Tavlor i gipsvägg....vad är bästa metoden?

Permalänk
Medlem

Tavlor i gipsvägg....vad är bästa metoden?

Precis som trådtitlen antyder, vad är enklaste och bästa metoden för att fästa lite tyngre tavlor i gipsväggar? Bor i en hyresrätt så vill inte orsaka för mycket åverkan på väggarna.
//RAVIX

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Så länge man spaklar igen hålen innan man flyttar bör det väl inte vara några problem att göra normala ingrepp i väggarna? Jag monterar all tyngre inredning med gipsplugg i vår hyresrätt och har alltid gjort. Att leva normalt i sin bostad är mig veterligen i linje med hyresreglerna. Men blir gärna rättad där om jag har fel såklart 🙂

Annars finns det riktigt smidiga små plastkrokar med tre små spikar i som man kan köpa hos exempelvis Clas eller Ikea. Det är nog minsta möjliga ingrepp för att hänga upp tavlor. Men om det räcker för en större och tyngre tavla är svårt att säga.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Så länge man spaklar igen hålen innan man flyttar bör det väl inte vara några problem att göra normala ingrepp i väggarna? Jag monterar all tyngre inredning med gipsplugg i vår hyresrätt och har alltid gjort. Att leva normalt i sin bostad är mig veterligen i linje med hyresreglerna. Men blir gärna rättad där om jag har fel såklart 🙂

Annars finns det riktigt smidiga små plastkrokar med tre små spikar i som man kan köpa hos exempelvis Clas eller Ikea. Det är nog minsta möjliga ingrepp för att hänga upp tavlor. Men om det räcker för en större och tyngre tavla är svårt att säga.

Men, så klart ska man ju leva normalt 🙂
Ska kika om diverse lösningar hos clas ohlson och liknande är tillräckligt. Annars får jag kika på gipspluggar.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Rekommenderar gipsankare/mollyplugg, de förstnämnda är enligt mig suveräna då de är lätta att ta bort och sedan fylla igen hålen är enklare än med molly’s men Molly’s har högra bärkonstruktion (har jag fått för mig).

Med Molly’s är det bra att veta tjockleken på gipset ifall man köper för korta/långa.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Skulle exempelvis en sån här fungera? https://www.clasohlson.com/se/Gipsankare-med-skruv/p/40-9228 ?
Har ingen direkt tillgång till borrmaskin.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Utifrån antalet verktyg man behöver.

1. Tavelkrok klister
endast dina händer.

2. Gipsankare
Skruvdragare med Philips bits PH1 eller för hand om du vill med en kryssmejsel.

3. DuoMax
Skruvdragare med borr och PH1 bits

4. Valfri mollyplugg/Skivexpander
Som 4 plus skivexpanderverktyg

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Men, så klart ska man ju leva normalt 🙂
Ska kika om diverse lösningar hos clas ohlson och liknande är tillräckligt. Annars får jag kika på gipspluggar.

Nej, nej, försök inte med några nymodigheter, det blir bara blaj ändå, är min erfarenhet.

Jag tänker ungefär såhär:

Om man bor och planerar att bo i lägenhet en längre tid framöver tycker jag gott och väl att man kan kosta på sig en enklare borrhammare för under 1000-lappen så slipper man fundera mer på saken för resten av sitt liv. De håller väl troligen några hundra hål iallafall och det finns alltid en granne eller vän som kan behöva låna den så de också får fint hemma.

När man klantar sig och mäter fel så gör man nya hål så det blir som man tänkt sig,.
Är det tapet så betalar man för en ny vägg vid utflytt.
Spacklade väggar läggs igen och målas över med billigaste skiten från Biltema, då slipper man betala en massa pengar och bovärden blir glad när någon har ansträngt sig och kan då ha överseende med annat slitage.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

https://www.clasohlson.com/se/Gipskrok-Hercules/p/Pr314620000
Sjukt smidiga och lämnar bara ett minimalt hål efter sig.
Väger tavlan mer än 25 kg skulle jag använt Molly eller träskruv i regel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forzo:

https://www.clasohlson.com/se/Gipskrok-Hercules/p/Pr314620000
Sjukt smidiga och lämnar bara ett minimalt hål efter sig.
Väger tavlan mer än 25 kg skulle jag använt Molly eller träskruv i regel.

Nej så mycket är det inte vi talar om. Får se hur det blir.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har testat en del men det som fungerar bäst är skivexpander. Dessa kan du även använda om du ska sätta upp tv på väggen. Så gå in på Biltema och investera i skivexpander, verktyg till att montera den, sen en billig borrmaskin någonstans och så ett billigt borr.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Skulle exempelvis en sån här fungera? https://www.clasohlson.com/se/Gipsankare-med-skruv/p/40-9228 ?
Har ingen direkt tillgång till borrmaskin.

Ja, de funkar finfint!

Kan tipsa om en skruvdragare som är billig och fungerar bra; Borr- & skruvdragare från Biltema

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forzo:

https://www.clasohlson.com/se/Gipskrok-Hercules/p/Pr314620000
Sjukt smidiga och lämnar bara ett minimalt hål efter sig.
Väger tavlan mer än 25 kg skulle jag använt Molly eller träskruv i regel.

This! Dom är skitbra. Hålet de lämnar är verkligen litet, jag behövde inte spackla igen efter att använt dessa när jag bodde i hyresrätt.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

Utifrån antalet verktyg man behöver.

1. Tavelkrok klister
endast dina händer.

2. Gipsankare
Skruvdragare med Philips bits PH1 eller för hand om du vill med en kryssmejsel.

3. DuoMax
Skruvdragare med borr och PH1 bits

4. Valfri mollyplugg/Skivexpander
Som 4 plus skivexpanderverktyg

Kan varmt rekommendera klisterkrokarna som fecko nämner om du inte har några jättetavlor. Då kan man justera krokarna i höjd efter montering samt ta bort dem utan klisterrester eller hål i väggen om man flyttar eller byter plats på tavlan.

Såna har jag kört i min lägenhet och tavlorna sitter fortfarande stadigt efter 4 år.

Permalänk
Medlem

Det är ett helvete att äterställa om man kört mollys, under 5kg funkar det med vanlig gipsplugg

Permalänk
Medlem

Har du provborrat så du har koll på vad det är för vägg? Kan du ha sådan tur att det sitter spånskiva eller dyligt bakom gipset? Är det enkelgips eller dubbelgips? Säker på att det inte är betongvägg?

Om det är gipsvägg beror det nog på vad som menas med "tyngre". Absolut bäst för tyngre saker är så klart att leta rätt på reglar att skruva i, annars finns många bra förslag i tråden. Personligen använder jag alltid Molly för gipsvägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forzo:

https://www.clasohlson.com/se/Gipskrok-Hercules/p/Pr314620000
Sjukt smidiga och lämnar bara ett minimalt hål efter sig.
Väger tavlan mer än 25 kg skulle jag använt Molly eller träskruv i regel.

Skrivet av zyberzero:

This! Dom är skitbra. Hålet de lämnar är verkligen litet, jag behövde inte spackla igen efter att använt dessa när jag bodde i hyresrätt.

+1 På dessa. Superenkla att sätta upp (behövs inga verktyg alls), väldigt stabila och tål hög vikt (25kg enligt tillverkaren) samt lämnar ett minimalt hål på någon mm efter sig. Oslagbar kombination av egenskaper när man ska sätta upp saker i en gipsvägg.

Permalänk
Medlem

Behövs inga expanders eller plugg för att sätta upp en normalstor tavla. Det är väl inte enorma oljemålningar med handsnidna träramar vi diskuterar?

En vanlig spik i vinkel uppåt räcker gott och väl för några kilo och lämnar efter sig ett mm stort hål som knappt syns. Eller en krok som tipsat om tidigare.

Permalänk
Medlem

Synd att det verkar vara helt ute med tavelskena numera. Hade det i en äldre hyreslägenhet jag bodde i och det var extremt praktiskt. Inga pluggar, spikar och hål att betala för när man flyttar ut, eller tveksamma självhäftande spikar som ramlar ner mitt i natten och skrämmer slag på en. Bara att skaffa lite fiskelina i lämplig färg.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Forzo:

https://www.clasohlson.com/se/Gipskrok-Hercules/p/Pr314620000
Sjukt smidiga och lämnar bara ett minimalt hål efter sig.
Väger tavlan mer än 25 kg skulle jag använt Molly eller träskruv i regel.

Den där rackarn såg ruskigt smidig ut så länge man inte ska montera något stort.
Har aldrig sett tidigare så tacksr för tipset.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Det är ett helvete att äterställa om man kört mollys, under 5kg funkar det med vanlig gipsplugg

Är ju bara att knacka in dom o spackla.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

menar folk på allvar här att de använder gipsexpanders och mollypluggar för att sätta upp vanliga tavlor? är det för att kunna köra pull-ups från tavlorna sen eller?

mindre tavla krävs inger mer än en spik i vinkel. något större tavla kan du ta en vanlig skruv och skruva in i vinkel. riktigt jävla stor tavla använder jag https://www.biltema.se/bygg/beslag/krokar/tavelkrokar/krok-fo... till.

pluggar och expanders behövs inte till saker som bara hänger (om de inte är enormt tunga, mer än 25KG), det är för hyllor och annat som utsätts för moment ibland.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

menar folk på allvar här att de använder gipsexpanders och mollypluggar för att sätta upp vanliga tavlor? är det för att kunna köra pull-ups från tavlorna sen eller?

mindre tavla krävs inger mer än en spik i vinkel. något större tavla kan du ta en vanlig skruv och skruva in i vinkel. riktigt jävla stor tavla använder jag https://www.biltema.se/bygg/beslag/krokar/tavelkrokar/krok-fo... till.

pluggar och expanders behövs inte till saker som bara hänger (om de inte är enormt tunga, mer än 25KG), det är för hyllor och annat som utsätts för moment ibland.

Drog en lättnadens suck att här till slut kom ett rimligt svar. Men det var ganska kul att läsa om alla andras påhitt från mollyplugg (för en tavla, really?) till självhäftande lösningar medan morgonkaffet gjorde sitt

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Hercules som det skrevs om ovan kan jag rekomendera, minimalt hål, klarar bra med vikt samt enkla att sätta dit utan verktyg.

Permalänk
Medlem

Herculeskrokarna är svåra att slå.
Har till och med böjt till några egna av några gamla cykelekrar som ligger och skräpar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Drog en lättnadens suck att här till slut kom ett rimligt svar. Men det var ganska kul att läsa om alla andras påhitt från mollyplugg (för en tavla, really?) till självhäftande lösningar medan morgonkaffet gjorde sitt

Japp, inga halvmesyrslösningar här inte! Jag gör allt rejält och då blir det gipsexpanders:). Testade Tesa men blev djävulskt less på dem när samma tavla ramlade ner för andra gången och gjorde att jag fick en enorm adrenalinkick eftersom jag trodde det var inbrott. Gjorde underarbetet enormt noga under Tesa klistermärkena och en rätt normal tavla.

Så då blev jag trött och bytte allt till gipsexpanders. Nu vet jag att skiten håller och behöver inte oroa mig förrän jag flyttar ut. Efter jag renoverat massor i hus innan ser jag inte det som så stor grej att fixa fint efter hålen vid flytt. Redan gjort det i en lägenhet och det är helt omöjligt att se vart hålen suttit innan.

Men visst det kostar några kronor med verktyg, bra filler, slipgrejer, rätt bruten färg och sådana saker. De här Hercules krokarna verkar ändå rätt smidiga och billiga. Han som hade lägenheten innan mig hade sådana och sa de hade fungerat bra. Otroligt lycklig för det eftersom det inte var några märken på väggarna jag flyttade in. Lagningarna som "average" Svenssons gör efter hål i väggar är tyvärr inte de bästa och snyggaste.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |