Behöver köra Linux + Windows 10; vilken lösning är bäst för mig?

Permalänk
Medlem

Behöver köra Linux + Windows 10; vilken lösning är bäst för mig?

Halloj!

Jag gejmar en hel del, så att överge Windows 10 är tyvärr inget alternativ ännu. Jag vet att Linux har förbättrats något enormt på den fronten, men det är fortfarande inte samma sak. Så jag måste köra vidare med Windows ett tag till...

MEN: De senaste åren har jag börjat köra Ubuntu på jobbdatorn, och fricking älskar det. Så nu vill jag gärna köra det på min stationära när jag gör allt utom att spela.

1. Vad ska jag köra för typ av lösning? Är dual boot det enda alternativet? Eller finns det nåt annat som är utan delay och kan utnyttja datorns fulla kapacitet (specs finns i signaturen om det nu är relevant)?

2. Är det nån risk att filer som används av båda filsystemen kan bli korrupta pga detta? Använder nämligen mycket Dropbox och synkar filer hit och dit. Kanske är något av en newbiefråga men jag är nojig att det kan bli nåt problem.

3. Om vi utgår från dual boot (tänkte i så fall skapa en partition på min sekundära SSD och köra på den), hur funkar sånt nu för tiden? Har hört att det kan krångla på olika sätt. Har ni varit med om att datorn inte vill boota eller nåt annat mysko pga att det råkar finnas ett annat OS i burken? Windows sägs ju gärna vilja skriva över boot-options och sånt. Kanske är detta lugnt om de är på separata fysiska diskar?

4. Vid dual boot, hur gör jag om jag ska switcha OS? Är enda alternativet att starta om datorn och välja OSet vid boot?

Hur hade ni löst detta? Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Hur hade ni löst detta? Tack!

https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Subsystem_for_Linux

Permalänk

- Dual boot med en disk för varje OS är enklast skulle jag säga. Minst risk att pajja den andra installationen då.

- Koppla ur den andra disken när du installerar operativet och välj sen från vilken disk du vill boota ifrån via boot menyn i bios. Detta då grub kan vara lite svårt att få att fungera.

- Sätt den installationen du ska använda mest högst upp i prio listan i boot menyn så behöver du inte hoppa in i bott menyn lika ofta.

- Japp, det är omstart av hela systemet som gäller med dual boot.

Permalänk
Medlem

Dual boot är en variant, men annars så går det ju att sätta upp en eller flera virtuella maskiner för alternativa OS.

Permalänk
Medlem

Om du behöver använda 100% av din dators kapacitet till Ubuntu eller Windows så är dualboot, vad jag vet, det enda alternativet. Däremot om du är okej med att tappa 5-10% prestanda i spel så kan du sätta upp en VM med GPU-passthrough. Ser att du kör Intel, så du har en integrerad GPU som du kan använda för Ubuntu, och ditt dedikerade grafikkort kan du använda till din Windows VM.

Så kör jag personligen och det fungerar alldeles utmärkt. Dock har jag AMD CPU och X570-chipset, men principen är samma för Intel. Man behöver ha stöd för IOMMU på moderkortet, och Intel VT-x och VT-d. Skrev en liten how-to här.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Du kan ju vänta lite tills WSLg kommer till win10.
https://devblogs.microsoft.com/commandline/wslg-architecture/
Så du slipper köra X-server i windows.

WSL2 idag har redan rätt bra parravirtualiserat stöd. (Inte HyperV).

Eller så kör du Ubuntu fullt ut samt Proton om du ska lira spel.

Jag körde till en början:
Jobb - ubuntu
Spel - Win10

Men iomed att jag behövde använda Altium Designer då blev det kört med Ubuntu.
Så nu kör jag enbart win10.

Permalänk
Medlem

På stationära datorer där man inte måste dela disk föredrar jag att köra två separata diskar för Linux och windowsdisk. Välj din default bootdisk i bios och tryck F12 eller motsvarande vid uppstart för att köra ditt sekundära OS.
Simpelt och problemfritt.

Om du gillar Linux skulle jag testa att se hur många spel som fungerar med Steams proton. Kör du epic kan du starta epic genom Lutris. För mig fungerar förvånansvärt många spel utan något som helst pillande. Dubbelklicka och spela.

Ser att WSL är nämnt flera gånger i tråden. Personligen ser jag det inte som ett alternativ till att köra Linux, däremot gör det Windows mer uthärdligt till utveckling.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Ladda hem en virtuell klient ex. VirtualBox och installera din Linux där, då får du den bästa lösningen. Du kan använda båda systemen samtidigt. Installerar du dualboot får du det jobbiga läget att boota om mellan, oftast behöver man köra något i den maskinen som inte är igång.
Välj huvudsystem åt den sidan som kräver mer av grafiken, i ditt fall Windows 10.
Dedicera en disk ex. ssd:n åt ett virturellt system med en eller fler os-klienter, se till att dom har tillräckligt med minne (minst 4Gb) och cpu (2), det virtuella tar bara resurser när det är igång.

Permalänk
Medlem

Oooh, tack för alla svar!

Det lutar åt att jag kör Windows 10 primärt och Ubuntu i VirtualBox. Åtminstone just nu, så kanske jag skiftar den lösningen för nästa dator eller nästa gång jag behöver installera om. Är dock riktigt nybörjare på VirtualBox; hade fördomen att det är nästan lika illa som remote desktop - dvs dålig prestanda och input delay i nån mån.

Testade lite snabbt och såg att jag måste aktivera VT-X i Bios, och har inte pallat göra det. Finns det nån nackdel med att göra det? Varför är det inte aktiverat som default i så fall? Tar det nån extra kräm som förstör för resten av prestandan, eller kommer det bli blåskärmar because reasons osv?

Finns det nån nackdel med VirtualBox förresten? Något som inte funkar eller är extremt meckigt? Hur funkar nätverksbiten i en VM? Får VMen samma IP som datorn bara, eller kan jag tilldela den en extra intern IP-adress eller hur blir det där? Och funkar det att köra OpenVPN i enbart VirtualBox men inte "huvuddatorn"?

En annan sak som jag tror att jag inte fick svar på (om jag inte missat nåt): Hur är det med filkompatibilitet mellan filsystem? Textfiler funkar uppenbarligen som de ska eftersom jag idag synkar samma fil mellan Ubuntu och Windows, via Dropbox. Men finns det nån risk att andra filer kan bli korrupta på nåt sätt? Om vi tar Steam som exempel; är sparningarna helt kompatibla i deras Cloud oavsett om jag sparar i Windows eller Linux? Vill inte riskera att fucka upp nånting sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Oooh, tack för alla svar!

Det lutar åt att jag kör Windows 10 primärt och Ubuntu i VirtualBox. Åtminstone just nu, så kanske jag skiftar den lösningen för nästa dator eller nästa gång jag behöver installera om. Är dock riktigt nybörjare på VirtualBox; hade fördomen att det är nästan lika illa som remote desktop - dvs dålig prestanda och input delay i nån mån.

Testade lite snabbt och såg att jag måste aktivera VT-X i Bios, och har inte pallat göra det. Finns det nån nackdel med att göra det? Varför är det inte aktiverat som default i så fall? Tar det nån extra kräm som förstör för resten av prestandan, eller kommer det bli blåskärmar because reasons osv?

Finns det nån nackdel med VirtualBox förresten? Något som inte funkar eller är extremt meckigt? Hur funkar nätverksbiten i en VM? Får VMen samma IP som datorn bara, eller kan jag tilldela den en extra intern IP-adress eller hur blir det där? Och funkar det att köra OpenVPN i enbart VirtualBox men inte "huvuddatorn"?

En annan sak som jag tror att jag inte fick svar på (om jag inte missat nåt): Hur är det med filkompatibilitet mellan filsystem? Textfiler funkar uppenbarligen som de ska eftersom jag idag synkar samma fil mellan Ubuntu och Windows, via Dropbox. Men finns det nån risk att andra filer kan bli korrupta på nåt sätt? Om vi tar Steam som exempel; är sparningarna helt kompatibla i deras Cloud oavsett om jag sparar i Windows eller Linux? Vill inte riskera att fucka upp nånting sånt.

VT-x är bara en feature för din processor som möjliggör virtualisering. Du förlorar ingen prestanda genom att aktivera det. Anledningen många konsument-datorer (laptops, desktops osv) kommer med det avstängt per default har att göra med ett PoC säkerhetshål som heter Blue Pill. Så för en added precaution kommer det avstängt för konsumenter per default. I server-världen brukar det vara aktiverat out-of-the-box från min erfarenhet.

VirtualBox är jättebra och väldigt kraftfullt, men allt beror på vad du vill göra. Vill du ha en dev-miljö så skapa en Linux-maskin i Virtualbox och koda där, viktigt att installera guest-tools på din VM så den fungerar ordentligt.

Nätverket i Virtualbox är flexibel och konfigurerbar, men inget man behöver göra om man inte vill. VB kommer med en inbyggd DHCP-server som kan utdela adresser till dina VMar, som blir NAT-ade bakom din fysiska maskin. Vill du inte köra NAT, så kan du ha ett sk. bridge-interface istället, och då utdelas din VM en IP-adress från din hemmarouter istället för din fysiska maskin, så den blir med andra ord åtkomstbar från hela ditt nätverk.

När det gäller filkompatibilitet, egentligen är det inget du behöver tänka på så länge det finns ett mjukvaru-lager emellan, tex Dropbox, Steam Cloud osv. Då sköter mjukvaran detta. Hade du delat ut ett POSIX-filsystem via samba till Windows så hade samba skött filskrivningar/läsningar så att det "översätts" ordentligt. Jag tror även att det går att dela ut ett POSIX-filsystem via NFS till Windows nuförtiden, så det är inget du behöver oroa dig över. Något som man däremot kan behöva tänka på är att Windows och Linux har olika sätt att definiera en ny rad tex (Carriage Return \r\n vs Newline \n), men så länge du använder en bra text-editor så kan man hantera även det på mjukvaru-nivån.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Skrivet av danielwerner:

Oooh, tack för alla svar!

Det lutar åt att jag kör Windows 10 primärt och Ubuntu i VirtualBox. Åtminstone just nu, så kanske jag skiftar den lösningen för nästa dator eller nästa gång jag behöver installera om. Är dock riktigt nybörjare på VirtualBox; hade fördomen att det är nästan lika illa som remote desktop - dvs dålig prestanda och input delay i nån mån.

Testade lite snabbt och såg att jag måste aktivera VT-X i Bios, och har inte pallat göra det. Finns det nån nackdel med att göra det? Varför är det inte aktiverat som default i så fall? Tar det nån extra kräm som förstör för resten av prestandan, eller kommer det bli blåskärmar because reasons osv?

Finns det nån nackdel med VirtualBox förresten? Något som inte funkar eller är extremt meckigt? Hur funkar nätverksbiten i en VM? Får VMen samma IP som datorn bara, eller kan jag tilldela den en extra intern IP-adress eller hur blir det där? Och funkar det att köra OpenVPN i enbart VirtualBox men inte "huvuddatorn"?

En annan sak som jag tror att jag inte fick svar på (om jag inte missat nåt): Hur är det med filkompatibilitet mellan filsystem? Textfiler funkar uppenbarligen som de ska eftersom jag idag synkar samma fil mellan Ubuntu och Windows, via Dropbox. Men finns det nån risk att andra filer kan bli korrupta på nåt sätt? Om vi tar Steam som exempel; är sparningarna helt kompatibla i deras Cloud oavsett om jag sparar i Windows eller Linux? Vill inte riskera att fucka upp nånting sånt.

1. Nja, så pass illa är inte virtualisering. Installerar du guest tools i VMet så märker man ingen stor skillnad så länge du inte kör något grafiktungt. Att spela i VM är inte rekommenderat dock, om du inte kör GPU passthrough som någon annan nämnde. Men det är verkligen inget du ska ge dig in på i nuläget då det kräver att man tar sig djupt ner i kaninhålet.

2. Aldrig fått blåskärm av att aktivera det och det påverkar inte prestandan (så länge du inte har ett VM igång såklart). Vad det gör är att ge VMet tillgång till vissa funktioner i hårdvaran för bättre prestanda. Det går att installera Virtualbox utan att aktivera VT-x, men du kommer att få mycket sämre prestanda.

3. Främsta nackdelen är väl grafikprestanda jämfört med att köra direkt på hårdvara. Annars i vanligt användande märker man inte så mycket. Default fixar Virtualbox ett internt nätverk åt alla VM så att utåt delar VMet IP med hosten. Det går dock att ändra så att VMet får en bryggad nätverksadapter, vilket innebär att den blir exponerad mot ditt nätverk och får en egen IP adress. Det bör gå att köra OpenVPN oavsett nätverkskonfiguration, men om du kan köra Wireguard istället så kör det då OpenVPN kommer att äta prestanda.

4. Filkompatibiliteten är generellt inga problem. De vanligaste är när man jobbar med git. Steams sparfiler är generellt medvetet ej korskompatibla. De har säkert rimliga anledningar till det.

Du lär dig mest genom att prova själv. Installera VB och klicka runt bland inställningarna. Finns dröser med guider ute på internätet.

Permalänk
Medlem

Virtualbox är det du söker du kan köra det fullskärmsläge du kommer knapp märka att det körs under Windows.
Vad för program tänker du använda i Ubuntu och varför tycker du om det om det?

Permalänk
Avstängd

En sak som kan ställa till det med just textfiler mellan Windows och Linux/Unix är line endings. Men har man koll på det så är det ju inga konstigheter.

Permalänk
Medlem

Är rätt mycket spel som funkar rätt hyffsat med Steam Proton, eller Glorious Eggroll Proton.
Dock massor som fortfarande inte fungerar.

https://www.protondb.com kolla här

Om de spel du spelar funkar genom steam proton så ^^kör bara Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En sak som kan ställa till det med just textfiler mellan Windows och Linux/Unix är line endings. Men har man koll på det så är det ju inga konstigheter.

Tror faktiskt att de löst den biten sedan ~2 år tillbaka. Åtminstone för notepad.

https://devblogs.microsoft.com/commandline/extended-eol-in-no...

Kör dock inte Windows på något i nuläget så jag har ingen möjlighet att kolla om det stämmer.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krigelkorren:

Tror faktiskt att de löst den biten sedan ~2 år tillbaka. Åtminstone för notepad.

https://devblogs.microsoft.com/commandline/extended-eol-in-no...

Kör dock inte Windows på något i nuläget så jag har ingen möjlighet att kolla om det stämmer.

Tja löst och löst, man kan väl hantera både och vilket är bra, men det kan ändå ställa till det.

Framför allt om man har en textfil som ska importeras någonstans eller liknande.

Permalänk
Medlem

Tack igen för mycket bra info.

Just det, glömde skriva det tidigare. Carriage return-biten har jag koll på, det ser iaf ut att funka som det ska. Testat i notepad och wordpad och det ser ut att lira. Kör dock i princip endast Sublime och där funkar det också. Med det sagt kanske det inte behöver innebära att det faktiskt är samma kodning utan att dessa texthanterare bara kan förstå bådadera. Men den biten kan jag nog leva med iaf.

Det låter helt klart som att jag kan köra Ubuntu i VirtualBox utan problem då. Bara jag som antingen var okunnig eller så har det hänt mycket på virtualiseringsfronten de senaste åren (det är väl troligen både och). Spelandet låter jag Windows hantera; för allt annat borde jag förhoppningsvis inte märka någon större skillnad på om det är en VM eller native. Det är inget jättetungt jag ska pyssla med heller; mest CPU och minne som gäller. Och funkar det så pass smidigt så kan jag ju tilldela VMen ganska mycket resurser eftersom jag inte kommer använda båda OS samtidigt. Då blir Windows mest som en en container, och ska jag spela så stänger jag av VMen.

En sak bara: Jag gillar att kunna köra backups på alla settings osv (kör Deja Dup som jag tycker funkar klockrent). Är det nåt strul med sånt i en VM? Eller struntar backupfilerna, som jag också sparar på Dropbox, i huruvida de kommer från en VM eller ett native-OS?

