Microsoft avslöjar nästa version av Windows den 24 juni

Permalänk
Medlem

Tror dom är redo att droppa Windows 10 för det simpla nya "Windows". Många här kommer säkert bli besvikna, ganska säker att Microsoft behåller mycket gammalt om man letar. Sedan riktar de in sig helt på den stora massan typ 99.999% som inte behöva använda något annat en att köra applikationer och det bara funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Måtte den gamla startmenyn komma tillbaka då jag inte kan arbeta med denna som är sedan Windows 8.
Man får bara söka på allt hela tiden

https://github.com/Open-Shell/Open-Shell-Menu

Permalänk
Musikälskare

Om det blir mer bloatat med program, reklam och datainsamling så stannar jag kvar där jag är nu på 10an, ska bli intressant att se vad dom presenterar.

Skrivet av Triton242:

Måtte den gamla startmenyn komma tillbaka då jag inte kan arbeta med denna som är sedan Windows 8.

Kolla länken i min signatur om du vill tweaka windows

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ska de äntligen fixa sökfunktionen? Detta hade ökat min produktivitet med säkert 50%!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ska de äntligen fixa sökfunktionen? Detta hade ökat min produktivitet med säkert 50%!

Den har väl blivit bättre på senare tid. Snart är den lika bra som den var på Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Den har väl blivit bättre på senare tid. Snart är den lika bra som den var på Windows 7.

Jaså? Sökte precis på Firefox, 0 resultat! Får fortsätta använda genvägen på skrivbordet...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av L'ombra:

Har svårt för att tolka "generation" som mindre betydelsefullt än "version".

Det är väl just det som är meningen. Man kommer med rejäla förändringar som man vill göra reklam för samtidigt som det formellt fortfarande bara är en uppdatering till Windows 10 (vilket gör att man kan köra ut den till alla användare utan att be om lov först).

Permalänk
Avstängd

Tror dom vill ändra mycket på sitt OS, men det är nog en så stor ändringen att företagen skulle inte gilla det eller för en del privat personer, så då blir det nog ett helt nytt OS.

Så vad skulle man kunna hoppas på, appar har väl inte blivit så stort som dom hade hoppas på men tur kanske dom tar bort skiten.
Att göra OS mer anpassad till PC än en mobil, och ha en bättre GUI.
Kanske återinför så att man kan ta bort program som man inte vill ha.
Sluta med att ha ett Android tema/gui.

Skrivet av Modellören:

* Vi kommer ha totalkoll på allt du gör, vart, du är, vilka som är dina vänner Hur du mår, hur du röstar, dina indressen och så vidare. Allt säljer vi vidare till alla möjliga bolag och regeringar och andra organisationer.
* Det mest välfyllda OS med Skräppogram och saker ingen vill ha.

Den mest betydelsefulla uppdateringen av Windows under det senaste decenniet = översätt till (trumvirvel) mer av allt ovan så att vi kan tjäna ännu mer på idioterna.

hehe ett samarbetar med Facebook kräver ett konto för att logga in på OS.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jaså? Sökte precis på Firefox, 0 resultat! Får fortsätta använda genvägen på skrivbordet...

Jag sökte på Firefox, den hittade det direkt

För mig har sökfunktionen fungerat bra i de flesta fall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Hoppas dom gör så att man kan modifiera skrivbordet mer. Om det var Windows Vista som hade lite funktioner man kunde ha på skrivbordet. kommer inte ihåg vad det kallades, men det fungerade sådär. Däremot vill jag se en utveckling av den tanken.

Många har knappt något på skrivbordet. Onödigt tomt fält som kan utnyttjas till bättre.

Widgets drar för mycket system resurser och öppnar upp attack vektorer so kommer troligtvis aldrig tillbaka

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

Nåt som heter: Skapa en genväg.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när man gick från Windows 3.11 till Windows 95, vad är detta för jävla skit, en startmeny usch... sen när man gick från Windows 7 till Windows 8 så var det... men gud var är min startmeny HJÄLP!. Nu sitter man med Windows 10 och undrar varför folk skriver så mycket om en startmeny, jag kommer knappt ihåg hur den funkade.

Kanske är det ett integrerat stöd för ARM som kommer.

Permalänk
Medlem

Hoppas bara att "Open Shell" fungerar till denna nya version/uppgradering. I hate tiles!!

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

Tillför inget till diskussionen men jag flina lite när detta kom i facebook flödet.

