigare än man tror, 100kr för ett kilo = typ 15 portioner på willys.

Permalänk
Medlem

Trodde jag skulle ha mer sötsug, att det skulle bli ohållbart. Har faktiskt kvar en öppnad påse med ostbågar som köptes i början av juli, är liksom inte sugen.
Däremot märkte jag att när jag väl unnade mig lite kebab häromdagen, så visst var det gott. Men magen stötte bort det mesta, vart illamående och lös i dom nedre regionerna.
Var en normal tallrik, men fick betala ett högt pris.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag gick från 96,6kg till 70,6 kg från Juli 2020 till mars 2021 alltså 26kg på ca 9 månader.

Har gjort detta förut i yngre dagar med.
Jag hatar att motionera, det ända som krävs är räkna sina kalorier. Jag låg mellan 1600-1800kcal under denna period. (2g protein per kg kroppsvikt, resten skitsamma) Jag är 32år, 183cm, man.

Har även styrke tränat sporadiskt.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Väger i skrivande stund 77,8 kg (väger mig varje gång - kan vara närsomhelst på dygnet - jag vaknat efter jag pissat och eventuellt skitit) och för 10 år sedan vägde jag runt 70 kg, så vill tillbaka till liknande vikt för att trimma bort fettet runt ansiktet och runt min smått mulliga mage.

Den största utmaningen med viktnedgång som jag ser det är tålamodet att konsekvent äta rätt (=kaloriunderskott+tillräckligt med protein+övriga näringsämnen) hela tiden. Träningen ser jag främst för att det är bra för kropp & själ (och för att bygga+behålla nuvarande muskler) men att det har nästan noll med viktnedgång att göra.

Ponera att Du bränner 500 kcal på 1 timme i medelintensiv träning (jogga 12 km/h). Samma mängd kalorier kan du konsumera på mindre än 1 minut (t.ex. 100 gram chokladkaka). Detta betyder ju inte att du förstört den potentiella kardiovaskulära nyttan av din medelintensiva träning. Men du har potentiellt sabbat kaloriunderskottet för dagen om du inte orkar med 1 timme till medelintensiv träning.

Viktnedgång är till största del en psykisk utmaning och inte så mycket fysisk sådan. Någon som håller med?

Håller med till 100%.
Träning i all ära, självklart!
Men för viktnedgång, är det inte det mest effektiva.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Vila i frid

Vad många inte greppat är att den kroppsegna kortisolproduktion a.k.a stress är en stor faktor till övervikt (gubbmage). Likaså "nattmackan" efter 21. Låt kroppen vila sig i form nattetid.

Sen finns det överdrifter åt andra hållet, att träna för mycket och för länge, t.ex. Kalla/Elofsson. Vila minst en dag i veckan, vila minst ett par dagar i sträck i månaden och låt kroppen ta semester en månad per år. Med vila/semester menas att inte köra med puls över ca 60-65% av maxpuls.

Permalänk

Jag pendlar alltid mellan typ 110 och 117 kg under en period för 3-4 år sedan vägde jag 102 kg och var på rätt väg sen vet jag inte vad som hände...

Ska fixa en sån app som man kan ha koll på kalorierna och försöka sköta det. Ska även dra ner på öl och liknande kan lätt bli ett 6pack på helgerna om man sitter vid datorn och spelar med vänner. Och lite alkohol i kroppen är ju dåligt i sig men det medför även att jag trycker i sig massa extra mat.

Ska försöka nå 90kg till min 30-årsdag (juni 2022) så att ingen kan anklaga mig för att det är en 30-års kris

Skrivet av hasenfrasen:

Likaså "nattmackan" efter 21. Låt kroppen vila sig i form nattetid.

Det vet nog de flesta om, men jag har svårt att somna när man är sugen på något. Märker det speciellt de veckor jag jobbar kväll och kommer hem vid 23 tiden. Antar att det är en vanesak som försvinner bara man slutar ge efter.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Vad många inte greppat är att den kroppsegna kortisolproduktion a.k.a stress är en stor faktor till övervikt (gubbmage). Likaså "nattmackan" efter 21. Låt kroppen vila sig i form nattetid.

