Amazon - dela med er av era erfarenheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Förstår mig inte på amazon, varje gång jag försöker logga in på mitt amazon konto sedan år 2018 så får jag ett meddelande som säger "we've blocked your login attempt due to unusual acitivity" sedan finns det inget sett för mig att lösa detta även fast jag har tillgång till både telefonnummer och mail address kopplat till kontot. Det finns ingen kundtjänst att kontakta för den ända kontakten man kan få med dem är efter man är inloggad på sitt amazon konto som jag inte kan logga in på.

Detta händer varje gång jag försökt logga in sedan år 2018, jag har endast köpt 2 produkter via amazon innan detta uppstod och båda betalningarna gick bra och var inga problem med leveranserna.

Hur exakt går jag tillväga med det här kundfientliga företaget som vägrar ha en simpel mail address man kan kontakta för att få hjälp om man inte kan logga in? Jag känner inte för att ringa till usa.

haha!
jag fick det problemet igår och ska lösa det senare genom att ringa 0200 753 368
amazon

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tystast:

haha!
jag fick det problemet igår och ska lösa det senare genom att ringa 0200 753 368
amazon

När jag flyttade från Finland till Sverige så fick jag för tyska amazon ta bild på pass och något med min adress. Tog några försök tills det var godkänt.

(Ännu värre var det med western union, fick be dem slänga bort min gamla account och göra en ny. Ingen som helst info hur man skulle få det att fungera, till slut rätt person i kundtjänst som fixade saken)

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Provade beställa från amazon.se igår, en sågklinga och bits. Utlovad leverans imorgon lördag. Idag plingade det till i telefonen, paketet framme. Perfekt tänkte jag tills jag ser att paketet finns att hämta på en tobaksbutik på Södermalm, jag bor i Huddinge. Så less man blir, det ska mycket till innan jag beställer därifrån igen. Har inte kontaktat kundtjänst än, verkar bara vara på engelska, får se hur dom löser det. Någon som råkat ut för samma sak?

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElZoido:

Provade beställa från amazon.se igår, en sågklinga och bits. Utlovad leverans imorgon lördag. Idag plingade det till i telefonen, paketet framme. Perfekt tänkte jag tills jag ser att paketet finns att hämta på en tobaksbutik på Södermalm, jag bor i Huddinge. Så less man blir, det ska mycket till innan jag beställer därifrån igen. Har inte kontaktat kundtjänst än, verkar bara vara på engelska, får se hur dom löser det. Någon som råkat ut för samma sak?

Finns svenska också. Jag har chattat på svenska med dem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av ElZoido:

Har du angett rätt postnummer? Paketet ska gå till det ombud som hör till angivet postnummer.

Permalänk
Medlem

Ja rätt postnummer är angivet och rätt postnummer dyker upp när jag gör kollisökningen hos PostNord. Det kan ju vara PostNord som har gjort fel. Det konstiga är att när jag söker på kollit så finns det två händelser, först när elektronisk förhandsinformation mottagits och sedan att paketet kommit fram till ombud. Inga steg däremellan som det brukar vara.

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Medlem

Hatar ni den dåliga översättningen? Språk-val med Engelska / Svenska kommer snart, sa supporten. Delar av det fungerar redan, om ni går till https://www.amazon.se/-/en/ så blir det mestadels engelska på efterföljande sidor - ett tag (kaka).

bild
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Varorna skickas från ett europeiskt land, ibland Sverige. Varorna skickas på samma sätt oavsett vilket lands Amazon-sida du beställer dem från. Det är dock möjligt att brittiska sidan hålls separerad sedan årsskiftet på grund av Brexit. Främsta skillnaden med att beställa från en viss sida är att priset kan skilja, så man bör beställa där det är billigast. Ibland kan dock utbudet skilja.

Jag har fått varor från Amazon UK lager, utan problem, tull etc. Det var dock inte synligt vid order. Irriterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twonkey:

Försökte köpa en laptop (ca 12k) efter betalning får jag ett mail om att min betalning nekas, någon mer som upplevt samma problem?

enligt min Bank var det pga någon lagändring i Januari och att Amazon inte skicka med rätt/alla uppgifter som behövdes för att de skulle godkänna transaktionen

(köpte en SSD för ca 800kr för två veckor sedan med samma kort utan problem)

Jag får precis samma problem nu. Godkänner köpet med bank-id vid utcheckning men ändå så nekas det, förvirrande.
Hur löste du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KungFredda:

Jag får precis samma problem nu. Godkänner köpet med bank-id vid utcheckning men ändå så nekas det, förvirrande.
Hur löste du det?

Var tvungen att använda ett annat kort, genererade ett engångskort i klarna. Då fungerade det

Visa signatur

Desktop: R9 5900X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av KungFredda:

Hur löste du det?

Skrivet av twonkey:

Var tvungen att använda ett annat kort, genererade ett engångskort i klarna. Då fungerade det

Gjorde ett fakturaköp på 9k från dem för 30 minuter sedan, fick också ett rött meddelande att det nekades. Klickade dock ok, så skickades jag vidare till "din order är nu lagd", samt att det ramlade in en orderbekräftelse i inkorgen :S Märkligt

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Skrivet av meatie:

Jag har fått varor från Amazon UK lager, utan problem, tull etc. Det var dock inte synligt vid order. Irriterande.

Även i år? Tidigare år kunde de skicka från Storbritannien, men jag trodde att det tog slut vid årsskiftet p.g.a. Brexit.

Vad var det för speditör? När kom försändelsen? Vissa speditörer kan skicka en räkning i efterskott.

Tog Amazon ut någon moms?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Gjorde ett fakturaköp på 9k från dem för 30 minuter sedan, fick också ett rött meddelande att det nekades. Klickade dock ok, så skickades jag vidare till "din order är nu lagd", samt att det ramlade in en orderbekräftelse i inkorgen :S Märkligt

Även fakturan kan nekas i efterhand, så blev det för mig. Har inte handlat på faktura från Amazon tidigare och antar att de inte ville chansa att godkänna ett första köp på ett högre belopp, kommer förmodligen en kreditupplysning imorgon och sen kan den eventuellt bli nekad

Visa signatur

Desktop: R9 5900X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av twonkey:

Även fakturan kan nekas i efterhand, så blev det för mig. Har inte handlat på faktura från Amazon tidigare och antar att de inte ville chansa att godkänna ett första köp på ett högre belopp, kommer förmodligen en kreditupplysning imorgon och sen kan den eventuellt bli nekad

Aha sedär, får se imorgon isåfall ifall mina varor skickas eller ej, spännande! I värsta fall får jag betala direkt istället då!

Undrar dock vilket belopp som krävs för att de ska göra kreditupplysning? Handlade på faktura hos dem för några tusen innan jul, och jag har spärrat så att det inte går att göra kreditupplysning på mig.

Edit: japp där kom det! "Betalningsrevidering behövs" Trist!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Även i år? Tidigare år kunde de skicka från Storbritannien, men jag trodde att det tog slut vid årsskiftet p.g.a. Brexit.

Vad var det för speditör? När kom försändelsen? Vissa speditörer kan skicka en räkning i efterskott.

Tog Amazon ut någon moms?

I slutet av april. Kom via postnord. Hemleverans om jag inte ändrar det (vilket jag gör). Det tog kanske 4 dagar. Ja, amazon tog ut moms.

Ifall du beställer "fraktas av Amazon", så har du förbetalat moms. Ibland kan postnord stoppa paketet ändå, och kräva moms+avgift. I dessa fall betalar du, sen ersätter Amazon dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Aha sedär, får se imorgon isåfall ifall mina varor skickas eller ej, spännande! I värsta fall får jag betala direkt istället då!

Undrar dock vilket belopp som krävs för att de ska göra kreditupplysning? Handlade på faktura hos dem för några tusen innan jul, och jag har spärrat så att det inte går att göra kreditupplysning på mig.

Edit: japp där kom det! "Betalningsrevidering behövs" Trist!

Happ, prioriterad leverans vart väll sådär halvprioriterad. Nu har de dragit pengarna för ena högtalaren, och förberett ena högtalaren för leverans, medans den andra fortfarande bar statusen "Beställning mottagen" <.< Får väll se när de får för sig att skicka bägge två, men trodde att de skulle vara lite snabbare när de lovade leverans 1a juni vid prioriterad leverans.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ostbullen:

Happ, prioriterad leverans vart väll sådär halvprioriterad. Nu har de dragit pengarna för ena högtalaren, och förberett ena högtalaren för leverans, medans den andra fortfarande bar statusen "Beställning mottagen" <.< Får väll se när de får för sig att skicka bägge två, men trodde att de skulle vara lite snabbare när de lovade leverans 1a juni vid prioriterad leverans.

Spara all korrespondens med Amazon och klaga efter att varorna kommit fram. I och med att du valde prioriterad leverans och de lovade leverans igår misstänker jag att du har rätt till ersättning av Amazon. Ersättningen betyder förmodligen att fraktkostnaden återbetalas.

Permalänk
Medlem

Spara all korrespondens med Amazon och klaga efter att varorna kommit fram. I och med att du valde prioriterad leverans och de lovade leverans igår misstänker jag att du har rätt till ersättning av Amazon. Ersättningen betyder förmodligen att fraktkostnaden återbetalas.

Skall nog göra det! Jag kan dock förstå om det inte dök upp igår, iom att jag var tvungen att ändra betalsätt i måndags pga nekad faktura, men dyker det inte upp imorgon så känns det som att något har strulat

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Liten update, sorry för dubbelpost!

Kontaktade kundsupport för att höra om det var ngt som fastnat iom att de bara dragit pengar för ena högtalaren, och ingen av dem fått leveransdatum. Fick svar förvånadsvärt fort att det inte var korrekt, men att hon inte kunde se varför det står still, och att de skickat vidare det till sitt "specialteam". Så nu får jag vänta på det istället Lär ju inte få dem innan helgen nu vilket var planen, men men, då får man testa på amazons kundsupport istället!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

haha!
amazon

tack ska ringa, hur hittade du detta nummer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

tack ska ringa, hur hittade du detta nummer?

behövde leta lite på amazon.se
det finns ju ett utländskt och ett svenskt nummer.
jag behövde inte ringa dock, jag kunde logga in som vanligt efter ett tag

svarade dem när du ringde?

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

behövde leta lite på amazon.se
det finns ju ett utländskt och ett svenskt nummer.
jag behövde inte ringa dock, jag kunde logga in som vanligt efter ett tag

svarade dem när du ringde?

Har inte ringt ännu, senaste jag loggade in var typ 3 månader sedan och innan dess över 1 år sedan, antog att de inte har öppet på helger så ringer väll på måndag.

Permalänk
Inaktiv

2 köp, inget levererat och refund. Skittjänst.

Permalänk
Inaktiv

Älskar Amazon, köper något varje vecka. Bra priser och leverans och fri frakt över en liten summa.

Permalänk
Medlem

Jag är också supernöjd med Amazon. Tydlig process i köpet, fantastiska priser, brett sortiment och väldigt snabb leverans och bra uppföljning.

Flera svenska handlare har mycket att lära sig av Amazon.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Köpt en hel del från tyska amazon, bara haft problem med en leverans, Med det berodde mera på DHL än amazon. Handlade för första gången förra veckan från svenska amazon, paket ska anlända på tisdag. Får se hur det fungerar.

Dock om man läser recensionerna så förekommer det en del kopior på kända märken, när det gäller elektronik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285400:

Älskar Amazon, köper något varje vecka. Bra priser och leverans och fri frakt över en liten summa.

Låter som att någon är lika Amazon-torsk som jag 😂😂

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Skrivet av meatie:

I slutet av april. Kom via postnord. Hemleverans om jag inte ändrar det (vilket jag gör). Det tog kanske 4 dagar. Ja, amazon tog ut moms.

Ifall du beställer "fraktas av Amazon", så har du förbetalat moms. Ibland kan postnord stoppa paketet ändå, och kräva moms+avgift. I dessa fall betalar du, sen ersätter Amazon dig.

Nu har även jag råkat ut för detta. Engelsk bok som tydligen inte omfattades av prisgarantin på förbokningar (grr). Skickad från grevskapet Kent i England enligt spårningen på Amazonkontot. Det skickas som Postnord Mypack, vilket brukar betyda att Amazon skickar försändelserna mellan olika Amazon-lager tills försändelsen till slut når Danmark där den överlämnas till Postnord. Jag hoppas att Postnord inte kommer att ställa till med momstrassel. Svensk moms har ju redan betalats till Amazon.

När jag beställde boken härom månaden stod det "Anländer: måndag 7 juni" i beställningsbekräftelsen. I bekräftelsen på att den skickats stod det istället "Anländer: onsdag 16 juni". Fraktsättet är "Leverans till närmaste ombud". Vet någon om Amazon återbetalar fraktkostnaden på 19 kronor om försändelsen skulle missa det ursprungliga leveransdatumet, alltså den 7 juni? Jag tycker att det är rätt så mycket att lägga på nio extra dagar i leveranstid.

Skrivet av anon297462:

2 köp, inget levererat och refund. Skittjänst.

Var det händelsevis något som skickades från ett land utanför EU? Sådana försändelser kan fastna i tullen hur länge som helst innan de kommer fram.

Jag har bara varit med om en försvunnen beställning från Amazon. Det var något som jag beställde från Amazon.fr som skulle skickas med Postnord, men spårningen visade att försändelsen börjat på något Amazon-lager, sedan skickats till nästa Amazon-lager och sedan aldrig skickats vidare. Försändelsen nådde aldrig Postnord och kom aldrig fram. Amazon återbetalade automatiskt beställningen efter att sista leveransdatumet passerats. Det var en pryl som skulle stoppas in i ett USB-uttag och så en bok som beställdes samtidigt för att spara på portokostnaden.

Permalänk
Avstängd

Jag fattar inte vad dom tjänar på att inte visa vilket skit land det skickas ifrån.

För jag känner arg på amazon, dom säljer saker i Sverige med skicka skiten från ett annat land som inte är med i EU, då kommer jag ju få problem med postnord med deras cp 75 kr och sen moms och skatt.

Sen är det ju inte kul att det står att det ska ta nästan 1 månad för att få hem det, nä dom förtjänar inte att ha en .se domän.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag fattar inte vad dom tjänar på att inte visa vilket skit land det skickas ifrån.

För jag känner arg på amazon, dom säljer saker i Sverige med skicka skiten från ett annat land som inte är med i EU, då kommer jag ju få problem med postnord med deras cp 75 kr och sen moms och skatt.

Sen är det ju inte kul att det står att det ska ta nästan 1 månad för att få hem det, nä dom förtjänar inte att ha en .se domän.

Om du får tull/moms och hanteringsavgifter är säljaren skyldig o stå för alla extra kostnader. Om säljaren vägrar, kontaktar du Amazon. Jag har behövt använda det en gång

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig