Driva ett bygge på 10000w i bil

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllBoll:

Jag förstår inte varför du behöver 10kW för att driva ett par 6.5" + diskanter. Redan 100W är mycket så länge du inte har fruktansvärt ineffektiva högtalare. Om du försöker köra in 1 kW+ i en 6.5"a så kommer du bara förstöra den.

Har bass på 9000w om du hade läst..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

Kan skriva massor men rekommenderar att du går med i Billjudgruppen på facebook, där kan du nog få lite bättre hjälp. Eller så frågar du något företag typ som Laudio, DBAkuten eller LW-Audio, riktiga proffs som fortfarande tävlar och driver tävlingar.
Men jag skulle spontant säga att du lär behöva en 300ah generator med ställbar volt samt typ 80-120ah LTO

Ska du driva allt på vanliga blybatterier eller AGM så kommer du nog aldrig hinna ladda upp så många många ah för att inte nämna att du lär åka runt med typ 300-500kg batterier. Summan för att ha strömmen till steget du har kommer inte gå under 10-20K
Sen är väl frågan om du bara vill spela högt eller om håret ska fladdra av basen.
Vad är det för basar och midbasar samt diskaner?

Sen kan jag säga att du ska nog kika över om någon som typ Alex Gävert kan fixa en ritning för dina basar.

Löst allt redan men tack ändå!
470ah totalt kan spela Max tryck i typ 20 ~ min längre än så spelar man inte Max å då orkar generatorn som jag ska byta till ladda batterierna

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

vart man kan få tag i finkorninga sandpapper, runt 2000 korn storlek?

Första bästa sökträff var https://www.k-rauta.se/produkt/vattenslippapper-mirka-ecowet-...

Skrivet av granen13:

Löst allt redan men tack ändå!
470ah totalt kan spela Max tryck i typ 20 ~ min längre än så spelar man inte Max å då orkar generatorn som jag ska byta till ladda batterierna

Men har du tänkt på hur du ska garantera att du orkar starta motorn, nått sätt att övervaka eller separera batterierna ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av granen13:

Har bass på 9000w om du hade läst..

Då är det lite vettigare men tycker fortfarande 9 kW låter galet mycket.

Vi kan ta ett exempel: Vi kan ta extremen i db drag racing. UNIFIED FINALS 2014 - CRAIG BUTLER kom upp i 182 dB med 4x 18" med dedikerad 20kW-förstärkare för varje bas.

Med ditt system så har du 9 kW vs 80 kW dvs. Du skulle alltså kunna komma up i drygt 173 dB. Behöver du verkligen spela så högt? Säg att du inte har lika effektiva basar då du har färre och mindre element så vi drar bort 10 dB så är vi fortfrande uppe i 163 dB.

Och om du nu behöver det för att du vill ha en mobil konsert skulle jag rekomendera att du uppgraderar dina mellanregister + diskanter till mer traditionella PA-högtalare, dvs. stora mellanregister + horndiskanter för dom nuvarande kommer inte att kunna hänga med basen i ren SPL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hon är inte medlem där, hon är nära vän men de främsta inom sporten och vi tittar mest nu när de andra tävlar eller åker med vilket är roligt och läskigt. när vi ska bygga om hennes blir det dom vi kontaktar
Många av dom har gamla jeepar som bas och sedan jagar dom fatt i militära delar för det är det enda som håller för all kraft och stress dom utsätts för.

Ja min bror tjatar om att få saaben eftersom den bara står och ruttnar under granen. Det roliga är att jag fick den av honom som min förstabil. den gick dåligt när turbon laddade. den misstände. han hade haft den i delar och varken han eller hans kollega hittade något fel. sen läste jag på et forum om att dom är väldigt känsliga på stift avståndet så jag snackade ihop stiften till 0.7mm och den gick rent. så jag drog upp laddtrycket samt låste det och satte på en stor intercooler sen fick min bror provåka. han var väldigt arg eftersom han letat efter felet länge och plockat ned halva bilen i jakten

Du kanske ska göra en tråd om bilar här, allt om bilar eller något, kanske redan finns?

