Lyckats paja en Ryzen 7 3700x, klarar inte av att installera den, hjälp mig så jag ej gör fel igen!

Permalänk

Lyckats paja en Ryzen 7 3700x, klarar inte av att installera den, hjälp mig så jag ej gör fel igen!

Jag tänker att om jag beställer en ny, så är risken typ närmre 100% att jag pajar den med
Jag har ALDRIG haft problem med att bygga ihop datorer.

Men denna gång så hade jag följande problem;

Problem 1 - Fattade absolut inte hur processorn skulle ligga. Alla mina tidigare CPU:er har man bara lagt ner och de har "kännts bra" när de ligger rätt. Denna CPU fick jag titta noga under tills jag insåg att den förmodligen ska ligga med det hörn som saknar en pigg, mot det fyrkantiga hörnet på moderkortet. Stämmer detta?

Men vid detta laget, hade jag redan försökt få fast kylaren många gånger

Problem 2 - Cpu'n låser INTE fast när jag drar ner spaken. Den forstätter ligga "ovanpå" på något vis. Detta har aldrig hänt mig förut En gång så gav jag ett visst tryck på CPU:N, medan jag drog ned spaken, och ÄNTLIGEN kände jag att ett motstånd uppenbarade sig, och att CPU:n låste fast någonlunda, men jag fick känslan av att det inte var fullt ut ändå

Problem 3: Kylaren som följer med är en idiotisk lösning; istället för skruvar så ska man sätta fast två saker på sidorna, och problemet är att den första går i superlätt, men sedan måsta man trycka DJÄVLUSKT mycket på den andra sidans fästanordning, tills den låser fast. Jag misstänker att det var här jag började sabba cpu:n ordentligt. Jag vande mig aldrig vid hur otroligt svårt detta var, och hur otroligt svårt det sedan var att få ur fästandordningen när jag skulle försöka placera CPU:n rätt igen.

Problem 4: Kylanordningens thermal paste matta grabbar tag i processorn så att den följer med och sitter sedan STENHÅRT fast under kylaren var gång jag fösökte lyfta den. Detta skall väl ändå inte ske?? CPU:n ska väl ligga kvar, fast av spaken om man gjort allt rätt?

Så... min fråga är: hur F** ska jag lyckas installera detta el-lände om jag hostar upp ytterligare 3000 för en ny cpu? =(

Usch, får ont i magen när jag tänker på vad jag sabbat som skulle vara min vän i många år framöver...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

I manualen för moderkortet så står det hur du ska lägga cpn i sockeln.

Det finns en stor märkning på cpun som inte borde vara allt för svår att missa.

https://cdn.eteknix.com/wp-content/uploads/2017/11/amd03b.jpg

Permalänk
Medlem

Här en monteringsvideo

https://www.youtube.com/watch?v=I8r13EqJ6cU

Är du 100 på cpun är trasig? Ngt böjt ben kanske kan rätas ut..

// LZ

Permalänk
Skrivet av jensvo:

Jo tack, jag kollade den innan jag lyckades sabba cpu:n. Det hjälpte inte

Skrivet av slusk:

I manualen för moderkortet så står det hur du ska lägga cpn i sockeln.

Det finns en stor märkning på cpun som inte borde vara allt för svår att missa.

https://cdn.eteknix.com/wp-content/uploads/2017/11/amd03b.jpg

Det finns absolut ingen triangelmärkning på min cpu. Men jag inser ju nu att jag nog lade den rätt från början, för AMD loggan ska ligga rätt så den går att läsa. Men vad hjälper det när att dra i spaken ej låser fast den, och kylaren är så enormt bökig att man sabbar cpu:n under den under installation Alla mina tidigare fläktar har haft SKRUVAR

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

I manualen för moderkortet så står det hur du ska lägga cpn i sockeln.

Det finns en stor märkning på cpun som inte borde vara allt för svår att missa.

https://cdn.eteknix.com/wp-content/uploads/2017/11/amd03b.jpg

Stor och stor vet jag inte...

Min 2600X glider liksom ned i sockeln när den ligger rätt. När jag bytte moderkort var jag tvungen att försiktigt röra den lite i sidled för att den skulle hamna rätt. Jag tycker det är ganska tydligt när den "landar" i sockeln men det kan säkert vara olika på olika moderkort.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du talar om var du bor kanske nån kan hjälpa dig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Säker på att du har AM4 moderkort?

