Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Har chillflexen automatisk förångning av kondensen så man slipper tömma var och varannan dag på vatten?

Jag har för mig att den borde ha det, kanske är därför min "luktar " lite "konstigt" ibland? Speciellt vissa varma dagar när solen står rätt på takfönstret längre period. Jag körde den cirka 16h per dag förra året och när jag efter knappt ett halvår skulle tömma kondensen så lyckades jag kanske fylla en hel vanlig biltema hink till knappt 2%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Har chillflexen automatisk förångning av kondensen så man slipper tömma var och varannan dag på vatten?

Ja det har den.

Skrivet av Qubeista:

Jag har för mig att den borde ha det, kanske är därför min "luktar " lite "konstigt" ibland? Speciellt vissa varma dagar när solen står rätt på takfönstret längre period. Jag körde den cirka 16h per dag förra året och när jag efter knappt ett halvår skulle tömma kondensen så lyckades jag kanske fylla en hel vanlig biltema hink till knappt 2%?

Jag har en chilflex pro gold, jag såg en annan tidigare i tråden med en chillflex pro (om jag minns rätt) som har samma problem, så vi är tre i denna tråden. Kan det vara ett design fel på själva luftkonditioneringen från Electrolux sida?

även jag upplever en sur/unken doft när acn har gått hårt och byter från att kyla till att köra fläkten.
Men inte alla dagar.

När den inte kyler utan bara kör fläkten så frostar den av kompressorn det är i det här läget jag känner doften speciellt om kompressorn gått hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Det där är ju en split-enhet

Scrolla upp.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Har aldrig tömt så det tror jag. Skulle den bli full varnar den. Har för mig det stod i manualen att man tömmer på hösten när man ställer av den. Men är osäker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nexim:

Hej.

Riktigt bra och hjälpsam tråd, men behöver rådslå över modell jag valt. Efter att ha läst mycket beställde jag följande modell då den fanns på lager och leverans var snabb:

Electrolux ChillFlex Pro EXP34U338CW

Det finns dock en snarlik modell från Electrolux(EXP35U538CW) som benämns som en nyare modell i tråden, men jag tycker det främst ser ut att vara en något större modell.

Känner mig ganska trygg i mitt val eftersom leveransalternativ var bra(distansköp) samt enkelhet i att lämna tillbaka i butik ifall jag inte är nöjd. Detta övervägde för min del alternativa modeller och återförsäljare med något bättre pris.

Vore väldigt tacksam för feedback om valet står mellan dessa två.

I mitt galleri finns denna bilden som listar många av elektrolux AC modeller och deras parametrar och skillnader.
Kortfattat så har dom uppdaterat från EXP34 till EXP35 så det är lite högre effektivitet på EXP35 så det ger ytterligare lite kyleffekt men ingen jätteskillnad.
Elektrolux Galleri

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått dit ett lite provisoriskt fönsterkitt i vädringsfönstret. Köpte en 30mm tjock dämpningsmatta på Biltema och skar till den samt gjorde hål för slangar. Då den har dubbelhäftande tejp på ena sidan klädde jag den med en handduk som dels gör den lite snyggare (eller ja lite minder ful iaf ) men som även tätar ev sprickor. Ser tätt ut men kanske får justera under sommaren. Har inte testat men jag tror starkt på detta. På insuget sitter ett galler så inte massa skit kan sugas in i maskinen.

Om detta funkar bra kör jag nog vidare. Annars får det bli något mer seriöst till nästa sommar

Mattan: https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/lj... Artikelnummer: 36-9219

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nait:

Ja det har den.

Jag har en chilflex pro gold, jag såg en annan tidigare i tråden med en chillflex pro (om jag minns rätt) som har samma problem, så vi är tre i denna tråden. Kan det vara ett design fel på själva luftkonditioneringen från Electrolux sida?

även jag upplever en sur/unken doft när acn har gått hårt och byter från att kyla till att köra fläkten.
Men inte alla dagar.

När den inte kyler utan bara kör fläkten så frostar den av kompressorn det är i det här läget jag känner doften speciellt om kompressorn gått hårt.

Har också en chillflex pro gold! Köpte den för 2 år sedan nu (ett av mina bästa köp för en lägenhet som är en gammal vind med takfönster). Samma här, kan också uppleva sur / unken doft. Har du damm på dina kylflänsar? Jag dammsög nämligen idag när filter lampan lyste, och märkte hur mycket damm som fastnat där, kunde inte få bort det med tryckluft eller dammsugaren och vill inte vara för hårdhänt eller göra fel. Men kanske är lukt som kommer av dammet samlat där? Har du något tips för hur man rengör det där annars? Både på ovan och underfiltret är det massor med damm inkakat..

Vill också säga det är kul hur vissa recensioner säger att "sleep" knappen gör så den går tystare, såvitt jag förstod manualen så ändrar den ju bara ljusstyrkan på skärm och knappar?

Permalänk
Medlem

Har gjort en Rma på min qlima pes 7125. Fläkten lät som en skördetröska. Tycker den funkar riktigt bra när man kylt ner den till -6. Håller kylan som en termos.
Hoppas att den nya kommer snabbt.

Permalänk
Medlem

Köpte denna i helgen, https://cdon.se/hem-tradgard/princess-353200-luftkonditioneri... (fast på media markt för 4999 med)

Tycker den fungerar bra och kyler effektivt, tycker den är relativt tyst även på högsta fläkthastighet, det ingick fönsterkit men för de fönster som öppnas som en "dörr" men gick ändå att använda på ett vanligt "svenskt" fönster som öppnas underifrån, fick bara täta i toppen med lite bubbelplast där den inte nådde runt

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Inaktiv

Halv värmebölja här så slog till på en Electrolux ChillFlex Pro EXP26U338CW idag. Blir att leta lämpligt fönsterkit snarast misstänker jag.

Permalänk
Medlem

Fick hem min Electrolux EXP34 idag, men dessvärre är slangen något för kort för att nå till våra takfönster..

Nu vet jag att de inte rekommenderar att skaffa längre slang, men är det någon som har tips vart man kan hitta en slang mellan 2-3 m med diameter på 140 mm? Lyckades inte hitta någon på Biltema, Jula eller Bauhaus (eller så googlar jag för dåligt)

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om nån sån här lösning? Kostar ju en slant och lägre kyleffekt än vissa andra, men om man har en balkong att ställa utedelen på och ett fönster att dra ledningen igenom så borde det väl ändå vara en rätt snygg lösning?

https://www.campingvaruhuset.se/varme-kyla/ac/ovriga-ac/vechl...

Permalänk
Medlem

Ni som har Electrolux som luktar illa, har ni rengjort varannan vecka som bruksanvisningen sa?

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Har också en chillflex pro gold! Köpte den för 2 år sedan nu (ett av mina bästa köp för en lägenhet som är en gammal vind med takfönster). Samma här, kan också uppleva sur / unken doft. Har du damm på dina kylflänsar? Jag dammsög nämligen idag när filter lampan lyste, och märkte hur mycket damm som fastnat där, kunde inte få bort det med tryckluft eller dammsugaren och vill inte vara för hårdhänt eller göra fel. Men kanske är lukt som kommer av dammet samlat där? Har du något tips för hur man rengör det där annars? Både på ovan och underfiltret är det massor med damm inkakat..

Vill också säga det är kul hur vissa recensioner säger att "sleep" knappen gör så den går tystare, såvitt jag förstod manualen så ändrar den ju bara ljusstyrkan på skärm och knappar?

är också otroligt nöjd med köpet, den kyler på riktigt bra och är tystare än liknande modeller.

ja men jag gjorde som du och dammsög båda filterna. Upplever inte att jag har lika mycket inkakat damm som du beskriver men noterade att det satt damm där även för mig. Fungerade inte att dammsuga för mig heller, vågade inte försöka mycket mer än så då jag var rädd för att skada flänsen och det kändes inte som att jag skulle komma åt med en trasa.

Om jag minns manualen rätt så sänker sleep knappen ljusstyrkan och höjer den inställda temperaturen med 1c och ytterligare 1c efter en timme till. Så om du ställt acn på 22c när du trycker på sleep så justerar den upp temperaturen till 24c i X antal timmar minns inte hur många) för att sen återgå till 22c. Det är nog därför den uppfattas som tystare då den inte kyler lika hårt utan kör mer i fläkt läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

Ni som har Electrolux som luktar illa, har ni rengjort varannan vecka som bruksanvisningen sa?

Rengjort varannan vecka hur då? Dammsuga filter? Eller finns det något mer man behöver göra?

Skrivet av nait:

är också otroligt nöjd med köpet, den kyler på riktigt bra och är tystare än liknande modeller.

ja men jag gjorde som du och dammsög båda filterna. Upplever inte att jag har lika mycket inkakat damm som du beskriver men noterade att det satt damm där även för mig. Fungerade inte att dammsuga för mig heller, vågade inte försöka mycket mer än så då jag var rädd för att skada flänsen och det kändes inte som att jag skulle komma åt med en trasa.

Om jag minns manualen rätt så sänker sleep knappen ljusstyrkan och höjer den inställda temperaturen med 1c och ytterligare 1c efter en timme till. Så om du ställt acn på 22c när du trycker på sleep så justerar den upp temperaturen till 24c i X antal timmar minns inte hur många) för att sen återgå till 22c. Det är nog därför den uppfattas som tystare då den inte kyler lika hårt utan kör mer i fläkt läget.

Tack för ett bra svar! Speciellt om "sleep". Får försöka klura ut hur jag ska rengöra det.. Vill ju inte trycka in det mer heller, har googlat som en tok även på engelska och reddit men hittar fanimig ingenting.. Hjälper ju knappast prestandan heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shape1:

(eller så googlar jag för dåligt)

Kontakta vilken bygghandel eller fackhandel som helst riktad mot företag så fixar de fram det åt dig eller vänd dig direkt till en ventilationsfirma eller butik. Får hur många träffar som helst på Google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Rengjort varannan vecka hur då? Dammsuga filter? Eller finns det något mer man behöver göra?

Det är väl ändå tänkt att du ska slänga den efter något år, med tanke på 12 månaders garanti och kondensor samt evaporator som inte är servicebar. Stationära enheter tvättar man med speciella rengöringsmedel och vatten.

Permalänk
Medlem

Jag upplever att den "unkna" doften försvinner om jag kör i avfuktningsläget istället och har en balja jag får tömma typ var 3e dag, no big deal för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag upplever att den "unkna" doften försvinner om jag kör i avfuktningsläget istället och har en balja jag får tömma typ var 3e dag, no big deal för mig.

Det där är en bra idé, den kör åt andra hållet vid avfuktning vilket innebär att du bränner upp alla organismer som lever i det som normalt är evaporatorn. Inte rent, men kanske lite mindre kolonier som bildar lukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det där är en bra idé, den kör åt andra hållet vid avfuktning vilket innebär att du bränner upp alla organismer som lever i det som normalt är kondensorn. Inte rent, men kanske lite mindre kolonier som bildar lukt.

Japp och det blir ju kallt och svalt ändå, och enligt manualen drar den mindre ström, men osäker på om det stämmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

Ni som har Electrolux som luktar illa, har ni rengjort varannan vecka som bruksanvisningen sa?

Dammsuger när jag ser att filterna är dammiga, kollar till filterna en gång i veckan och dammsuger vid behov. Jag var mest orolig för att ha gjort något fel från början med acn, nu känns det kanske mer som ett konstruktionsfel från Electrolux sida.

