3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koolaiden1233:

Det blev jättebra när jag bytte. Baksidan hade inga pads, där använde jag Minuspad 8 1+1,5mm (2,5mm). På framsidan (gpu side) Gelid 2 mm (runt om) plus 1-1,5mm för övriga delar. Sänkte min VRAM temps från 106 grader till max 80 grader. Då kör jag 4K upplösning (dvs använder mkt VRAM). Men i regel som kommer den knappt över 76. Det som var bra med kortet är ett den är fantastisk vid överklock och undervolt. Kör stabilt på 2050 MHz och då med en undervolt på 889 mV. Fläktarna aldrig över 70 grader på gpu core med fläktar på max 1700 rpm.

Ryker garantin, plomberat?

Permalänk
Skrivet av marling:

Ryker garantin, plomberat?

Vet inte , fanns inga stickers vid skruvarna iallafall. Vet inte vad som gäller i Sverige. Har vi rätten att laga själva utan att garanti villkoren upphör. Kanske nån annan som kan svara på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koolaiden1233:

Vet inte , fanns inga stickers vid skruvarna iallafall. Vet inte vad som gäller i Sverige. Har vi rätten att laga själva utan att garanti villkoren upphör. Kanske nån annan som kan svara på det.

Jag har för mig att vi får utföra reperationer utan att garantin ska hävas, så länge inte tillverkaren kan leda i bevis att din reperation orsakat skada.
Se på t.ex. bilvärlden där tillverkarens garanti inte får upphävas för att icke-auktoriserad firma reparerar

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torpedvägg:

Komiskt att någon tror att elgiganten kommer levera några kort till er i år. Beställde själv i september 2020 och räknar inte med att gå det förrän tidigast september 2021.

Artikel efter artikel påvisar att alla chip är uppköpta och slut till och med kvartal 2 2022...

Om du går in och kollar på Proshops kö till den här modellen så har de bara ca 30 kort kvar att leverera innan alla som står i kö har fått sina kort. Det är således inte otroligt att Elgiganten redan skickat ut kort till alla som stod i kö till just den modellen. Att du inte har fått ett kort av en helt annan modell säger ju egentligen ingenting mer än att just den modellen har varit mer populär kontra produktion och efterfrågan.

Nvidia producerar fler chip än någonsin och det kommer faktiskt ut extremt mycket kort till kunderna, något som @Komplett också har bekräftat här på forumet. Jag säger inte att det är någon garanti på att de som beställt detta kort nu kommer få ett i närtid, jag finner det till och med otroligt att alla som beställde skulle hinna få innan sommaren, däremot tror jag inte alls att det är omöjligt att de som beställde först får redan i nästa vecka.

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem

Hardware unboxed verkar ge ett bra betyg för detta kortet iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Om du går in och kollar på Proshops kö till den här modellen så har de bara ca 30 kort kvar att leverera innan alla som står i kö har fått sina kort. Det är således inte otroligt att Elgiganten redan skickat ut kort till alla som stod i kö till just den modellen. Att du inte har fått ett kort av en helt annan modell säger ju egentligen ingenting mer än att just den modellen har varit mer populär kontra produktion och efterfrågan.

Nvidia producerar fler chip än någonsin och det kommer faktiskt ut extremt mycket kort till kunderna, något som @Komplett också har bekräftat här på forumet. Jag säger inte att det är någon garanti på att de som beställt detta kort nu kommer få ett i närtid, jag finner det till och med otroligt att alla som beställde skulle hinna få innan sommaren, däremot tror jag inte alls att det är omöjligt att de som beställde först får redan i nästa vecka.

Jag skulle tro att de typ första 25-30 som beställde får sina kort, resten av oss får nog vänta några månader minst. Men gigabyte verkar prångla ut många sådana här kort nu. sen har elkjøp och moderbolaget Dixon Carphone väldigt stor inköpskraft. Det är faktiskt fullt möjligt att dom köpt in ett par pallar via sidvägar. Det måste ju förstås att det är brist men det produceras fortfarande minst tusentals kort om dagen utslaget på de olika tillverkarna.

Att det är ett sånt tryck som det är i ett litet land som Sverige visar ju på hur det ser ut i större marknader, här säljs det slut 180 kort på ett par timmar (som i elgigantens fall här), tänk i usa där det är minst 30x mer människor som bor.
Bristen är ju inte bara för brist på komponenter utan också ett extremt köptryck, skulle köptryck vara normalt så hade nog det varit kort i lager hela tiden...

Nu pratar jag kanske i nattmössan

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Jag tror ingen egentligen förväntar sig att Elgiganten kommer skicka ut kortet i tid. Men man vet aldrig.
Min flickvän fick ett PS4 för en extremt billigpeng när det var nytt på grund av ett mindre fel hos CDON. Jag har fått en parfym gratis från Kicks när de råkade skicka två st.

Värre saker har hänt. Vem vet? Kanske fick Elgiganten tag i en sändning. Kanske är det strul med MSI grejen och några blev avbokade och vi har tur?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koolaiden1233:

För er som väntar på Gigabyte 3080 kort så var beredd på extremt dålig kylning för VRAM (memory junction). Rekommenderar att köra på en modd direkt. Så här såg det ut i mitt kort. (Mitt inlägg). https://www.reddit.com/r/gigabyte/comments/mezxr9/good_work_g...

Rätta mig om jag har fel, men det ser snarare ut som att heatpaden har halkat av kylarramen på bilden du länkar och därefter landat på gpun. Jag vet inte helt hundra vad som faktiskt är den mest korrekta monteringen, men på mitt strix 2080 Ti är det nedfasat lite i undersidan av ramen där heatpadsen sitter. Mina EK pads hoppade av när jag tog av blocket och la sig lite lustigt på PCB:n.. Att döma av bilden ser det inte heller ut som att kylaren har tagits av hundra procent rakt uppåt utan glidit lite innan avmonteringen. Han kan ju lika gärna ha lyft upp och släppt ner den på kortet, för att sedan ta nytt grepp, och däremellan lyckats klämma paden.. Tror inte det där är så allvarligt. Men som sagt, är inte proffs på det. Men har bytt lite pads nu..

Edit: kanske inte är en ram på detta kort, men tänkte om det kanske är någorlunda samma konstruktion på korten.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Skrivet av mrnez:

Rätta mig om jag har fel, men det ser snarare ut som att heatpaden har halkat av kylarramen på bilden du länkar och därefter landat på gpun. Jag vet inte helt hundra vad som faktiskt är den mest korrekta monteringen, men på mitt strix 2080 Ti är det nedfasat lite i undersidan av ramen där heatpadsen sitter. Mina EK pads hoppade av när jag tog av blocket och la sig lite lustigt på PCB:n.. Att döma av bilden ser det inte heller ut som att kylaren har tagits av hundra procent rakt uppåt utan glidit lite innan avmonteringen. Han kan ju lika gärna ha lyft upp och släppt ner den på kortet, för att sedan ta nytt grepp, och däremellan lyckats klämma paden.. Tror inte det där är så allvarligt. Men som sagt, är inte proffs på det. Men har bytt lite pads nu..

Edit: kanske inte är en ram på detta kort, men tänkte om det kanske är någorlunda samma konstruktion på korten.

Jo en silveram. Bild innan jag skruva upp gpun. Not exactly on the VRAM https://imgur.com/gallery/RnRGs1L.
Ganska allvarligt om minneskretsarna kommer upp 110 grader utan att det kan färdas bort från kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koolaiden1233:

Jo en silveram. Bild innan jag skruva upp gpun. Not exactly on the VRAM https://imgur.com/gallery/RnRGs1L.
Ganska allvarligt om minneskretsarna kommer upp 110 grader utan att det kan färdas bort från kortet.

Kanske anledningen till random frysningarna på mitt 3080. Var inte medveten om DDR6X temperatur problem vid tillfället..
Har hela tiden misstänkt strömförsörjningen, har kanske haft fel..

Permalänk
Medlem
Skrivet av marling:

Kanske anledningen till random frysningarna på mitt 3080. Var inte medveten om DDR6X temperatur problem vid tillfället..
Har hela tiden misstänkt strömförsörjningen, har kanske haft fel..

De är inget "problem" Allt under 110c på gddr6x är ok

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koolaiden1233:

Jo en silveram. Bild innan jag skruva upp gpun. Not exactly on the VRAM https://imgur.com/gallery/RnRGs1L.
Ganska allvarligt om minneskretsarna kommer upp 110 grader utan att det kan färdas bort från kortet.

Ok, hajar nu. Ja det ser inte alltför seriöst utfört ut och hade inte heller varit nöjd med den monteringen.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

De är inget "problem" Allt under 110c på gddr6x är ok

Jo visst, men varför frysningarna. I och för sig dessa inträffade inte under load utan helt random.
Har inte sett liknande på något annat 3000 kort..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Koolaiden1233:

Det blev jättebra när jag bytte. Baksidan hade inga pads, där använde jag Minuspad 8 1+1,5mm (2,5mm). På framsidan (gpu side) Gelid 2 mm (runt om) plus 1-1,5mm för övriga delar. Sänkte min VRAM temps från 106 grader till max 80 grader. Då kör jag 4K upplösning (dvs använder mkt VRAM). Men i regel som kommer den knappt över 76. Det som var bra med kortet är ett den är fantastisk vid överklock och undervolt. Kör stabilt på 2050 MHz och då med en undervolt på 889 mV. Fläktarna aldrig över 70 grader på gpu core med fläktar på max 1700 rpm.

Jag måste fråga. Vad ligger då GPU Hot Spot Temperaturer på ditt kort. Om man nu kan kolla det vet jag inte på 3000 serien.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Skrivet av Paul50:

Jag måste fråga. Vad ligger då GPU Hot Spot Temperaturer på ditt kort. Om man nu kan kolla det vet jag inte på 3000 serien.

När jag kör med överklocken så ligger den runt 15 grader över gpu core kärnan. Typ 85 grader max. Då går fläktarna på ca 72 procent 1700 rpm. Men för det mesta kör jag på 1950 MHz undervolt på 875 mV nästan lika bra prestanda fläktarna på max 65 procent (1300 rpm). Då blir det max strax under 80 grader hotspot (65 grader gpu core). Vet inte om det är bra eller dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Jag måste fråga. Vad ligger då GPU Hot Spot Temperaturer på ditt kort. Om man nu kan kolla det vet jag inte på 3000 serien.

Hotspot temp tror jag att du kan se på alla 3000, men tempen på minnena går bara att se på DDR6X.
Rätta mig om jag har fel..

Permalänk
Medlem
Skrivet av marling:

Jo visst, men varför frysningarna. I och för sig dessa inträffade inte under load utan helt random.
Har inte sett liknande på något annat 3000 kort..

Vad för spel? Har du OC på cpu? Testat allt stock? Får random frysningar i Division 2 vare sig hur jag har de.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Vad för spel? Har du OC på cpu? Testat allt stock? Får random frysningar i Division 2 vare sig hur jag har de.

Desktop oftast (slösurfande), ingen load på gpu. Helt random.. Frysning och oftast följt av en auto reboot..
Försvann helt vid byte av gpu, har inte hänt sedan.. Så det borde inte ha med övrigt system att göra

Ska tillägga att ett 3090 Gigabyte satt i min burk ett tag, antagligen en senare generation, strulade inte alls. Tvärtom väldigt svalt och tyst.. Det kortet visade i heller inga problem med pci kontakterna, lätt att ansluta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Koolaiden1233:

När jag kör med överklocken så ligger den runt 15 grader över gpu core kärnan. Typ 85 grader max. Då går fläktarna på ca 72 procent 1700 rpm. Men för det mesta kör jag på 1950 MHz undervolt på 875 mV nästan lika bra prestanda fläktarna på max 65 procent (1300 rpm). Då blir det max strax under 80 grader hotspot (65 grader gpu core). Vet inte om det är bra eller dåligt.