Mvh

Visa signatur

i5 10600K |Dragon RX 580 8GB|MSI Z490 TOMAHAWK |Samsung 970 EVO 500GB + 2TB SATA |Kingston HyperX 16GB 3200 MHz |ASUS RYUO 240 | Meshify 2 Compact|

Permalänk
Medlem

Låter ju som nått är väldigt knas här. Punkt nr 3 måste jag dock hålla med om! på typ 5:e försöket efter att tagit den på och av för att kolla vad som va fel så tog jag i för kung och fosterland (väntade bara på att nått skulle gå i tusen bitar) och då flippa spaken plötsligt över!

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Skrivet av Bosse78:

Låter ju som nått är väldigt knas här. Punkt nr 3 måste jag dock hålla med om! på typ 5:e försöket efter att tagit den på och av för att kolla vad som va fel så tog jag i för kung och fosterland (väntade bara på att nått skulle gå i tusen bitar) och då flippa spaken plötsligt över!

Jo, jag ser inte fram emot att försöka igen i morgon, då inet levererat en ny Ryzen cpu.
Är livrädd, men nu vet jag åtminstone att cpu:n ligger rätt, och att man ska trycka lite på den när man fäller ner spaken. Ah, fyfan, vilken mardröm. Fick ta av pengar som skulle gå till ett FiNT mixerbord Buhu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mesmerized:

Jo, jag ser inte fram emot att försöka igen i morgon, då inet levererat en ny Ryzen cpu.
Är livrädd, men nu vet jag åtminstone att cpu:n ligger rätt, och att man ska trycka lite på den när man fäller ner spaken. Ah, fyfan, vilken mardröm. Fick ta av pengar som skulle gå till ett FiNT mixerbord Buhu.

Jag tror definitivt att någon här på forumet kan komma förbi för att se till att cpu installationen blir korrekt, men då inget vet vilken stad det gäller så har nog ingen gett erbjudande ännu xD

Det känns som något är lite skumt i det hela, för vid min ryzen installation så var det bara ett alternativ som var det logiska och var rätt.

Har du rätt moderkort för din cpu?

Permalänk
Medlem

tycker TS har bottenrekord i att svara på frågor i tråden

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mesmerized:

Jo, jag ser inte fram emot att försöka igen i morgon, då inet levererat en ny Ryzen cpu.
Är livrädd, men nu vet jag åtminstone att cpu:n ligger rätt, och att man ska trycka lite på den när man fäller ner spaken. Ah, fyfan, vilken mardröm. Fick ta av pengar som skulle gå till ett FiNT mixerbord Buhu.

Jag hade dock allt monterat och kylaren va sista delen som skulle på. Verkar betydligt lättare med löst moderkort som han på videon.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Hmm? Jag har monterat både en 3700x och en 5800x ganska nyligen och det har verkligen inte varit några problem. Bara fälla upp spaken, placera CPUn efter märkning och kolla texten på CPUn så att den är åt "rätt" håll för säkerhets skull, hålla lite tryck på CPUn och fälla ned spaken.
CPUn satt fast i moderkortet då jag avmonterade kylaren efter 3 månader och jag bytte från 3700x till 5800x. Den följde inte med kylaren även om kylaren "fastnat" lite.
Det låter väldigt konstigt alltihop.

Några har frågat, vad exakt har du för moderkort? Om det är någon som har ett likadant kanske den har erfarenheter?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort och visa bilder på allt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Hmm? Jag har monterat både en 3700x och en 5800x ganska nyligen och det har verkligen inte varit några problem. Bara fälla upp spaken, placera CPUn efter märkning och kolla texten på CPUn så att den är åt "rätt" håll för säkerhets skull, hålla lite tryck på CPUn och fälla ned spaken.
CPUn satt fast i moderkortet då jag avmonterade kylaren efter 3 månader och jag bytte från 3700x till 5800x. Den följde inte med kylaren även om kylaren "fastnat" lite.
Det låter väldigt konstigt alltihop.

Några har frågat, vad exakt har du för moderkort? Om det är någon som har ett likadant kanske den har erfarenheter?

Skrivet av SCORPIUS:

Vilket moderkort och visa bilder på allt.

Det är ett tomahawk max b450. Jag har nu fått en ny cpu, denna gången verkade allt gå galant; den fastnade ordentligt denna gång, och kylaren var inga större problem att få fast heller. Lik förbannat lyser cpu led lampan på moderkortet ändå

I ett desperat läge tidigare, när jag höll på och försökte installera cpu nr 1, så tänkte jag "kanske jag inte dragit spaken tillräckligt långt bak, och det är därför den inte fastnar ordentligt?" - naturligtvis drog jag då spaken för långt, och jag hörde ett OTÄCKT krasande ljud Tror ni jag sabbade cpu sockeln på något vis med detta otyg?

Någon skrev att jag inte är bra på att svara här i tråden, det beror på att jag har haft fullt upp med detta och ebay auktioner etc.

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Jag tror definitivt att någon här på forumet kan komma förbi för att se till att cpu installationen blir korrekt, men då inget vet vilken stad det gäller så har nog ingen gett erbjudande ännu xD

Det känns som något är lite skumt i det hela, för vid min ryzen installation så var det bara ett alternativ som var det logiska och var rätt.

Har du rätt moderkort för din cpu?

Jo, det är rätt moderkort med rätt sockel, ett Tomahawk Max B450.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mesmerized:

Det är ett tomahawk max b450. Jag har nu fått en ny cpu, denna gången verkade allt gå galant; den fastnade ordentligt denna gång, och kylaren var inga större problem att få fast heller. Lik förbannat lyser cpu led lampan på moderkortet ändå

I ett desperat läge tidigare, när jag höll på och försökte installera cpu nr 1, så tänkte jag "kanske jag inte dragit spaken tillräckligt långt bak, och det är därför den inte fastnar ordentligt?" - naturligtvis drog jag då spaken för långt, och jag hörde ett OTÄCKT krasande ljud Tror ni jag sabbade cpu sockeln på något vis med detta otyg?

Någon skrev att jag inte är bra på att svara här i tråden, det beror på att jag har haft fullt upp med detta och ebay auktioner etc.

Du kan ha förstört sockeln men är du säker på att moderkortet har ett kompatibelt bios ?
Om inte lär det inte fungera även om sockeln är hel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Mesmerized:

Det är ett tomahawk max b450. Jag har nu fått en ny cpu, denna gången verkade allt gå galant; den fastnade ordentligt denna gång, och kylaren var inga större problem att få fast heller. Lik förbannat lyser cpu led lampan på moderkortet ändå

I ett desperat läge tidigare, när jag höll på och försökte installera cpu nr 1, så tänkte jag "kanske jag inte dragit spaken tillräckligt långt bak, och det är därför den inte fastnar ordentligt?" - naturligtvis drog jag då spaken för långt, och jag hörde ett OTÄCKT krasande ljud Tror ni jag sabbade cpu sockeln på något vis med detta otyg?

Någon skrev att jag inte är bra på att svara här i tråden, det beror på att jag har haft fullt upp med detta och ebay auktioner etc.

kan mycket väl ha sabbat cpu sockeln.

antingen via dragit spaken för långt eller försökt forcera ner en cpu åt fel håll i den.

Att cpu leden lyser kan även bero på om du gömt montera extraströmkabeln för cpu som oftast sitter längst upp i vänstra hörnet på modermodemet i form av en 4pin eller 8 pin kontakt inte (idag är det nästan uteslutande en 8pin kontakt).

och var noga med att ansluta rätt kabel från nätaggregatet då det inte är samma kontakt som ska monteras i grafikkort även om de är ganska lika när de är i 8pin utförandet.

har du lyckats forcera i en kabel där som är gjord för att anslutas till ett grafikkort så är nog troligen både cpu och moderkort ev rökt då de matar 12v på andra pinnar än den som ska anslutas.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kan ha förstört sockeln men är du säker på att moderkortet har ett kompatibelt bios ?
Om inte lär det inte fungera även om sockeln är hel.

Jo det var min tanke med, att bios kanske inte var up to date. Men enligt Inet.se där jag köpte kortet ifrån så ska det fungera klockrent med 3700x serien.

Skrivet av Rouge of Darkness:

kan mycket väl ha sabbat cpu sockeln.

antingen via dragit spaken för långt eller försökt forcera ner en cpu åt fel håll i den.

Att cpu leden lyser kan även bero på om du gömt montera extraströmkabeln för cpu som oftast sitter längst upp i vänstra hörnet på modermodemet i form av en 4pin eller 8 pin kontakt inte (idag är det nästan uteslutande en 8pin kontakt).

och var noga med att ansluta rätt kabel från nätaggregatet då det inte är samma kontakt som ska monteras i grafikkort även om de är ganska lika när de är i 8pin utförandet.

har du lyckats forcera i en kabel där som är gjord för att anslutas till ett grafikkort så är nog troligen både cpu och moderkort ev rökt då de matar 12v på andra pinnar än den som ska anslutas.

Jag har inte försökt forcera cpu eller de 8 pin kontakterna. Det är rätt kontakter, de satt i min gamla dator på samma plats, nätagget är lånat därifrån.

Jag misstänker mer och mer att det är moderkortet jag behöver köpa nytt Men tänk om det är något annat jäkla fel. Sitter med beslutsångest om jag skall köpa samma moderkort igen eller ett annat för att vara mer på den säkrare sidan.

