Veckans fråga: Brukar du handla begagnade datorkomponenter?

Permalänk
Medlem

Allt i min dator är begagnat förutom chassi, fläktar och lagring.

Varför? Det blir billigare så.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej köper oftast endast nytt

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk

Nej, men kollar alltid begagnade saker här (om de är inom köravstånd) och på andra sidor ifall jag hittar något intressant som jag kan bygga till andra som inte vet att saker kostar om det ska vara bra, och begagnat gör så bra saker med lite tid på nacken är ofta bra prismässigt.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Köper det mesta jag kan som begagnat men det beror mer på ekonomi än annat

Permalänk
Medlem

Bevakar tradera och handlar ibland produkter med kalkylerade defekter, riktpriset är ca 1/3 av nypriset. Likaså går det att göra elektronikfynd på gårdsloppisar. Alla mina nätverksprodukter har inhandlats för <100:- på loppisar och datorn jag kör nu (AMD 4X Phenom II) kostade mig 500:- för många år sedan. Nu har jag samlat på mig något dyrare Ryzen 1400-delar som kommer att byggas ihop så småningom. Fyra kärnor var ett lyft, och nu blir det 4/8 och dubbelt så mycket minne, så ja, det går framåt och jag är lycklig Kör mest webläsaren på Linux även om jag håller Windows 10 disken uppdaterad ett par gånger per år. Butikerna får mitt intresse enbart när det är rea och jag behöver något specifikt som jag inte lyckats finna på annat vis. Provade Amazon en gång på högmarginalprodukter som en bunt kablar, ett par lite större USB-minnen m.m.

Lite OT med anledning av den ansträngda situationen just nu: Förstår inte riktigt hur säljare försöker begära priser som överskrider prisjakt (går det så går det?) . Likaså köpare som betalar upp emot 90% av vad komponenterna kostar på prisjakt (DDR4). Produkterna har ju ingen garant, små möjligheter att backa affären vid missnöje eller kompabilitetsproblem, jämfört med att handla i en butik (distansköplageni. Frakt tillkommer (jfr fraktfritt från butik) och som nämnts i tråden så kan handhavandet vara ett frågetecken. Nu behöver jag inte vända på varje krona, men nog är väl lite trygghet värt 10% extra ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Väldigt sällan eftersom det är svårt eller omöjligt att veta hur grejerna hanterats, särskilt med avseende på ESD-skydd som flertalet verkar strunta i totalt.

Håller med första talaren, man ser inte sällan hur någon t ex tar en bild på sina komponenter, uppackade och fint uppradade på golvmattan. Förståelsen och kanske respekten för hur känsliga komponenterna egentligen är har gått ner en aning, sett över 20 år åtminstone (som jag upplever det).

Gaming: Nej) Jag köper inte beg hem-PC- eller gaming-komponenter.

Xeon etc: Ja) Jag köper beg komponenter av server / workstation class däremot, från de jag får en känsla av att de vet hur de hanterar komponenterna. (Använder till rackservrar, Mac Pro, HP workstations m m.)

Men!) För en 15+ år sedan var det däremot högst intressant att hänga i marknaden både på SweC m fl sajter. Ville komma åt lite "ny" hårdvara då och då men inte hade det lika bra ställt som nu.

Sälj: Ja) Då och då säljer jag av saker jag är klar med.

ESD: JA!) Jag är av den gamla skolan och är anal med hantering i avseende med ESD.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

Nej.

Jag hade gärna gjort just det, men det finns fler köpare än säljare, och jag orkar/vill inte syssla med budgivning som t ex Swec-marknad.

Permalänk
Medlem

Nej aldrig mer.
Köpte ett 980Ti, gick sönder under garantitid men tillverkaren nekade garanti då det stod ett annat namn på kvittot som jag hade scannat in och laddat upp på mitt kundkonto som jag hade registrerat. Motivering: Not original buyer.

Vissa tillverkare tillåter överlåtelse av garanti, andra inte.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Har inte köpt en ny pryl sedan ett R9 290 tidigt 2014. Aldrig haft några missöden med varken delar till stationär, laptops eller konsoll

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Inget current gen. Då garantin på dyra prylar är viktig för mig.
Men i övrigt har jag inga problem med begagnat. Så länge det är till ett hyffsat pris. Det är därför jag har i princip slutat handla från Tradera, då många prylar går för nästintill nypris. Och idag så går grafikkort för mer än nypris, men det är ju en annan anledning.

Permalänk
Medlem

Aldrig, skulle inte heller kunna tänka mig att göra det sålänge det inte är från en familjemedlem eller kompis.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem

Jag skrev aldrig något om att sälja, ser att flera andra har gjort det.

Jag säljer i princip aldrig lösa delar, utan sparar på mig delar tills jag kan slänga ihop en komplett burk av dem. På det sättet kan jag sätta ihop allt korrekt och testa att allt fungerar, samt att det är lättare att få lite bättre betalt när man säljer en komplett fungerande dator.

Brukar försöka hitta någon i bekantskapskretsen som är intresserad eftersom jag nästan alltid säljer till underpris. Resonerar som att om jag ändå nästan ska ge bort prylarna så kan det lika gärna vara till någon jag känner.

Permalänk
Medlem

Brukar köpa begagnat när jag ska bygga/uppgradera filserver, En generation eller två gamla premium mobo, cpu etc brukar gå att få loss för väldigt överskådliga pengar och räcka mer än väl för sådana ändamål. Även köpt lite annat begagnat, laptop för resa etc, aldrig haft problem med beg hårdvara.

Min "huvud" stationära är alltid nya grejer, men jag brukar inte byta den oftare än vart 3-4 år.

Permalänk
Medlem

Japp köper och säljer mycket.

Jobbar även inom köp & sälj just med beggat. Datorkomponenter är inte omtåliga direkt

Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD

Permalänk
Medlem

Köper det mesta begagnat. Har undvikit viktigare lagring dock, där har jag köpt nytt. Gjorde ett undantag när jag köpte en begagnad Intel-SSD med MLC som suttit i en företagsserver, gjorde bedömningen att den var bättre än en ny budget-SSD och det stämmer nog.

Som synes i min signatur har jag rätt gamla grejor. Har köpt saker som funkar i MacOS, främst via Tradera.

Spelkonsollerna barnen använder har jag köpt på Tradera, mesta tillbehören också. Lägger överlag gärna nån hundring extra för bra skick, så det är fräscha grejer jag köpt. (Wii, Wii U, 3DS XL, Switch, med extra minneskort osv). Wiimotes, joycons etc har varit i praktiken nyskick eller nytt, då gör det inget om själva konsollen är begagnad och har en liten repa nånstans.

Några saker har jag köpt som "nya", i meningen att de är oanvända och med tveksam garanti, bland annat en Nikon D3500 systemkamera, en 4K-skärm, en Galaxy S7. Kvitton på alla, men 4K-skärmen var från ett företag som kursat, tror inte garantin gäller på företagsköp på samma sätt som konsumentköp. Då jag inte behövt garanti på produkterna sparade jag bra med pengar, speciellt på mobiltelefonen som något "fått" vid en förlängning och sålde billigt eftersom den var låst till Telia vilket jagade bort alla andra budare på Tradera. (Jag hade Telia, men sedan visade det sig att mobilen alls inte var låst). Jag skulle vara mer tveksam till en använd systemkamera eller mobil, föredrar oanvända.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Absolut, har köpt ganska mycket datorkomponenter begagnat genom åren. Spelkonsoler, grafikkort, processorer, moderkort mm. När jag pluggade rörde det sig nog om 80% av mina teknikköp. På den tiden mest av ekonomiska skäl.

Säljer ibland men tycker det kan vara ganska jobbigt att hålla i en annons så det blir inte så ofta längre.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Beror på, finns det jag söker begagnat till ett vettigt pris köper jag gärna begagnat, annars måste det ju bli nytt.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Köper nytt sen säljer det gamla

Brukar oftast köpa nytt när man hittar en bra deal och sen se till att sälja det gamla. På så vis blir uppgraderingarna inte så dyra!:)

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 ▪ ASUS B350-F ▪ Crucial 16GB 2666MHz ▪ Zotac GTX 1060 6GB ▪ Samsung 970 Evo Plus 1TB ▪ FD Define C TG ▪ be quiet! Straight Power 11 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Köpt grafikkort, moderlkort, processor och del av minnet i datorn i sign samt hela min htpc begagnat. Haro ftast inget behov av de senaste och bäst presterande grejorna så passar då och då på att köpa något begagnat som dyker upp i närheten. Det är dels lite kul att leta beganade grejor som jag vill ha. En ganska annorlunda käp upplevelse än att köpa nytt. Men också för att jag är en miljövän i själ och hjärta som vill ge saker så långa liv som de förtjänar.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Det har hänt ett fåtal gånger. så svaret hamnar nej.
Det jag handlat begangat är här på Swec marknaden och samtliga produkter har fungerat perfekt.

Permalänk
Medlem

nästan aldrig, försöker hitta men känns aldrig lönt att köpa begagnat.

Lyckades dock få tag i ett Titan X Maxwell för 3k för 4-5 år sedan, det var nog min enda affär jag gjort.

Säljer av allt jag inte använder dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vince_G:

Japp köper och säljer mycket.

Jobbar även inom köp & sälj just med beggat. Datorkomponenter är inte omtåliga direkt

Med förhoppning om att minimera risken att någon bli vilseledd av ditt inlägg:
Bara för att en inte kan se felen som uppstår av taskig hantering (ESD) är inte lika med att de inte uppstår.

Om du t o m jobbar med köp och sälj av begagnad elektronik hoppas jag att du kan rycka upp dig lite. Låter oseriöst annars.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

tickade i nej och skulle klicka på rösta men lyckades klicka på avstå, lyckat

Permalänk

Är det rimligt så köper jag begagnat om inte så blir det nytt, härifrån, från butikers fyndhörnor alt. övrigt. ITX-modemet i sign blev över 1k billigare på Webhallen. Vad gäller grafikkort nu så här i ur och skur väder så finns risken att de börjar svartna på skärmen med de äldre pjäserna av förklarliga anledningar. Totalservice på ett GTX 970 igår senast. Tumbleweed say no more!
Begagnat är alltid en risk men hittar man rätt så kan de bli rejält bra köp.

De tråkiga är när man stöter på folk som inte kan ett uns om ett enda dyft och behöver support! Är det riktigt illa skulle jag nog ta frakten och ta tillbaka produkten.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Hedersmedlem

Tidigaste butiksköpta datorn för mig var en AMD Athlon 64 3000+ inkl all annan hårdvara, detta var 2004.

Nästa nya dator från butik som jag köpte var i slutet på 2020 när AMD släppte nya 5xxx-serien. Allt däremellan har till större delen varit begagnade delar.

Största inköpsstället har varit Sweclockers marknad, i princip alla grejer har fungerat toppen. De få missöden där komponenter strulat har löst sig med säljaren. (Kan räkna felande komponenter på en halv hand).

Permalänk
Medlem

Va många håller på att tjata om ESD hantering.. japp nu öppnar jag Pandoras box
Har aldrig använt ESD band eller tänkt på det överhuvudtaget, mera än att inte montera på mattan. Jag har väl bara haft tur med den elektroniken som jag har hanterat.

Har haft minst en del i datorn som är begagnad sedan minst 15 år tillbaka aldrig köpt grisen i säcken. Just nu är det min gpu som är begagnad.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk

Har köpt en del komponenter begagnade. Som t.ex RAM och M.2 SSD. (Gällande SSD så vill man ju gärna se lite "hälso" information)

Skulle inte våga köpa grafikkort, speciellt dom högre flaggskepp modellerna. Vågar inte heller köpa AIO-kylare begagnade.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
Corsair Vengeance RBG DDR5 32gb (2x16gb) 6000Mhz
Gigabyte X670 GAMIMG X AX
Sapphire RX 7900XTX

Permalänk
Medlem

Måste svara nej på frågan även om jag inte har något emot att köpa begagnat. Blir ju oftast nya grejer.
Om jag köper begagnat, oftast CPUer eller grafikkort. Eller något gammalt RAM minne jag inte får tag på.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

CPU, minnen, moderkort, fläktar samt AIO köpta här på Swec. Aldrig haft problem.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat vad finns det att välja på nu? Inte som att datorkomponenter och hemelektronik finns i drivor i butikerna direkt?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet