Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

AMS har testat sex elbilar i "mellan-SUV"-storlek. i-Pace, Model y, iX3, XC40, Mustang och EQC. Märk dock att Teslan är en USA-specad variant, vet inte vad det innebär för skillnader. Testet är också gjort av tyska AMS och bara översatt och kommenterat i den svenska tidningen, vilket kan vara en bidragande orsak till den höga placeringen av de tyska vagnarna, men i alla fall.

Lite förvånande kommer iX3 på förstaplats och Model Y sist. De förklarar det något med att de inte har fokuserat på elbilsaspekterna så hårt, alltså räckvidd och laddning, utan mer på vad som gör en bra bil generellt.

Är väl inte överdrivet förvånande, model Y har väl inte direkt varit en höjdare när det kommer till kvalité. Det är ju trots allt en bil och det viktiga är hur den fungerar som bil, inte att 0-100 går fort.

Permalänk
Medlem

Har köpt en ny modell 3 fick den i april. Nu är den inne på service för tredje gången pga lack problem, skador av personal, skador sedan tillverkning, problem med laddningen.

Är ni på något vis som jag och önskar en ny bil som är i bra skick leta efter annat än en Tesla tyvärr...

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag har inte räknat av det nedsatta förmånsvärdet då jag just nu kör väldigt lite pga corona. Det är som jag skrev bruttopengar så skulle jag köra fullt så blir det ca 6000 - 25% = 4500 kr och sen ca 50% i skatt så ca 2250 kr/mån.
Fortfarande billigt för ett problemfritt bilägande men fortfarande mer än vad jag skulle betalt för en bil som jag egentligen klarat mig på.

Det är väl inte svårare än att sluta betala förmån på den och ställa av den på jobbet och ta en egen privat bil hem efter arbetsdagen och föra körjournal på tjänstebilen - vilket du ändå antagligen redan gör. Det är ju inget tvång att ha en förmånsbil.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mighty Mic:

Tesla Model S Plaid Delivery Event - imponerande bil!

Försökte titta på Teslas presentation tidigare idag men fick ge upp, Musk är en så otroligt usel presentatör, och till skillnad från Jen-Hsun Huang till exempel som också var tafatt och tämligen värdelös för ett antal år sedan så blir han aldrig bättre.

Jämför man med Apples presentationer så blir det nästan skrattretande. Seriös teknologi i den där bilen dock! Någon som har någon uppfattning om vad vitsen med kolfibervirning runt rotorn kan tänkas vara? Kolfiber är väl helt omagnetisk vad jag vet så det påverkar väl inte motorns funktion, har det något med att skydda rotorn mot desintegrering vid extrema varvtal kanske? Toppfarten är ju över 300 knyck, och bilen har ingen växellåda...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Är väl inte överdrivet förvånande, model Y har väl inte direkt varit en höjdare när det kommer till kvalité. Det är ju trots allt en bil och det viktiga är hur den fungerar som bil, inte att 0-100 går fort.

Jag är inte förvånad att Tesla inte kommer först, mer att den kommer efter både gamla i-Pace och budget-Mustangen. Mest förvånande är det förstås att iX3, som är en ombyggd fossilbil, vinner testet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Försökte titta på Teslas presentation tidigare idag men fick ge upp, Musk är en så otroligt usel presentatör, och till skillnad från Jen-Hsun Huang till exempel som också var tafatt och tämligen värdelös för ett antal år sedan så blir han aldrig bättre.

Jämför man med Apples presentationer så blir det nästan skrattretande. Seriös teknologi i den där bilen dock! Någon som har någon uppfattning om vad vitsen med kolfibervirning runt rotorn kan tänkas vara? Kolfiber är väl helt omagnetisk vad jag vet så det påverkar väl inte motorns funktion, har det något med att skydda rotorn mot desintegrering vid extrema varvtal kanske? Toppfarten är ju över 300 knyck, och bilen har ingen växellåda...

tror han sa något i videon i stil med att vid 20 000 rpm så behövdes kolfiber för att hålla ihop kopparn (rotor/motor?)

Visa signatur

Desktop: R9 5900X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twonkey:

tror han sa något i videon i stil med att vid 20 000 rpm så behövdes kolfiber för att hålla ihop kopparn (rotor/motor?)

Åhå! Ålrajt, men koppar...? Normalt sett brukar ju rotorn i synkrona elmotorer göras av aluminium, om Tesla kör med koppar blir den ju satan i gatan tung (med massor av tröghet, inte för att det verkar besvära iofs om bilfan accelererar till hundra knyck på 2 sekunder...)

Vill inte ens försöka beräkna den levande massan hos en kopparrotor som snurrar i mer än 20k RPM. Det torde bli helt stolligt mycket, ärligt talat. Tämligen kraftig gyroskopeffekt!

Sedan får man väl fundera på varför koppar isåfall, blir det såpass mycket bättre effektivitet att den mycket högre vikten och även mycket högre priset lönar sig?

Permalänk
Relik 📜

Så, nu har vi hunnit provåka lite hela familjen! Än så länge väldigt nöjda. Bilen är tystare än jag "fruktade" och riktigt bekväm att åka i. Räckvidden är också utmärkt det vi tuffat runt, i runda slängar 14-15 mil blandad körning (inklusive motorväg) har ätit ungefär 30 % batteri. Storbarnet är eld och lågor över det här med bil, hon vill ut och åka hela tiden...

Vi har blivit av med lite av "pratandet", nu när vi fattar bättre vad bilen är ute efter. Men det är fortfarande... mycket.

Som utlovat, här är lite fler bilder! Nöjd med den röda ändå, även om jag tycker "Gravity Blue" (som tyvärr var slut) är den snyggaste av färgerna.

Så här ser det ut på väggen i garaget. Prima finfint!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Lite info om Teslas nya motor..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Så, nu har vi hunnit provåka lite hela familjen! Än så länge väldigt nöjda. Bilen är tystare än jag "fruktade" och riktigt bekväm att åka i. Räckvidden är också utmärkt det vi tuffat runt, i runda slängar 14-15 mil blandad körning (inklusive motorväg) har ätit ungefär 30 % batteri. Storbarnet är eld och lågor över det här med bil, hon vill ut och åka hela tiden...

Vi har blivit av med lite av "pratandet", nu när vi fattar bättre vad bilen är ute efter. Men det är fortfarande... mycket.

Som utlovat, här är lite fler bilder! Nöjd med den röda ändå, även om jag tycker "Gravity Blue" (som tyvärr var slut) är den snyggaste av färgerna.
https://am3pap003files.storage.live.com/y4mVnL7JF2bkXm9UoZt47k50Fej2ryCAcLh3Qdn30hjK4Lc72ZbDmZ-VZmDNqxg2PDJ6d_N5aaNF2e9O6rU710fzSLKABE1w8xWzNpd3NYYyvyz6n-oNiB2c3rFoZwxgvgpEw7aAqLd0lDoWz4RAkKnuQTNNV5krQyRL6vzGdtO_Z9nEXe7HmVTnUj-zZ5CP_R1Pi1PvYsykvVlELZypjABSg/1.jpg?psid=1&width=1807&height=1187

https://am3pap003files.storage.live.com/y4mPjhMaoGqqFtD-OsUIRCc_kLlKn9tyBhhmoA7318OzvrI2cuvQ-n6VWv8ulKeyFfQFEyCT4-9_TxQgrDm-hGkZVVbIW1AHLbNqcghsiniMi16qtIvP861nyp7EfGZRf5liYDnvZBw9rcmoIvJCk_FPJ_MqN_0XliquRcTmW1h657bxVZlfG3dzRLHzuQv7oXygQSAFS-TxzZDX8WSpLszgQ/2.jpg?psid=1&width=1766&height=1209

Så här ser det ut på väggen i garaget. Prima finfint!
https://am3pap003files.storage.live.com/y4mD0kFFSoPVyZWFrrPFKxo4jRbkAY_-EZdVTYox96MAx_GCVY1ykUHVrlbUOq3nqFQfjXKtOnTL9IguXzO3ijNWcyokzdyxdDM68UeM462hmKKfv3sk9jxecBpskO-1_jgVVGQkzg88oyBGK5ICHywjvWkaxyhy6wD_KfZRqxxqSOGGzxYqBLjfjHr0G7c64Ypk7tbJVMmpsvS6C6J8DCNVA/3.jpg?psid=1&width=2012&height=1204

Tummen upp!

Har samma laddare, men har hängt kabeln lösare för att slippa "vira" upp den varje gång. Hänger virad med slingor någon meter ner och bara att lyfta av och sträcka fram till bilen..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Någon som lekt med Api:er för chargeamp?
Hade velat få in det i Homey eller HomeAssustant, men tröttnade när de var så krångliga med att dela ut access.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av DaBone:

Tummen upp!

Har samma laddare, men har hängt kabeln lösare för att slippa "vira" upp den varje gång. Hänger virad med slingor någon meter ner och bara att lyfta av och sträcka fram till bilen..

Det låter som en bra plan! Behövs ju bara någon meter med ladduttaget i fronten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Sådär, plockade ut e-Niro:n igår! Har hunnit åka från handlaren och hem, sedan vardagskaoset igen. Satt en stund och gick igenom menyer, inställningar, appar etc med så tror jag har hyfsad koll där nu. Hoppas på lite mer körande till helgen!

Känns bra än så länge dock. Riktigt nöjd med röda färgen, och hela familjen sitter väldigt bra. Laddaren i garaget fungerar finfint med.

Jag förstår dock absolut kritiken från många att den "pratar" mycket. Det är ett jävla plingande, och ibland inte helt rätt att dechiffrera vad den egentligen försöker säga mig. Hittade i alla fall omgående beep-inställningen för displayen, tacka gud.

Ett tips jag kan ge som E-niro ägare är att inte starta bilen förrän du tagit på dig bilbältet. Då slipper du några av pipandena.
Sätt dig ned.
Ta på bältet.
Tryck på startknappen.

Permalänk
Medlem

Stod bredvid en bil på återvinningstationen häromdagen och reagerade på att den var grymt snygg! Villhöver-snygg. Hade ingen aning om vad det var för bil, men gick runt och Skoda.... Enyaq IV!? Ojdå, den bilen vill jag tydligen ha! Den var toppensnygg ju från sidan och bakifrån. Hittade faktiskt inget exteriört jag inte gillade vilket förvånar mig.

Permalänk
Medlem

Såg precis att Audi A6 e tron kommer 2022-2023.

Minst 70 km räckvidd. Nu börjar det likna nått!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

70 Km Räckvidd wow de var grymt

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

Funderar på att provköra denna för att ev. Ha dom pendlarbil.

https://mgmotor.eu/sv-SE/model/zs-ev

Vad tror ni om ett återupplivat MG? Bra eller anus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Ja den verkar intressant, frågan är dock vad den kommer kosta. Hört spekulationer om att det blir Model S nivå på den med stora batteriet och prestandan, för att A4 e-tron sen skall vara verksamt i Model 3 nivån. Så man får hoppas. Att den är fullpackad med roliga saker då.

Tror generellt det kommer komma mycket roligt i slutet av 2022 och början av 2023, lite därför jag bytte nu till en ny nu då det blir bra med timingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Funderar på att provköra denna för att ev. Ha dom pendlarbil.

https://mgmotor.eu/sv-SE/model/zs-ev

Vad tror ni om ett återupplivat MG? Bra eller anus?

Jag har bokat en med leverans början på augusti, testade bara en kort kort runda men jag tyckte den var trevlig.

Väldigt konkurrenskraftig på privatleasing.
Tog ”toppmodellen”, 1500mil/år och 24mån för strax över 2700kr/mån om jag minns rätt.

Funnits ett tag på andra marknader så finns mkt på youtube, bland annat teslabjörn och kört runt både i Norge och Thailand.

Permalänk
Skrivet av Dhanjel:

Jag har bokat en med leverans början på augusti, testade bara en kort kort runda men jag tyckte den var trevlig.

Väldigt konkurrenskraftig på privatleasing.
Tog ”toppmodellen”, 1500mil/år och 24mån för strax över 2700kr/mån om jag minns rätt.

Funnits ett tag på andra marknader så finns mkt på youtube, bland annat teslabjörn och kört runt både i Norge och Thailand.

Najs,
Hur ska man tänka där egentligen? Är det någon fördel vid leasing om man väljer en fullutrustad bil kontra en lågutrustad? Det är väl en bestämd betalningsplan och restvärde? Jag tänkte ta snikvarianten och köra på en lågutrustad rackare.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Cypress_86:

Najs,
Hur ska man tänka där egentligen? Är det någon fördel vid leasing om man väljer en fullutrustad bil kontra en lågutrustad? Det är väl en bestämd betalningsplan och restvärde? Jag tänkte ta snikvarianten och köra på en lågutrustad rackare.

Eftersom restvärdet är "irrelevant" för dig handlar det egentligen bara om du tycker tillvalen det handlar om motiverar den extra kostnaden. Hur det påverkar bilens egentliga värde är lite sak samma. Det jag skulle titta främst på är vilka extra funktioner för säkerhet och förarassistans som du kan få.

Jag var inne på "snikvarianten" av Kia e-Niro, men blev puttad mot ljuset av några här på forumet och landade i ett pluspaket. Det handlade om ~400 SEK extra i månaden, alltså totalt cirka 15 000 SEK över leasingtiden. Då fick jag bland annat döda vinkel-varning, LED-strålkastare och parkeringssensorer fram.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Minns inte exakt fördelen med den dyrare varianten, men det var rätt liten skillnad och i mitt fall snabbare leverans som avgjorde.

Permalänk

Någon som har en hemladdare att rekommendera?
Finns det några bra erbjudanden att nyttja eller likn.?
Något speciellt man bör tänka på?

Jag har tänkt mig en 11kw. längre har jag inte kommit i urvalsprocessen än...

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Cypress_86:

1. Som privatperson finns det stöd att söka från staten som betalar halva laddaren ink. installationskostnaden. Numera fungerar det ungefär som ROT/RUT avdraget. Se till att köpa laddare och installation från samma ställe för att kunna utnyttja detta på smidigast sätt.

2. Se till att laddaren stödjer lastbalansering*. Då behöver du mest troligtvis inte betala dyra pengar för att säkra upp huvudsäkringen i din fastighet.

*Lastbalansering innebär att man t.ex. kan ställa in laddaren på att maximalt dra 16A (om det är din huvudsäkrings styrka) men att den sen automatiskt anpassar laddstyrkan efter hur mycket "ledigt utrymme" det finns i dessa 16A. Så om du kör golvvärmen och tvättmaskinen samtidigt som du laddar så skruvar laddaren ner tempot under tiden - därmed slipper du smälla säkringar till vänster och höger utan att betala för högre avsäkrad huvudsäkring.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

1. Som privatperson finns det stöd att söka från staten som betalar halva laddaren ink. installationskostnaden. Numera fungerar det ungefär som ROT/RUT avdraget. Se till att köpa laddare och installation från samma ställe för att kunna utnyttja detta på smidigast sätt.

2. Se till att laddaren stödjer lastbalansering*. Då behöver du mest troligtvis inte betala dyra pengar för att säkra upp huvudsäkringen i din fastighet.

*Lastbalansering innebär att man t.ex. kan ställa in laddaren på att maximalt dra 16A (om det är din huvudsäkrings styrka) men att den sen automatiskt anpassar laddstyrkan efter hur mycket "ledigt utrymme" det finns i dessa 16A. Så om du kör golvvärmen och tvättmaskinen samtidigt som du laddar så skruvar laddaren ner tempot under tiden - därmed slipper du smälla säkringar till vänster och höger utan att betala för högre avsäkrad huvudsäkring.

Tack! Superbra och handfasta tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Mitt val föll på Chargeamps Halo plus lastbalansering Chargeamps Guard. Trodde den balanseringen var ’dum/mekanisk’ men icke, även denna sköts via APIer och var egentligen inte alls vad jag sökte.

Personligen hade jag valt Garos motsvarighet idag och då med 22kw (förbereda för framtiden) plus lastbalansering. Hade också valt en annan leverantör än Eways.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF750, 34”
#2: 5700X3D, 4070 Ti Super, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem

Jag är heller inte direkt över chargeamp.

Permalänk
Skrivet av Woaini:

7 mil är ju ingen höjdare direkt 😆
(Antar att du menar 70 mil?)

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

7 mil är ju ingen höjdare direkt 😆
(Antar att du menar 70 mil?)

Oops ja 70mil ska det vara 😁

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefflo:

Jag är helt på din linje. Elbilar kan säkert bli bra men tror tyvärr inte att det är räddningen för miljön.
För mig som utesäljare kan en dag innebära biltransport i ca 100 mil även om det inte hör till vanligheterna givetvis. En normal dag så åker jag ofta mellan 20 - 40 mil och skulle då klara mig på en av de dyrare elbilarna och nu finns även Tesla med möjlighet att sätta dit en fabriksmonterad dragkrok men fortfarande på tok för dyr bil. Tror inte min arbetsgivare vill köpa mig en Tesla och dessutom sätta upp en extern laddare med egen elmätare på hemma hos mig.

Elbilar är bra men på 70 talet när många hus byggdes med direktel så tyckte alla att det var det bästa, Sen kom oljan och alla ville ha vattenburet system och en oljepanna i huset och nu går man tillbaka till att mer och mer ska drivas med el. Vi har dessutom elbrist i Sverige kalla dagar och måste importera el och som våra politiker jobbar idag med att stänga ner våra kärnkraftverk kommer inte göra det bättre. Kärnkraftverken är än så länge vårt bästa reglerbara energislag även när det är -30 grader ute då varken vind, vatten eller sol ger funkar alls. Ok, solen kan ge något om det nu är klart väder de där få timmarna som solen faktiskt är uppe.

Sneglar lite mot någon hybrid när det är dax att byta men det handlar endast om att få ner förmånsbeskattningen för förmånsbilen och inte att jag kommer köra på el. Tyvärr är jag rädd att om senast fem år när tillräckligt många har gått över till elbil så kommer det läggas på en kilometerskatt på denna som kommer få upp priset per mil till ungefär likvärdigt mot vad det idag är att köra någon av de vanliga bränsledrivna bilarna. Se bara hur det blev med E85 som var guds gåva till bilisten och nu är mer eller mindre lika dyrt att köra på grund av ökad service, högre förbrukning och vissa bilar dessutom inte ens mår bra av det.

Jag hoppas på något bättre men tyvärr är vi inte där än men förhoppningsvis kommer det i framtiden.

För dig ja, men för mig som kör 800 mil per år endast stadskörning?