Helgsnack: Vad har du för sommarprojekt?

Permalänk
Medlem

Denna!!
XTIA
XPROTO-L vattenkyld nakenlook projekt

Bilden är inte min förstås

Och börja måla igen efter ett längre uppehåll

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Försöka få klart min plaståtervinnare så jag kan återanvända gamla 3d prints på nytt. Fick lite ångest när jag räknade ut hur mycket plast jag använt de 2 åren jag haft skrivaren.

Permalänk
Medlem

Får tillträde till min nya lägenhet i slutet av juni, så blir att shoppa teknikporr hela sommaren tror jag. Ny OLED-tv, B&W högtalare, Philips Hue-belysning, Google Home.. Ja ni fattar 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av carax-0:

Tänkte komma igång med att laga rost på min Saab 900 -8!

vad är det för 900? jag har en 900 turbo 16v OG -91. dom är väldigt svåra att få tag på nuförtiden. min är rätt rostig men tänkt försöka få igång den en dag igen. när den gick som bäst hade den ca 220 hästar. målet i sommar är att få bort den under granen och till en bättre grus plats. nästa sommar bör jag vara klar med min volvo 740 gle som jag i detta nu lagar rost på och då ska jag ge mig på saaben.

annat som ska göras är kasett till öppna spisen, glasa in altanen, göra 2 nya parkering platser med grus, utöka gräsklippar robotens område, bekämpa parkslide, serva vinter bilarna, byta ruttna plankor på träräcken runt huset och ja hänga lite här på swec

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

vad är det för 900? jag har en 900 turbo 16v OG -91. dom är väldigt svåra att få tag på nuförtiden. min är rätt rostig men tänkt försöka få igång den en dag igen. när den gick som bäst hade den ca 220 hästar. målet i sommar är att få bort den under granen och till en bättre grus plats. nästa sommar bör jag vara klar med min volvo 740 gle som jag i detta nu lagar rost på och då ska jag ge mig på saaben.

Det är en två dörrars röd OG 900i från 89.
Har en del rost i båda framskärmarna och under dörrarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carax-0:

Det är en två dörrars röd OG 900i från 89.
Har en del rost i båda framskärmarna och under dörrarna.

Min är rostig...lite överallt. Problemet är länkarms infästningarna fram som måste fixas, under klarar dom sig rätt bra, motorrum, dörrar och skärmarna är de värsta rost ställena. motorn måste ändå ur då den måste gås igenom, den går på 2 cylindrar och topplocks packningen läcker lite överallt så jag ska nog putta bort den till sin nya parkering sen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Musikälskare

Börjat plugga Japanska och kör en privatlektion varannan vecka över nätet, riktigt skoj!

Har läst på om crypto-valuta och tjänat en hacka, börjat mina också

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Vad jag ska göra återstår att se.

Vad jag vet är i alla fall att jag INTE kommer att bygga en ny dator i sommar....

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Jag tänkte bygga en utegrill på familjens sommarställe i norra Finland. Där ska jag sedermera grilla dött djur.

Utöver det tänker jag lära mig spela gitarr.

Permalänk
Medlem

De 4 veckorna som jag bokat in för semester skall förhoppningsvis också bli någon form av semester och inte hemester. Privata projekt gör jag löpande utanför arbetstiden men en sak tarvar lite mer fokus och det är en ny site till en förening jag är med i.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"Ny för mig" bil av något slag! Bygga lite lagom ljud blir nog tanken. Jag funderade lite grann på att hålla kvar nuvarande ett tag till men E10 i augusti satte käpparna i hjulet för det. Min Galant GDI gillar inte etanol utan sotar igen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Få lite ordning och reda på lägenheten är väl egentligen den enda planen jag har.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

vad är det för 900? jag har en 900 turbo 16v OG -91. dom är väldigt svåra att få tag på nuförtiden. min är rätt rostig men tänkt försöka få igång den en dag igen. när den gick som bäst hade den ca 220 hästar. målet i sommar är att få bort den under granen och till en bättre grus plats. nästa sommar bör jag vara klar med min volvo 740 gle som jag i detta nu lagar rost på och då ska jag ge mig på saaben.

annat som ska göras är kasett till öppna spisen, glasa in altanen, göra 2 nya parkering platser med grus, utöka gräsklippar robotens område, bekämpa parkslide, serva vinter bilarna, byta ruttna plankor på träräcken runt huset och ja hänga lite här på swec

Jag har en glasvägg till salu, ej isolerat så är väl 4mm eller liknande.
Mått ca 196x114 eller så. Har blivit över när jag ska till att bygga ut huset.
Kommer också bli en gjutjärnskamin över framöver men då tidigast till i vinter. Har den i mitt öppna spis.
Behov?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Värst vad flitigt folk det fanns här då! Jag är nöjd om jag får ordning på sommarbilen. Lacka lite rostlagningar och byta upphängning till bensintanken. Få till någon sänkning och nya fälgar kanske. Volvo 740 GLE-paket -90 med 15k på mätaren På semestern ska jag ta det lugnt och resa runt i landet.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Jobb hela sommaren och ett par sommarkurser på det. Festligt värre...

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag har en glasvägg till salu, ej isolerat så är väl 4mm eller liknande.
Mått ca 196x114 eller så. Har blivit över när jag ska till att bygga ut huset.
Kommer också bli en gjutjärnskamin över framöver men då tidigast till i vinter. Har den i mitt öppna spis.
Behov?

tack för erbjudandet men det är inget jag behöver. ska bygga eget upp till staketet på altanen och sedan därifrån sätta glas så dom kommer bli rätt små.

Skrivet av Infiniti:

Värst vad flitigt folk det fanns här då! Jag är nöjd om jag får ordning på sommarbilen. Lacka lite rostlagningar och byta upphängning till bensintanken. Få till någon sänkning och nya fälgar kanske. Volvo 740 GLE-paket -90 med 15k på mätaren På semestern ska jag ta det lugnt och resa runt i landet.

Håller själv på med min volvo 740 GLE -89 med 14k på mätaren och jag är andra ägaren. brukar få frågan vad nylackningen kostade, folk brukar bli lite paffa när jag säger att det är orginal. men den har ett par rost fläckar här och var, just nu tar jag mig an en elak rostbula längst ned på förar dörren. fick såga bort rätt mycket angripen metall men efter första nätningen och spacklingen ser det rätt OK ut. nu gäller det bara att man håller huvudet kallt och får till formen ordentligt och inte stressar. kör med gasmask när jag jobbar som man ska men glömde ventilera ordentligt när jag blandade plastickpaddingen och angrep rosten med "rostätande" grundlack, det resulterade i min första migrän attack på många år. jag är ingen stylare för mig ska det vara så nära orginal det går

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Riktigt dyra högtalare de där!! =P

Permalänk
Medlem

Försöka komma på ett projekt men det mesta känns rätt ointressant för tillfället.
Ser i alla fall framemot varma sommarkvällar, fiske, beta-versioner av Android 12 och iOS15.

Permalänk
Medlem

Har ett par Project som ska göras, bygga automatiska gardiner till 6st halvmånefönster, bygga ett hyllsystem till tvättstugan, byta ca 75 armaturer i träningslokalen, byta ut resterade av kopparnätet till fiber i huset, och det absolut största projektet rensa förråd/server rummet (ser inte fram mot det, kommer ta flera veckor)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Har inga roliga projekt... hade tänkt dra in fiber men det får nog vänta då jag måste lägga om taket på kåken och garaget
båda har börjat läcka så det får bli prio ett, sen ska toaletten renoveras, den är inte gjort något med sedan 90-talet
och jag börjar bli trött på den tidens toa-mode.

Sist ska en värmepump in, men det kanske blir till hösten, har inte bestämt mig för om det blir L-V eller Berg ännu.

Många vuxenpoäng blir det i sommar...

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk

Som många andra har jag som plan att lära mig knäcka lite enkel kod och få bättre grundkunskaper där.

Möjligtvis trimma ölkaggen lite efter ett år stillasittande

Permalänk
Medlem
Skrivet av fortuneteller:

Möjligtvis trimma ölkaggen lite efter ett år stillasittande

Kommer trimma min oxå med öl i sommar, men vet inte om jag anser det vara ett sommarprojekt. Egentligen borde man träna lite mer istället!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Ah, 12k i ditt läge är saftigt!

