Permalänk
Avstängd

Saker jag ÄLSKAR med VSCode

För att vara på den positiva sidan av verkligheten just nu så finner jag följande extremt älskvärt med VSCode som jag arbetar med för att skriva grundläggande HTML(5)-kodning (<h1> upp till <h6>):

1. I VSCode kan du spara närsomhelst (jag beklagar användare av Atom, hähä).

2. I VSCode kan du köra olika text encodings samtidigt så i ena fönstret har jag UTF-8 för att åäöÅÄÖ skall visas korrekt och i andra har jag ISO 8859-1 vilket är vad slutkund efterfrågar.

3. I VSCode kan du installera tonvis med plugins och andra verktyg. T.ex. använder jag ALT+§ för att färga grönt i textfältet för att bekräfta vad jag har kontrollerat och säkerställt.

4. I VSCode startas dina senaste öppna fönster vid nästa session så du inte behöver leta fram dina filer igen.

5. I VSCode kan du justera bredden för varje textfönster och panel istället för att de dynamiskt justeras av sig själva när du bara justerar ett textfönster/en panel.

Vad älskar du med VSCode? (samtidigt som du kanske ger en dräm åt andra programmeringstextredigeringsprogram? )

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Keeper of the Bamse

6. Det är open source
7. Full integrering med git
8. Integrering med Docker
9. Gratis
10. Installerar eller föreslår extensions för det språk du skriver i

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

11. Det kan köra eslint/prettier automatiskt när man sparar en fil

Permalänk
Medlem

12. Jag tycker att det är trevligt att man kan plugga in sitt moln och fortsätta pilla oavsett vad det är för OS på datamaskinen man för tillfället har att tillgå.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

gillar programmet men hatar namnet.
Dels pajar det när man ska googla saker för vanliga vs men även tvärtom.
Sedan är VS Code en väldigt bra texteditor, men det är inte en IDE.
Använder därför VS Code till majoriteten av min front-end utveckling, men lämnar all back-end til Visual studio.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Finns rätt mycket folk som kör VS Code för backend. Behövs så klart en del plugins (är ju själva idén med VS Code), typ Omnisharp etc.

Jag kör Rider för backend, så jag lever inte som jag lär dock!

Permalänk
Medlem

13. Emmet följer med by default.

Visa signatur

i7 2600k @ många Ghz, Tillräckligt med RAM, Asus P8Z68 DELUXE, 2070

Permalänk
Medlem

14. Man kan installera VSCodium för att slippa telemetri/spårning av MS.