Internet Explorer går i graven år 2022

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Eller så fungerar kompatibilitetsläget i Edge så bra att ni inte behöver byta.

Dessvärre inte, systemet innehåller programkod från 90-talet (bokstavligen)...latmaskarna får nu börja röra på sig.

Skrivet av evil penguin:

Du kan alltid hoppas. Eller så klamrar man sig fast vid IE till varje pris istället.

Haha, de kommer vänta tills självaste begravningsdagen men nu är de mer eller mindre tvungna programmera om systemet alt. funka på Edge/Chrome.

Permalänk

Jag som nyss har sökt in på en 5årig utbildning i activeX med fokus på vb6, borde jag kanske byta val nu?

Skämnt åsido, undra hur länge som Explorer var ej rekommenderat? Dock vet jag många ställen som fortfarande kräver detta p.g.a. ActiveX. Och de borde uppgraderats, men när kostnaden att uppgradera systemet kostar en Tesla, så väljer ägarna heller att köpa en sådan bil.

Permalänk
Medlem

Personligen har jag inget hat gentemot IE, men jag valde alltid bort det mot något annat. Men det var väl, som sagt, på tiden för IE att försvinna.

Skrivet av Jacob:

"Just Bing it!"

Nej.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Mosaic och tänkte gå över till explorer, men efter detta så blir det nog netscape.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Fattar inte att det finns folk som använder bing.. Helt obegripligt hur den sök motorn fungerar.. Hittar aldrig det man vill ha.

Sant men den hittar allt man inte vill ha 🤣🤣🤣🤣🤣

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Det som förvånar mig är att fick vara med så länge..

Har väldigt djupa rötter i Windows som operativsystem, så det är svårt att bygga ut.
(Av samma anledning det inte är möjligt att köra Windows utan Edge, då det finns funktioner i Edge som krävs för operativsystemet)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis kommer detta sätta eld i röven på alla olika företag som levererar webbaserade produkter som enbart fungerar korrekt/öht. i Internet Explorer.

Permalänk
Medlem

Fyfan, kommer behöva använda Edge för att installera Firefox då...

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Tror IE bokstavligen går i graven då endast vissa versioner tappar stödet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Fyfan, kommer behöva använda Edge för att installera Firefox då...

Vad är problemet med edge?

Permalänk
Medlem

Många äldre användare har haft svårt att gå över eftersom IE hade ett smidigt sätt att hantera favoriter, medans moderna webbläsar-utvecklare mer hanterar favoriter/bokmärken som ett nödvändigt ont. Jag förstår dem även om jag inte längre använder favoriter på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Vad är problemet med edge?

Jag använder inte Chrome frivilligt, varför skulle jag då använda spywareversionen? Har annars inget förtroende för MS som företag och kommer nog fortsättningsvis ställa mig tvivlande till deras påhitt, allt för ofta har saker blivit sämre.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Shit, kommer få supporta morfar 24/7 jag kunde inte inte hitta några funktioner som edge saknar som IE har och "bokmärken" ser inte "exakt likadana ut". Svårt att lära om en 79 åring som använt IE sedan det kom haha.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Bing är faktiskt rätt bra när man söker på vetenskapliga artiklar, Google ger ju 20 sponsrade träffar först och de är ALDRIG rätt när man söker efter...vetenskap. Kanske kan någon leda vidare till rätt artikel men nä, i det fallet spyr jag på Google...

I det specifika fallet så använder man https://scholar.google.com/ vilket vida överträffar vad Bing skrapar fram.

Jag har försökt att använda duckduckgo, det går okej för privat bruk. I jobbet, nä, inget klår google där. Det hade varit fint med en 3-4 likvärdiga aktörer för att jämna ut fältet och ge tillbaka lite makt till användarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Bing är faktiskt rätt bra när man söker på vetenskapliga artiklar, Google ger ju 20 sponsrade träffar först och de är ALDRIG rätt när man söker efter...vetenskap. Kanske kan någon leda vidare till rätt artikel men nä, i det fallet spyr jag på Google...

Håller med. Tycker Bing fungerar helt ok.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Skönt, många företag som kommer få lätta på plånboken för att förnya sina system!

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Jag använder inte Chrome frivilligt, varför skulle jag då använda spywareversionen? Har annars inget förtroende för MS som företag och kommer nog fortsättningsvis ställa mig tvivlande till deras påhitt, allt för ofta har saker blivit sämre.

För en gångs skull kan någon backa upp deras åsikt om en sak, I applaud you.

Permalänk
Medlem

Gladast är vi webbutvecklare

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag kör med Mosaic och tänkte gå över till explorer, men efter detta så blir det nog netscape.

jag förstår inte frågan. Lynx funkar fint

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

För en gångs skull kan någon backa upp deras åsikt om en sak, I applaud you.

https://i.pinimg.com/originals/0c/05/21/0c05214815aca08208caa749c00bce02.gif

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Vilket betyder att dom kommer rulla ut Windows Server OS med Edge i framtiden per default, tack och lov! Varje gång jag installerat Server 2019 och får se den där gräsliga IE applikation för att sedan ladda hem Edge, ryser!
Annars förstår jag inte riktigt vad många ens gnäller över, använder någon ens IE idag som sitter på Windows 10? Det är ju inte ens en default browser utan Edge har rullat ut sedan en tid tillbaka. Kan hålla med om att Bing inte är valet nummer 1 som sökmotor, fast att den är default har ju sina logiska förklaringar.

Själv ryser jag av tanken av att köra Microsoft OS på en server. Att behöva starta om en server för att installera uppdateringar är vansinne. Sen så ser jag inte poängen med ett gui på en server heller.

OT: Är väl på tiden, känns som om IE gjort sitt för längesen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Själv ryser jag av tanken av att köra Microsoft OS på en server. Att behöva starta om en server för att installera uppdateringar är vansinne. Sen så ser jag inte poängen med ett gui på en server heller.

OT: Är väl på tiden, känns som om IE gjort sitt för längesen.

Jag har personligen inte kört några andra Server-OS än Windows Server, men är de verkligen så hemska?
Kan dock hålla med om att omstarter efter uppdateringar hade varit bra att undvika.
Jag gillar GUI, för jag tycker det är lättare att administrera.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Jag har personligen inte kört några andra Server-OS än Windows Server, men är de verkligen så hemska?
Kan dock hålla med om att omstarter efter uppdateringar hade varit bra att undvika.
Jag gillar GUI, för jag tycker det är lättare att administrera.

När man vant sig med cli, vettiga loggar och felmeddelanden så är inte peka och klicka och "något gick fel" speciellt roligt att hålla på med längre.

Att inte behöva flytta händerna från tangentbordet är helt underbart. Vet inte när jag använde mus till något annat än en webläsare på jobbet.

Permalänk

"You either die a hero or live long enough to see yourself become the villain"

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem

Det var ett tag sen IE var standardwebläsare i både Windows och Mac OS...

Permalänk
Medlem

dom enda gångerna jag minns IE är när man formaterade om datorn, gamla tider när internet var "nytt" och när man satt på morfars laptop

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Fattar inte att det finns folk som använder bing.. Helt obegripligt hur den sök motorn fungerar.. Hittar aldrig det man vill ha.

DuckDuckGo använder Bing. ^^

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Bara att skicka med Edge ner i samma grav, enda anledningen man använder Edge till på en helt ny dator är för att ladda ner en riktig webbläsare.

Permalänk
Medlem

Jag:
- 1995? Va, är den inte äldre än så?
- Vänta, det är 2021 nu.

Permalänk
Medlem

rip explorer, min favoritwebbläsare att använda när jag ska ladda ner den webbläsaren jag faktiskt använder