Det stör mig inte direkt och det försvinner efter ett tag.

Skrivet av Qubeista:

Rengjort varannan vecka hur då? Dammsuga filter? Eller finns det något mer man behöver göra?
Tack för ett bra svar! Speciellt om "sleep". Får försöka klura ut hur jag ska rengöra det.. Vill ju inte trycka in det mer heller, har googlat som en tok även på engelska och reddit men hittar fanimig ingenting.. Hjälper ju knappast prestandan heller!

Hade nästan rätt så här står det i instruktionsboken.

När enheten är i kyl-, värme- eller
autoläge kan du trycka på ”vilo”-knappen
så att enheten går i viloläge. I detta läge
ställs fläkthastigheten in automatiskt som
”auto” och kan inte ändras.
I Kyla/Värme-läget ökar/minskar vald
temperatur med 1 °C 30 minuter efter
att läget valts. Temperaturen ökar/
minskar sedan med ytterligare 1 °C
efter ytterligare 30 minuter. Den nya
temperaturen bibehålls i 7 timmar innan
den återgår till den ursprungliga inställda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är väl ändå tänkt att du ska slänga den efter något år, med tanke på 12 månaders garanti och kondensor samt evaporator som inte är servicebar. Stationära enheter tvättar man med speciella rengöringsmedel och vatten.

Tror electrolux hade fått galet mycket sura kunder om deras portabla A/C som de marknadsför väldigt kraftigt bara hållt i ett par år. Tror knappast det är en produkt som håller 10 år däremot.

Skrivet av Chromatic:

Jag upplever att den "unkna" doften försvinner om jag kör i avfuktningsläget istället och har en balja jag får tömma typ var 3e dag, no big deal för mig.

Pratar vi om electrolux chillflex pro? Är avfuktningsläget värme läget då? Tror inte jag sett något värmeläge på min nämligen
edit: läste manualen på nätet nu och såg de olika modesen, du kör på "dry" läget då?

Skrivet av nait:

Dammsuger när jag ser att filterna är dammiga, kollar till filterna en gång i veckan och dammsuger vid behov. Jag var mest orolig för att ha gjort något fel från början med acn, nu känns det kanske mer som ett konstruktionsfel från Electrolux sida.

Det stör mig inte direkt och det försvinner efter ett tag.

Hade nästan rätt så här står det i instruktionsboken.

När enheten är i kyl-, värme- eller
autoläge kan du trycka på ”vilo”-knappen
så att enheten går i viloläge. I detta läge
ställs fläkthastigheten in automatiskt som
”auto” och kan inte ändras.
I Kyla/Värme-läget ökar/minskar vald
temperatur med 1 °C 30 minuter efter
att läget valts. Temperaturen ökar/
minskar sedan med ytterligare 1 °C
efter ytterligare 30 minuter. Den nya
temperaturen bibehålls i 7 timmar innan
den återgår till den ursprungliga inställda

Då hade jag nästan rätt! Ska vara mer nogrann med att kolla filtrena nu också, samt försöka lista ut hur jag får ut dammet igen! Har en exp34338hw som verkar vara rätt ovanlig modell?

Permalänk
Medlem

Det finns ju speciell antibakteriell rengöringsspray, bl.a. Electrolux egna "ECS01". Undrar om den är safe att använda på portabla enheter.

Har inte haft min EXP34 tillräckligt länge för någon mikrobiell tillväxt, men eftersom jag har rätt svår mögelallergi så låter det ju inte så kul.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Tror electrolux hade fått galet mycket sura kunder om deras portabla A/C som de marknadsför väldigt kraftigt bara hållt i ett par år. Tror knappast det är en produkt som håller 10 år däremot.

Inte då, monterar du isär den månad 9 för att tvätta evaporatorn och kondensorn så upphör garantin. På en stationär enhet med 5-10 års garanti ingår i underhållet att den ska rengöras. Enda som är servicebart är filtren. Det är en slit och slängprodukt som kan hålla länge i rätt miljö och inte alls i en tuff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Rengjort varannan vecka hur då? Dammsuga filter? Eller finns det något mer man behöver göra?

Har inte köpt min än, men skummade igenom bruksanvisning och det var filtret (tvätta eller dammsuga), samt innan man ställer undan den inför vintern tömma behållaren för vätska. Om jag minns rätt lite kul att de flesta olika märken verkar ha i princip samma bruksanvisning, men det säger kanske mer om att tekniken inte går att göra på så många olika sätt.

Lutar mot Electroluxen exp34 också, läst varenda svar här i tråden. Och känns som 90% här valt Electrolux i nån modell och rent estetiskt är den mest tilltalande.

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Inte då, monterar du isär den månad 9 för att tvätta evaporatorn och kondensorn så upphör garantin. På en stationär enhet med 5-10 års garanti ingår i underhållet att den ska rengöras. Enda som är servicebart är filtren. Det är en slit och slängprodukt som kan hålla länge i rätt miljö och inte alls i en tuff.

Man kan ju boka en electrolux tekniker möjligtvis? De verkar lämna garanti och ha tekniker man kan boka med avdrag. Jo jag märker det, den gillade nog inte perioden då det röktes cigaretter i samma rum

Skrivet av LURKOVIC:

Har inte köpt min än, men skummade igenom bruksanvisning och det var filtret (tvätta eller dammsuga), samt innan man ställer undan den inför vintern tömma behållaren för vätska. Om jag minns rätt lite kul att de flesta olika märken verkar ha i princip samma bruksanvisning, men det säger kanske mer om att tekniken inte går att göra på så många olika sätt.

Lutar mot Electroluxen exp34 också, läst varenda svar här i tråden. Och känns som 90% här valt Electrolux i nån modell och rent estetiskt är den mest tilltalande.

Tveka inte! Jag betalade strax 6500:- för 2 år sedan - mina top 3 inköp tillsammans med LG OLED och RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Man kan ju boka en electrolux tekniker möjligtvis? De verkar lämna garanti och ha tekniker man kan boka med avdrag. Jo jag märker det, den gillade nog inte perioden då det röktes cigaretter i samma rum

Av manualen att döma nej! Rasar den inom 12 månader får du en ny. Enda skötseln du ska göra är att tvätta filtren med ljummet vatten och lite diskmedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shape1:

Fick hem min Electrolux EXP34 idag, men dessvärre är slangen något för kort för att nå till våra takfönster..

Nu vet jag att de inte rekommenderar att skaffa längre slang, men är det någon som har tips vart man kan hitta en slang mellan 2-3 m med diameter på 140 mm? Lyckades inte hitta någon på Biltema, Jula eller Bauhaus (eller så googlar jag för dåligt)

https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventilation/ventilationsslang...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Tror electrolux hade fått galet mycket sura kunder om deras portabla A/C som de marknadsför väldigt kraftigt bara hållt i ett par år. Tror knappast det är en produkt som håller 10 år däremot.
Pratar vi om electrolux chillflex pro? Är avfuktningsläget värme läget då? Tror inte jag sett något värmeläge på min nämligen
edit: läste manualen på nätet nu och såg de olika modesen, du kör på "dry" läget då?
Då hade jag nästan rätt! Ska vara mer nogrann med att kolla filtrena nu också, samt försöka lista ut hur jag får ut dammet igen! Har en exp34338hw som verkar vara rätt ovanlig modell?

Ja, Dry läget är det, vad det är för skillnad mellan lägerna vet jag inte men jag slipper lukten och den kyler bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ja, Dry läget är det, vad det är för skillnad mellan lägerna vet jag inte men jag slipper lukten och den kyler bra

Tack för tipset, ska försöka leta fram dräneringslangarna och köra ner de i hinken och se om det försvinner! Behöver båda två vara i eller bara topp / botten? Om någon har tips på dräneringslang annars så länka