Radeon RX 6700 XT från Sapphire och Powercolor

Permalänk
Melding Plague

Radeon RX 6700 XT från Sapphire och Powercolor

Radeon RX 6700 XT är tillbaka i testlabbet med kort från AMD-exklusiva Sapphire och Powercolor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

För kastade man sig över ett sådant här test, tyvärr är det svårt att känna samma entusiasm nu, inte för något som knappast går att få tag på och om det går, kostar det skjortan.
Bra test annars, men vi kämpar i motvind nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Som vanligt ett välsvarvat test, för tyvärr något som knappt existerar känns det som. All cred till era tester dock as usual!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Fick ni inte behålla Ryzen 9 5950X från förra året? 😎

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Ratatosk:

För kastade man sig över ett sådant här test, tyvärr är det svårt att känna samma entusiasm nu, inte för något som knappast går att få tag på och om det går, kostar det skjortan.
Bra test annars, men vi kämpar i motvind nu.

Skrivet av RVX:

Som vanligt ett välsvarvat test, för tyvärr något som knappt existerar känns det som. All cred till era tester dock as usual!

Känner samma sak. Även om vi har korten så blir det mycket tråkigare när vi vet att det knappt går att köpa, speciellt inte för det priset som det borde vara

Skrivet av Ludde72:

Fick ni inte behålla Ryzen 9 5950X från förra året? 😎

jo, vadåra?

Permalänk
Medlem

När kommer grafikkortet som istället för usla egentillverkade fläktar bara sätter på en fläns och fläktplatser?
För det är ju ingen hemlighet att både fläktar och kåpor på grafikkort är betydligt mer "show" än "go".

Tänk ett kort med plats för 2x120mm och PWM uttag för styrning.
Lyxa till det och tryck dit ett par NF-A12x25, eller snika och rota i lådorna hemma.

Grafikkorten har ju i många generationer haft koll på sina temperaturer, så den potentiella risken att någon okunnig skulle köra fläktlöst löses ju enkelt med redig nerklockning och kanske t.o.m. varningar via drivrutiner.
Typ: "If you want more performance make sure the graphics card is properly cooled".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

jo, vadåra?

Varför Intel Core i9-10900K när man har chansen att köra All AMD då? 🙂

Permalänk

Känns nästan bortkastat att göra test på saker som inte går att köpa.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk

Nitro+ kom in på Webhallen och fanns så många exemplar på webblager att de fanns tillgängliga i två dagar om jag inte minns fel.
Vilket med dagens mått får ses som bra tillgänglighet, och till ett ”skapligt pris på ynka” 7999kr.

Permalänk
Hjälpsam

Vi slipper i alla fall en typ av diskussion.
- Vad tycker du, skall jag köpa, Nvidia eller AMD?
- Ja för fan! får du, till hyffsat pris, tag på ett Nvida eller ett AMD, KÖP!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Minus "hyfsat pris"

Låg ett 6700XT för över 9000Kr på komplett idag, var 67 exemplar när jag kollade, ett par timmar senare var dom slut. Helt galet. Ett kort som skall kosta under 5000Kr.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av the squonk:

Minus "hyfsat pris"

Låg ett 6700XT för över 9000Kr på komplett idag, var 67 exemplar när jag kollade, ett par timmar senare var dom slut. Helt galet. Ett kort som skall kosta under 5000Kr.

Misstänker Miners, när det bland Miners, var högt tryck efter Vega-korten , dammsög de affärerna efter kort, som de flög in till Asien, de hade inte tid att vänta på långsammare frakt, de skulle börja bryta så fort som möjligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Finns en del som fått upp ögonen för RT redan nu dock, och såg att FarCry6 kommer ha det också, jag förstår, men väljer att vänta med den biten, har vi tur så hinner AMD täta till gapen till nästa gen? *optimist* 🙂
Det jag lirar är mest non-RT så lättare för mig.

Permalänk
Medlem

Jag tror ni får bättre överklockningsresultat ifall ni sänker minnesfrekvensen lite. Har märkt i flera recensioner av RX 6000-serien, och också med mitt eget 6800XT, att ~2100Mhz ger lite bättre prestanda än att fläska på med 2150Mhz. Sannolikt någon form av error correction som slår igång(?)

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Ludde72:

Varför Intel Core i9-10900K när man har chansen att köra All AMD då? 🙂

För då måste vi testa om alla kort, sen så ger inte Ryzen 9 5950X någon direkt prestandaökning mot Core i9-10900K så känns inte värt det. Ska vi göra om allt kommer nog troligen hoppa över till AMD men just nu klarar vi oss med CPUn vi har

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

I mina ögon så är denna serie kort från AMD mycket bra men så var det ju det där med priset... Som för all del gäller alla grafikkort just nu, lite skevt är det allt när mellanklass ska springa lös på närmare 10 lakan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som alltid ett bra test, även om det är svårt att få tag på korten så tycker jag tester är roliga att kolla.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

För då måste vi testa om alla kort, sen så ger inte Ryzen 9 5950X någon direkt prestandaökning mot Core i9-10900K så känns inte värt det. Ska vi göra om allt kommer nog troligen hoppa över till AMD men just nu klarar vi oss med CPUn vi har

Det är ju knappt man minns när man valde AMD sist och nu när det går bra så känns det lite förtjänat, men javisst, hårdvaror har ju inga känslor så.. (än!) 😜 och Nvidia korten hade väl känt sig stött om dem hamna på en AMD plattform? 😅😉😎
Och i produktivitetstest så skulle jag vilja diss'agree(a .sir 😎
Då får jag leta upp tester som är AMD platform då och se vad som skiljer sig och mitt gnällande kan upphöra snabbare 🤠

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Ludde72:

Det är ju knappt man minns när man valde AMD sist och nu när det går bra så känns det lite förtjänat, men javisst, hårdvaror har ju inga känslor så.. (än!) 😜 och Nvidia korten hade väl känt sig stött om dem hamna på en AMD plattform? 😅😉😎
Och i produktivitetstest så skulle jag vilja diss'agree(a .sir 😎
Då får jag leta upp tester som är AMD platform då och se vad som skiljer sig och mitt gnällande kan upphöra snabbare 🤠

Just produktivitetstester gör vi inte med GPU just så det är lugnt

Om du vill se hur olika processorer presterar i vår GPU-svit så testade Jonas det i bl.a senaste processorrecensionen https://www.sweclockers.com/test/31553-intel-core-i9-11900k-c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Just produktivitetstester gör vi inte med GPU just så det är lugnt

Om du vill se hur olika processorer presterar i vår GPU-svit så testade Jonas det i bl.a senaste processorrecensionen https://www.sweclockers.com/test/31553-intel-core-i9-11900k-c...

Men ooh, det är ju tecken på prestanda och att det går bra för AMDs CPU menar jag såklart.
Om Intel inte trollar fram något mer detta året och er Vinterdator 2021 blir Intel så är mina känslor djupt principiellt kompromissade iaf. 😎
Tack för tålamodet 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Det är ju knappt man minns när man valde AMD sist och nu när det går bra så känns det lite förtjänat, men javisst, hårdvaror har ju inga känslor så.. (än!) 😜 och Nvidia korten hade väl känt sig stött om dem hamna på en AMD plattform? 😅😉😎
Och i produktivitetstest så skulle jag vilja diss'agree(a .sir 😎
Då får jag leta upp tester som är AMD platform då och se vad som skiljer sig och mitt gnällande kan upphöra snabbare 🤠

Nyfiken fråga, vad är det för produktivitetstest du är ute efter där grafikkortsprestandan skulle påverkas nämnvärt av ett byte till AMD-plattformen?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Nyfiken fråga, vad är det för produktivitetstest du är ute efter där grafikkortsprestandan skulle påverkas nämnvärt av ett byte till AMD-plattformen?

Ett område som jag jag personligen har nytta av många starka trådar är ju inom musik, köra tunga VSTs.
För att spela så klarar jag mig redan nu på den CPUn jag har, går nog säga samma med Intel som Kenneth kanske hintar korrekt om (men nu tänker jag inte försvara honom!) 😉😜😎
Bara en observation, denna tråd är ju om en GPU och enligt LAG så är jag lite off topic kanske, men ni hajar vad jag menar! (måste inte hålla med) 😜

Och

Skrivet av Kenneth:

Ska vi göra om allt kommer nog troligen hoppa över till AMD men just nu klarar vi oss med CPUn vi har

Fair enough, i'll take it! 😉

Permalänk

Lite OT:
Jag kanske är blind men ser ut som 6900 xt saknas i prestandatesterna, den finns dock i temperatur, ljudnivå och effektmätning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Radeon RX 6700 XT är tillbaka i testlabbet med kort från AMD-exklusiva Sapphire och Powercolor.

Läs hela artikeln här

Heh! Om jag tar på mig mina 3D-konsumentglasögon så försvinner korten från varje bild! Istället blir där en placeholder från socialstyrelsen som säger åt mig att leka utomhus istället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Känner samma sak. Även om vi har korten så blir det mycket tråkigare när vi vet att det knappt går att köpa, speciellt inte för det priset som det borde vara

Kan ju passa på att fråga igen. Ser att testet genomfördes med drivrutinen 21.3.1, och den nyare 21.3.2 kom den 29/3, så kanske den här testen gjordes tidigare och har blivit vilande ett tag innan publiceringen?

Nu tror jag inte det gör skillnad för testet i sig, det är mer att jag observerade samma sak i testet av patch 1.2 för CP 2077. Där användes den "äldre" 21.3.1 till Radeon, och den nyaste drivrutinen 465.89 till Geforce, trots att den nyare 21.3.2 kom ut dagen före 465.89 (och före patch 1.2 tlll CP 2077). Det ena systemet var då uppdaterad med en ny drivrutin, men inte det andra.

Skrev en kommentar om det till den artikeln då, men fick inget svar - så vitt jag minns? Tänkte då att det kunde ju helt enkelt ha berott på logistiken att patch 1.2 och 21.3.2 kom ut såpass nära varandra att testningen redan hade börjat med 21.3.1, och att ingen på Sweclockers hade uppmärksammat att det kommit en ny Radeondrivrutin, vilket man gjorde med Geforce och då uppdaterade direkt.

Men nu används ju 21.3.1 igen i det här testet, så jag tänkte att det kanske fanns något logistiskt skäl till att plattformen inte uppdaterats med 21.3.2? Annars, hint, hint, har ju JonasT redan rapporterat om 21.4.1, om det skulle handla om WHQL.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av bopp:

Kan ju passa på att fråga igen. Ser att testet genomfördes med drivrutinen 21.3.1, och den nyare 21.3.2 kom den 29/3, så kanske den här testen gjordes tidigare och har blivit vilande ett tag innan publiceringen?

Nu tror jag inte det gör skillnad för testet i sig, det är mer att jag observerade samma sak i testet av patch 1.2 för CP 2077. Där användes den "äldre" 21.3.1 till Radeon, och den nyaste drivrutinen 465.89 till Geforce, trots att den nyare 21.3.2 kom ut dagen före 465.89 (och före patch 1.2 tlll CP 2077). Det ena systemet var då uppdaterad med en ny drivrutin, men inte det andra.

Skrev en kommentar om det till den artikeln då, men fick inget svar - så vitt jag minns? Tänkte då att det kunde ju helt enkelt ha berott på logistiken att patch 1.2 och 21.3.2 kom ut såpass nära varandra att testningen redan hade börjat med 21.3.1, och att ingen på Sweclockers hade uppmärksammat att det kommit en ny Radeondrivrutin, vilket man gjorde med Geforce och då uppdaterade direkt.

Men nu används ju 21.3.1 igen i det här testet, så jag tänkte att det kanske fanns något logistiskt skäl till att plattformen inte uppdaterats med 21.3.2? Annars, hint, hint, har ju JonasT redan rapporterat om 21.4.1, om det skulle handla om WHQL.

Båda drivrutinerna är som du säger WHQL. Skulle vi använda AMDs Beta-driver kan man då istället fråga varför vi inte gör samma sak med Nvidia
Men samtidigt så gör drivrutinerna väldigt liten skillnad för våra tester och handlar oftast om någon specifik speltitel eller andra förbättringar som vi sällan drabbas av.

Permalänk

"Godkänd spelprestanda" och kostar enligt vissa 9000kr+.... "Godkänd" är enligt mig 3/6.... AMD Radeon känns svalare (!) som alternativ än någonsin. Dyr, går inte att köpa och medioker prestanda...

Visa signatur
Permalänk

Varför är 5600XT inte med i testerna när 1080 och 2060 ligger kvar?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS