3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0og:

Någon mer som varit med om att webhallen avbrutit order på RTX 3080 kort?
Ska ringa dem imorgon och fråga vad som har hänt..

Avbeställd
2021-04-27 22:40
Order avbeställd.
Webhallen Centrallager
2021-01-05 19:18
Leveransen är inte redo att paketeras då följande produkter saknas i lager:
325941 saknas i lager. Vi har i dagsläget inte ett bekräftat leveransdatum.
Webhallen
2021-01-05 19:18
Order mottagen.

Skrivet av ahmedabdulamir:

Jag fick den svar från webhallen support efter jag skickade ett mail till dem med (ett kort-kund) fråga

"ja tyvärr så är det så att det enbart är en st per kund. 
Så chansen finns att ordern ni har avbeställs eller nekas att hämtas ut i butiken om ni har en beställning på gång där. "

Skumt med tidpunkten om Webhallen avbeställer kl 22:40. Eller jobbar de sen kväll?

Permalänk
Medlem

@webhallen har hållit mina pengar gisslan i över ett halvår (20 000 kr). Ifall mina två orders cancelleras kommer jag få psykbryt

Permalänk
Skrivet av Red Onion:

@webhallen har hållit mina pengar gisslan i över ett halvår (20 000 kr). Ifall mina två orders cancelleras kommer jag få psykbryt

Nytt svar från webhallen support:

"vi har detta då tillgången till korten är väldigt pressat och v försöker se til att folk som inte har fått ett kort ännu faktiskt blir tilldelade ett, sedan för att också förhindra skalperingar av korten "

Permalänk
Medlem

Nytt svar från webhallen support:

"vi har detta då tillgången till korten är väldigt pressat och v försöker se til att folk som inte har fått ett kort ännu faktiskt blir tilldelade ett, sedan för att också förhindra skalperingar av korten "

Sån dubbelmoral? De har ju höjt priserna rejält sedan launch men ska verka "schyssta" utåt med denna regel? Ha priser som nvidia har satt då istället.

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocr123:

Sån dubbelmoral? De har ju höjt priserna rejält sedan launch men ska verka "schyssta" utåt med denna regel? Ha priser som nvidia har satt då istället.

Det kallas för det goda scalping, men så fort en privatperson gör samma sak, då är man ond.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ocr123:

Hur i hela friden ska de kunna det, tror du verkligen att de köper in korten för det priset nvidia satt från partnertillverkare? Det har kommunicerats ut flera gånger att det inte finns en chans att sälja dom till det priset, partnertillverkare hade sålt korten till förlust.

Skrivet av muSashi:

Det kallas för det goda scalping, men så fort en privatperson gör samma sak, då är man ond.

Kan du på riktigt inte själv se skillnaden på butiker som följer marknadspriser och privatpersoner som manipulerar marknaden genom scalping?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Hade inte varit förvånad om någon gjort en bot som testar läckta mailadresser + lösenord hos svenska återförsäljare för att avbeställa folks ordrar så att de själva hamnar längre fram i kön. Ni kan ju testa och se om era lösenord finns på vift på https://haveibeenpwned.com/

Tack för denna post! Jag hade inte ändrat mitt lösenord på webbhallen på länge, och just detta fanns med på någon läckt lista. Mina ordrar hade inte hunnit avbokas tack och lov.

Permalänk
Medlem

Min blev avbeställd fast jag bara beställt 1 kort. Så det är bara skit snack dessutom Guld medlem på Webhallen.

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Det är helt orättvis, jag fick ett kort i januare och gav det till min bror eftersom väntade jag för 5900x (Jag fick CPU i mars). Jag väntade för 5 måndar och fortfarande väntar, och webhallen vill avbeställa det andra kort!

Permalänk
Skrivet av 3rk0:

Min blev avbeställd fast jag bara beställt 1 kort. Så det är bara skit snack dessutom Guld medlem på Webhallen.

Är du Guld medlem?

Permalänk
Medlem

Är du Guld medlem?

du vet vad jag menar trogen kund

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Tack för denna post! Jag hade inte ändrat mitt lösenord på webbhallen på länge, och just detta fanns med på någon läckt lista. Mina ordrar hade inte hunnit avbokas tack och lov.

Läste detta och fick panik då jag själv vet att något av mina lösenord/mailadresser dykt upp i haveibeenpwned och minns inte om jag bytte på webbhallen lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

Läste detta och fick panik då jag själv vet att något av mina lösenord/mailadresser dykt upp i haveibeenpwned och minns inte om jag bytte på webbhallen lol.

Du kan kolla även vilka sidor dina grejer blev läckta eller hackade...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocr123:

Skrivet av muSashi:

Ni tror på allvar det är så det fungerar?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Ni tror på allvar det är så det fungerar?

Utbilda mig. Påstår du att de har samma marginal som de hade i höstas?

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk

Nu vet jag inte hur det är med dom stora återförsäljarna, men tittar jag på våra priser hos distributörer (Dom som tillhandahåller återförsäljarna med kort) så ligger t.ex ASUS GeForce RTX 3080 10GB GDDR6X ROG STRIX OC GAMING på ~10.000 inköpspris. Detta ex moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocr123:

Ja, det tror jag, cirka. Kanske tar man höjd för att det ska bli ännu värre och inte ha några intäkter alls resten av året. Vem tänkte du skylla på då?

Här har du exempel på hur det ser ut i vida världen:

https://www.sweclockers.com/nyhet/31195-audi-volkswagen-ford-...

Om nån jävlas med dig så är det Nvidia som gett dig falska förhoppningar med deras MSRP.

Visa signatur

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocr123:

Jag passade på att fråga när jag pratade med en svintrevlig kille på Elgiganten vad de hade för inköpspris på Gigabyte 3080 Gaming OC som många av oss beställde för ett par veckor sedan, det låg på 6990kr, så nog fan finns det marginaler.

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag passade på att fråga när jag pratade med en svintrevlig kille på Elgiganten vad de hade för inköpspris på Gigabyte 3080 Gaming OC som många av oss beställde för ett par veckor sedan, det låg på 6990kr, så nog fan finns det marginaler.

Kan tyvärr inte hålla med att detta stämmer, jobbar inom en större hårdvarukedja också och kan säga att varenda datorkomponent vi säljer köper vi oftast in dyrare än vad dem säljs för till slutkund iallafall i butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oflytbara:

Kan tyvärr inte hålla med att detta stämmer, jobbar inom en större hårdvarukedja också och kan säga att varenda datorkomponent vi säljer köper vi oftast in dyrare än vad dem säljs för till slutkund iallafall i butik.

Okej, det var den information jag fick av honom iaf. Jag frågade eftersom jag var av uppfattningen att ÅF knappt tjänade några pengar på grafikkort efter att ha lyssnat på Anton prata om detta i fredagspanelen.

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oflytbara:

Hur går ni runt!? Nej okej, överdriven marginal på andra saker, men ändå liksom

Permalänk
Medlem
Skrivet av oflytbara:

Om detta vore sant skulle inget företag jobba med försäljning. Att påstå att man säljer något billigare än man köper in det stämmer endast i extremt få fall. Det kan röra sig om någon kampanj när man ska rensa lager eller liknande för att varorna har blivit obsolete och kostar i lagerhållning men att hävda att "köper vi oftast in dyrare än vad dem säljs för" är ren bs..

Visa signatur

Nybyn

Permalänk
Inaktiv

Den var rolig. Kort och gott, det stämmer inte.

Permalänk
Medlem

Det är 8737kr inkl. Moms, mycket marginal där du…

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Okej, det var den information jag fick av honom iaf. Jag frågade eftersom jag var av uppfattningen att ÅF knappt tjänade några pengar på grafikkort efter att ha lyssnat på Anton prata om detta i fredagspanelen.

Ja. Sen ska det betalas löner och hyra och what not. Det är knappast gratis att driva verksamhet. Eller hur tänker du?
2000 kr per grafikkort alltså..

Typiskt så brukar väl en butik vilja ligga på 40-50% marginal har jag nog hört, men det är kanske inte helt sant.
Den enda skillnaden det gör är att ett MSRP om 500 USD snarare ger ett inköpspris om 250-300 USD, det säger ingenting om prisförändringar.

Tycker du det låter rimligt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om butiker betalar samma pris som innan pandemin men jag tror fan att dom tjänar pengar på detta.

Gällande frågan kring 1 kort per kund.
Visst alla ska få ett kort i all ära! Men om man har bokat ett strix och en ventus och blir sugen och plockar ventusen då ska dom tala om det för dig att den andra blir avbokad.

Men jag blir lite glad av detta ändå! Köer kommer att börja röra sig!!! 🥰🥰

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ravnit:

Jag vet inte om butiker betalar samma pris som innan pandemin men jag tror fan att dom tjänar pengar på detta.

Gällande frågan kring 1 kort per kund.
Visst alla ska få ett kort i all ära! Men om man har bokat ett strix och en ventus och blir sugen och plockar ventusen då ska dom tala om det för dig att den andra blir avbokad.

Men jag blir lite glad av detta ändå! Köer kommer att börja röra sig!!! 🥰🥰

Det är väl klart de går plus, vad är annars poängen med att driva ett företag/butik?

Det är inte det som är poängen, poängen är att en del försöker lägga över skulden på ÅF när kostnaden ökat i princip alla led som finns i kedjan.

Permalänk
Hedersmedlem

Webhallen får självklart göra som de vill men känns lite konstigt om man dels inte är tydlig med detta på hemsidan (jag ser inget om detta på någon produkt utan det står bara "Max 1 st per kund av denna produkt."). T ex här: https://www.webhallen.com/se/product/324062-ASUS-TUF-GeForce-...

Var tydligt med detta och kontakta alla som det påverkar och boka av direkt. Känns ju inte alls snyggt om en person kommer till butiken och då blir nekad att hämta ut/köpa kortet? Jag skulle bli skitförbannad. Särskitl om det betyder att jag inte kunde ställa mig i kö hos någon annan eftersom jag förväntade mig ett kort.

Man kan ju fundera också om det beror på vilken medlemsnivå man är ...
Men som sagt, har man denna regel ska det vara tydligt kommunicerat direkt och inte något som köparen får reda på när hen ska hämta kortet.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Skrivet av Björn Endre:

Webhallen får självklart göra som de vill men känns lite konstigt om man dels inte är tydlig med detta på hemsidan (jag ser inget om detta på någon produkt utan det står bara "Max 1 st per kund av denna produkt."). T ex här: https://www.webhallen.com/se/product/324062-ASUS-TUF-GeForce-...

Var tydligt med detta och kontakta alla som det påverkar och boka av direkt. Känns ju inte alls snyggt om en person kommer till butiken och då blir nekad att hämta ut/köpa kortet? Jag skulle bli skitförbannad. Särskitl om det betyder att jag inte kunde ställa mig i kö hos någon annan eftersom jag förväntade mig ett kort.

Man kan ju fundera också om det beror på vilken medlemsnivå man är ...
Men som sagt, har man denna regel ska det vara tydligt kommunicerat direkt och inte något som köparen får reda på när hen ska hämta kortet.

Ja håller med dig, jag hoppas att nån från @webhallen gör en kommentar om den regel

Permalänk
Skrivet av kawkstege:

Det är helt klart en klok tanke helt klart, jag får överväga trycka dit en svart variant. Min fasa var att det inte fanns några vita att få tag på som reservdel, men det är en orimlig tanke, det bör dyka upp förr eller senare

Så svårt är det ju inte att lacka den vit annars?