Helgsnack: Vad har du för sommarprojekt?

Permalänk
Medlem

Skaffa nytt jobb.

Försöka få tummen ur och fortsätta med issuetrackern (webbsida) jag gör. Funktionsmässigt så är jag väl halvvägs. Sen är det bara att re ut spaghettikoden :=)

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Bygga om förrådet , montera planterings ytor till frugan , montera solpaneler på huset

Annars ta det lungt 😎

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atotal:

Jag bor förstahands i en hyresrätt på 68kvm och betalar ca 12 000 i månaden också, då räknar jag hyra, värme, vatten el, bredband försäkring och p-plats. Amorteringen betalar du ju åt dig själv förutsatt att marknaden inte går ner så det är ändå inte så illa pinkat.

Sen är 12k mycket oavsett. Men ska du hyra något billigare krävs det rejält med kötid.

Ah, 12k i ditt läge är saftigt!

Nu tänker jag primärt att byta till en mindre bostadsrätt och på så sätt minska avgift till förening och ränta/amortering något. Ligger för närvarande 150k över ena amorteringsgränsen (4.5x årslön belåning). Om jag kan komma ner till att amortera 1% istället för 2% blir vardagsekonomin väsentligt trevligare bara där.

Men du har helt rätt, att amortera är inte fel. Vill bara inte att det ska gå ut över vardagen för mkt

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Tänkte bygga ihop hojen som jag bara skulle göra en service på för någon vecka sedan, men det slutade med att den ligger utspridd i hela garaget nu. (Bara fixa en sak till)

Permalänk
Medlem

Precis köpt min första lägenhet så ska ägna sommaren och min lediga tid att inreda den snyggt och stilfullt, självklart med hjälp av min sambo som får stå för smaken och så får jag betala 😇😅

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Samma som de seneste åren...
Försöka (och misslyckas) med att få det här huset renoverat till en standard man inte blir dålig av att bo i.
Fiska.
Käka så mycket glass som möjligt.

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Medlem

Nybliven husägare, så det blir nog mycket trädgård denna sommaren. Sidoprojektet för regniga dagar blir att bygga ut det smarta hemmet med diverse sensorer och grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atotal:

För mig som är levt lite under en sten, hur har cryptomarknaden börjat "äta" disk?

Chia som är en ny typ, nyttjar 100GB plottar av disk.
För generering av plottar behöver du Enterprise SSD då det är någon TB write per plot.
Köper du vanlig kondumentSSD så kommer de ha livslängd på ungefär en månad.
Kollar du derb8uer på Youtube så har en ganska omfattande gonomgång av det.

Permalänk
Skrivet av Elakekocken:

Göra customs på min robotdammsugare som kostade en 1000-lapp på jula.
Den fastnar överallt.

Istället för att möblera om hela hemmet så det ska passa den värdelösa manicken, så tänker jag bland annat sätta på ett mer greppvänligt material på hjulen, bygga på ett kjolpaket som är tänkt att skuffa undan kablar och gardiner (hur detta i sin tur ska undvika att lyfta upp mattkanter har jag ännu ingen lösning på)

Jobbat på Jula. Riktigt piss kan jag säga inte värt modda skitet. Spara o köp bättre, jag lovar du blir gladare

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Jobbat på Jula. Riktigt piss kan jag säga inte värt modda skitet. Spara o köp bättre, jag lovar du blir gladare

Oi, den gör ju vad den ska annars, dammsuger och samlar upp damm. Kan jag göra en förbättring som kostar ett par hundralappar så gör jag hellre det än att jag köper en splitter ny som får max 6.8 poäng av 10 hos råd&rön.
Jag är inte den som ger upp 😊

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Uppgradera min hembygda hitbox till trådlöst..

Lite målning av huset och diverse byggen på altanen (ramp och trappsteg). Finns tid till så byggs ett fällbart sågbord på långsidan av garaget. Kanske man hinner damma av motorcykeln också.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Bygga en parkeringsplats då kommunen godkänt ett hyreshus ganska nära med 38 lägenheter och 20 parkeringsplatser.
Mv Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

DIY solar offgrid i en bastu för att ge belysning och telefonladdning.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag och frun har precis köpt våran första egna bostadsrätt, endast en ägare sen huset byggdes 1961 så det blir en del renovering i sommar. Vi har båda tummen mitt i handen och har alltid bott i hyresrätt tidigare, så det blir nog en hel del googlande och kollade på Youtube misstänker jag redan

Permalänk
Medlem

Bara jag som kommer att ta lunkt ok ska flytta över datorn till nytt Chassi för att få bättre plats för mina radiatorer mytt bredare Chassi.
Sen ut och fiska.
Blir en lugn sommar här

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Elakekocken:

Oi, den gör ju vad den ska annars, dammsuger och samlar upp damm. Kan jag göra en förbättring som kostar ett par hundralappar så gör jag hellre det än att jag köper en splitter ny som får max 6.8 poäng av 10 hos råd&rön.
Jag är inte den som ger upp 😊

Okidoki bara sa

Nä testat den hemma funkade inte då hade jag helt öppen yta med inga mattor och fen gjorde inte sitt jobb. Då testade jag med två stycken. Men kör på:-)

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

Jag tänkte fortsätta arbeta på mitt textbaserade äventyr i Python och finns det tid över ska jag börja doppa tårna lite i att utveckla VR spel i Unity.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Okidoki bara sa

Nä testat den hemma funkade inte då hade jag helt öppen yta med inga mattor och fen gjorde inte sitt jobb. Då testade jag med två stycken. Men kör på:-)

Är väl som så att det alltid finns bättre saker där ute, jag håller med dig till fullo.

Men det här samhället där man bara slänger saker bara för att? Du vet TV:n hänger inte med de senaste upplösningarna, grannen har en mikrovågsugn som har 100W mer effekt och grillfunktion, din arbetskamrat har en splitter ny Volvo V90 osv.

Det intresserar inte mig så mycket när jag har en mikrovågsugn som är lite långsammare och inte har nån grillfunktion, om TV:n inte riktigt hänger med - Om det finns bättre robotdammsugare.

Jag fördubblar livslängden på mina grejer och sparar på så sätt väldigt mycket på det, man behöver knappt vara händig ibland

Och detta är inte för att läxa upp dig eller någon annan, absolut inte och du behöver inte ursäkta dig det minsta. Vi alla gör det vi tror på, ellerhur?

Jag tror på återanvändning och lagning och dra mitt strå till stacken när det kommer till att minska på jordens resurser

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Ingen semester planerad i sommar då jag är nyanställd (har förskottssemester jag kan ta ut men känns dumt nu i början där det är tänkt att jag ska lära mig mycket).

Något jag och sambon ska kika på är att byta ner oss i bilväg, från högskattad V70 till typ en Yaris med hybridmotor. 95% av körningarna är fram/tillbaka till jobbet (7km t/rt) samt handling, till det är diesel-pansarvagnen inte så väl lämpad . Det är ett projekt i sig att komma överens om prisklass, färg, utrustning m.m.

I övrigt så vill jag lägga tid på att bli bättre på att lösa rubiks 3x3x3. Började igår och kommer säkerligen falla av vagnen om några veckor, som med dom flesta saker jag ger mig på

Något jag önskar lägga mer tid på är gitarrspelandet. Dock så kommer en trång lägenhet i vägen för det.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Elakekocken:

Är väl som så att det alltid finns bättre saker där ute, jag håller med dig till fullo.

Men det här samhället där man bara slänger saker bara för att? Du vet TV:n hänger inte med de senaste upplösningarna, grannen har en mikrovågsugn som har 100W mer effekt och grillfunktion, din arbetskamrat har en splitter ny Volvo V90 osv.

Det intresserar inte mig så mycket när jag har en mikrovågsugn som är lite långsammare och inte har nån grillfunktion, om TV:n inte riktigt hänger med - Om det finns bättre robotdammsugare.

Jag fördubblar livslängden på mina grejer och sparar på så sätt väldigt mycket på det, man behöver knappt vara händig ibland

Och detta är inte för att läxa upp dig eller någon annan, absolut inte och du behöver inte ursäkta dig det minsta. Vi alla gör det vi tror på, ellerhur?

Jag tror på återanvändning och lagning och dra mitt strå till stacken när det kommer till att minska på jordens resurser

Jag håller fullt med men vet bara hur många reklamationer vi hade på robotdammsugaren därför jag nämnde det till dig.

Själv ärnjag precis som du. Byggt om många trasiga laptops till nas, htpc och dylikt istället för slänga. Byggt soffor o möbler av europallar som annars skräpar på tomten och dylikt så är som du. Så håller med dig.

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk

Dricka kaffe och allt det där andra, jaga 1.5åring, och vara med familjen, få bort/sälja arsenalen av bättre begagnade saker, laga diverse, styra upp diverse småprojekt och skaffa en ordentlig multimeter

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Mycket trädgårdsarbete! hoppas på en bra sommar

Permalänk
Medlem

Jag ska utveckla min webbsida (som ska köra på en pi lokalt hemma) den kommer läsa RSS flöden och ger mig en bra översikt över det aktier jag ska/har skaffa. Detta kommer även ge mig träning i React JS/javascript som jag kommer behöva på jobbet i höst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spirit_ande:

Så fort gränserna öppnar min vän, jag håller till i grannlandet med oljan!

Har fått dilla på det här konstverket https://prisguiden.no/produkt/morso-forno-ii-323873 , alldeles för dyr egentligen men vafan, är ju en dröm att kunna göra egen pizza och bröd också, så det får gå.

Så bra då ställer jag upp bor oxå hos söta lillebror

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

Haha. Är alltid roligt att folk tagit sig tid att skapa sådana projekt.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Dricka kaffe och allt det där andra, jaga 1.5åring, och vara med familjen, få bort/sälja arsenalen av bättre begagnade saker, laga diverse, styra upp diverse småprojekt och skaffa en ordentlig multimeter

Köpte en billig multimeter för att jag har behövt en ett flertal gånger. Nu sitter jag och ångrar mig men jag måste lära mig att good enough räcker gott och väl nu när inte längre jobbar med kretskort och lödning. Behöver egentligen bara kontinuitets-funktionen...

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Avstängd

Just nu känns vädret så där, efter att få uppleva den kallaste April på 18 år och nu känns det som blötaste Maj på många år. Jag vill ha uppehåll när man fipplar ute med sina projekt.

Ska bygga ett litet skärmtak bredvid min bod på tomten bakom garaget så jag slipper ha skottkärra och annat vädertåligt i boden.
Kommer mina byggare hit och sätter upp bärlinan för trädäcket så blir det till att skruva trall. Egentligen inte inbokat förrän i september men om de fick en lucka mellan jobben så skulle de köra på.
Trädgårdsarbete och förhoppningsvis en fjällsemester med vandring och tält på fjället och några korta tälthelger hoppas jag också på.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Cykla runt och filma lite, redigera och lägga upp på Youtube. Jag kanske också opereras i sommar, så jag får passa på att cykla före konvalescenstiden.
Sen ska jag recappa mina gamla Amigor så de håller 30+ år till, och hacka lite AVR och Raspberry Pi Pico.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Tänkte städa i förrådet och fixa något slags organiserat system med lådor/hyllor.
Det tänkte jag även göra förra sommaren, och sommaren innan dess, och sommaren innan dess, och sommaren innan dess...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Hemestern förra året var produktiv på nörd-fronten. Byggde med en docker swarm med RPi och certade mig i docker. Swarmen användes sen för lite olika experiment/projekt. Certade mig i Azure IoT också och tänkte att jag skulle göra lite coola IoT saker, men blev inte imponerad av vad Microsoft har snickrat ihop, så det intresset blev kortvarigt.

Hemester i år igen, så dags att börja fundera på vad man kan nörda ner sig i, i år. Hoppas Apple presenterar coola saker för iPadOS 15 i början av sommaren (tummarna för xcode på iPad till slut dyker upp så jag kan ta tag i att börja läsa mig lite Swift (orka sitta vid datorn på sommaren). Måla huset står på ToDo:n, men det är bara jobbigt..., så behöver något nördigt också.

Håller koll på den här tråden och hoppas på inspiration!

Visa signatur

Dator: Mac