Bra mobil till 70+ med måttlig syn

Permalänk
Medlem

Bra mobil till 70+ med måttlig syn

Föräldrarna behöver ny mobil. Hittills har de klarat sig med knapptelefon men då den sjunger på sista versen är det dags att ta sig in i den smarta eran.

Vad behöver de?
Stor och lättläst text.
Ljusstark skärm.
Möjlighet till enkla menyer.
Acceptabel kamera.

Pris: Gärna lågt.

Nånstans brukar Doro alltid dyka upp i bakhuvudet men varje gång jag har kollat på dem verkar de vara så usla. Antingen suger kameran, eller så är de inte lika enkla som de påstår sig vara. Ofta har de också föråldrad hård- och mjukvara i allmänhet. Jag har kikat lite på Doro 8080 men den verkar vara något av en besvikelse när man läser om den.

Nån som har koll på hur man senioranpassar en vanlig Androidlur? Jag har pillat lite på min egen Motorola men jag får inte texten så stor som jag vill ha den.

Nån som kan ge bra tips?

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem

Beg iPhone 7 plus eller iPhone 8 plus.

Eller iPhone 11Max eller 12 Max om budgeten är stor

Permalänk
Medlem

Nästan vilken android som helst med rätt spec för rätt pris borde funka.

Kan ju byta launcher till någon mer senioranpassad åtminstone.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tct.simplel...
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.senior_safe...

Har inte testat någon av dessa själv, var mer bara förslag men du kan kika på fler.

Permalänk
Medlem

Doro?

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Generellt rekommenderar jag iOS till äldre och inte android då det är lite mer komplicerat.
Gärna en iPhone som fortfarande har fysisk knapp, t.ex. en iPhone SE 2020.

"senior launchers" på android har jag testat och de fungerar inte helt optimalt tyvärr, med en hel del buggar och huvudvärk.

Permalänk
Medlem

iOS har väldigt bra möjligheter att skala och anpassa textstorlek efter smak och tycke så skulle rekommendera det!

Permalänk
Medlem

Hade sagt en iPhone SE/8/8+/7 eller liknande som andra skriver också. Apple är duktiga på att göra enkla och klara telefoner.

Android är bra, kör Android själv, men det kan lätt bli djupt/mycket när de kommer till inställningar och allmänt dagligt användande.

Fördelen med att köra en tex SE är att de har en fysisk hemknapp, vilket underlättar när det kommer till att ta sig ut ur feltryck eller när man ska "gå tillbaka".

Visa signatur

🖥---> Asrock Z170 Extreme4 • i7 6700k • 16gb ddr4 Corsair LPX • Asus RX580 4gb Dual • Corsair RM650x • Diverse SSDs • Fractal Design R5 • Sennheiser HD 599 •
📱---> Google Pixel 7 Pro 256gb Obsidian Black
📽---> LG C1 OLED 2021
🚗---> 9-3 TTid 180hk Vector

Permalänk
Medlem

Tror inte att något behöver "senioranpassas" direkt. Visst, alla är ju olika osv. Mormor t.ex använder sin Android flitigt, blir väldigt mycket snapchat med familjen, lite spel som Candy Crush, sen det viktiga som BankID med mera. Däremot så har ju allt en viss inlärningsperiod, men det är väl bättre att börja tidigt isåfall. Hon har glasögon.
Morfar däremot har inget intresse av såna "nymodigheter" alls, och jag är inte helt säker, men han kanske fortfarande använder en hajfena.. Iallafall upp till för några år sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Tror inte att något behöver "senioranpassas" direkt. Visst, alla är ju olika osv. Mormor t.ex använder sin Android flitigt, blir väldigt mycket snapchat med familjen, lite spel som Candy Crush, sen det viktiga som BankID med mera. Däremot så har ju allt en viss inlärningsperiod, men det är väl bättre att börja tidigt isåfall. Hon har glasögon.
Morfar däremot har inget intresse av såna "nymodigheter" alls, och jag är inte helt säker, men han kanske fortfarande använder en hajfena.. Iallafall upp till för några år sen

Är ju väldigt individuellt, päronen är i 80-årsåldern. Dom har varsin nyare Sony med Android, morsan har inga problem med sin, men farsan hatar sin, han kan knappt svara i den när det ringer. Till saken hör att han haft 2 olika Doro som han tyckte var ännu sämre, den senaste lämnade han t.o.m. tillbaka.

Permalänk
Medlem

Tack, alla för tipsen.

Såvitt jag kan se har Android och IOS ungefär samma maxgräns på stora bokstäver, men bra med en tydlig video som visar hur det fungerar. Det tycks som att Iphone har ett visst övertag i enkelhet. Samtidigt verkar det som att det enklaste är att ta hem en telefon och låta dem testa om de tycker att de kan läsa texten och trycka rätt med fingrarna.

Skrivet av m4gnify:

I sak håller jag med dig, så tillvida att även seniorer har varierande intresse för teknik liksom att de har varierande fysiska förutsättningar att hantera den. Samtidigt skulle jag vilja hävda att seniorer generellt har sämre finmotorik, ser och hör sämre än unga. Därmed är stora och tydliga ikoner, liksom stor och tydlig text viktigt. Enkelhet handlar inte om avsaknad av funktioner utan om att enkelt kunna använda dem. (Det gynnar egentligen alla användare.)

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Skrivet av Ronnie60:

Akta er för Doro, min mor har blivit pålurad 2st sk seniormobiler och jämför dom med en ca 10 år gammal telefon och du har en Doro! Dålig skärm och fruktansvärt gamla cpuer och deras UI är inget att hänga i granen, fick byta omgående. Mvh

Permalänk

Doro är inte bra direkt, jag har vunnit två stycken till mina föräldrar (genom åren) men nu har min mamma en motorola istället. Billig och ok funktionalitet. Lätt att låsa gränssnittetn.

Min far däremot klarar INTE av touchskärmar så bra. Kanske om han sitter och försöker länge. Men han tycker det ser så smidigt ut med kontaktlistorna som min mamma har... och vill ha en smart telefon. Med fysiskt knapp för att svara. Tyvärr har jag inte hittat någon sådan. Egentligen räcker det om den är smart nog att kunna synka med googles kontakter så att jag kan hjälpa honom att lägga upp nya/ändra osv (bor 60 mil bort så kan inte hjälpa på plats så ofta).
Men en lagom ny android och att ladda ner någon bra launcher och sedan låsa genvägarna borde funka bra , om senioren inte får spel av touchskärmen

(om någon känner till en "knappmobil" som synkar med googles kontakter, meddela mig gärna )