Nu tänker jag primärt att byta till en mindre bostadsrätt och på så sätt minska avgift till förening och ränta/amortering något. Ligger för närvarande 150k över ena amorteringsgränsen (4.5x årslön belåning). Om jag kan komma ner till att amortera 1% istället för 2% blir vardagsekonomin väsentligt trevligare bara där.

Men du har helt rätt, att amortera är inte fel. Vill bara inte att det ska gå ut över vardagen för mkt

Får man fråga vad du har för ränta och belåningsgrad nu? Om du har en belåningsgrad under 70% så kanske du kan du nog lättare förhandla bättre ränta eller byta bolånegivare. Har själva planer på om möjligt att byta till Avanza bolån+ efter utbyggnaden av ut huset är färdigt och fått det omvärderat (och köpt pantbrev osv). Detta även för att slippa ringa och säga att man vill ha ränterabatt varje år, vilket känns som en medveten strategi av många banker för att tjäna pengar (att folk glömmer bort detta och får dålig ränta, och har hänt mig vilket bara blir irriterad på)
I och med att ränteläget är så pass lågt det är idag så lägger vi hellre pengar i investeringar än i amortering, så 1% amortering istället för 2% tänker vi när utbygget och klart, men med möjlighet att om nu ränta skulle gå upp så kan vi plocka pengar från investeringarna för att betala av en del av lånet

Visa signatur

Stationär dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Jag tänker sätta en raspberry zero i min gamla Gameboy. Alternativt göra en ips mod.

Tack för tipset! Har ett gammal DMG där ett par rader i displayen är trasiga och som jag funderat på vad jag ska göra med. IPS mod verkar ju riktigt trevligt och ganska enkelt, och kombinerar man det med en batterimod så får man en riktigt trevlig maskin.

Permalänk
Medlem

Planerar att bygga något andvändbart av min ”compute stick”. Beroende på övertids pengar och när jag får mina sprutor

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Inga stora projekt direkt. En ordentlig vård av astroriggarna hade jag dock tänkt att jag skulle hinna med - putsa, feja, smörja, finjustera ... allt så att det är redo för att köras igång för fullt när nätterna återvänder i slutet av augusti.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

se hur länge jag kan ligga still innan frun eller barnen vill att jag ska fixa nått

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

se hur länge jag kan ligga still innan frun eller barnen vill att jag ska fixa nått

Låter som en underbar sommar😂😂

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Nyköpt (begagnad) båt förra året, så det har varit fem helger i rad nu vid båten för att greja med den och förbereda inför säsongen, och nästa är också inplanerad. Det är mycket kvar att göra även efter det...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Håller själv på med min volvo 740 GLE -89 med 14k på mätaren och jag är andra ägaren. brukar få frågan vad nylackningen kostade, folk brukar bli lite paffa när jag säger att det är orginal. men den har ett par rost fläckar här och var, just nu tar jag mig an en elak rostbula längst ned på förar dörren. fick såga bort rätt mycket angripen metall men efter första nätningen och spacklingen ser det rätt OK ut. nu gäller det bara att man håller huvudet kallt och får till formen ordentligt och inte stressar. kör med gasmask när jag jobbar som man ska men glömde ventilera ordentligt när jag blandade plastickpaddingen och angrep rosten med "rostätande" grundlack, det resulterade i min första migrän attack på många år. jag är ingen stylare för mig ska det vara så nära orginal det går

Trevlarns Har fått en del beröm på besiktningen genom åren med min. Tyvärr blev den pendlad på saltvägar ett par vintrar och blev jämnbrun under Plötsligt blev allt ett jätteprojekt, men jag ska ta det lite i taget. Försöka stoppa rosten så länge. Båda dörrarna på förstasidan är angripna på min, finns det plåt att få tag på (med dubbelvikning)?
Original tycker jag blir lite väl gubbigt på 740, tänkte försöka fixa en lite mer subtil upphottning med tidsenliga fälgar och sänkning bara. Ha som sommarglidare.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1