Nu har vi ju olika Grafikkort. Vid spel ligger min GPU temp på 50-54 grader Då ligger min Hot Spot på 72 grader.
Men du ska nog inte titta på mina siffror.
Men eftersom de nya 3000 korten verkar vara jäkla varma. Bara kul att veta vad ni ligger på.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Uppmaning*

Ta diskussioner som GPU temperatur, överklockning på processorn och liknande OT i en annan tråd.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Ska bli kul imorgon om Elgiganten börjar skicka ut lite GPUer? 😅

För er där preliminära leveransdatumet är 23e så bör Elgiganten skicka ut korten senast onsdag.

Kanske är så att leveransen är planerad att trilla in imorgon och sedan packas upp och sedan fraktas.

Ska försöka låta bli att inte ringa till Elgiganten förrän torsdag som tidigast 😅

Permalänk
Skrivet av Ravnit:

Ska bli kul imorgon om Elgiganten börjar skicka ut lite GPUer? 😅

För er där preliminära leveransdatumet är 23e så bör Elgiganten skicka ut korten senast onsdag.

Kanske är så att leveransen är planerad att trilla in imorgon och sedan packas upp och sedan fraktas.

Ska försöka låta bli att inte ringa till Elgiganten förrän torsdag som tidigast 😅

Ja detta ska bli spännande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Ska bli kul imorgon om Elgiganten börjar skicka ut lite GPUer? 😅

För er där preliminära leveransdatumet är 23e så bör Elgiganten skicka ut korten senast onsdag.

Kanske är så att leveransen är planerad att trilla in imorgon och sedan packas upp och sedan fraktas.

Ska försöka låta bli att inte ringa till Elgiganten förrän torsdag som tidigast 😅

Man ska ringa och skälla redan imorgon så man blir prioriterad 🤣

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC från inet, stod på beställning att det skulle finnas i lager 15/4, nu står det ”försenad inleverans”.

Ska slänga iväg ett meddelande till supporten och se vad som sker.

Köplats : 6 (12/4)
Beställt : 12/1-21

Uppdatering:

Skickade till inets kundsupport och fick svaret ”dessvärre har vi inget förväntat leveransdatum för grafikkortet. Vi vet inte när nästa leverans förväntas att inkomma.”

Blir min 3:e vecka på köplats 6 då...

Permalänk
Medlem

Tog en chatt med Elgiganten nu:

"Ja det står 26e i vårt system så det ska stämma. Men man kan inte lita på det till 100% dock när det gäller dem nya grafikkorten"

"så det ska stämma", mmm...man får väl hoppas det, fast jag har ju 0% förtroende för det

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Skrivet av bogg:

Tog en chatt med Elgiganten nu:

"Ja det står 26e i vårt system så det ska stämma. Men man kan inte lita på det till 100% dock när det gäller dem nya grafikkorten"

"så det ska stämma", mmm...man får väl hoppas det, fast jag har ju 0% förtroende för det

Jag hade en telephone semtal med dem. Jag fick svar att det är fel datum, och de fick inga kort från Gigabyte !!!. jag har INGET förtroende för Elgiganten.

Permalänk
Medlem

Sitt lugnt i båten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ahmedabdulamir:

Jag hade en telephone semtal med dem. Jag fick svar att det är fel datum, och de fick inga kort från Gigabyte !!!. jag har INGET förtroende för Elgiganten.

WOOP THERE IT IS

Permalänk
Medlem

Vi bör alla veta nu att Elgiganten har absolut noll koll på sina beställningar/leveranser. Ingen idé att fråga dom om något. Olika svar varje gång och inget stämmer.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

De är alldeles för stora för att kundservicepersonalen ska ha koll på leveransdetaljer på den nivån att de kan göra annat än att titta på vad som står i systemen och lita på det.

Bara att vänta och se skulle jag säga, Proshop uppdaterade deras status-sida med att 10 st såna kort är på ingång så att Elgiganten, som omsätter typ 10-20 ggr så mycket inte skulle få in några känns ju väldigt konstigt..