Permalänk
Medlem

De gör en Ubuntu och låter Amazon spionera på dig.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Så det är dags att visa Windows OS.
Sen tror jag att det blir nån typ av subscription.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av sʍǝɔןoɔʞǝɹs:

Tillför inget till diskussionen men jag flina lite när detta kom i facebook flödet.
https://i.imgur.com/MX1Ddn6.png

Copy/Paste

Permalänk
Medlem

Dom kan gärna få styra upp inställningarna/kontrollpanelen som är så väldigt utspritt, o även göra klart det mörka temat så det faktiskt är mörkt precis överallt. Men annars så funkar Windows precis som jag behöver, har ingen längtan till nån slags uppdatering, man behöver ju inte laga nåt som inte är trasigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Sen fanns det väl ett tag någon funktionalitet där man kunde ha en webbsida som bakgrund på skrivbordet men det tror jag var långt före Vista, men jag minns inte vad de kallade det så det är svårt att hitta.

Vill minnas att det kom med Internet Explorer 4, och kallades Active Desktop.
Så Windows 98-tiden?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomaseron:

Vill minnas att det kom med Internet Explorer 4, och kallades Active Desktop.
Så Windows 98-tiden?

Yes, så hette det. Jo jag hade också för mig IE 4. Lite rolig tanke men samtidigt vill man väl att en bakgrund ska vara just en bakgrund och inte innehålla en massa knappar och länkar liksom. Däremot hade de ju kunnat spinna vidare på idén och kanske gjort någon form av Live wallpaper med lite info, typ väder, temperaturer på datorn, nästa avgång på ens hållplats eller liknande.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av sʍǝɔןoɔʞǝɹs:

https://i.imgur.com/MX1Ddn6.png

Skrivet av KplSteiner:

Copy/Paste

Så jävla läskigt med både inlägget och rubriken! Det är helt ärligt ett sammanträffande. Eller så såg Engadget vårt inlägg och använde sin tidsmaskin för att kopiera oss.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Har svårt för att tolka "generation" som mindre betydelsefullt än "version".

Precis, som att tro övergången från Playstation 4 till 5 är mindre signifikant än en firmware-update.
När tidigare höst och vår-uppdateringar släppts har de ju inte hållit event så uppenbarligen är detta någonting större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tja, kärnan till MacOS/iOS är faktiskt öppen källkod och det skulle ge Windows en rejäl knuff framåt vad det gäller stödet för modern CPU-design!

Å andra sidan får man också de vinsterna med en Linux-kärna.

Tyvärr lär inget av de hända. Men Windows är faktiskt en riktigt bra Linux-distro. Under Build förra veckan presenteras stöd i WSL2 för grafiska Linux applikationer.

https://youtu.be/f8_nvJzuaSU

Har ju gått att köra grafiska applikationer sedan WSL1, bara starta en X-server i Windows och exportera displayen från WSL, men jag antar det inte fungerar så bra med krävande saker, har bara använt det för att köra webläsare och lite annat.

En sak som borde rullas ut på bred front snart är väl pakethanteraren winget vilket jag ser fram emot, vad för andra stora saker som kommer till Windows är jag förväntansfull över.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Känns som det är på tiden att det kommer ett nytt Windows.

Som reflektion, så har det nu gått lika lång tid sedan Windows 10 släpptes som tiden mellan Windows 7 RTM och Windows 10 RTM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Så jävla läskigt med både inlägget och rubriken! Det är helt ärligt ett sammanträffande. Eller så såg Engadget vårt inlägg och använde sin tidsmaskin för att kopiera oss.

Kan lätt bli så, skriver man flera artiklar så har man en "mall" efter ett tag vad gäller rubriksättning, ingress, osv.

Permalänk
Medlem

Customization

Att kunna installera datorn med mindre trams från windows.

Ett standard mode och ett advanced mode där du har en hel drös med alternativ på vad du vill ha med och inte med.

En helt ny kärna i windows. Unix/Linux kanske? Eller eget?
Du kan göra en sak på så få sätt som möjligt. Ett sätt från GUI och ett sätt via CMD
ARM fokus.
Ingen tracking på vem som använder datorn eller koppla samman konton.
Mer privacy.
Antivirus/Firewall körs från en sandbox i windows

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Snusfri

Windows Next.
Baserad på Linux-kernel, likt MacOS är baserat på BSD.
Släpps även till ARM64 och i 2 versioner, en med månadskostnad, $9.99 utan Game Pass och $19.99 med Game Pass samt en gratis variant fast den visar reklam.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Kan lätt bli så, skriver man flera artiklar så har man en "mall" efter ett tag vad gäller rubriksättning, ingress, osv.

Här tror jag dock det handlar om att det skämtats så mycket om hur dåliga MS är på att räkna, Windows 7, 8 10, att många undrar "vad kommer egentligen efter 10 - för dem?" och att det har anammats även av journalister.

Permalänk
Medlem

Hoppas på en mer modernisering i hela gränssnittet, mindre bloatware skräp etc.
Mer likt MacOS på många punkter.

Permalänk

Hade varit nice om de gör som i Linux med emulatorn WINE.
Blev du triggered att jag kallade det en emulator? ;^)
Då kan de satsa fullt ut på ny struktur, och sen ha alla gamla saker sandboxade och emulerade.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB