Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Några faktiska intressanta el-bilar som är "väl-designade" enligt mig.

Hyundai IONIQ 5
https://i.imgur.com/ggRIpmY.jpg

Nissan Yriya
https://i.imgur.com/S8P6EDj.jpg

KIA EV6
https://i.imgur.com/qqZrutO.jpg

Citroen e-C4
https://i.imgur.com/E1cmD3O.jpg

Av dom nämnda är Kia EV6 min absoluta favorit rent designmässigt. Kanske blir en sådan om 3 år:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebmaister:

Jag beställde en ID.3 Pro S Tour (77kWh) för 3 veckor sedan, väntar ivrigt efter uppdateringar på "Min Volkswagen". Enligt säljaren ska den tillverkas v.18-19 och preliminär levereras v.21-22. Då jag tycker dagens bilar rent generellt har tråkiga färgval (tjugoelva nyanser av grå..) blev det såklart en "Makena turquois" 😁.

Bra val! Tycker det är den snyggaste färgen på ID.3

Permalänk
Avstängd

Finns det något eldrivet alternativ ute på marknaden nu för barnfamiljen?

Alltså en elbil med plats för iallafall två stycken bakåtvända bilbarnstolar samt två vuxna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebmaister:

Jag beställde en ID.3 Pro S Tour (77kWh) för 3 veckor sedan, väntar ivrigt efter uppdateringar på "Min Volkswagen". Enligt säljaren ska den tillverkas v.18-19 och preliminär levereras v.21-22. Då jag tycker dagens bilar rent generellt har tråkiga färgval (tjugoelva nyanser av grå..) blev det såklart en "Makena turquois" 😁.

Vi har nyss flyttat till ny lägenhet med ett tämligen litet parkeringsgarage (typ "fälla in sidospeglarna "-litet) så ID.3'an kommer passa perfekt, särskilt jämfört mot vår nuvarande kombi med svängradie av ett slagskepp! 😅

Bra val, rapp pigg bil. Gillar också den blå men chefen hemma bestämde mörkgrå för vår del...
Vändradien är galen, så bra att jag har svårt att vänja mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Alltså en elbil med plats för iallafall två stycken bakåtvända bilbarnstolar samt två vuxna?

Beror väl på dina krav men jag skulle gissa på ID4 och Skoda Enyaq. Sen såklart Tesla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Det fungerar bra med ID.3 och två bakåtvända barnstolar även om de som sitter i stolen framför är långa. Det beror givetvis på hur stora de bakåtvända stolarna är, men Britax Max-Way och Max-Way Plus är inget problem.

Bagageutrymmet är som på en Golf så behöver du plats med barnvagn, väskor osv. så är det ID.4 som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebmaister:

Vi har nyss flyttat till ny lägenhet med ett tämligen litet parkeringsgarage (typ "fälla in sidospeglarna "-litet) så ID.3'an kommer passa perfekt, särskilt jämfört mot vår nuvarande kombi med svängradie av ett slagskepp! 😅

Bra val! Har själv en Pro, dvs med 58 kWh batteriet. Grå och fin... :D. Är riktigt nöjd med den, det enda som egentligen står på önskelistan är mer mos. Tesla-ägarna bara skrattar åt mig vid rödljuset. Håller tummarna för att det kommer en ID.3 R eller GTX om några år.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Beror väl på dina krav men jag skulle gissa på ID4 och Skoda Enyaq. Sen såklart Tesla.

Beroende på budget finns ju ganska många val faktiskt. E-tron kanske? Eller E-tron GT? Taycan Cross Turismo eller vad den heter, kombiversionen. Mercedes har några suvar också. BMW iX3. XC40. Polestar 2 kan också funka om man inte har så stora krav på bagageutrymmet. Kia E-Niro eller Hyundai Kona på den billigare änden av skalan. Det står en Leaf här utanför med två barnstolar och det verkar fungera för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Nä, blev lite besviken när jag upptäckte att min beställda e-tron 55 Proline saknar mugghållare bak. Man kan ju tycka att det borde vara standardutrustning på en sådan dyr bil.

