SweClockers drop!

Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Hyundai Ioniq 5 first edition med större batteriet kan nu bokas i Sverige.

Dessutom är dom bättre utrustad som alla launch edition bilarna.

544 900 Sek 2Wd
579 990 Sek 4 Wd
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20210427/s...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Samsung Sverige

Jag är faktiskt positivt överraskad av lanseringspriset på Ioniq 5 med fyrhjulsdrift. Nu framgår det inte exakt vilken utrustning First Edition har (exempelvis information om dragkrok och värmepump saknas) men det verkar vara stora ljudsystemet och HUD, så troligen är det väl något liknande UniQ-paketet i Tyskland.

För 579 000 landar den en bra bit under Model Y och kan nog bli en svår nöt att knäcka för VAG när deras fyrhjulsdrivna varianter av ID4-serien kommer.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

https://katalog.hyundai.se/prislister/ioniq-5/ioniq-5-first-e...

Här är utrustningslistan, verkar inkludera värmepump och allt vi vill ha här i norra delen av landet.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Gainsgoblin:

https://katalog.hyundai.se/prislister/ioniq-5/ioniq-5-first-e...

Här är utrustningslistan, verkar inkludera värmepump och allt vi vill ha här i norra delen av landet.

Strålande! Tack för det. Ja, det var en rätt fullmatad utrustningslista. Motsvarande i Tyskland landar på nästan 630 000 kronor om jag inte missförstår något på First Edition-listan.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables

Permalänk
Medlem

Japp, jag skickade in en intresseanmälan/beställning. Utifrån mailet verkar det mer som en intresseanmälan men 510k för AWD long range känns ändå acceptabelt. Ska bli intressant att höra av från säljaren och testa en, tänker mig att det bör stå en demobil i hallen innan midsommar.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Gainsgoblin:

Japp, jag skickade in en intresseanmälan/beställning. Utifrån mailet verkar det mer som en intresseanmälan men 510k för AWD long range känns ändå acceptabelt. Ska bli intressant att höra av från säljaren och testa en, tänker mig att det bör stå en demobil i hallen innan midsommar.

Jag skickade också in en intresseanmälan. Jag får väl försöka hitta någon att överlåta ID.3:an till i värsta fall. Sen är väl frågan om det kommer finnas någon prutmån på 579 000:-. Troligen inte från start?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Priset är nog fast men man kanske kan få vinterdäck eller något liknande med en lyckad förhandling.

Permalänk
Medlem

Får ni en Ioniq 5 med den utrustningen för det priset är det bara att gratulera:)

Permalänk
Medlem

Får hålla med om att det såg bra ut och är övertygad om att att de snabbt kommer sälja deras 1st edition till det priset.
Har inte jämfört så noga med utrustningslistan mot VAG-bilarna, men känns som att Hyundai hamnar några tusen under. Vet inte hur stor prutmån det brukar finnas på Hyundai.
Fördelen är väl deras snabbladdning.
I slutändan handlar det om tycke, smak och värderingar.

Permalänk
Medlem

Frågan är hur lång tid det tar innan det kommer en 800v laddpunkt i norra Sverige.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av HenrikM:

Frågan är hur lång tid det tar innan det kommer en 800v laddpunkt i norra Sverige.

I en av videorna ovan pratas det ju även om att den ska ladda snabbt från 400V-laddare tack vare att motorn agerar som inverter och boostar upp spänningen. Dock oklart hur stor skillnaden blir mot ett normalt 400V-system.

Men förhoppningsvis börjar Ionity bygga mer norrut, och vi får hålla tummarna att Circle K och OKQ8 satsar på 800V också, om det nu är dit branschen är påväg.

Visa signatur

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av scjn:

Får hålla med om att det såg bra ut och är övertygad om att att de snabbt kommer sälja deras 1st edition till det priset.
Har inte jämfört så noga med utrustningslistan mot VAG-bilarna, men känns som att Hyundai hamnar några tusen under. Vet inte hur stor prutmån det brukar finnas på Hyundai.

VW har väl inte ens släppt sina priser för de fyrhjulsdrivna modellerna? Eller har det kommit information om det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av scjn:

Bra sagt, personligen har jag lite svårt för Ioniq 5 inredningen men jag har inte sett den i verkligheten. Nu talar jag också lite i egen sak då jag inte vill/kan erkänna att Iioniq 5 är bättre på allt än min Enyaq iV80 Sportline som nu är på väg till Sverige:)

Permalänk

Nu när leveransen av min ID.3a börjar närma sig har jag börjat fundera över en aspekt av laddning. Inte laddning till vardags utan i andra fall där laddbox saknas. Avsikten är att köpa en ställbar laddkabel (6-16A) med 3-fas CEE till typ 2, för att användas vid t.ex. släktens stuga, besök hos föräldrar eller liknande. Denna kommer användas i de flesta fallen "utanför det normala". Men tänker mig ändå att det ändå kan vara bra med möjlighet till Schuko i nödfall.

Frågan lyder: Är det säkerhetsmässigt bättre (brandsäkerhet t.ex.) att använda en separat laddkabel med kontrollbox och justerbar strömstyrka för Schuko till typ 2, än med en Schuko till 3-fas CEE adapter kopplad till 3-fas laddkabel? Under förutsättning att man oavsett variant skulle ha inställt på 6A. 🤔

Prismässigt blir det ju stor skillnad! 😅

Exempel på:

Adapter: https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter-schuko-till-cee-16a-3-fas

Laddkabel 3-Fas CEE: https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/laddkabel-3-fas-till-typ2-16-a-11-kw

Laddkabel Schuko: https://laddstoppet.se/laddkablar/schuko/laddkabel-schuko-till-typ-2-stallbar-6-16a

Visa signatur

"Jack of all trades, master of none."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebmaister:

Nu när leveransen av min ID.3a börjar närma sig har jag börjat fundera över en aspekt av laddning. Inte laddning till vardags utan i andra fall där laddbox saknas. Avsikten är att köpa en ställbar laddkabel (6-16A) med 3-fas CEE till typ 2, för att användas vid t.ex. släktens stuga, besök hos föräldrar eller liknande. Denna kommer användas i de flesta fallen "utanför det normala". Men tänker mig ändå att det ändå kan vara bra med möjlighet till Schuko i nödfall.

Frågan lyder: Är det säkerhetsmässigt bättre (brandsäkerhet t.ex.) att använda en separat laddkabel med kontrollbox och justerbar strömstyrka för Schuko till typ 2, än med en Schuko till 3-fas CEE adapter kopplad till 3-fas laddkabel? Under förutsättning att man oavsett variant skulle ha inställt på 6A. 🤔

Exempel på:

Laddkabel 3-Fas CEE: https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/laddkabel-3-fas-till-typ2-16-a-11-kw

Laddkabel Schuko: https://laddstoppet.se/laddkablar/schuko/laddkabel-schuko-till-typ-2-stallbar-6-16a

Har inget svar på din fråga och är också nyfiken på svaret, jag köpte denna kabel https://www.amazon.de/gp/product/B07RPN5417/ref=ppx_yo_dt_b_a... via Amazon.de, har fått bra betyg men jag har inte testat ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Undersåker utanför Krokom har Ionity & vet att Sundsvall också fått upp Ionity.

Så logiskt lär Umeå få en snart också med tanke på storleken av staden

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebmaister:

Exempel på:

Säkerhetsmässigt så är alla adaptrar och kontakter en svaghet. Svagaste punkten är troligtvis vägguttaget och kablarna i huset skulle jag gissa på. Schuko är inte konstruerat för långvarig hög belastning varför det oftast finns tempersturgivare i kontakten på laddaren vilken man förlorar med adaptrar.
Själv känner jag mig inte orolig för detta om man ställer ner till 6A och har någorlunda koll på elinstallationer. 16A känns däremot ganska lurigt tycker jag.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av scjn:

Säkerhetsmässigt så är alla adaptrar och kontakter en svaghet. Svagaste punkten är troligtvis vägguttaget och kablarna i huset skulle jag gissa på. Schuko är inte konstruerat för långvarig hög belastning varför det oftast finns tempersturgivare i kontakten på laddaren vilken man förlorar med adaptrar.
Själv känner jag mig inte orolig för detta om man ställer ner till 6A och har någorlunda koll på elinstallationer. 16A känns däremot ganska lurigt tycker jag.

16A långvarigt på Schuko skulle jag inte rekommendera åt någon, ens med nya grejer. Vid 10A går min personliga säkerhetsgräns. En viktig grej att tänka på är också att inte ha vikten hängandes i Schukokontakten. Häng upp själva den tunga klumpen eller ha den på en liten hylla bredvid, annars ökar risken ännu mer för dålig kontakt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Bra sagt, personligen har jag lite svårt för Ioniq 5 inredningen men jag har inte sett den i verkligheten. Nu talar jag också lite i egen sak då jag inte vill/kan erkänna att Iioniq 5 är bättre på allt än min Enyaq iV80 Sportline som nu är på väg till Sverige:)

Jag är i samma sits som dig med en beställning på en Enyaq Sportline även om jag troligen får hålla ut tills juli innan leverans.
Men visst funderar man över om man gjort rätt val, men någon gång måste man ta beslutet.
Efter helgens provkörning blev jag ändå övertygad om att Enyaqen är rätt bil för mig och våra familjebehov.
Men jag väger komfort, byggkvalite och materialkänsla högt tillsammans med praktiska egenskaper.
I mitt körmönster så kommer jag ladda hemma nästan uteslutande så i praktiken gör snabbladdning liten skillnad för mig.
Sen sa designchefen här hemma ifrån när jag visade Ioniq 5, så det hade inte varit ett alternativ för mig ändå.

Men jag är övertygad om att det finns många där ute som gillar Hyundais design och är i behov av snabbladdning och då är Ioniq 5 ett hett alternativ.

Permalänk
Medlem

Skoj tråd! Nyss beställt en Enyaq iV80 i Sportlineutförande med färgen artic silver. Var inne på racing blue först som vi har på nuvarande Octavia VRs, men det är trevligt med variation. Grymt fina bilar och gott med plats för oss som är fem i familjen.
Det stora batteriet kommer med råge att täcka för våra vardagsbehov.

Nu återstår att bestämma sig för laddare hemmavid. Är inne på en 16A trefas med lastbalansering så att man inte riskerar att tappa en huvudsäkring vintertid.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Skoj tråd! Nyss beställt en Enyaq iV80 i Sportlineutförande med färgen artic silver. Var inne på racing blue först som vi har på nuvarande Octavia VRs, men det är trevligt med variation. Grymt fina bilar och gott med plats för oss som är fem i familjen.
Det stora batteriet kommer med råge att täcka för våra vardagsbehov.

Nu återstår att bestämma sig för laddare hemmavid. Är inne på en 16A trefas med lastbalansering så att man inte riskerar att tappa en huvudsäkring vintertid.

Jag tycker du är inne på rätt spår 16A 3-fas och lastbalansering.

Jag har satt upp en Easee med Watty som lastbalanserare här hemma. Gick på ca 8500:- installerat och klart med bra förutsättningar (1 meter från inkommande el) .
Ser väldigt lovande ut på spec och pris och hade för avsikt att sätta upp en likadan på sommarhuset.

Men har börjat tänka om lite då man är beroende av Tibber och Easee molntjänster för full funktion och jag har tyvärr redan upplevt att de inte är 100%.

Har nu börjat snegla på Garo men tar gärna emot tips och erfarenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scjn:

Jag har satt upp en Easee med Watty som lastbalanserare här hemma. Gick på ca 8500:- installerat och klart med bra förutsättningar (1 meter från inkommande el) .
Ser väldigt lovande ut på spec och pris och hade för avsikt att sätta upp en likadan på sommarhuset.

Men har börjat tänka om lite då man är beroende av Tibber och Easee molntjänster för full funktion och jag har tyvärr redan upplevt att de inte är 100%.

Toppen med input! Vi ser vad vi kan få för tips i denna tråd.
Själv har jag ca 2-3m till elcentral och mätare där lastbalanseringen ska kopplas på. Inväntar offert från en elektriker jag brukar anlita. Återkommer med förslag på teknik och kostnad sen så får vi se om ni tycker det är rimligt.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av scjn:

Jag kör Garo och är nöjd, "tråkig" laddare men fördelen är att allt finns hos elgrossisten samt god reservdelsförsörjning. Lastbalanseringen sker med standiserade elektronikonponenter och modbus.

Ska beställa 2st laddare ytterligare för att ha i dubbelgaraget på varje sida där alla 3st blir lastbalanserade mot samma effektvakt i huvudcentralen. Mig veterligen går det bara göra så med Garo i konsumentutbudet.

Permalänk
Medlem

Jag kommer att köra på Easee 3-fas 16A, har Tibber som elleverantör. Behöver dessvärre en väldigt lång kabel då vi har en skafttomt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Jag kör Garo och är nöjd, "tråkig" laddare men fördelen är att allt finns hos elgrossisten samt god reservdelsförsörjning. Lastbalanseringen sker med standiserade elektronikonponenter och modbus.

Ska beställa 2st laddare ytterligare för att ha i dubbelgaraget på varje sida där alla 3st blir lastbalanserade mot samma effektvakt i huvudcentralen. Mig veterligen går det bara göra så med Garo i konsumentutbudet.

Easee ska också fungera med tre laddare mot en lastbalansering, men all kommunikation går över wifi och molnen.

Känns som att garo är en stabil produkt som gör jobbet som laddare men inte mer än så.

Easee är lite flashigare med mer funktioner och appar men kanske inte så stabil och man kan fundera över hur länge tibber garanterar drift av deras tjänster.
En annan fråga är om det går få tag på en Watty. Har varit slut i lager länge nu. Deras nya lastbalanserade är anpassade efter norsk Han-port på elmätaren.

Permalänk
Medlem

Vad är folks åsikt om Polestar 2 för leasing? Känns som den ligger ganska billigt sen de ändrade konfigurationerna?

https://gomore.se/leasing/17030-polestar-2-long-range-single-...

5200kr/mån inkl. däck & försäkring, 1500 mil. Utan värmepump och de roliga tillvalen absolut, men ändå prisvärt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av scjn:

Du kan ju även använda Easee som en "dum laddare", tryck igång laddning direkt på enheten så fungerar den utan appen, antar att det fungerar utan uppkoppling?.
Men jag räknar att tjäna hem priset på Easeen tillsammans med Tibber rätt kvickt. 8000 kr, och så bjöd Löfven på hälften, är rätt snabbt intjänat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lupson:

Hej! Jag skaffade Easee med Watty via en lokal elfirma för några veckor sedan. Betalade allt som allt ca 10300 för installation, Easee, Watty och 7-meter typ-2 kabel (efter 50%-avdraget). Bedömer det som en ganska normal installation - borra hål i yttervägg, dra kabel 7-8 meter, sätta upp och koppla in Wattyn och i mitt fall även sätta upp ett vanligt eluttag bredvid Wattyn.

Jag trodde faktiskt att det skedde någon form av direktkommunikation mellan Wattyn och Easee-boxen eftersom jag inbillar mig att huvudsäkringen går tämligen omgående om man drar på t.ex. spisen samtidigt som boxen laddar bilen med max effekt. Men det kanske är tillräckligt låg latency mellan Watty -> Tibber -> Easee Cloud -> Easee för att det skall fungera. Har hittills bara laddat min laddhybrid på 16A (huset har 20A huvudsäkring), men har inte löst ut någon säkring än. Har sett några gånger i Tibber-appen hur fasen som används för att ladda bilen varit uppe på 19.8 A så det är mycket möjligt att det fungerar.

Dock en bra observation att man förmodligen sitter i knät på både Tibber och Easee's molntjänster.

Som mjukvarunörd tycker jag mycket om Tibber och Easee då båda företagens API:er går att komma åt som privatperson för att styra boxen eller hålla koll på hur mycket ström huset förbrukar som helhet.

Fick min box installerad igår (Charge Amps Halo) från Eways och vill höja ett varningens finger för detta bolag...

Blev otroligt besviken då de på eget bevåg installerade en energimätare från Enegics (aldrig hört talas om det men är tydligen en motsvarande produkt som Watty, som kan köpas genom Enegics hemsida för 1795 kr)). Jag hade beställt Charge Amps egna lastbalanserare (som också är uppkopplad) som enligt Eways kostar 7795 kr.

Detta skapar ett beroende mot Enegics, tex vad händer om de inte finns kvar, om deras tjänster går ner, deras app slutar uppdateras etc? Utöver en saltad faktura och ett beroende jag inte vill ha kommer alltså information om min energiförbrukning och data landa hos ett bolag som jag har noll relation till.

Som pricken över i:et var det en stor repa över Halo-enheten när den väl satt plats!

Har mailat och begärt ominstallation av det jag faktiskt beställt och åtgärd av repan.

Blir intressant att om det löser sig eller om det slutar med en tvist....fortsättning följer.

Med facit i hand borde jag tagit en laddare från Garo för att undvika alla dessa förbannade molntjänster.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF750, 34”
#2: 5700X3D, 4070 Ti Super, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Jag kommer att köra på Easee 3-fas 16A, har Tibber som elleverantör. Behöver dessvärre en väldigt lång kabel då vi har en skafttomt.

Om det blir väldigt lång kabel så satsa på grövre dimension på ledarna. Med väldigt lång menas upp till 30 meter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Du kan ju även använda Easee som en "dum laddare", tryck igång laddning direkt på enheten så fungerar den utan appen, antar att det fungerar utan uppkoppling?.
Men jag räknar att tjäna hem priset på Easeen tillsammans med Tibber rätt kvickt. 8000 kr, och så bjöd Löfven på hälften, är rätt snabbt intjänat.

Den går absolut att använda utan uppkopplingen. Men som jag förstår det hela så tappar man då lastbalanseringen.