Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Snabba fråga till den som vet: Alvedon skall tydligen enbart dämpa smärtcentrat i hjärnan och därmed smärtan men INTE samtidigt vara antiinflammatoriskt?

Det stämmer, Alvedon är bara febernedsätttande och smärtlindrande. Vill du ha inflammationshämmande utöver smärtlindring och febernedsättande så får du titta på te.x. Ipren.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Var har du läst detta?
Feber är en del av vårt egna immunförsvar och jag har aldrig hört att dämpad feber skulle försämra antikroppsbildning.

Jag har ingen aning. Jag bara gissar nu.

Extrapoleringen kommer från att rent allmänt dämpa feber vid en faktisk virusinfektion - enligt läkare jag lyssnat på - är dåligt att göra då det är motverkande mot immunförsvaret. En del av immunförsvarets arbete är ju att bilda antikroppar så virusinfektionen inte kan återupprepas. Därför slår jag då ihop att lägre feber = sämre/långsammare antikroppsbildning.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Snabba fråga till den som vet: Alvedon skall tydligen enbart dämpa smärtcentrat i hjärnan och därmed smärtan men INTE samtidigt vara antiinflammatoriskt? Jag har fått tips om att ta alvedon om jag skulle få en ovanligt hög feber av första dosen idag (vilket skulle indikera på en faktiskt tidigare infektion som helt har varit omedveten om).

Jag vill däremot INTE dämpa febern eftersom det skulle inkräkta med immunförsvarets antikroppsbildning.

Alvedon är febernedsättande och smärtstillande, inte antiinflamatoriskt. Mekanismen är väl inte direkt känd, det funkar bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Extrapoleringen kommer från att rent allmänt dämpa feber vid en faktisk virusinfektion - enligt läkare jag lyssnat på - är dåligt att göra då det är motverkande mot immunförsvaret. En del av immunförsvarets arbete är ju att bilda antikroppar så virusinfektionen inte kan återupprepas. Därför slår jag då ihop att lägre feber = sämre/långsammare antikroppsbildning.

Ja det motverkar en del av immunförsvaret, då förhöjd kroppstemperatur (feber) är en del av vårt immunförsvar; det som invaderar vår kropp trivs generellt sett sämre i högre temperatur. Sänker vi då vår kroppstemperatur igen (med hjälp av t.ex. smärtstillande) så motverkar det denna specifika delen av immunförsvaret.

Att det däremot skulle motverka antikroppsbildning (eller andra delar av immunförsvaret som tillverkning av vita blodceller m.m.) har jag aldrig hört talas om.

Skrivet av boibo:

Alvedon är febernedsättande och smärtstillande, inte antiinflamatoriskt. Mekanismen är väl inte direkt känd, det funkar bara

Olika verksam substans i t.ex. Alvedon än i Ipren. Dom påverkar kroppen olika.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det febern gör är att skapa ett mindre gynsamt klimat för bakterier, och till viss del virus. Dock använder dom ju våra egna celler, så då måste ju våra egna celler också "jobba sämre". Antikropparna bildas oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Du har inte kunna träffat din far på 2 år vars orsak ej nämns (vilket jag respekterar fullt) och du kallar mig för hyperbolisk och uppblåst?! Har du läst andras berättelser här om detta så kallade "ynkliga förkylningsvirus"?

Glömde svara att förra året var det i princip omöjligt att flyga till andra länder och det är fortfarande svårt, vilket gjorde det svårt om inte omöjligt att besöka min far och detta är en direkt följd av pandemin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Har du läst andras berättelser här om detta så kallade "ynkliga förkylningsvirus"?

Fast det där är ju samma resonemang som antivaxxers kör med "har du inte läst om dom som dog efter att ha fått vaccinet". I realiteten får de flesta nog inte sådana komplikationer och en del av (många?) komplikationerna i sig är inte direkt unika för Covid-19, utan förekommer även för "vanliga" förkylningar och influensor.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Fast det där är ju samma resonemang som antivaxxers kör med "har du inte läst om dom som dog efter att ha fått vaccinet". I realiteten får de flesta nog inte sådana komplikationer och en del av (många?) komplikationerna i sig är inte direkt unika för Covid-19, utan förekommer även för "vanliga" förkylningar och influensor.

Vad exakt är en antivaxxer? Det låter nästan som en sekt/religion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vad exakt är en antivaxxer? Det låter nästan som en sekt/religion.

Det är nog en ganska bra beskrivning, men blanda in lite anti-etablissemang, konspirationsteori och pseudovetenskap också...

Ta en titt på "Vaccinkrigarna": https://www.svtplay.se/dokument-inifran-vaccinkrigarna

Edit: Jag insåg att jag inte själv sett det 3:e avsnittet och sitter och kollar på det nu. Jag blir faktiskt riktigt upprörd, så jag ska nog inte skriva mer om detta just nu, annat än att rekommendera att ni ser på alla 3 avsnitten!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Dagens Nyheter har sedan många år en chefredaktör med en mängd åsikter, vilket är helt normalt för en chefredaktör. Vad många inte tänker på är att den positionen ger en makt och ett inflytande som man inte enkelt kan bli av med, t.ex. rösta bort på vanligt sätt, som i en demokrati. Positionen är styrd av marknadskrafter, snarare än Sveriges politiska vilja; så länge ägarna är nöjda sitter personen kvar. Det är normalt att en chefredaktör har sitt kneg i decennier.

Nu har chefredaktören fått kritik av en tidigare anställd, före detta medicinreportern Amina Manzoor som tydligen publicerat en bok om hur nyheter kring bl.a. covid-19 hanterats på Dagen Nyheter. Boken kommenteras i DN på https://www.dn.se/kultur/forra-medicinreportern-amina-manzoor... som en intervju av en journalist på Dagens Nyheter av dennes chefredaktör på ... Dagens Nyheter, dvs samma dagstidning. Artikeln i Dagens Nyheter hänvisar också till Aftonbladet som har en artikel i ämnet och är den som egentligen bemöts av chefredaktören på Dagens Nyheter - https://www.aftonbladet.se/kultur/a/QmGRVJ/da-spelar-jag-in-s....

Chefredaktören var aktiv under våren 2020 och hade en stor mängd åsikter om både det ena och det andra. Det finns en artikel från 16 mars 2020 (https://www.dagensmedia.se/medier/dagspress/svidande-kritik-m...) som starkt kritiserar chefredaktören för populism. Vi vet idag att de nivåer som fanns då, i början på mars 2020 har överskridits mer än hundrafalt av samtliga länder i Europa, oavsett strategi; det kunde inte någon veta då.

Nu har man en ny artikel där man i Dagens Nyheter frågar flera forskare om varför smittspridningen i Sverige är högre än andra länders. Länken är https://www.dn.se/sverige/experterna-darfor-ar-smittspridning... för internet-versionen.

Nu undrar säkert många hur tendentiös även den här artiken är, även jag. Varför kommer Anna Mia Ekström först, med en STOR bild? Varför kommer Anders Tegnell, som har ansvar och överblick sedan lång tid därefter denna anonyma kvinna. Är det en "påläggskalv" som expert i Dagens Nyheter framöver?! Suck. Orkar jag se de följande bilderna och kanske också läsa texterna? Suck. Nja ... Nej.

Mycket märklig chefredaktör. Hur blir man av med en chefredaktör? Det går ju liksom inte rösta bort dem.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Mycket märklig chefredaktör. Hur blir man av med en chefredaktör? Det går ju liksom inte rösta bort dem.

Nå, nästan alla dagstidningar i Sverige är bakom betalvägg sen flera år, så det är bara de som aktivt valt att betala till tidningen i fråga som utsätts för ledarredaktionernas blajande.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nå, nästan alla dagstidningar i Sverige är bakom betalvägg sen flera år, så det är bara de som aktivt valt att betala till tidningen i fråga som utsätts för ledarredaktionernas blajande.

Vad ledarredaktionen håller på med är en sak, men problemet här är att chefredaktören, tillika den ansvarige utgivaren, har ansvar för tidningen som helhet, inklusive journalistiken som bör hålla en anständig nivå vad gäller objektivitet och neutralitet. När då denne chefredaktören ägnar sig åt att hårt driva en viss linje och den dessutom svårt smittat av sig på tidningen i övrigt, är det ett problem. Jag hade rätt tydliga aningar att det fanns en del bakom när Amina, som ändå var någon slags resonabel röst på DN, plötsligt slutade.

Och det var rätt tydligt vilka publicistiska beslut DN ägnade sig åt med tanke på vilken otrolig "tilt" DN.se:s framsida hade åsiktsmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Vad ledarredaktionen håller på med är en sak, men problemet här är att chefredaktören, tillika den ansvarige utgivaren, har ansvar för tidningen som helhet, inklusive journalistiken som bör hålla en anständig nivå vad gäller objektivitet och neutralitet. När då denne chefredaktören ägnar sig åt att hårt driva en viss linje och den dessutom svårt smittat av sig på tidningen i övrigt, är det ett problem. Jag hade rätt tydliga aningar att det fanns en del bakom när Amina, som ändå var någon slags resonabel röst på DN, plötsligt slutade.

Och det var rätt tydligt vilka publicistiska beslut DN ägnade sig åt med tanke på vilken otrolig "tilt" DN.se:s framsida hade åsiktsmässigt.

Varför skulle kommersiella tidningar hålla sig neutrala? DN t.ex. är ju oberoende liberal, så de har en tydlig politisk profilering, precis som Aftonbladet är oberoende socialdemokratisk o.s.v. Tror inte jag kan komma på någon dags/kvälls-tidning som utger sig för att vara neutrala...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Varför skulle kommersiella tidningar hålla sig neutrala? DN t.ex. är ju oberoende liberal, så de har en tydlig politisk profilering, precis som Aftonbladet är oberoende socialdemokratisk o.s.v. Tror inte jag kan komma på någon dags/kvälls-tidning som utger sig för att vara neutrala...

Återigen, ledarsidan och den vanliga journalistiken är två olika saker i svensk tradition. Amina hörde till den sistnämnda delen. T ex "oberoende liberal" är en beteckning på ledarsidans politiska inriktning.

Permalänk
Avstängd

Som det sägs i Command & Conquer: Red Alert -
"MISSION ACCOMPLISHED":

Jag fick Fiser. Hade föredragit den eller Moodööörna. (Bara jag som roas av namnen? )

Satt 16 minuter efteråt, inga symptom och nu nästan 6 timmar senare känner jag fortfarande inga symptom. Möjligen lite värk i ickedominanta armen där jag fick sprutan men det kan också lika gärna vara träningsvärk sedan hantelträning igår. Hm.

Återstå att se hur det blir senare ikväll eller om något dygn eller så.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OttO36:

Här i Finland så kan antingen telefonboka eller boka via webbsida och ta sig till sin hälsocentral för vaccineringen.
Har fått första dosen idag och ska få andra dosen i början av Aug , bokad tid redan vid besöket , snabbt o smidigt .

Hellre går jag till en hälsocentral än o klumpa ihop sig vid en stor uteplats för att få vacineringen

Samma för mig men i Sverige. Bokade tid per telefon på min vårdcentral, fick första sprutan för några veckor sen och bokad tid den 21 juni för den andra dosen direkt vid besöket för första dosen. Kanske är det olika för olika regioner hur det sköts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Samma för mig men i Sverige. Bokade tid per telefon på min vårdcentral, fick första sprutan för några veckor sen och bokad tid den 21 juni för den andra dosen direkt vid besöket för första dosen. Kanske är det olika för olika regioner hur det sköts.

