Hur påverkar lite sämre uppkoppling på landet bilden?

Permalänk
Medlem

Hur påverkar lite sämre uppkoppling på landet bilden?

Tjena

Min morbror vill köpa en ny TV, bl.a. inför fotbolls-EM som startar snart. Han bor på landet, och har inte den snabbaste uppkopplingen vilken han säger kanske kan bli ett problem. Gissar på att hastigheten är mellan 5-30 Mbps under normal användning (trådlöst modem)

Han vill helst ha en lite större TV, men där en dålig uppkoppling inte för bilden för pixlad emellanåt. Jag är inte jätteinsatt, men samtidigt är väl nyare TV betydligt bättre på att skala upp en lägre upplösning än för 10 år sedan.

Har själv en LG CX jag är nöjd med, borde jag rekommendera samma till honom? Hans budget ligger nog däromkring för en 65". Rummet har en del fönster, men tror att kvällssolen är på andra sidan huset samt att han nog kan mörklägga.

Han tittar nog mest på sport, natur och dokumentärer.

Permalänk
Bildexpert 📺

En TV:s processning och uppskalning kan inte påverka en undermålig förbindelse. Så någon särskild rekommendation för en TV som skulle var bättre för att strömma över en möjligt knagglig lina finns inte.

I den mån modernare uppskalningen och "AI" har "förbättrat" något så handlar det om att släta över material med dålig kvalitet. Blockigheten blir kanske mindre blockig som exempel. Men tekniken kan förstås inte göra den blockiga bilden bättre än hur den är skapad.

Vad SVT Play kräver för bitrate kan du se här: https://kontakt.svt.se/guide/teknisk-information och det lär inte vara stora problem om man han kan hålla 5+ Mbps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En TV:s processning och uppskalning kan inte påverka en undermålig förbindelse. Så någon särskild rekommendation för en TV som skulle var bättre för att strömma över en möjligt knagglig lina finns inte.

I den mån modernare uppskalningen och "AI" har "förbättrat" något så handlar det om att släta över material med dålig kvalitet. Blockigheten blir kanske mindre blockig som exempel. Men tekniken kan förstås inte göra den blockiga bilden bättre än hur den är skapad.

Vad SVT Play kräver för bitrate kan du se här: https://kontakt.svt.se/guide/teknisk-information och det lär inte vara stora problem om man han kan hålla 5+ Mbps

Tack för input!

Ja, jag tänkte likt du skriver i ditt första stycke att en "klassisk" uppskalning bara kan duplicera pixlarna etc. Men att nyare bildbehandlingsprogram, som "AI" eller statistisk maskininlärning möjligtvis kan "trolla" lite. Det är väl ännu i sin linda, men ska bli intressant att se - tänker mig att om man tränar en algoritm på olika slags innehåll kanske den kan fylla ut den blockiga bilden med något innehåll genom att gissa sig till vad det skulle kunna innehålla. Det kommer sannolikt inte vara vad som faktiskt filmades, men någonting som gör det roligare att titta på

Jag tittade runt lite och tror nog också att han kan hålla okej kvalité med sin lina. Han har nog minnen från när han först fick internet "där ute", någon knagglig 0,5 mbps-lina och då var det pixligt och lång väntetid att ladda videor. Idag har han ju 10-60 ggr snabbare bredband, och det bör vara tillräckligt för 720p och uppåt tänker jag mig också.