Helgsnack: Vad har du för sommarprojekt?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vad har du för sommarprojekt?

Sommaren 2020 blev hemmaknåparnas år till resebolagens förtret. Detta år ser inte ut att bli annorlunda och vi undrar hur du tänkt spendera tiden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tänkte göra egna custom cables.

Permalänk
Konsolgrävare

Spela Ratchet & Clank: Rift Apart. Ser riktigt bra ut!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Göra customs på min robotdammsugare som kostade en 1000-lapp på jula.
Den fastnar överallt.

Istället för att möblera om hela hemmet så det ska passa den värdelösa manicken, så tänker jag bland annat sätta på ett mer greppvänligt material på hjulen, bygga på ett kjolpaket som är tänkt att skuffa undan kablar och gardiner (hur detta i sin tur ska undvika att lyfta upp mattkanter har jag ännu ingen lösning på)

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Jag tänker sätta en raspberry zero i min gamla Gameboy. Alternativt göra en ips mod.

Permalänk
Hedersmedlem

Har mer projekt än jag har tid...

* Lär mig Blender/3D-modellering (främst hard surface)
* Meckar med att lära mig spelutveckling och gör ett simpelt bilspel (i Unity/C#)
* Programmerar på diverse program jag gjort tidigare (Android i Kotlin samt Qt, C# för desktop)
* Spelar Valheim och CS: GO
* Jobbar med diverse musikprojekt, vissa själv och vissa med bekanta. (Mixar/mastrar, spelar gitarr, programmerar trummor och orkesterdelar främst.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

ska försöka få fart på min Traxxas Stampede 4 vxl igen. Har köpt ny ESC och nytt batteri - behöver byta en del kablar och kontaktar för att få ihop det.

Min är en äldre variant av denna: https://traxxas.com/products/models/electric/stampede-4x4-vxl...

Sen ligger nog måla om fönster på listan - lilla duschrummet har nog högst prio, även dörren behöver målas om där.

Sugen på ett ND1000 till kameran, för att testa att fota med låååånga exponeringstider. Även nyfiken på att se vad man kan ta för astrobilder(utan ND då alltså)

Finns alltid saker att göra... skulle jag får mitt 3080 kort i sommar, så blir mitt 1080 ledigt o då kan jag bygga om min HTPC/Server som står o väntar....

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Ett par sånna hade varit fräckt

Permalänk
Jacob Fanboy

Förutom att snickra en ny veranda åt föräldrarna så blir schemat som förra sommaren, jobb och några helgresor till Polen.

Permalänk
Medlem

Här är länken till hur man gör dem - https://www.the-diy-life.com/amazing-homemade-3d-printed-naut...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

De senaste veckorna har jag gjort en sida som håller koll på de senaste versionerna av diverse mjukvaror, så ska väl fila på det.

Permalänk
Medlem

Komma på några små mjukvaruprojekt och genomföra dem. Bygga upp lite grejer i min Github och programmeringsvana.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Tänkte komma igång med att laga rost på min Saab 900 -89!

Permalänk
Medlem

Bygga en altan utan att egentligen veta hur man bygger en altan.

Det ska bli kul

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk

Precis köpt mitt första hus, så ska bygga träningsdel och klättervägg i dubbelgaraget, samt investera i en riktigt nice kolgrill och lära mig grillandets konster på allvar.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

I sommar ska jag vinna på Eurojackpot

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Har medvetet undvikit sommarjobb för att kunna ägna mig åt egna projekt. Förhoppningsvis är det en bättre merit än att ha kört gaffeltruck ännu en sommar. Här några av mina alternativ:

  • elkonvertera en cykel och implementera en mer avancerad styrelektronik än vanligt. Datorn har ett SoC-mål för batteriet och skall ladda när det är som effektivast. Har gått en kurs inom kontroll av hybridfordon så tänkte befästa de kunskaperna. Fantasin sätter typ gränserna givet att rätt sensorer implementeras. Hade varit spännande med en algoritm som försöker förutsäga vart jag beger mig (kartdata med höjdskillnader + gps) och anpassar ur-/laddningen därefter

  • programmera en aktietracker för att ge mer detaljerad data än vad Swedbank erbjuder mig

  • konstruera ett itx-chassi

  • äventuellt hybridkonvertera en bensindriven rc-bil, eller motsvarande. Det skulle ha stor relevans för min utbildning

Tjuvstartade nyligen med andra projekt, så nu har jag en egen domän och webbsida körandes i apache på en gammal laptop med nextcloud på en underdomän. Skall även gå en sommarkurs på högskolan väst inom grundläggande nätverks- och internetteknik (cisco-baserad).

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Lära mig deploya js-applikationer på gcp med inbyggda googlefunktioner, bland annat google autentisering.
Ta certifikat i azure cloud.
Bygga klädkammare
Investera i ny teknik - en macbook air
Eventuellt öppna egen gitlab-container.

Känns spretigt men kul

Permalänk
Medlem

Precis köpt en sommarstuga och säljer lägenheten nästa månad, så ska flytta in och göra om den till året runt boende blir ett litet projekt men är jäkligt taggad på att göra det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spirit_ande:

Precis köpt mitt första hus, så ska bygga träningsdel och klättervägg i dubbelgaraget, samt investera i en riktigt nice kolgrill och lära mig grillandets konster på allvar.

Jag ställer upp som opartisk testare av ditt grillande, om du vill ha någon objektiv bedömning för att öva.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

....<SNIP>
Ta certifikat i azure cloud.

För det så kan kanske en samling med 30st Azure-böcker som just nu finns på Humblebundle för €15 underlätta

För egen del så är planeringen att byta ut min FreeNAS-VM för Plex som huserar på en enkel HDD till en fristående NAS.
Man fick dock skynda sig att köpa diskar nu när kryptomarknaden börjat inkräkta på det området också.

I Juni vet man förhoppningsvis även om AMD kommer lansera något som ens gamla Threadripper-rigg kan uppgraderas till mot slutet av sommaren

Permalänk
Medlem

Fortsätta göra i ordning trädgården, det blev en rejäl kickstart förra året när jag fick vara hemma från jobbet 5 månader men massor kvar att göra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivmaskin

Jag har anmält mig till en hel hög extrakurser inför höstterminen, varför jag tänker beta av så mycket som möjligt redan i sommar. I övrigt tänkte jag snickra på en applikation med en kompis, skaffa lite ordentliga C++-kunskaper och sparka igång min NAS som stått och väntat på uppgraderingar alldeles för länge

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Jag ställer upp som opartisk testare av ditt grillande, om du vill ha någon objektiv bedömning för att öva.

Så fort gränserna öppnar min vän, jag håller till i grannlandet med oljan!

Har fått dilla på det här konstverket https://prisguiden.no/produkt/morso-forno-ii-323873 , alldeles för dyr egentligen men vafan, är ju en dröm att kunna göra egen pizza och bröd också, så det får gå.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Dricka stora mängder alkohol om de öppnar upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljugtomten:

För det så kan kanske en samling med 30st Azure-böcker som just nu finns på Humblebundle för €15 underlätta

För egen del så är planeringen att byta ut min FreeNAS-VM för Plex som huserar på en enkel HDD till en fristående NAS.
Man fick dock skynda sig att köpa diskar nu när kryptomarknaden börjat inkräkta på det området också.

I Juni vet man förhoppningsvis även om AMD kommer lansera något som ens gamla Threadripper-rigg kan uppgraderas till mot slutet av sommaren

Du fick mig att gå in på humble bundle, köpte dock red dead redemption 2 istället

Permalänk
Medlem

- Hitta en donatormotor och få igång min Puch MC50 Cross ifrån -65.

- Lägga golv och isolera grunden i timmerstugan.

- Slänga in 4 st. fina Morel 5/7:or och ett 4-kanalssteg i Forden!

- Dra 140 kg i marklyft. Lyfter 120kg x 3 nu vilket inte är mycket med tanke på att jag väger in på 90+ kg. Men börjar man lyfta som 39-årig kontorsblobb så får man ta det lugnt. Så när jag väl väljer att gå upp till 140 kg så lär jag säkert kunna dra 150 kg om jag går all in, vilket jag aldrig längre gör p.g.a. skaderisk.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Du fick mig att gå in på humble bundle, köpte dock red dead redemption 2 istället

"Förlåt"
RDR2 är ett bra spel, ska kanske själv fortsätta med det snart då jag bara är en dryg timme in i det (och Cyberpunk).
Det får bli mina projekt i sommar

Permalänk
Medlem

För sjundeåret ska jag, om kroppen klarar det, springa runt Skåne = Båstad-Brösarp.
Mestadels på Skåneleden och alltid så nära havet som möjligt.

Förra året fick jag ihop 462 km inkl utforskningen av Rommelåsen, Söderåsen och Hallandsås.

Tar mej fram o tebaxs med Sommarkortet (700:-)
Kuta_Mera

Permalänk
Medlem

Här hemma blir det sommarprojekt med Louqe Ghost S1 - White, ackompanjerade av i9 11900 och 3080. Båda av den vattenkylda sorten, ska bli en rolig utmaning!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless