Internet Explorer går i graven år 2022

Permalänk
Medlem

Inget jag tittade åt ens så jag saknar inte IE

Skrivet av firstofmay:

Fyfan, kommer behöva använda Edge för att installera Firefox då...

Det är väl bara att ha en för offlineinstallation lagrad på hårddisken?
http://ftp.mozilla.org/pub/firefox/releases/88.0.1/

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Hur kan en produkt som aldrig varit bra ha fått hänga med så länge? Katastrof. Har varit ett jävla satans helvete att koda webbsidor för alla skumma grejer Ie har för sig.

En skamfläck på på Microsofts tröja en styggelse. Ett hån mot oss alla.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Man måste ge lite eloge till denna webbläsare.
För utan den hade ingenting annat konturerande existerat idag.

Skriver från en Google Chrome.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

DuckDuckGo använder Bing. ^^

Jaha, är det därför jag aldrig riktigt tyckte om den.. jag kör med Startpage istället.

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Medlem

Hade MS bara gett Edge samma ikon som IE hade IE dött för längesen. 99% av de som fortfarande använder IE är för att de inte känner till något annat eller tror att IE är synonymt med "internet"...

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Inte ett årtioende för sent!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

De flesta större går samma väg.

Man får allt fler träffar man 'bör' få eller 'bör söka efter' och mindre resultat.

Just nu använder jag duckduckgo primärt och endast google i nödfall.

Testa öppna bing, google och duckduckgo och sök på 'happy white woman' och sedan 'evil white woman'
Ganska intressanta resultat.

Märker att det blir mer och mer samma sak på google när man söker efter ex guider eller teknisk information.
Det verkar ligga väldigt mycket politik och ekonomi bakom vad du får för träffar.........

Kör du Duckduckgos webläsare också? Jag försöker använda båda så mycket som möjligt men googles sökmotor känns på nåt sätt bättre. Lite plottrigt i Duckduckgo. Hoppas de blir bättre på det estetiska, gillar själva funktionaliteten i alla fall.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Detta har man väntat på sen Windows 98 kom ut på marknaden... bättre jä*ligt sent än aldrig.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

jag förstår inte frågan. Lynx funkar fint

Precis. Snabbare webbläsare får man leta efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Man måste ge lite eloge till denna webbläsare.
För utan den hade ingenting annat konturerande existerat idag.

Nja, det fanns ju webbläsare innan IE, så något hade vi nog haft ändå. Utan Netscape hade vi ju inte haft IE till exempel. Känns inte som IE var så där fantastiskt mycket bättre heller... det var mer att Microsoft kunde använda Windows för att marknadsföra den.

Permalänk
Medlem

Ganska vanligt att företag använder system som bara fungerar att visa i Internet Explorer, ibland för enkla saker som tidsrapporteringen men också relaterat till produktutveckling. Kanske funkar kompabilitetsläget men det kostar nog en slant att uppdatera dessa föråldrade system.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Sötast
Skrivet av Parmenides:

Kör du Duckduckgos webläsare också? Jag försöker använda båda så mycket som möjligt men googles sökmotor känns på nåt sätt bättre. Lite plottrigt i Duckduckgo. Hoppas de blir bättre på det estetiska, gillar själva funktionaliteten i alla fall.

Nej, tyvärr inte.

Jag skulle vilja köra mer firefox men letar mig oftast tillbaka till Chrome.
På mina linux burkar kör jag Chromium istället men det gör så liten skillnad då jag ändå alltid är inloggad till googles tjänster.
Kör ju android och allt också ändå så känns inte riktigt lönt då jag är hårt fast i ekosystemet oavsett hur jag vrider och vänder på det.

Mest vettiga vore att byta till iOS bara just för integritetens skull.
Kör nextcloud / onlyoffice för att undvika att ha mina filer och dokument hos ett företag åtminstone.

Permalänk
Medlem

Kör mycket IE mot äldre hårdvara här som inte accepterar moderna läsare och kan då även rekommendera WateFox Classic och Opera Neon för oss som vill fortsätta jobba med just äldre hårdvara - dessa fungerar ofta men inte alltid.

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Jag har länge väntat på att karaktären Chandler Bing ska vara med i någon "tacky" reklam för skiten

Det finns ju en föregångare i alla fall:

Bing är inte särskilt bra, även om den verkar funka bättre i USA, men Google har också tappat på sistone i mina ögon. I princip vad jag än söker på så är hälften av resultaten på första sidan från pinterest eller annonser för något orelaterat skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns ju en föregångare i alla fall:
https://www.youtube.com/watch?v=fXpfdq3WYu4

Bing är inte särskilt bra, även om den verkar funka bättre i USA, men Google har också tappat på sistone i mina ögon. I princip vad jag än söker på så är hälften av resultaten på första sidan från pinterest eller annonser för något orelaterat skit.

Man får lägga till -pintrest i sina sökningar

Permalänk
Medlem

Hoppas detta kanske blir en bra varning för de myndigheter osv som inte bytt ut sina system.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HenrikM:

Man får lägga till -pintrest i sina sökningar

Jo det kan man förstås göra. Konstigt bara att de prioriterar Pinterest så högt för det är ju en helt värdelös tjänst om man inte har satt upp sin egen sida i där (och då borde ändå sökresultat från andras pinterest vara rätt irrelevanta), i alla fall så som jag har lyckats använda den. Det känns alltid som man hamnar i någon evig loop mellan olika pinterest-sidor snarare än att man någon gång kommer till själva källan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Jag använder inte Chrome frivilligt, varför skulle jag då använda spywareversionen? Har annars inget förtroende för MS som företag och kommer nog fortsättningsvis ställa mig tvivlande till deras påhitt, allt för ofta har saker blivit sämre.

Jag tänker att om du inte kan använda edge för att det är spyware, hur kan du då använda windows? Lika mycket spyware där?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Burn in hell, (tillsammans med realplayer och itunes-klienten för Windows)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur kan en produkt som aldrig varit bra ha fått hänga med så länge? Katastrof. Har varit ett jävla satans helvete att koda webbsidor för alla skumma grejer Ie har för sig.

En skamfläck på på Microsofts tröja en styggelse. Ett hån mot oss alla.

Tyvärr så är det många framförallt intranät sidor, som kodats specifikt för ie, och inkluderat för alla buggar och icke standarder.
Tänk på att i mitten av 2000-talet, så hade ie en marknadsandel på 90% *ryser*., Allt var definitivt inte bättre förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Tyvärr så är det många framförallt intranät sidor, som kodats specifikt för ie, och inkluderat för alla buggar och icke standarder.
Tänk på att i mitten av 2000-talet, så hade ie en marknadsandel på 90% *ryser*., Allt var definitivt inte bättre förr.

Jag vet. Jobbar själv på ett företag där vår applikation krävde ie på grund av ActiveX. Menade mest att skiten aldrig borde släppts pga det helvete det är ett koda om när det fasas ut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Vilket betyder att dom kommer rulla ut Windows Server OS med Edge i framtiden per default, tack och lov! Varje gång jag installerat Server 2019 och får se den där gräsliga IE applikation för att sedan ladda hem Edge, ryser!
Annars förstår jag inte riktigt vad många ens gnäller över, använder någon ens IE idag som sitter på Windows 10? Det är ju inte ens en default browser utan Edge har rullat ut sedan en tid tillbaka. Kan hålla med om att Bing inte är valet nummer 1 som sökmotor, fast att den är default har ju sina logiska förklaringar.

Jag har några server 2016 r2.Där stöds inte Edge. Så använde IE för att få in fierfox. Behövde det för drivrutiner.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag provade avinstallera IE11 i Win10 och saker slutade fungera. Får se hur det blir 2022.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Jag har några server 2016 r2.Där stöds inte Edge. Så använde IE för att få in fierfox. Behövde det för drivrutiner.

Nya edge funkar ju, men ja, det är/har varit ett problem det där.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Fast IE kommer inte att inse att den inte finns längre förrän 2025.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

alltid när det är någon sida som strular kan man starta upp gamla IE så funkar det. Firman jag jobbar på baserar hela delar av sitt system runt IE. jag har sagt att det inte är hållbart eftersom den snart är borta...undrar om jag ska varna dom eller låtsas som det regnar och och sedan säga "ja sa ju det".

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AbbeSwe:

Om de bara kunde passa på att göra en familjegrav och låta bing gå i graven samtidigt...

Gräv ett ordentligt hål o begrav all jä*la skit de spottat ur sig senaste decenniet istället.

Windows XP och 7 kommer jag alltid minnas med glädje och nostalgi, allt som kommit efter är bara ren dynga.
Är så sjukt nöjd med att jag efter många års velande och tvekande tog steget över till Linux fullt ut.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag tänker att om du inte kan använda edge för att det är spyware, hur kan du då använda windows? Lika mycket spyware där?

Förmodligen mer, verkligheten som den ser ut idag möjliggör inte för mig att jag helt och hållet överger Windows men jag använder i princip alltid Linux när jag inte spelar. Det finns helt enkelt inget hållbart alternativ, vilket är tråkigt.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Bing är faktiskt rätt bra när man söker på vetenskapliga artiklar, Google ger ju 20 sponsrade träffar först och de är ALDRIG rätt när man söker efter...vetenskap. Kanske kan någon leda vidare till rätt artikel men nä, i det fallet spyr jag på Google...

IE har ju alltid velat tränga sig på och saker har ju gått sönder när man förr tagit bort det. Inget jag kommer sakna.

Vad det gäller bing, är det verkligen så påträngande? Det enda störiga med bing, eller google med för den delen är att det bundlats in installation av dem som standardsökmotorer eller gudsförgätna "searchbars".

Jag föredrar varken bing eller google, men båda har sina fördelar. Jag vet många som är rediga google fanboys men några bing fanboys har jag aldrig stött på

Själv använder jag duckduckgo, one ring, to rule them all! (inte för att den är bättre i sig, men med bangs så kan man kasta in !g eller !bing om man vill prova nån av dem andra. Eller !prisjakt t ex. Nej, jag saknar inte google.)

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk

Använder också duckduckgogo. Det var typ ett år sen jag kom fram till att google gått ned sig så mycket att det var värt att sluta använda den som standard. Jag störde mig särskilt på att google hostade upp videos och annat skräp längst upp, istället för att ge mig en hederlig lista med saker jag faktiskt letar efter. Man märker att de styr mer och mer till va google vill att jag ska hitta, inte vad jag vill att jag ska hitta...

Ironiskt nog är ju microsoft (och apple) på uppsegling som lite mindre övervakningssugna alternativ, så har till och med övervägt edge som ett alternativ sådär lite halvseriöst.