Det är tom olika hur det sköts i samma region. Där jag vaccinerades så fick jag ett ordentligt kort med mitt namn där det framgick vilket vaccin jag fått, batchnummer, datum och dos tillsammans med en bokad tid för nästa dos (samma veckodag och tid, men 6 veckor senare, vilket ter sig som en ganska bra idé). Mina släktingar i en annan kommun i samma region fick muntligt veta vilket vaccin dom fått tillsammans med ett sladdrigt infopapper om att dom kommer kallas till nästa dos. Något vaccinkort och bokad tid för dos 2 fick dom mao inte.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

VARNING - DET SOM STÅR I BILDEN ÄR SKITSNACK - OAVSETT VAD ALEX BILDOKTOR SÄGER

Varför postar jag denna bild? Jo, texten i bilden har fallit för klassiska redan-motbevisade påståenden om att vaccinen är farligare än själva sjukdomen vilket i sin tur ökar mängden vaccintvekare vilket ironiskt nog är livsfarligt eftersom det påskyndar att vaccinresistenta varianter bildas.

Faktum är att vid varje replikation av viruset vilket pågår hela tiden hos en infekterad individ tills den byggt upp eget försvar så kan mutationer inträffa som kan bli vaccinresistenta (precis som antibiotikaresistenta bakterier bildas inne på sjukhus). Vi ska vara oerhört tacksamma att det inte redan har inträffat i Indien där det är som värst just nu.

Egentligen borde omvärlden porta Indien tills att de tagit sig om kragen i smittpsirningen annars riskerar de att nollställa alla hundratals miljoner vaccin som injicerats. Hela "lösningen" får mig att rulla ögonen upp åt sidan och tänka på "Pinewood Derby"-avsnittet från South Park, hehe... ... ...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag sa faktiskt upp min prenumeration nu, men hänvisning just till detta. Inte för att jag överlag anser att DN är dålig, men för att framföra att detta har dom skött dåligt och att jag tror att "rösta med plånboken" är en ganska bra idé.

För övrigt bör man säga upp sin prenumeration på DN lite då och då, för man får direkt erbjudande om att fortsätta sin prenumeration till halva priset i tre månader

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det är nog en ganska bra beskrivning, men blanda in lite anti-etablissemang, konspirationsteori och pseudovetenskap också...

Ta en titt på "Vaccinkrigarna": https://www.svtplay.se/dokument-inifran-vaccinkrigarna

Edit: Jag insåg att jag inte själv sett det 3:e avsnittet och sitter och kollar på det nu. Jag blir faktiskt riktigt upprörd, så jag ska nog inte skriva mer om detta just nu, annat än att rekommendera att ni ser på alla 3 avsnitten!

Nu har jag sett klart det sista avsnittet. Jag klarar inte riktigt av att se hela i ett svep för jag blir liksom lite upprörd av dumheterna och måste helt enkelt ta en paus lite då och då.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Nya Indienvarianten verka kunna infektera barn lättare än vuxna:

Vissa som är tveksamma och/eller kritiska mot vaccin kan nu tycka, "Vad bra! Då hinner de få 'naturlig' immunitet fortare!".

Dödsprocenten globalt ligger på mellan 1-2 %. Vilken vettig förälder värderar sitt barns liv till endast 98-99% för att slippa vaccinera dem? (jo, jag vet att tyvärr existerar dessa slags föräldrar dessvärre)

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Nu har det om ett par timmar gått 24 timmar sedan första dosen av Fiser-vaccinet. Igår kväll började jag känna lokaliserad ömhet vid injiceringen. Idag så känner jag som någon annan beskrivit det, "Lokaliserad träningsvärk fast du inte har tränat där." Så när jag drar upp vänster armen så känner jag ömheten trots att jag inte har någon faktiskt träningsvärk i armen. Lustig känsla.

Jag var först nojig efter vaccinet - inte för biverkningar - att jag skulle ha haft oturen och fått ett trasigt mRNA vaccin för att sprutorna av någon outgrundlig anledning hade legat ute i solen och så hade kroppen då fått trasigt mRNA vars instruktioner inte gick att avläsa för att bilda spikproteinet. Kroppen hade sagt typ, "Vad är det här för trasiga instruktioner? Så går det när man skickar med PostNords-sprutor!"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Dödsprocenten globalt ligger på mellan 1-2 %. Vilken vettig förälder värderar sitt barns liv till endast 98-99% för att slippa vaccinera dem? (jo, jag vet att tyvärr existerar dessa slags föräldrar dessvärre)

Risken för barn att drabbas allvarligt av covid-19 är väl ändå betydligt mindre än så? Enligt den senaste sammanställningen om covid-19 hos barn av FHM så är andelen av de som smittas som drabbas så illa så att de avlider 0,04%, dvs av samma storleksordning som för influensa och betydligt mindre än de 1-2% du skriver. För barn är dessutom förmodligen mörkertalet högre eftersom de testas i mindre utrstäckning, särskilt yngre barn. Totalt sett är det så få barn som drabbas att det börjar bli tveksamt om massvaccinering av dem gör nytta jämfört med de extremt små risker vaccinering ändå innebär.

En betydligt bättre strategi är förmodligen att vaccinera såpass många vuxna att vi inte behöver vaccinera barn. Det funkar så länge andelen vaccinvägrare är tillräckligt liten. Om andelen blir för hög kanske man tvingas att gå ner i åldrarna (säg, 12+) för att fånga en högre andel av befolkningen. Det är väl det som nu händer i t.ex. USA där det trots överflöd av vaccintillgång börjar gå trögare med vaccinationstakten.

Globalt är det dessutom betydligt bättre användning av vaccindoserna att vaccinera där det gör störst nytta, och det är inte barn. Om det vore så att barn drabbades i hög grad skulle denna strategi absolut behöva omprövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Risken för barn att drabbas allvarligt av covid-19 är väl ändå betydligt mindre än så? Enligt den senaste sammanställningen om covid-19 hos barn av FHM så är andelen av de som smittas som drabbas så illa så att de avlider 0,04%, dvs av samma storleksordning som för influensa och betydligt mindre än de 1-2% du skriver. För barn är dessutom förmodligen mörkertalet högre eftersom de testas i mindre utrstäckning, särskilt yngre barn. Totalt sett är det så få barn som drabbas att det börjar bli tveksamt om massvaccinering av dem gör nytta jämfört med de extremt små risker vaccinering ändå innebär.

Ja, riskerna med denna sjukdom är ju tydligt kopplad till ålder där den sjunker ju längre ner i åldrarna man kommer, så vi kan vara väldigt säkra på att det inte är några 1-2% risk för de under 18 (d.v.s. barn).

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deltascu:

En betydligt bättre strategi är förmodligen att vaccinera såpass många vuxna att vi inte behöver vaccinera barn. Det funkar så länge andelen vaccinvägrare är tillräckligt liten. Om andelen blir för hög kanske man tvingas att gå ner i åldrarna (säg, 12+) för att fånga en högre andel av befolkningen. Det är väl det som nu händer i t.ex. USA där det trots överflöd av vaccintillgång börjar gå trögare med vaccinationstakten.

Globalt är det dessutom betydligt bättre användning av vaccindoserna att vaccinera där det gör störst nytta, och det är inte barn. Om det vore så att barn drabbades i hög grad skulle denna strategi absolut behöva omprövas.

En tanke bakom massvaccinering av barn är att de uttrycker mer oaktsamma beteendemönster och löper således större risk att smitta vidare till mer utsatta grupper (alla äldre än dem). Visst, jag säger inte att vuxna har ängelliknande beteendemönster (pandemin skulle väl ha varit över redan nu om ALLA hade vaccinerats istället för läst Antivaxxbloggar). Men även sättet som du beskriver kan gå - vaccinera alla vuxna istället.

Vaccinationstakten i USA går långsammare för att nu börjar de nå gruppen "Vaccine Hesitants" som utgör 40 % av befolkningen (17 % är antivaxxers och 40 % är de som redan vaccinerats eller kommer att vaccineras inom kort). Källa.

Det går diskussioner bland experter i USA om att de troligen ALDRIG kommer att kunna nå flockimmunitet på grund av att dessa 17 % kommer sätta käppar i hjulen på grund av att de hellre lyssnar på kvacksalvare än experter.

Jag är fortfarande förbluffad över att alldeles för många svenskar använder motorolja och inte socker till sina bilmotorer. Har de missat vad Alex Bildoktor berättat om sanningen med socker?! Han har ju för bövelen "tonvis" med säckar av socker att sälja på sin sida!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om ni hade haft Covid-19 i år tar ni vaccin så fort som möjligt nu ändå?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Ja, riskerna med denna sjukdom är ju tydligt kopplad till ålder där den sjunker ju längre ner i åldrarna man kommer, så vi kan vara väldigt säkra på att det inte är några 1-2% risk för de under 18 (d.v.s. barn).

Jag skulle ändå påstå att risken för dödsfall eller permaneta men som följd av COVID-19 hos barn är 10x eller 100x gånger större än jämförelsevis med vanliga förkylningar, influensa, magsjuka, eller andra sjukdomar som vanligen drabbar barn.

Föräldrar får välja hur stor magnitud av olika risker med olika sjukdomar de vill utsätta sina barn för...

Men men, jag får gå med svansen mellan benen och ta min andra och tredje dos inom kort, för jag har sett tillräckligt att omvärlden inte gör sitt yttersta för att besegra denna pandemi. Indien kommer troligen att sabba hela världens vaccinarbete gjort hittills (*host* vaccinresitent variant *host*).

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninotramp:

Om ni hade haft Covid-19 i år tar ni vaccin så fort som möjligt nu ändå?

Ja, den som inte gör det fattar inte grejen.

Två sätt att stärka ditt immunförsvar:
1. Infektion
2. Förebyggande vaccin mot infektion

1+2 = 3 (eller ännu mer)

Alltså, om du haft skiten, ta även vaccin så blir det ännu starkare och du garderar dig mot risken att du inte fick tillräckligt med antikroppar under infektionen (särskilt om den var av mycket mild grad).

Och NU snackar vi faktiskt om att "stärka immunförsvaret ytterligare" och inte allt jädrans trams om kosttillskott som gör nada för immunförsvaret jämfört med vad vaccin+infektioner gör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag vart frisk några månader. Vi blev "normalsjuka", med feber och sånt i två veckor för oss vuxna medan barnen inte alls blev sjuka.

Vi var extra trötta i någon månad efteråt men nu är alla helt återställda. Förutom EN grej för mig.

Cola Zero och Pepsi Max bland annat smakar fortfarande som rutten bensin. Det smakar alltså helt sjukt! Annan light-dryck smakar som vanligt men det måste vara någon delad ingrediens i just light-cola som spökar i smaksinnet. Inte märkt av på någon annan mat eller dryck än just alla varianter av light-cola. Någon annan som vart med om något liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Ja, den som inte gör det fattar inte grejen.

Två sätt att stärka ditt immunförsvar:
1. Infektion
2. Förebyggande vaccin mot infektion

1+2 = 3 (eller ännu mer)

Alltså, om du haft skiten, ta även vaccin så blir det ännu starkare och du garderar dig mot risken att du inte fick tillräckligt med antikroppar under infektionen (särskilt om den var av mycket mild grad).

Och NU snackar vi faktiskt om att "stärka immunförsvaret ytterligare" och inte allt jädrans trams om kosttillskott som gör nada för immunförsvaret jämfört med vad vaccin+infektioner gör.

Fast nu är väl ändå tankebanorna som sådan att de som haft covid inte bör ta vaccinet för att kunna ge dom som inte fått det en snabbare chans att kunna få vaccin. Man hävdar ju liksom att man har ett ganska gott skydd med antikroppar ett tag..