Permalänk

saknades det pinnar på cpu nr 1 så kan dessa pinnar ligga kvar i sockeln och sedan trycker du på med cpu nr 2. Kan inte sluta bra om det stämmer

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Skrivet av broderick:

saknades det pinnar på cpu nr 1 så kan dessa pinnar ligga kvar i sockeln och sedan trycker du på med cpu nr 2. Kan inte sluta bra om det stämmer

Nu ger du mig ångest =/ Har precis beställt ett nytt moderkort i alla fall. Det såg ej ut som om några pinnar gått av eller låg i sockeln. Men det är väl klart, de kan ju ligga innanför själva höljet. Usch fyfan, jag skulle låtit inet bygga ihop den.

Permalänk
Medlem

Se till att vara försiktig med de nya grejerna. Du ska inte behöva trycka ner processorn, den ska lägga sig platt. När du fäller ner spaken kommer den till ett naturligt stopp. Du behöver inte pressa spaken genom moderkortet. Du kanske borde låta inet göra det eller ta hjälp av någon kompis som tidigare byggt datorer? Tror det finns en tråd här på Sweclockers med folk som kan tänka sig hjälpa till.

Permalänk

Då jag själv haft Intel i många år men gick över till AMD nyligen så blev jag själv osäker på cpu orienteringen. Tycker intels sätt var tydligare men jag tog mig tid att kolla på pinnarna och sockeln samt letade efter andra avvikande punkter på sockel och cpu. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6f/AM4... Tittar du på bilden så ser du att det saknas ett pinnhål i översta vänstra hörnet, jämför med cpu’n. Saknas den pinnen på något av hörnen då matchar du orienteringen. Kolla bara så att det inte saknas pinnar på fler än ett hörn på själva cpun.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Skrivet av Saddl3r:

Se till att vara försiktig med de nya grejerna. Du ska inte behöva trycka ner processorn, den ska lägga sig platt. När du fäller ner spaken kommer den till ett naturligt stopp. Du behöver inte pressa spaken genom moderkortet. Du kanske borde låta inet göra det eller ta hjälp av någon kompis som tidigare byggt datorer? Tror det finns en tråd här på Sweclockers med folk som kan tänka sig hjälpa till.

Jo, jag var försiktig, ända tills jag fick för mig att jag knaske inte dragit spaken tillräckligt långt bak när jag
lade i cpu:n

Men det där med att cpu:n ej ska tryckas på är 50% fel... i 50% av fallen verkar det som om den fastnar bra bara av att lägga ner den, men lika ofta SKA man trycka lite på cpu:n så den fastnar. Jag vet detta nu av erfarenhet.

Jag har byggt ihop datorer sedan 1997 och aldrig haft problem förut =/

Skrivet av broderick:

Då jag själv haft Intel i många år men gick över till AMD nyligen så blev jag själv osäker på cpu orienteringen. Tycker intels sätt var tydligare men jag tog mig tid att kolla på pinnarna och sockeln samt letade efter andra avvikande punkter på sockel och cpu. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6f/AM4... Tittar du på bilden så ser du att det saknas ett pinnhål i översta vänstra hörnet, jämför med cpu’n. Saknas den pinnen på något av hörnen då matchar du orienteringen. Kolla bara så att det inte saknas pinnar på fler än ett hörn på själva cpun.

Jo, jag känner till det där nu, men för mig var det nedre vänstra hörnet? Med amd loggan upprätt på andra sidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mesmerized:

Problem 1 - Fattade absolut inte hur processorn skulle ligga.

Problem 2 - Cpu'n låser INTE fast när jag drar ner spaken.

Problem 3: Kylaren som följer med är en idiotisk lösning.

Problem 4: Kylanordningens thermal paste matta grabbar tag i processorn så att den följer med och sitter sedan STENHÅRT fast under kylaren var gång jag fösökte lyfta den.

P1: Som många andra skrivit, det finns alltid en symbol som visar åt vilket håll processorn ska placeras.

P2: Har säkert med ovanstående problem att göra. Dock, med vissa spakar behöver du först dra "bak" spaken för att den ska fällas ner, för att därefter dra ned den för att spänna fast den.

P3: Yes, håller med om att vissa lösningar inte är optimala.

P4: Inte ovanligt att detta inträffar. Testa med att "vrida" på kylaren innan du försöker lyfta upp den, då du då kan vrida loss pastan så att den inte fäster. Det är inte ovanligt att om man bara lyfter rakt upp så drar man processorn med sig. Så vrid/vicka alltid försiktigt ett par gånger först.

Hoppas du löser det, utan att nåt gått sönder.