Sen finns det överdrifter åt andra hållet, att träna för mycket och för länge, t.ex. Kalla/Elofsson. Vila minst en dag i veckan, vila minst ett par dagar i sträck i månaden och låt kroppen ta semester en månad per år. Med vila/semester menas att inte köra med puls över ca 60-65% av maxpuls.

Nja håller inte med mycket om det du skriver.
När du äter på dygnet spelar ingen roll alls, det är bara antalet kalorier som spelar roll.

Stress kan bidra till olika anledningar som gör att man psykiskt inte kan hålla i kosten eller motionera. Men du går inte upp i vikt av stressen i sig, eller pågrund av kortisolproduktionen.

Kalorier in - kalorier ut, är vad som gäller oavsett omständigheterna.

Sen att vila en hel månad per år.. det skulle jag väldigt gärna se lite fakta på. Det håller jag inte med om alls heller.

Men detta är bara min egna åsikt!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

186cm 87kg. Jag skulle gärna vilja gå ner ett par kilo. Gärna lyckas väga in under 80kg för det var många år sedan vikten började på en 7:a. Jag vet dock inte hur jag ska göra. Jag är rätt inaktiv och orkar inte räkna kalorier. Jag gick upp några kilo efter jag slutade snusa så mitt sötsug är väl lite högre än vad det behöver vara eller vad man säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

186cm 87kg. Jag skulle gärna vilja gå ner ett par kilo. Gärna lyckas väga in under 80kg för det var många år sedan vikten började på en 7:a. Jag vet dock inte hur jag ska göra. Jag är rätt inaktiv och orkar inte räkna kalorier. Jag gick upp några kilo efter jag slutade snusa så mitt sötsug är väl lite högre än vad det behöver vara eller vad man säger.

Man behöver egentligen inte ”räkna” dra ner appen lifesum, sen scannar du bara streckkoden å väger det du ska äta på en liten köksvåg. Sen kommer även Lifesum ihåg allt du scannat, så du gör det bara 1 gång. Handlar mest i slutändan om att väga dina måltider. Jäkligt simpelt, tro mig, jag är lat.

Fast orkar man inte det, så kanske det inte är rätt tillfälle att försöka gå ner i vikt.

Här ska du få ett dunder tips som kräver 0 effort:

Köp färdiga matlådor, dafgårds, findus etc.
Kåldolmar och kalops är båda under 400kcal per låda.

Du kan trycka i dig 4st av dem och dra i dig 2-3 bananer som mellis under dagen så är du runt 1800kcal, och med din vikt å längd kommer du ligga på ett bra underskott voilà!

edit: Jag pratar om enklast möjligast viktnedgång. Ej hälsosammaste alternativen.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ska även dra ner på öl och liknande kan lätt bli ett 6pack på helgerna om man sitter vid datorn och spelar med vänner. Och lite alkohol i kroppen är ju dåligt i sig men det medför även att jag trycker i sig massa extra mat.

Skulle tro att du får i dig mer kalorier av sexpacket än maten du blir sugen på.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Kör på periodisk fasta och emod. drygt en 1-2 månader. Känns riktigt fint. Väger inte mig eller maten men ser att det börjar hända saker.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

186cm 87kg. Jag skulle gärna vilja gå ner ett par kilo. Gärna lyckas väga in under 80kg för det var många år sedan vikten började på en 7:a. Jag vet dock inte hur jag ska göra. Jag är rätt inaktiv och orkar inte räkna kalorier. Jag gick upp några kilo efter jag slutade snusa så mitt sötsug är väl lite högre än vad det behöver vara eller vad man säger.

Testat att bara äta under 4-8 timmar om dygnet? Rekommenderar dig också att äta mindre kolhydrater då protein och fett oftast mättar bättre. Jag käkar bara under ca 4 timmar per dygn och min kost består av ca 60/25/15 (fett, protein, kolhydrater). Är 194 cm lång och väger ca 80 kg. Är väldigt inaktiv i nuläget.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av BadNewsBrod:

Skulle tro att du får i dig mer kalorier av sexpacket än maten du blir sugen på.

Ja öl är inte nyttigt det är jag medveten om, men potatischips är ju väldigt mycket kalorier i och det äter jag betydligt större mängd av om jag fått i mig några öl.
Bästa är ju att sluta med båda helt förstås.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av BadNewsBrod:

Sen att vila en hel månad per år.. det skulle jag väldigt gärna se lite fakta på. Det håller jag inte med om alls heller.

Du noterade inte att jag skrev att man skulle hålla nere belastningsnivån på sin träning under "vilan" och inte bara lägga sig på sofflocket. Senor, muskelfästen, brosk etc tar tyvärr lång tid att återhämta sig efter hård träning. Kallurs skador är ett praktexempel på att vilja för mycket under lång tid - utöver Kalla och Elofsson - för att ta de mest kända exemplen.

Det är med kalorier in och ut - kroppen är ju så funtad att den anpassar ämnesomsättningen efter aktivitet och intag så riktigt så enkelt som du vill påskina att det är stämmer inte riktigt. Det har skrivits om det tidigare här på SC av andra.

Permalänk
Inaktiv

ÅF-tåpick-diskussion: *bort mod*

Dryg kommentar och fakta: otrevligt!
Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det är med kalorier in och ut - kroppen är ju så funtad att den anpassar ämnesomsättningen efter aktivitet och intag så riktigt så enkelt som du vill påskina att det är stämmer inte riktigt. Det har skrivits om det tidigare här på SC av andra.

Därför lär man hålla koll på sin vikt och aktivitet sen justerar man sina kalorier medans man går ner i vikt, så jo, precis så enkelt är det. Kalorier in, kalorier ut, man kan vrida och vända hur mycket man vill men man kommer aldrig ifrån det faktumet.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

186cm 87kg. Jag skulle gärna vilja gå ner ett par kilo. Gärna lyckas väga in under 80kg för det var många år sedan vikten började på en 7:a. Jag vet dock inte hur jag ska göra. Jag är rätt inaktiv och orkar inte räkna kalorier. Jag gick upp några kilo efter jag slutade snusa så mitt sötsug är väl lite högre än vad det behöver vara eller vad man säger.

Det är så lite du ska ner så mitt råd är att helt enkelt dra ner på storleken på portionerna du äter. Då slipper du allt räknande. Av det du inte äter gör du matlådor så kan du fortsätta laga som vanligt.
Försök att inte äta så mycket halvfabrikat utan laga mat ordentligt.

Låter inte som att du tränar men kanske kan lite promenader eller en cykeltur vara rätt skönt. Testa en timme då och då.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Man behöver egentligen inte ”räkna” dra ner appen lifesum, sen scannar du bara streckkoden å väger det du ska äta på en liten köksvåg. Sen kommer även Lifesum ihåg allt du scannat, så du gör det bara 1 gång. Handlar mest i slutändan om att väga dina måltider. Jäkligt simpelt, tro mig, jag är lat.

Fast orkar man inte det, så kanske det inte är rätt tillfälle att försöka gå ner i vikt.

Här ska du få ett dunder tips som kräver 0 effort:

Köp färdiga matlådor, dafgårds, findus etc.
Kåldolmar och kalops är båda under 400kcal per låda.

Du kan trycka i dig 4st av dem och dra i dig 2-3 bananer som mellis under dagen så är du runt 1800kcal, och med din vikt å längd kommer du ligga på ett bra underskott voilà!

edit: Jag pratar om enklast möjligast viktnedgång. Ej hälsosammaste alternativen.

Jag har funderat och jag skulle nog kunna tänka mig att börja räkna lite kalorier till en början för att få lite bättre grepp om det. Men hur många kalorier kan jag äta per dag om jag vill gå ner långsamt. Jag har inte bråttom ner i vikt även om det såklart är roligt med resultat.

Skrivet av anon257891:

Du vet självklar hur man gör, egentligen! Visst är det tråkigt men "Knepet" är att äta/dricka färre kalorier än man gör av med! (Kaloriunderrskott)! Sen att man inte orkar är ngt helt annat! Det krävs en omställning, om man inte är villig att ställa om utan söker "enkel genväg" så är man i.m.o. inte tillräckligt motiverad!

Du kan inte förvänta dig stora resultat med små eller inga förändringar!

(Själv har jag gått ner 40kg senaste året! Hur? kaloriunderskott!)

Ja det är jag med på. Det var nog snarare vilken metod för att uppnå målet. Men jag har funderat och jag kommer nog att börja räkna kalorier och köra på daglig invägning. Förr när jag har velat gå ner i vikt så har jag kört endast på daglig invägning och det har fungerat. Dock ofta har jag stannat vid 82-83, men det vore kul att komma under 80kg denna gången.

Skrivet av Scarabeo:

Testat att bara äta under 4-8 timmar om dygnet? Rekommenderar dig också att äta mindre kolhydrater då protein och fett oftast mättar bättre. Jag käkar bara under ca 4 timmar per dygn och min kost består av ca 60/25/15 (fett, protein, kolhydrater). Är 194 cm lång och väger ca 80 kg. Är väldigt inaktiv i nuläget.

Jag har testat lite periodisk fasta förut. Jag har väl ibland även periodisk fastat oplanerat pga lite lathet med att fixa mat, men det känns lite onyttigt att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Vad många inte greppat är att den kroppsegna kortisolproduktion a.k.a stress är en stor faktor till övervikt (gubbmage). Likaså "nattmackan" efter 21. Låt kroppen vila sig i form nattetid.

Sen finns det överdrifter åt andra hållet, att träna för mycket och för länge, t.ex. Kalla/Elofsson. Vila minst en dag i veckan, vila minst ett par dagar i sträck i månaden och låt kroppen ta semester en månad per år. Med vila/semester menas att inte köra med puls över ca 60-65% av maxpuls.

Tyvärr får man också kortisol av kaffe, vilket annars sägs ha en bra effekt. Så försök gå ner på en lagom nivå.

1. Grundregeln - kalorier in och ut
2. Upptag - äter man massa socker får man mer insulin i kroppen som gör att man tar upp mer och lägger på sig mer.
Många grönsaker är mycket vatten och fibrer och fyller ut magen mer vad de ger. Det sägs att t.ex. brysselkål behöver mer energi för att brytas ner än vad de faktiskt ger.
3. Förbränning - genom att äta innan man går och lägger sig så tar det längre tid innan kroppen går över till fettförbränning.
Kortisol motarbetar fettförbränning. Träning minskar kortisol (om man inte tränar för hårt)
Att minst gå en promenad på minst 30 min varje dag är att rekommendera, kan man jogga så är det ännu bättre.
Att träna många muskelgrupper på gym aktiverar fettförbränning i musklerna och är också väldigt bra.

Ofta äter man för mycket också. När jag var som mest fit så orkade jag bara en halv pizza och man ska inte äta mer egentligen.
Undvik bufféer.

En tidigare kollega som var smal som en pinne hade alltid väldigt små matlådor! Tycker Icas standard är för stora. (visst man behöver inte fylla dem heller, men blir lätt så)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Tyvärr får man också kortisol av kaffe, vilket annars sägs ha en bra effekt. Så försök gå ner på en lagom nivå.

1. Grundregeln - kalorier in och ut
2. Upptag - äter man massa socker får man mer insulin i kroppen som gör att man tar upp mer och lägger på sig mer.
Många grönsaker är mycket vatten och fibrer och fyller ut magen mer vad de ger. Det sägs att t.ex. brysselkål behöver mer energi för att brytas ner än vad de faktiskt ger.
3. Förbränning - genom att äta innan man går och lägger sig så tar det längre tid innan kroppen går över till fettförbränning.
Kortisol motarbetar fettförbränning. Träning minska kortisol (om man inte tränar för hårt)
Att minst gå en promenad på minst 30 min varje dag är att rekommendera, kan man jogga så är det ännu bättre.
Att träna många muskelgrupper på gym aktiverar fettförbränning i musklerna och är också väldigt bra.

Väldigt mycket bro science och pseudovetenskap här
1. Ja. Du säger dock emot dig själv i 2 och 3.
2. Nej.
3. Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Väldigt mycket bro science och pseudovetenskap här
1. Ja. Du säger dock emot dig själv i 2 och 3.
2. Nej.
3. Nej.

Gick iaf ner 20 kg

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Gick iaf ner 20 kg

Man kan gå ner 20 kg genom att bara äta godis också, man lär inte må så bra i övrigt så det är ju inte en rekommenderad metod men äter man färre kalorier än man gör av med kommer man gå ner. Så att kroppen på något sätt skulle lägga på sig mer energi än som finns tillgänglig bara för att det är i form av socker eller att man intog det senare på kvällen är omöjligt.