Skrivet av Meto:

Virtualbox är det du söker du kan köra det fullskärmsläge du kommer knapp märka att det körs under Windows.
Vad för program tänker du använda i Ubuntu och varför tycker du om det om det?

Det är nog inget speciellt egentligen. Blev bara lite kär i Linux (bara testat Fedora och Ubuntu, tyckte Fedora var lite buggigt och betydligt jävligare att googla lösningar på - pga färre användare kanske); gillar utseendet och anpassningsbarheten. Känns som jag har kontroll över mitt OS istället för att Microsoft säger åt mig vad jag får ändra på och inte.

Sen jobbar jag som nätverkstekniker, och har börjat fuska lite med automatisering/scripting/programmering, så det underlättar att jobba med Unix som grund då.

Och sist men inte minst är det kul att testa nåt nytt, det är nog en rätt stor aspekt också. Kört Windows i typ 25 år, förutom en liten vända med Mac OS som jag spyr på idag, så kul att jobba med nåt annat.

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat lite Ubuntu i VirtualBox och jag måste säga att det funkar... fullständigt skit! :/

Det laggar som fasen. Drar man runt ett fönster eller öppnar appfönstret/sök så är det hackigt som bara den. Anar att det har att göra med GPU:n, för medan jag gör något i VMen så ser jag i Windows aktivitetshanterare att GPU-användningen går upp till 50-60% bara av att drar runt ett fönster ens det minsta. Har två 4K-skärmar som jag vill köra, men drar jag ner till 1080p så är det liten eller ingen skillnad ändå.

Dessutom buggar det oftast när jag går in i Ubuntu-VMen och försöker ändra från en 4K-display (som den alltid vill defaulta till) till två stycken i display settings. Då blir bakgrunden oftast (några få gånger har det funkat men varit lika segt efteråt förstås) svart och bara ikonerna på skrivbordet syns. Högerklickar jag på skrivbordet (för att nå display settings t.ex) så syns bara själva menyn medan texten är borta. Känns alltså som att grafiken pajar totalt.

Vad är fel?

GPU 3D Acceleration är påslaget.
Har testat både 128 och 256 mb videominne.
Jag har installerat guest addons
Jag har kört unity support test och det säger yes på allt.
Jag har kört en sudo apt upgrade och bootat om.

Andra settings är:

2 CPU-cores (testade 8 först men läste att det nog är att skjuta sig själv i foten lite då guesten ändå blir beroende av hosten och då är det lika bra att native-OSet får köra så många cores som möjligt)
Execution cap 100%
16 gb RAM (av 32)
VMen är installerad på en separat M2-SSD (virtualbox-managern är dock installerad på samma som huvud-OSet om det nu spelar roll)

Permalänk
Medlem

När du laddar hem Virtualbox "https://www.virtualbox.org/" ska du även ta hem Extensionpack.
Det finns i princip tre delinstallationer som ska göras:

  1. Först programmet Virtualbox

  2. Sen installerar du tillägget Extensionpack under File/Prefereces/Extensions/...

  3. När Linux:en sedan är installerad väljer du att installera "Guest Addition CD", finns under menyn, den ska in i Linuxen. Kan vara lite tixigt beroende på dist, vissa vill inte montera CD:n rätt så man får köra skripten för hand istället. Tror Ubuntu var Ok där.

Gör man alla delarna får man full kontroll över fönsterhantering, stöd för usb3 och lite annat.
Ställer man nätverket i "bridge" blir linuxen en egen nod i nätverket, kul om man vill köra någon serverfunktion på burken. Till sist delar man någon katalog eller träd som ska vara en direkt-kanal mellan värd och klient för hantering av filer. Du kan ta "snapshots" av klienten och du kan parkera istället för att stänga av.

Lycka Till

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassesjo:

När du laddar hem Virtualbox "https://www.virtualbox.org/" ska du även ta hem Extensionpack.
Det finns i princip tre delinstallationer som ska göras:

  1. Först programmet Virtualbox

  2. Sen installerar du tillägget Extensionpack under File/Prefereces/Extensions/...

  3. När Linux:en sedan är installerad väljer du att installera "Guest Addition CD", finns under menyn, den ska in i Linuxen. Kan vara lite tixigt beroende på dist, vissa vill inte montera CD:n rätt så man får köra skripten för hand istället. Tror Ubuntu var Ok där.

Gör man alla delarna får man full kontroll över fönsterhantering, stöd för usb3 och lite annat.
Ställer man nätverket i "bridge" blir linuxen en egen nod i nätverket, kul om man vill köra någon serverfunktion på burken. Till sist delar man någon katalog eller träd som ska vara en direkt-kanal mellan värd och klient för hantering av filer. Du kan ta "snapshots" av klienten och du kan parkera istället för att stänga av.

Lycka Till

Vet inte om detta var svar på mitt senaste inlägg ovan, eller om du började skriva innan jag postade det. Hade missat extension pack så installerade det. Dessvärre ingen skillnad i laggigheten.

Permalänk

I Display inställningarna finns en inställning som heter Graphics Controller, den brukar defaulta till VMSVGA, ändra den till VBoxVGA. Virtualbox kommer att säga att den är en invalid setting, men det brukar lösa grafikproblemen för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Vet inte om detta var svar på mitt senaste inlägg ovan, eller om du började skriva innan jag postade det. Hade missat extension pack så installerade det. Dessvärre ingen skillnad i laggigheten.

Ja, såg att du skrivit mer efter att jag skickat...
Låter konstigt att den laggar, din burk borde klara minst 4 VM:s igång
Vissa distar har Virtualbox guestpack redan installerade, kan det vara det som bråkar.
kolla med "apt list virtual*" vad som finns i systemet.
Kan det vara fler nycklar i bios för VM:s
Antar att du inte tar allt minne till VM:en räcker med 4-6G/2cpu till Linuxen

Permalänk
Medlem

Funkar det att du kan ändra fönsterstorleken för VM:en steglöst och att bildytan bara får mer/mindre pixlar.

Permalänk
Medlem

Jag testade att ta bort 3D Acceleration nu (körde dock vidare på VMSVGA) och det är en stoooor skillnad. Nu laggar det inte längre, skulle jag säga, men det är fortfarande inte helt OK eftersom jag nu kör på den interna Intel-GPUn (rätta mig om jag har fel). Så det laggar inte, men är fortfarande ganska slött och hackigt på ett annat sätt. Antar att jag också kör 60 hz vilket nog spelar in när man är van vid 144.

Hur kan jag nyttja mitt jädrans 3090 i VMen? Eller jag behöver inte ens nyttja det, men huvudsaken det känns snappy och pallar 144hz. Hur ändrar jag ens till 144hz? Och vilken grafikhanterare ska man köra? Just nu är det x11 som gäller. Bör man ändra det? Hur då?

Är ju inte helt obekant med att googla men jag har svårt att hitta rätt eftersom nätet dels är floodat av trådar med olika felkällor, och dels att jag inte riktigt har koll på exakt vad jag letar efter.

Permalänk
Medlem

På en dator kör jag med dual-boot med en gemensam dataarea på min NAS. Oavsett vilket OS jag bootar monteras den mappen automatiskt som om det är en vanlig filmapp.

På en annan dator, min arbetsstation, kör jag en Linux som OS med en Virtuell Windows 10 som ligger på en egen SSD och där monterar jag en filkatalog på Linux som delad mapp med åtkomst både från Linux och Windows. Har inte lyckats montera NAS-mappen direkt från Windows men det spelar ingen roll eftersom det är NAS-mappen som monterats i Linux som Linux delar med Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Nu har jag testat lite Ubuntu i VirtualBox och jag måste säga att det funkar... fullständigt skit! :/

Det laggar som fasen. Drar man runt ett fönster eller öppnar appfönstret/sök så är det hackigt som bara den. Anar att det har att göra med GPU:n, för medan jag gör något i VMen så ser jag i Windows aktivitetshanterare att GPU-användningen går upp till 50-60% bara av att drar runt ett fönster ens det minsta. Har två 4K-skärmar som jag vill köra, men drar jag ner till 1080p så är det liten eller ingen skillnad ändå.