Vet du mycket om poler produkter eller vart man kan få tag i finkorninga sandpapper, runt 2000 korn storlek? jag har spacklat min dörr till volvon och den ser faktiskt skaplig ut men efter grundlacken åker på så ska man slipa ned den så den "glider in" i orginal färgen. när man slipar med sandpapper blir färgen grumlig och måste poleras med trissa och olika medel och det är jag HELT novis på.

Okej.. nämn för henne att kika in på 4x4sweden forumet, för det är trevligt community med folk som har intresset och som tävlar i det samt alla träffar som är runt om i landet
ahaa... jag vet att militären hade grand cherokee'n oxå... jag kanske ska flirta med dig o era kontakter asså. hihi
Ni kommer nog få superskojigt när ni sätter fart med det bygget.. Det är ju skojigt när man delar intressen med sin respektive.

haha, han ångrar att han gav dig saaben asså Om du inte ska göra i ordning den själv så kanske du ska byta den mot lite gentjänster.. grusparkeringsfix osv
åhhh.. fy vad jobbigt för honom om han jagat felet länge o du hittar det snabbt..Han kokade av ilska eller?

Nee jag startar ingen biltråd här inne.. jag är redan med i ettpar bilforum, samt mitt bilintresse ligger i att pyssla, inte miljarder diskussioner Om det inte är att jag sitter med vänner över en kopp kaffe o det glider in på ämnet.

Jag har inte köpt slippapper o sådant på 10-15 års tid.. jag har en bekant jag köper via när det kommer till spackel, lack, slip o polermedel.
Men ett trix jag kör om sandpappren är lite för aggressiva.. då gnuggar jag dem mot varandra o "slöar ner dem"
Nylackat måste vattenslipas för att det inte ska "grumla/rugga sig" vattnet är dels för lite glid/mjukhet, men även för att kyla så man inte "bränner" färgen när man gnuggar.. lite som när man vaxar så kan man bränna lacken om man kör för intensivt.
Lika så om det är bättringslackering av liten kant.. var noga med lackcleaner med lite slip effekt innan du ens börjar, så du får bort oxiderna på gamla lacken.. annars om man har otur kan man få en snygg skugga mellan nya och gamla toplacken/klarlacken när man polerar upp bilen helt efteråt.
Jag är absolut ingen lackerare, jag har bara sugit åt mig lite kunskap under åren från kompisar som kan det.

Permalänk
Medlem

Kan inte hjälpa det, men varje gång jag ser extrembygge av högtalare i bil så tänker jag på detta:

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Första bästa sökträff var https://www.k-rauta.se/produkt/vattenslippapper-mirka-ecowet-...

Men har du tänkt på hur du ska garantera att du orkar starta motorn, nått sätt att övervaka eller separera batterierna ?

Tack hade faktiskt inte tänkt på byggvaruhusen.

Vore jag han skulle jag ha någon form av omkopplare så att vanliga bilbatteriet(som dessutom inte gillar att bli urladdat). kopplas ur så kan han nöta på ett eller flera djupcykels batterier. drar man ur ett batteri för fort blir det lite lätt varmt och dras ur ännu snabbare. sen får man tänka på att man sällan kan få ur alla AH ur ett batteri om man inte drar det i botten och då får man inte många ladd cykler.

Skrivet av Marie SWE:

Okej.. nämn för henne att kika in på 4x4sweden forumet, för det är trevligt community med folk som har intresset och som tävlar i det samt alla träffar som är runt om i landet
ahaa... jag vet att militären hade grand cherokee'n oxå... jag kanske ska flirta med dig o era kontakter asså. hihi
Ni kommer nog få superskojigt när ni sätter fart med det bygget.. Det är ju skojigt när man delar intressen med sin respektive.

haha, han ångrar att han gav dig saaben asså Om du inte ska göra i ordning den själv så kanske du ska byta den mot lite gentjänster.. grusparkeringsfix osv
åhhh.. fy vad jobbigt för honom om han jagat felet länge o du hittar det snabbt..Han kokade av ilska eller?

Nee jag startar ingen biltråd här inne.. jag är redan med i ettpar bilforum, samt mitt bilintresse ligger i att pyssla, inte miljarder diskussioner Om det inte är att jag sitter med vänner över en kopp kaffe o det glider in på ämnet.

Jag har inte köpt slippapper o sådant på 10-15 års tid.. jag har en bekant jag köper via när det kommer till spackel, lack, slip o polermedel.
Men ett trix jag kör om sandpappren är lite för aggressiva.. då gnuggar jag dem mot varandra o "slöar ner dem"
Nylackat måste vattenslipas för att det inte ska "grumla/rugga sig" vattnet är dels för lite glid/mjukhet, men även för att kyla så man inte "bränner" färgen när man gnuggar.. lite som när man vaxar så kan man bränna lacken om man kör för intensivt.
Lika så om det är bättringslackering av liten kant.. var noga med lackcleaner med lite slip effekt innan du ens börjar, så du får bort oxiderna på gamla lacken.. annars om man har otur kan man få en snygg skugga mellan nya och gamla toplacken/klarlacken när man polerar upp bilen helt efteråt.
Jag är absolut ingen lackerare, jag har bara sugit åt mig lite kunskap under åren från kompisar som kan det.

Ska be henne kika in där. Jag använder forumen för att få tips och ideer när jag gör något så att det blir rätt från början, det är forum perfekta för.
Brorsan blev lite sur och muttrade något om att han aldrig skulle gett bort den om han visste att det var ett så enkelt fel

Tack för tipsen.

Ja dom vi känner kan det mesta om terrängbilar och körning, en kille byggde sin terrängbil från grunden helt och hållet. åkte runt i landet och mötte upp de bästa byggarna för att bygga den så bra som möjligt.
Ja pyssla och små fix är lite mina saker också, när jag tar mig an saaben blir det mitt första stora projekt. Har jag tur vill min bror hjälpa mig då han byggt flera olika bilar och mycket större erfarenhet än mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av granen13:

Löst allt redan men tack ändå!
470ah totalt kan spela Max tryck i typ 20 ~ min längre än så spelar man inte Max å då orkar generatorn som jag ska byta till ladda batterierna

Du kommer få flertalet problem om du tänker att 470ah av vad jag antar är blybatterier med schysstare generator räcker.

Det ena problemet du kommer få är att oavsett om du har 470ah så när du spelat en låt så kommer inte vilo volten på batteriet att gå tillbaka till samma som innan.
Man kan tänka lite såhär: Du har en vattenflaska under en kran, du dricker 4 klunkar vatten per minut, kranen fyller på 1 klunk per minut. Flaskan kommer alltid vara lika stor men vattenmängden blir mindre och mindre.

Du får även tänka på att blybatterier på 470ah kommer ta en evighet att ladda oavsett hur stor generator då blybatterier tar laddning långsamt.

Du får även tänka på hur många ampere slutsteget kommer att dra, beroende på om du kommer köra musik eller ton så kommer slutsteget vilja ha mellan 380-800A vid max belastning och det kommer inte dina blybatterier klara att ge.

Det finns tyvärr inga genvägar i billjud om man vill att allt ska hålla, och så som du tänker nu så kommer du nog bränna dina grejer.

Finns en sida som heter Custom Electro på Facebook som lagt ut lite små videos på när dem bänkar 2st biltemas gula agm med 250A och när dem bänkar 2 olika LTO pack. Kika på det så kommer du se vilken skillnad det är samt att om du har fler batterier betyder inte att dem klarar mer ampere utan bara att du har större bank och kan spela längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllBoll:

Då är det lite vettigare men tycker fortfarande 9 kW låter galet mycket.

Vi kan ta ett exempel: Vi kan ta extremen i db drag racing. UNIFIED FINALS 2014 - CRAIG BUTLER kom upp i 182 dB med 4x 18" med dedikerad 20kW-förstärkare för varje bas.

Med ditt system så har du 9 kW vs 80 kW dvs. Du skulle alltså kunna komma up i drygt 173 dB. Behöver du verkligen spela så högt? Säg att du inte har lika effektiva basar då du har färre och mindre element så vi drar bort 10 dB så är vi fortfrande uppe i 163 dB.

Och om du nu behöver det för att du vill ha en mobil konsert skulle jag rekomendera att du uppgraderar dina mellanregister + diskanter till mer traditionella PA-högtalare, dvs. stora mellanregister + horndiskanter för dom nuvarande kommer inte att kunna hänga med basen i ren SPL.

Kikat runt lite nu å ska köpa 8” deafbounce 8 stycken plus diskanter så nå kommer dem hänga med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vore jag han skulle jag ha någon form av omkopplare så att vanliga bilbatteriet(som dessutom inte gillar att bli urladdat). kopplas ur så kan han nöta på ett eller flera djupcykels batterier. drar man ur ett batteri för fort blir det lite lätt varmt och dras ur ännu snabbare. sen får man tänka på att man sällan kan få ur alla AH ur ett batteri om man inte drar det i botten och då får man inte många ladd cykler.

Jag spinner vidare på ditt tips Aka_The_Barf till @granen13
Det finns kraftiga reläer man kan skaffa.. Då ansluter man så att reläet drar när bilen är startad alternativt manöverswitch.. Då släpper det igenom ström till de bakre batterierna för laddning.. När du stänger av bilen/alternativt slår av switchen kopplas batteribanken bort och främre batteriet kan inte urladdas.
Reläer som klarar så många amper finns dock inte på biltema. Elfa har dem för beställning, sedan om det finns andra företag vet jag inte. Men det är ett smidigt sätt att kunna koppla av o till laddning av banken inifrån... Billigaste alternativet är en manuell huvudswitch och de finns på biltema
https://www.biltema.se/bat/elutrustning/strombrytare/huvudstr...
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/strombrytare/huvudst...

Sedan till ljud överlag behövs stora kondingar som kan leverera mellanskillnaden där batteriet mikro-svackar när det ska ge korta strömskjutsar.. en konding är överlägsen i pikarna då ett batteri är långsamt på att leverera.. lite gummisnoddseffekt

Vanliga syra-blybatterier.. okej för små anläggningar under 3kW Yellow optima(finns säkert några till) presterar en bit till... Ska du ha något batteri som klarar massor... Skaffa ett batteri från en Tesla bil och konvertera ner till 12V

Sorry att vi kapa din tråd med offtopic, jag hoppas vi inte var för stygga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ska be henne kika in där. Jag använder forumen för att få tips och ideer när jag gör något så att det blir rätt från början, det är forum perfekta för.
Brorsan blev lite sur och muttrade något om att han aldrig skulle gett bort den om han visste att det var ett så enkelt fel

Tack för tipsen.

Ja dom vi känner kan det mesta om terrängbilar och körning, en kille byggde sin terrängbil från grunden helt och hållet. åkte runt i landet och mötte upp de bästa byggarna för att bygga den så bra som möjligt.
Ja pyssla och små fix är lite mina saker också, när jag tar mig an saaben blir det mitt första stora projekt. Har jag tur vill min bror hjälpa mig då han byggt flera olika bilar och mycket större erfarenhet än mig.

Vassegod Det är alltid kul att hjälpa till o dela med mig av saker o ting.

Jag har en bekant som muttrade oxå.. jag köpte loss en bil för 1500kr och gjorde i ordning den o sålde vidare den för 16k. Lite möda o jobb så får man ju utdelning.. Men att ge bort något som sedan är simpelt fel. Det måste svida
Bygga eget från grunden.. Det är kunskap Det är få som ger sig in så långt. Men jag har sett liknande inne på 4x4 så vem vet det kanske är samma person
Jag tror inte du kommer behöva vrida armen på din bror för mycket för att få lite hjälp.. enbart nostalgin kommer nog få honom sugen på att dyka ner i projektet med dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av granen13:

Kikat runt lite nu å ska köpa 8” deafbounce 8 stycken plus diskanter så nå kommer dem hänga med

kom ihåg att göra en bra låda till dom också. Hellre ett större steg än ett mindre. ett för klent steg kan bränna basarna i förtid dessutom kan dom börja låta illa tidigare. med ett korrekt dimensionerat steg så kan du både spela högre och finare.

Skrivet av Marie SWE:

Jag spinner vidare på ditt tips Aka_The_Barf till @granen13
Det finns kraftiga reläer man kan skaffa.. Då ansluter man så att reläet drar när bilen är startad alternativt manöverswitch.. Då släpper det igenom ström till de bakre batterierna för laddning.. När du stänger av bilen/alternativt slår av switchen kopplas batteribanken bort och främre batteriet kan inte urladdas.
Reläer som klarar så många amper finns dock inte på biltema. Elfa har dem för beställning, sedan om det finns andra företag vet jag inte. Men det är ett smidigt sätt att kunna koppla av o till laddning av banken inifrån... Billigaste alternativet är en manuell huvudswitch och de finns på biltema
https://www.biltema.se/bat/elutrustning/strombrytare/huvudstr...
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/strombrytare/huvudst...

Sedan till ljud överlag behövs stora kondingar som kan leverera mellanskillnaden där batteriet mikro-svackar när det ska ge korta strömskjutsar.. en konding är överlägsen i pikarna då ett batteri är långsamt på att leverera.. lite gummisnoddseffekt

Vanliga syra-blybatterier.. okej för små anläggningar under 3kW Yellow optima(finns säkert några till) presterar en bit till... Ska du ha något batteri som klarar massor... Skaffa ett batteri från en Tesla bil och konvertera ner till 12V

Sorry att vi kapa din tråd med offtopic, jag hoppas vi inte var för stygga

Vi hjälper ju till lite också

Skrivet av Marie SWE:

Vassegod Det är alltid kul att hjälpa till o dela med mig av saker o ting.

Jag har en bekant som muttrade oxå.. jag köpte loss en bil för 1500kr och gjorde i ordning den o sålde vidare den för 16k. Lite möda o jobb så får man ju utdelning.. Men att ge bort något som sedan är simpelt fel. Det måste svida
Bygga eget från grunden.. Det är kunskap Det är få som ger sig in så långt. Men jag har sett liknande inne på 4x4 så vem vet det kanske är samma person
Jag tror inte du kommer behöva vrida armen på din bror för mycket för att få lite hjälp.. enbart nostalgin kommer nog få honom sugen på att dyka ner i projektet med dig

Min bror har gjort några sådana affärer också, köpt bilar på blocket som är "helt trasiga" ibland för några hundra lappar. ofta har han fått fart på dom efter några minuter och har kunnat köra därifrån till verkstad och sedan tjänat en hacka.
Innan jag fick saaben så köpte vi en "donator bil" och plockade allt som var finare på den. vi kom dit och killen ville ha 800kr för den för den vägrade att starta och kopplingen fungerade inte. vi väntade tills snubben hunnit runt hörnet sen tog det kanske 5 minuter för brorsan att få fart i den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vi hjälper ju till lite också

Min bror har gjort några sådana affärer också, köpt bilar på blocket som är "helt trasiga" ibland för några hundra lappar. ofta har han fått fart på dom efter några minuter och har kunnat köra därifrån till verkstad och sedan tjänat en hacka.
Innan jag fick saaben så köpte vi en "donator bil" och plockade allt som var finare på den. vi kom dit och killen ville ha 800kr för den för den vägrade att starta och kopplingen fungerade inte. vi väntade tills snubben hunnit runt hörnet sen tog det kanske 5 minuter för brorsan att få fart i den

sant.. men det är ju inte våran tråd.. Men så länge han inte morrar så är det väl okej, annars får han säga till oss

Sådana bra affärer har jag ju då inte gjort... Men jag skulle ju inte tacka nej som extra inkomst.
Jag fick ju jobba för min förtjänst.. typ 150-180 arbetstimmar.. så det var dåååålig timpenning.. Men jag fick ju pengar att göra i ordning min egna bil.

Donatorbil vill ja ha... en Jeep grand cherokee... gärna den som är en halvkorsning av silver-guld.. jag behöver två framskärmar, dörrar och motorhuv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie SWE:

sant.. men det är ju inte våran tråd.. Men så länge han inte morrar så är det väl okej, annars får han säga till oss

Sådana bra affärer har jag ju då inte gjort... Men jag skulle ju inte tacka nej som extra inkomst.
Jag fick ju jobba för min förtjänst.. typ 150-180 arbetstimmar.. så det var dåååålig timpenning.. Men jag fick ju pengar att göra i ordning min egna bil.

Donatorbil vill ja ha... en Jeep grand cherokee... gärna den som är en halvkorsning av silver-guld.. jag behöver två framskärmar, dörrar och motorhuv.

Vilken års modell är din cherokee? Det jag vet om dom är att dom brukar rosta en del vilket nog är en underdrift. Gör man något man tycker är kul så känns det inte som jobb tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vilken års modell är din cherokee? Det jag vet om dom är att dom brukar rosta en del vilket nog är en underdrift. Gör man något man tycker är kul så känns det inte som jobb tycker jag.

Det är en 96:a specifikt Laredo modellen.
Min har klarat sig ganska bra ändå.. Det var några smååå bubblor på huven och framskärmskanterna när jag köpte den för 10år sedan.. Men jag strunta i att slipa av det då jag tänkte att jag skaffar ny huv o skärmar o byter ut om ettpar år så slipper jag slipa ytrost.. Sedan vart jag sjukskriven och ekonomin ändrades ganska drastiskt.. Men då var det för sent att slipa av rosten då det hade börjat rosta igenom plåten..
Det straffar sig att vara lat. *hahahaha*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie SWE:

Det är en 96:a specifikt Laredo modellen.
Min har klarat sig ganska bra ändå.. Det var några smååå bubblor på huven och framskärmskanterna när jag köpte den för 10år sedan.. Men jag strunta i att slipa av det då jag tänkte att jag skaffar ny huv o skärmar o byter ut om ettpar år så slipper jag slipa ytrost.. Sedan vart jag sjukskriven och ekonomin ändrades ganska drastiskt.. Men då var det för sent att slipa av rosten då det hade börjat rosta igenom plåten..
Det straffar sig att vara lat. *hahahaha*

Min dam har haft en sådan, en av de trevligaste bilar hon haft. Ajdå att bli sjukskriven är inte kul. Då vill man inte göra mycket mer än att bli frisk.
Du kanske får gå ut och slipa lite på det endå, kan ju inte bli värre iallafall och hålen är "bara" att näta

Hur är det med delar till en sån där bil med tanke på att dom rostar så mycket så kan det nog vara svårt att hitta fina delar.

EDIT: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1635612-ska-polera-lac...

gjorde en polertråd till min bil med bilder så du kanske blir inspererad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Min dam har haft en sådan, en av de trevligaste bilar hon haft. Ajdå att bli sjukskriven är inte kul. Då vill man inte göra mycket mer än att bli frisk.
Du kanske får gå ut och slipa lite på det endå, kan ju inte bli värre iallafall och hålen är "bara" att näta

Hur är det med delar till en sån där bil med tanke på att dom rostar så mycket så kan det nog vara svårt att hitta fina delar.

EDIT: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1635612-ska-polera-lac...

gjorde en polertråd till min bil med bilder så du kanske blir inspererad.

ahaa... jaaa, granden är ruskigt bekväm och just det med 242lådan är guld värt
Nopp, det var inte kul, för det blev precis i samma veva när min påbyggnadsutbildning var klar.. så ingen fet sjukpenning där inte.. nu jobbar jag 25% och det ger inga stora pengar heller. *hahaha*
Men pengar är definitivt inte allt i livet även om de underlättar en hel del.... Jag är ju ledig 75% och har mer tid att njuta av livet... om man ska se på det positivt istället för det negativa.

Njae.. näta hål gör jag inte.. i så fall skär jag bort skärmkanterna helt för att få bort all rost till 100% och sedan gör jag seriösa skärmkanter i glasfiber... Då behöver man aldrig oroa sig för att stenskotten från däcken ska orsaka rost i framtiden.
Dock fungerar inte det på motorhuven, så den måste bytas då det rostat kring huv-låset.

Jag ska kika lite mer på din tråd, jag kolla supersnabbt på dina bilder... samma färg som på min 740 jag hade och gjorde i ordning. min var en 87b GLE
Enda inspirationen jag har nu är att byta en bränsleslang och grenrörspackningar då jag lyckats skjuta ena packningen. Sedan besiktning och njuta av bilen fram till oktober Jeepen får vara ett tag till, då jag inte har mekgaraget kvar längre av ekonomiska skäl. Men den står i ett garage, så rosten ska ju inte förvärras iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

Du kommer få flertalet problem om du tänker att 470ah av vad jag antar är blybatterier med schysstare generator räcker.

Det ena problemet du kommer få är att oavsett om du har 470ah så när du spelat en låt så kommer inte vilo volten på batteriet att gå tillbaka till samma som innan.
Man kan tänka lite såhär: Du har en vattenflaska under en kran, du dricker 4 klunkar vatten per minut, kranen fyller på 1 klunk per minut. Flaskan kommer alltid vara lika stor men vattenmängden blir mindre och mindre.

Du får även tänka på att blybatterier på 470ah kommer ta en evighet att ladda oavsett hur stor generator då blybatterier tar laddning långsamt.

Du får även tänka på hur många ampere slutsteget kommer att dra, beroende på om du kommer köra musik eller ton så kommer slutsteget vilja ha mellan 380-800A vid max belastning och det kommer inte dina blybatterier klara att ge.

Det finns tyvärr inga genvägar i billjud om man vill att allt ska hålla, och så som du tänker nu så kommer du nog bränna dina grejer.

Finns en sida som heter Custom Electro på Facebook som lagt ut lite små videos på när dem bänkar 2st biltemas gula agm med 250A och när dem bänkar 2 olika LTO pack. Kika på det så kommer du se vilken skillnad det är samt att om du har fler batterier betyder inte att dem klarar mer ampere utan bara att du har större bank och kan spela längre

Gel batterier från exide sen så spelar man ju ba full tryck ett tag å om man vill spela högre å längre senare stoppar jag ba i mer batterier å generatorer

Permalänk
Medlem

Här ska spelas Albatraoz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av granen13:

Gel batterier från exide sen så spelar man ju ba full tryck ett tag å om man vill spela högre å längre senare stoppar jag ba i mer batterier å generatorer

Du gör som sagt som du vill men du kommer lära dig varefter att uttrycket "Gör rätt eller gör 2 gånger" stämmer verkligen inom billjud

Sen får du tänka på att det går inte heller bara att utan jobb stoppa i flera generatorer, skulle gissa att det är en bil efter 2000 talet och då är det ofta ett data system som styr laddningen som generatorn ger ut. Sen får man inte glömma bort att en generator ger knappt hälften av sin angivna effekt på tomgång Men om du går på Exide Gel batterier som för den delen inte är dåliga så lär du iaf skaffa ett nätagg att underhållsladda med då en generator inte laddar ett batteri fullt

Glöm inte heller bort att skaffa flera voltmätare, 1 till främre batteriet, 1 till banken samt 1 till stora slutsteget. Och snåla inte på kablar, det är OFC som gäller om du ska göra det seriöst och kan inte rekommendera något mindre än 70mm2 på både plus och jord mellan startbatteri samt bank

Permalänk
Skrivet av granen13:

Delvis tävla men även spela hög musik me polarna. Älskar ljud de min passion så jag lägger ner bra många slantar för att de ska bli bra.
Har ganska bra koll på ljud haft minde system på 3000 w då jag inte behövt ett extra batteri och även många system hemma. När det kommer till att köpa fler batterin och jag måste veta exakt hur stort batteri jag behöver och generator mm de är då jag blir lost.

Nu vet jag inte vilka ljudnivåer det handlar om, men tänk snälla du på hörseln. Älskar du ljud så bör du titta mer långsiktigt. Är det värt det att vara mest ball nu för att sedan leva med nedsatt hörsel resten av livet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Förresten var du här i väst i helgen ?
Uddevalla Under natten till söndagen blev en A-traktor prejad av vägen av en annan bil. En person eller personer från den andra bilen ska även ha slagit mot rutan med en kofot och avlossat skott mot A-traktorn.
https://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/a-traktor-besk...

Full rimlig reaktion!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

Du gör som sagt som du vill men du kommer lära dig varefter att uttrycket "Gör rätt eller gör 2 gånger" stämmer verkligen inom billjud

Sen får du tänka på att det går inte heller bara att utan jobb stoppa i flera generatorer, skulle gissa att det är en bil efter 2000 talet och då är det ofta ett data system som styr laddningen som generatorn ger ut. Sen får man inte glömma bort att en generator ger knappt hälften av sin angivna effekt på tomgång Men om du går på Exide Gel batterier som för den delen inte är dåliga så lär du iaf skaffa ett nätagg att underhållsladda med då en generator inte laddar ett batteri fullt

Glöm inte heller bort att skaffa flera voltmätare, 1 till främre batteriet, 1 till banken samt 1 till stora slutsteget. Och snåla inte på kablar, det är OFC som gäller om du ska göra det seriöst och kan inte rekommendera något mindre än 70mm2 på både plus och jord mellan startbatteri samt bank

Jo så långt har jag kommit men är mekaniker så skruva är man van vid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie SWE:

ahaa... jaaa, granden är ruskigt bekväm och just det med 242lådan är guld värt
Nopp, det var inte kul, för det blev precis i samma veva när min påbyggnadsutbildning var klar.. så ingen fet sjukpenning där inte.. nu jobbar jag 25% och det ger inga stora pengar heller. *hahaha*
Men pengar är definitivt inte allt i livet även om de underlättar en hel del.... Jag är ju ledig 75% och har mer tid att njuta av livet... om man ska se på det positivt istället för det negativa.

Njae.. näta hål gör jag inte.. i så fall skär jag bort skärmkanterna helt för att få bort all rost till 100% och sedan gör jag seriösa skärmkanter i glasfiber... Då behöver man aldrig oroa sig för att stenskotten från däcken ska orsaka rost i framtiden.
Dock fungerar inte det på motorhuven, så den måste bytas då det rostat kring huv-låset.

Jag ska kika lite mer på din tråd, jag kolla supersnabbt på dina bilder... samma färg som på min 740 jag hade och gjorde i ordning. min var en 87b GLE
Enda inspirationen jag har nu är att byta en bränsleslang och grenrörspackningar då jag lyckats skjuta ena packningen. Sedan besiktning och njuta av bilen fram till oktober Jeepen får vara ett tag till, då jag inte har mekgaraget kvar längre av ekonomiska skäl. Men den står i ett garage, så rosten ska ju inte förvärras iallafall

75% ledigt är inte illa, värderar själv min fritid väldigt mycket men jobbar dessvärre 100% men jag ska utbilda mig till något annat rätt snart och kan då kanske gå ned i tid.
Ja glasfiber borde alla bilar vara byggda av helt och metall delarna borde vara av titan, vilken trevlig rostfri tillvaro det vore
meckat mycket utan garage och det är sällan kul och saker blir inte heller bra PGA väder vid mm. bytte ett fjärderben på min saab i snöstorm ute. tog en presenning och klämde fast under huven och hade som ett litet tält. det gör jag aldrig om.