Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Hmm, samtidigt har bara strax över två miljoner doser levererats sen slutet av december. Så jag tror det när jag ser det. Jag är ganska övertygad om att de sista i fas fyra kommer att vaccineras under oktober eller november, pga minskade och försenade leveranser.

Till slutet av vecka 15 hade vi fått drygt 3,3 miljoner doser av alla vaccin. Av dessa ungefär 2,1 av Pfizer.

Sen kommer det omkring 400-500k doser i veckan och det ökar för varje vecka som går.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbr...

Så även om det inte går så fort som man tänkt från början så är det ändå mycket vaccin som kommer varje vecka.

Vi närmar oss att 25% har fått första dosen och väldigt stor andel av de som är 70+ har redan fått sin förstados. Många regioner öppnar upp för nästa åldergrupp denna och nästa vecka så det går framåt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Snart, 60+ nästa vecka, bokad, Gästrikland.

Ska idag kl 1300 i "Lergökastan" (Ängelholm). Riskgrupp, Diabetes typ 1, 57 år.

Skåne

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Inget som helst problem. Bara att se till att det är avstånd i köerna.

Du har missat kökaoset som redan varit? Drop-in skulle ju öka det tiofaldigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Du har missat kökaoset som redan varit? Drop-in skulle ju öka det tiofaldigt.

Vilket kökaos pratar du om?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem

Bokning av tiderna ser jag som en förutsättning. Lär bli enorma väntetider annars om man släpper det fritt fram för alla att bara dyka upp.

Möjligen att man kan släppa ett mindre antal drop in tider men utan möjlighet att köa till dem. Hur det ska lösas rent praktiskt är dock en utmaning.

Visa signatur

|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Vilket kökaos pratar du om?

Var inte det jag letade efter, men...ja.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/X81anb/hundratals-vallfa...

Och:
https://www.hallandsposten.se/nyheter/halmstad/f%C3%B6rsening...
https://www.gd.se/logga-in/flera-atgarder-efter-kokaoset-utan...

Hittar inte artikeln jag letade efter, men tror det var vid US här i Linköping också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbr...

"Den som är 60–70 år har mer än dubbelt så hög risk att bli allvarligt sjuk, jämfört med någon som är 50–60 år. I nya svenska data ser man att det är främst efter 65 år som risken börjar öka påtagligt".

Du kan kolla in vilka som hamnat på IVA i Sverige på https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Som man kan se så är det hittills 1454 50-59-åringar medan det är 1954 60-69-åringar som legat inne på IVA, så om det ska vara en fördubblad risk så det måste finnas bra mycket fler personer i den yngre gruppen föra att det ska gå ihop eller så menar de något annat med "allvarligt sjuk" än att hamna på IVA.

Det en riskökning med åldern i alla åldersgrupper, men åtminstone 50-59-åringar och kanske också 40-49-åringarna borde vara prioriterade för vaccination och egentligen också män eftersom över 70% av de på IVA är män.

Det är iofs större chans att överleva IVA om man är yngre, dödstalen för för 50-59 är ändå något högre (män 12%) än för den yngre gruppen (män 4%), men ffa är det IVA-inläggningarna som skulle minska om man prioriterade även dessa åldersgrupper.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Ska idag kl 1300 i "Lergökastan" (Ängelholm). Riskgrupp, Diabetes typ 1, 57 år. Skåne

Va, har vi startat fas 3 i Skåne? Det har jag missat, jag tillhör ju själv den fasen...

Edit: När jag ringer vårdcentral härikring så är det 65+ som gäller, så fortfarande fas 2. Hur lyckades du få en tid?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Du kan kolla in vilka som hamnat på IVA i Sverige på https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Som man kan se så är det hittills 1454 50-59-åringar medan det är 1954 60-69-åringar som legat inne på IVA, så om det ska vara en fördubblad risk så det måste finnas bra mycket fler personer i den yngre gruppen föra att det ska gå ihop eller så menar de något annat med "allvarligt sjuk" än att hamna på IVA.

Antagligen är det väl som du skriver att betydligt fler till antalet är smittade i åldern 50-59 än i gruppen 60-69. Ett faktiskt tal som behöver vård säger inte så mycket om risken i den åldersgruppen.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Personligen anser jag också att man borde ha ett vaccinationsuppehåll i 5-6 veckor under sommaren så att de inom vården som vaccinerar får semester.

Skrivet av Mieriola:

Istället för ett helt stopp så kan man också tänka sig ett halvt stopp där tempot sänks under något längre tid.

Det är kvalificerad IVA-personal som främst skulle behöva semester, och de hjälps bäst av att vi vaccinerar så många så snabbt som möjligt. Och att vi alla bidrar till att minska smittspridningen genom att följa FHMs rekommendationer och t.ex. väntar med privata fester.

Permalänk
Medlem

Om man ser på det åt andra hållet åldersmässigt så måste åtminstone 50-59-åringarna ha en betydligt ökad risk för allvarlig sjukdom jämfört med yngre åldersgrupper, annars kan jag inte se varför siffrorna skulle se ut som de gör. Men man kommer inte göra någon mer åldersprioritering vad jag vet utan kommer köra 18-59 i samma grupp.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Antagligen är det väl som du skriver att betydligt fler till antalet är smittade i åldern 50-59 än i gruppen 60-69. Ett faktiskt tal som behöver vård säger inte så mycket om risken i den åldersgruppen.

Folkhälsomyndighetens spann är så breda i antikroppsundersökningarna, så svårt att utläsa något där. 20-64 och 65-95 är inte helt hjälpsamt.

Hur som helst, en medianålder på 63 för intensivvård säger oss iallafall att det troligen är relativt hög risk för de strax under 60 att hamna där. Vill vi få ner belastningen på sjukvården verkar det vara en bra idé att fortsätta åldersprioriterat.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Va, har vi startat fas 3 i Skåne? Det har jag missat, jag tillhör ju själv den fasen...

Edit: När jag ringer vårdcentral härikring så är det 65+ som gäller, så fortfarande fas 2. Hur lyckades du få en tid?

Genom jobb (inget mygel). Bor i Höganäs men fick åka till Ängelholm. Har precis kommit hem, fick Moderna.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Hjälpte morsan(60+) boka tid. Imorgon fanns i princip inga lediga tider i Stockholm, förutom i Rinkeby där det i princip var helt fritt fram att välja, vilket suger.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Inget som helst problem. Bara att se till att det är avstånd i köerna.

Ja i USA verkar då drop-in fungera hur bra som helst fritt översatt av någons erfarenhet från Twitter:

Fick mitt första vaccinstick på Levi's stadium idag, och stället rann som en väloljad maskin. De fick mig in och ut på under en timme, inklusive observationsperioden på 15 minuter efter sticket. Sjuksköterskan sa att de för närvarande gör ~10 000 stick om dagen och ska rampa upp till 15 000.

Jag var jävligt imponerad av logistiken för hela operationen. Folkmassan var enorm och kön var lång, men det gick galet snabbt genom att göra saker som utdelning av formulär i början (slutfördes medan man stod i kö), parallellisering på precis rätt ställen och smidig hantering av undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Ja i USA verkar då drop-in fungera hur bra som helst fritt översatt av någons erfarenhet från Twitter:

Fick mitt första vaccinstick på Levi's stadium idag, och stället rann som en väloljad maskin. De fick mig in och ut på under en timme, inklusive observationsperioden på 15 minuter efter sticket. Sjuksköterskan sa att de för närvarande gör ~10 000 stick om dagen och ska rampa upp till 15 000.

Jag var jävligt imponerad av logistiken för hela operationen. Folkmassan var enorm och kön var lång, men det gick galet snabbt genom att göra saker som utdelning av formulär i början (slutfördes medan man stod i kö), parallellisering på precis rätt ställen och smidig hantering av undantag.

USA kommer inte att fungera, tyvärr. Från https://eu.usatoday.com/story/news/health/2021/04/19/herd-imm...

Citat:

What Fauci doesn't explicitly state, but others do, is that with about a quarter of Americans saying they might not want to be immunized, herd immunity is simply not an attainable goal.

“It's theoretically possible but we as a society have rejected that," said Dr. Gregory Poland, director of the Mayo Clinic's Vaccine Research Group. “There is no eradication at this point, it’s off the table. The only thing we can talk about is control.”

Så, det kommer att dö många miljoner i förtid runt om i världen. Det finns ingen information som övertygat mig om motsatsen. Tvärtom, runt om i Europa fortsätter ökningen.

Dold text

Ni ser själva hur det ser ut om ni klickat på Visa Innehåll.

Vaccinering och det snabbt hade kunnat stoppa det. Men, bångstyriga människor och rörelser med olika suspekta motiv har stoppat det. Nya varianter kommer att dyka upp allt snabbare, då fler människor ger mer utrymma för fler mutationer att testas...

Pessimist? Nja, egentligen inte. Enskilda länder kommer att hantera det, men, det är många som kommer att drabbas.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Imorgon är det ett år sedan jag valde att stanna hemma från jobbet eftersom jag hade lite ont i halsen på ett sätt som kändes obekant. Tänk om jag hade vetat då att jag skulle bli satt i karantän i över 4 månader och ett år senare sitta och vänta på ytterligare en lungröngten, fler hjärtundersökningar och vad helst mer de nu tänker skicka mig på i jakt på varför kroppen inte riktigt fungerar som den ska.

Frun jobbar på sjukhus och icke akuta vårdinsatser har skjutits upp i över ett år för vissa av hennes patienter eftersom covidvården suger upp alla resurser som finns att tillgå.

Med det sagt, kanske ska vi inte bara räkna på hur många som dör?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Imorgon är det ett år sedan jag valde att stanna hemma från jobbet eftersom jag hade lite ont i halsen på ett sätt som kändes obekant. Tänk om jag hade vetat då att jag skulle bli satt i karantän i över 4 månader och ett år senare sitta och vänta på ytterligare en lungröngten, fler hjärtundersökningar och vad helst mer de nu tänker skicka mig på i jakt på varför kroppen inte riktigt fungerar som den ska.

Frun jobbar på sjukhus och icke akuta vårdinsatser har skjutits upp i över ett år för vissa av hennes patienter eftersom covidvården suger upp alla resurser som finns att tillgå.

Nej, men de som motsäger sig vaccinering skapar död.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Mitt meddelande var mestadels riktat mot de som jag ser lägga in "bara 0.xx% dör, det är ingen fara!". Jag är djupt för vaccinering och kunde jag få en dos Astra här och nu hade jag tagit den. Frun har fått en dos Astra hittills men nu ska de tydligen få en dos av något annat i framtiden eftersom vi båda är under 65.

Har blivit provtagen för covid 2ggr sedan jag var sjuk, vid förkylningssymptom, eftersom det nu är så länge sedan att vården inte ens vet vilka råd de ska ge mig.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag kommer vänta minst ett
eller 2 år till innan jag vaccinerar mig. Vaccinet har varit ute för kort tid så det känns för osäkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Precis! Jag har en kompis som är en bit över 65 som på senare år har varit aktiv i tävlingssammanhang inom seniorgolf, men som nu suttit hemma och varit inaktiv i ett år pga ett ryggproblem som skulle opereras, men där operationen skjutits upp på obestämd framtid. Han har gått från att ha ett aktivt liv till att vara begränsad till att kunna gå 200 meter innan han måste sätta sig ner.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Hur menar du då? Om jag avstår att vaccinera mig, hur skulle jag möjligen kunna skapa död? bland det dummaste jag läst

Studierna på vaccinen är klara först början av 2023. Alla som tar detta borde ju gladjeligen ställa upp för försök. djurförsöken kan äntligen tas bort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sher!kan:

Hur menar du då? Om jag avstår att vaccinera mig, hur skulle jag möjligen kunna skapa död? bland det dummaste jag läst

Den enkla versionen är att sannolikheten att du sprider smitta vidare är större om du inte är vaccinerad.

Visst, lite långsökt och förenklat men ju fler som vaccinerar sig desto belastning på sjukvården och mindre spridning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo men jag tror ju att alla som väljer att avstå vaccinet förstår att det finns en ytterst liten chans att det blir allvarligt för sig.
Jag hade kunnat skriva en fullmakt att jag avstår all vård om jag blir så dålig att jag behöver uppsöka sjukvård. Men den risken är så pass liten så det är större chans jag dör i en bilolycka.

Så jag kan inte sprida det vidare till någon som inte vill, och hur ska man ens kunna få det bland en massa som är vaccinerade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Studierna på vaccinen är klara först början av 2023. Alla som tar detta borde ju gladjeligen ställa upp för försök. djurförsöken kan äntligen tas bort.

Bättre att använda dumma polikter, för dom finns det gott om. "Stoppa plågsamma djurförsök - använd en polikter".

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Känns som att stora delar av Sverige är inne i en tredje våg nu, väldigt kraftig spridning i vissa delar. Verkar som att tredje vågen på många ställen är avsevärt värre än vad andra vågen var?

Exceptionellt störande att Sverige ligger så långt efter i vaccinering jämfört med många andra länder, hur kunde det bli så?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av makatech:

Känns som att stora delar av Sverige är inne i en tredje våg nu, väldigt kraftig spridning i vissa delar. Verkar som att tredje vågen på många ställen är avsevärt värre än vad andra vågen var?

Exceptionellt störande att Sverige ligger så långt efter i vaccinering jämfört med många andra länder, hur kunde det bli så?

Långt efter vet jag inte om det är riktigt rätt utryckt. Jämfört med andre EU-länder så ligger vi nånstans runt genomsnittet.

Jämför man med länder som har egna avtal med en eller flera vaccinleverantörer så är vi inte lika långt framme, men jag är långt ifrån säker på att vi hade haft nån chans att gå före i kön på de vaccin som är godkända om vi försökt fixa ett eget avtal utanför det som finns genom EU.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Långt efter vet jag inte om det är riktigt rätt utryckt. Jämfört med andre EU-länder så ligger vi nånstans runt genomsnittet.

Jämför man med länder som har egna avtal med en eller flera vaccinleverantörer så är vi inte lika långt framme, men jag är långt ifrån säker på att vi hade haft nån chans att gå före i kön på de vaccin som är godkända om vi försökt fixa ett eget avtal utanför det som finns genom EU.

Ok, du kanske har rätt men önskar att Sverige kunde varit lite tuffare i processen att få vaccin, vi pratar ändå om människoliv. Astra är ändå delvis ett svenskt företag men något gick fel där, kvalitén på vaccinet har kraftigt ifrågasatts men är det inte också exceptionellt underligt att inte Sverige kunde säkrat mera vaccin från ett delvis svenskt företag?

Smittspridningen är tydligen skyhög i Sverige just nu, åtminstone topp 3 i hela Europa men däremot är vår dödlighet låg numera (pga att många äldre har vaccinerat sig), stämmer det?

Permalänk
Medlem

Det är inte många länder som har bra tillgång till vaccin, i princip bara de som tillverkar det själva och kan utöva påtryckningar på hur mycket som ska exporteras; det har varit exportbegränsningar både från USA, Storbrittanien, Indien och troligtvis även Kina och Ryssland, men det har jag inte sett något skrivet om eftersom EU inte köper från dem. Sverige har inte separata avtal utan ingår i EUs gemensamma upphandling. De flesta EU-länder har därför fått lika mycket vaccin per capita så vaccineringsgraden är ungefär densamma, de som skiljer ut sig (t ex Ungern) är de som har skaffat sig extra avtal med Ryssland och Kina med vaccin som inte blivit godkända i hela EU ännu.

Det stämmer att vi nu har väldigt hög smittspridning men relativt låg dödlighet jämfört med många andra länder med liknande vaccineringsgrad och man kan funderar på varför. Kanske är det för att vi har varit striktare med att vaccinera riskgrupperna i första hand eller så har det att göra med att vi redan haft hög dödlighet innan. Sverige har gått ner i listan över döda/capita ett tag och ligger på 28:e plats och kommer gå ner till åtminstone 32:a inom kort om inget ändras.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Det är inte många länder som har bra tillgång till vaccin, i princip bara de som tillverkar det själva och kan utöva påtryckningar på hur mycket som ska exporteras; det har varit exportbegränsningar både från USA, Storbrittanien, Indien och troligtvis även Kina och Ryssland, men det har jag inte sett något skrivet om eftersom EU inte köper från dem. Sverige har inte separata avtal utan ingår i EUs gemensamma upphandling. De flesta EU-länder har därför fått lika mycket vaccin per capita så vaccineringsgraden är ungefär densamma, de som skiljer ut sig (t ex Ungern) är de som har skaffat sig extra avtal med Ryssland och Kina med vaccin som inte blivit godkända i hela EU ännu.

Det stämmer att vi nu har väldigt hög smittspridning men relativt låg dödlighet jämfört med många andra länder med liknande vaccineringsgrad och man kan funderar på varför. Kanske är det för att vi har varit striktare med att vaccinera riskgrupperna i första hand eller så har det att göra med att vi redan haft hög dödlighet innan. Sverige har gått ner i listan över döda/capita ett tag och ligger på 28:e plats och kommer gå ner till åtminstone 32:a inom kort om inget ändras.

Blir intressant att se om vi kan hålla de här fina döda/capita siffrorna med den enorma smittspridning som vi nu har (värre än den andra vågen). Med tanke på den mycket höga beläggningen på de flesta av landets intensivvårdsavdelningar just nu är jag rädd för att det kan bli svårt även om vi varit duktiga att prioritera vaccin till de som mest behöver det.

stavning