Haha, exakt samma här! Höll på att nästan ha sönder armstödet när jag försökte öppna luckan till mugghållarna som inte fanns. För ovan Audiköpare helt enkelt som inte förstod att man var tvungen att kryssa i förvaringspaketet i den inte direkt korta tillvalslistan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Ford Mustang Mach-E finns också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moelito:

Haha, exakt samma här! Höll på att nästan ha sönder armstödet när jag försökte öppna luckan till mugghållarna som inte fanns. För ovan Audiköpare helt enkelt som inte förstod att man var tvungen att kryssa i förvaringspaketet i den inte direkt korta tillvalslistan.

Har mugghållare bak varit standard på Audi någon gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Ford Mustang Mach-E finns också.

Hur kunde jag glömma den!
Bra där.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Fick upphämtningsdag 3/5 på beställda bilen, Polestar 2

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Model 3 LR prissänkt med 30 Tkr över natten. Går fort ibland.

Permalänk
Medlem

Du täpper regering till luckan för förmånsbilar https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/artiklar/202...

Bara att gratta dom som får sin förmånsbil innan den 1 juli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Model 3 LR prissänkt med 30 Tkr över natten. Går fort ibland.

Konkurrens är alltid bra helt enkelt:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Du täpper regering till luckan för förmånsbilar https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/artiklar/202...

Bara att gratta dom som får sin förmånsbil innan den 1 juli.

Föga förvånande att regeringen struntar i alla instanser som ska jobba med deras förslag och kör på. Deklarationen för 2021 och förmånsbilar lär bli väldigt speciell.

Permalänk
Medlem

Tesla nya priser

Model 3 Standard Range Plus RWD 448 km 549 990 kr
Model 3 Long Range AWD 580 km 619 990 kr
Model 3 Performance AWD 567 km 689 990 kr

https://alltomelbil.se/tesla-model-3-standard-range-far-sankt...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Elgrill är så jäkla nice, köpte precis en Weber Pulse 2000, har sedan tidigare en Weber gasgrill och Weber kolgrill. Kan bara säga att Weber elgrill är minst lika bra som gasgrillen och kommer att användas konstant. Kollade även på Napoleon, rapportera gärna tillbaka om den fungerar bra så kanske jag köper en till landet:)

@joabor

Nu har jag testat & grillat med Napoleon Travel Pro Q285 Elgrillen.

Du kan få riktigt hög värme i denna & locket är värme isolerat så håller även värmen länge avstängt när värmen är där redan.

Märkte detta när jag förvärmde denna första gången som instruktioner sade.

Är 2 delat galler i gjutjärn riktigt gedigna med vikt som ger fina räfflor på köttet.

Värme elementet är borttagbart likadant med baljan inne i grillen så smidigt vid rengöring.

Under finns en avrinning ställe med aluminium form utbyttbara.

Temperaturen går att få enormt jämn så går att köra lång grillning på lägre temperatur vid hela köttbitar som jag med fläskfilén hel.

Detta var verkligen något jag skulle köpt betydligt tidigare.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tesla nya priser

Model 3 Standard Range Plus RWD 448 km 549 990 kr
Model 3 Long Range AWD 580 km 619 990 kr
Model 3 Performance AWD 567 km 689 990 kr

https://alltomelbil.se/tesla-model-3-standard-range-far-sankt...

Kommer nog att påverka andrahandsvärdet också dessvärre.
Men bra med konkurrens.
Teslas i Sverige är betydligt dyrare än resten av världen.

Felstavning
Permalänk
Medlem

Ja, klart att andrahandsvärdet sjunker när nypriset sjunker, men ser ingen anledning till tyvärr. Iteorin sparar du ju fortfarande pengar vid din nästa uppgradering ,och det hjälper pressa priset på hela elbilsmarknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

@joabor

Nu har jag testat & grillat med Napoleon Travel Pro Q285 Elgrillen.

Du kan få riktigt hög värme i denna & locket är värme isolerat så håller även värmen länge avstängt när värmen är där redan.

Märkte detta när jag förvärmde denna första gången som instruktioner sade.

Är 2 delat galler i gjutjärn riktigt gedigna med vikt som ger fina räfflor på köttet.

Värme elementet är borttagbart likadant med baljan inne i grillen så smidigt vid rengöring.

Under finns en avrinning ställe med aluminium form utbyttbara.

Temperaturen går att få enormt jämn så går att köra lång grillning på lägre temperatur vid hela köttbitar som jag med fläskfilén hel.

Detta var verkligen något jag skulle köpt betydligt tidigare.

@Jonas79 Tack blir en sådan till landet då jag tycker att det är lite väl dyrt med en Weber Pulse. Weber Pulse 2000 har jag hemma och den fungerar utmärkt men knappast värt det dubbla priset jämfört med en Napoleon.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@Jonas79: @joabor: Kan ni ta grillsnacket i en annan tråd?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

@Jonas79: @joabor: Kan ni ta grillsnacket i en annan tråd?

Hehe absolut, men den startade pga av just elgrill köptes och fraktades hem med en elvespa. Men vi är färdigsnackade om elgrill nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Ja, klart att andrahandsvärdet sjunker när nypriset sjunker, men ser ingen anledning till tyvärr. Iteorin sparar du ju fortfarande pengar vid din nästa uppgradering ,och det hjälper pressa priset på hela elbilsmarknaden

Absolut.
Det jag reagerar mest på med den nya prissättningen är att det inte längre lönt att köpa Performance då mellanskillnaden är för stor.
Köpte själv M3P för mindre än en månad sedan och då just pga så liten mellanskillnad mellan den och LR.
Idag är det inte lika självklart...

Permalänk
Medlem

Det verkar fullkomligen smattra ut elbilar nu.
Eqb verkar ska presenteras 0330 på morgonen den 18e april.

https://insideevs.com/news/501504/mercedes-teases-eqb/amp/

Permalänk
Medlem

Börjat bli sugen på att utforska en elbil som en andra bil.
Vill ha något från andrahandsmarknaden då jag vägrar lägga över 200k på en "Dinky toy" bil.
Två barn 6 & 8 år som ska sitta i varsitt booster säte/bältes stol plus en golden retriever som ska få plats i bagage eller helst en bur på vettigt sätt.

Kikat, finns ju sjukt många Leaf ute... Förmodligen rent skräp men tusan det går ju att kamma hem en redig bit under 100k.

Annars är det Eniro på 150k sträcker tillsammans med i3 som är fulare än en Kia... Vilket för mig är en gåta att man lyckas med det.. jaja, tips tack!

Någon som bemödat sig skapa en databas med värde/ägare/ value poster I så man kan benchmarka ägande cost/performance på bilar?

Är ju bara xx parametrar som ska in, vore ju asfett tänkte jag.

Peace!

Permalänk
Skrivet av laukan82:

Vill ha något från andrahandsmarknaden då jag vägrar lägga över 200k på en "Dinky toy" bil.
Två barn 6 & 8 år som ska sitta i varsitt booster säte/bältes stol plus en golden retriever som ska få plats i bagage eller helst en bur på vettigt sätt.

Kikat, finns ju sjukt många Leaf ute... Förmodligen rent skräp men tusan det går ju att kamma hem en redig bit under 100k.

Annars är det Eniro på 150k sträcker tillsammans med i3 som är fulare än en Kia... Vilket för mig är en gåta att man lyckas med det.. jaja, tips tack!

Någon som bemödat sig skapa en databas med värde/ägare/ value poster I så man kan benchmarka ägande cost/performance på bilar?

Peace!

Nissan Leaf eller Renault Zoe (utan batterihyra) är nog de mest ekonomiska bilarna som du är inne på. Därefter kommer nog i3 samt VW e-Golf (om man hittar en till bra pris t.ex Blocket e-Golf ) och eventuellt Kia e-Niro

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av laukan82:

Peace!

Ska du få plats med en bur tror jag Leaf och Zoe går bort faktiskt, även i3. Men kolla på en E-Niro eller Kona kanske. Ioniq kan vara ett alternativ men jag vet inte om höjden i bagageutrymmet är för låg.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Ska du få plats med en bur tror jag Leaf och Zoe går bort faktiskt, även i3. Men kolla på en E-Niro eller Kona kanske. Ioniq kan vara ett alternativ men jag vet inte om höjden i bagageutrymmet är för låg.

Missade punkten med behov av lastutrymme. Ja då skulle jag kolla på privatleasing istället, t.ex Kona eller e-Niro

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