Dessutom buggar det oftast när jag går in i Ubuntu-VMen och försöker ändra från en 4K-display (som den alltid vill defaulta till) till två stycken i display settings. Då blir bakgrunden oftast (några få gånger har det funkat men varit lika segt efteråt förstås) svart och bara ikonerna på skrivbordet syns. Högerklickar jag på skrivbordet (för att nå display settings t.ex) så syns bara själva menyn medan texten är borta. Känns alltså som att grafiken pajar totalt.

Vad är fel?

GPU 3D Acceleration är påslaget.
Har testat både 128 och 256 mb videominne.
Jag har installerat guest addons
Jag har kört unity support test och det säger yes på allt.
Jag har kört en sudo apt upgrade och bootat om.

Andra settings är:

2 CPU-cores (testade 8 först men läste att det nog är att skjuta sig själv i foten lite då guesten ändå blir beroende av hosten och då är det lika bra att native-OSet får köra så många cores som möjligt)
Execution cap 100%
16 gb RAM (av 32)
VMen är installerad på en separat M2-SSD (virtualbox-managern är dock installerad på samma som huvud-OSet om det nu spelar roll)

Skrivet av danielwerner:

Vet inte om detta var svar på mitt senaste inlägg ovan, eller om du började skriva innan jag postade det. Hade missat extension pack så installerade det. Dessvärre ingen skillnad i laggigheten.

Varför kör du inte bara en dualboot? Kommer bli en mjukare upplevelse och är dessutom inge vidare komplicerat att ordna om du bara har plats på din hårddisk.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Varför kör du inte bara en dualboot? Kommer bli en mjukare upplevelse och är dessutom inge vidare komplicerat att ordna om du bara har plats på din hårddisk.

Om det går att få en VM att funka så pass sömlöst att man inte märker skillnad från host-OSet så föredrar jag helt klart det. Vill gärna kunna snabbt switcha mellan OS om det behövs, och inte behöva starta om datorn hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Om det går att få en VM att funka så pass sömlöst att man inte märker skillnad från host-OSet så föredrar jag helt klart det. Vill gärna kunna snabbt switcha mellan OS om det behövs, och inte behöva starta om datorn hela tiden.

När du menar sömlöst menar du typ https://www.youtube.com/watch?v=ymcrmgvAKZU
Eller bara VM i ett fönster?
Har för mig att riktigt seamless mode inte riktigt lirar som det skall längre.

Kör man Windows i botten och Linux i VM kan det iförsig gå tror jag.
Labbade lite med WSL2 för nå tag sedan, och fått igång program etc "typ seamless" med fick det aldrig riktigt att lira på ett bra sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

När du menar sömlöst menar du typ https://www.youtube.com/watch?v=ymcrmgvAKZU
Eller bara VM i ett fönster?
Har för mig att riktigt seamless mode inte riktigt lirar som det skall längre.

Kör man Windows i botten och Linux i VM kan det iförsig gå tror jag.
Labbade lite med WSL2 för nå tag sedan, och fått igång program etc "typ seamless" med fick det aldrig riktigt att lira på ett bra sett.

Njaa, det var väl fel ordval av mig eftersom det finns ett läge som heter Seamless. Menade bara att jag vill kunna köra igång VMen det första jag gör när jag startar Windows, och sen bara köra vidare i Ubuntu och känna att det i princip inte är nån skillnad på prestanda (förutom djupare gamingprestanda då) jämfört med host-OSet.

Permalänk
Medlem

Ja, jag lider med dig aningen, har länge sökt efter bra alternativ till att bara köra Windows eller dual boot, men blir för bökigt att "starta om datorn då jag vill gama.

Körde uteslutande linux i 1-2 år med Proton, men spelade några spel på sidan med min andra dator som inte fungerade med Proton.
Kappitulerade tillslut och gick tillbaka till Windows på min privata dator.

Har även bytt från Linux till MacOs på arbetsdatorn (Jobbar också med Nät) och ångrar det inte 1 sekund.