Windows 7-användare kan få gratis uppdatering till Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Windows 7-användare kan få gratis uppdatering till Windows 11

I konfigurationsfiler från de Windows 11-versioner som letat sig ut ser uppgraderingen ut att bli gratis för ägare av Windows 7 och uppåt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice, fullpackad med reklam då med andra ord

Permalänk
Medlem

Känns mer och mer som en "uppdatering" till W10 och inte ett nytt OS... Det blev väl för rörigt med alla versioner av W10 helt enkelt.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

”This one goes to eleven!"

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Microsoft prioriterar markadsandelar. De är väldigt tydliga med detta. Redan när de år 2003 valde att prisdumpa xboxen, förstod man deras tankesätt med att få igen pengarna från andra håll.

Detta med att Microsoft tillåter äldre windows uppgradera gratis betyder just detta, inga som helst andra slutsatser går dra.
Jag själv köpte själv en mjukvara för runt 2000kr, några månader kom det en ny version som i princip inte hade några nya funktioner mer än versionsnumret. Men om jag ville uppgradera så skulle jag betala 1000kr för det. Och jag hade oturen att pricka fel, för den licens som jag hade köpt hade funnits i runt 5år.

*edit*
Vendor lock-in är framtiden för att maximera intäkter från kunder och kunder gillar ofta bli inlåsta i ekosystem.

Permalänk
Medlem

Klart de vill ha mer kunder i sitt nya butiks skal. Windows 7 användarna är de sista som är kvar ute i det fria.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Hedersmedlem

Nu sitter alla horder av forumets alla vistaanvändare och vrider sig av vånda 😁

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Höhö

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Klart de vill ha mer kunder i sitt nya butiks skal. Windows 7 användarna är de sista som är kvar ute i det fria.

Ja, och jag är en av dem 😀

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

Vi behöver nog inte välja. Den här meningslösa widget-prylen de körde in i Windows för några veckor sedan visar hur företaget tänker kring uppdateringar/uppgraderingar, de kommer tvångsuppgradera allas datorer till varje pris. Tyvärr.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Inaktiv

Mac Os får gratis uppdateringar, iOS, Android, Chrome OS, Playstation, Xbox. Ja varenda konsumentpryl egentligen. Detta är vad folk förväntar sig och något annat alternativ finns inte. Att behålla kundernas system på senaste versionen är viktigare än att ta ut licenskonstnad på OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Nice, fullpackad med reklam då med andra ord

precis min tanke, datainsamling etc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon228747:

Mac Os får gratis uppdateringar, iOS, Android, Chrome OS, Playstation, Xbox. Ja varenda konsumentpryl egentligen. Detta är vad folk förväntar sig och något annat alternativ finns inte. Att behålla kundernas system på senaste versionen är viktigare än att ta ut licenskonstnad på OS.

Mjaa. Här finns emellertid lite relevanta skillnader.
För playstationenheten, mobilen eller routern kan man inte köpa hårdvaran från ett företag och mjukvaran från ett helt annat företag.
Eller ja - kan och kan. Vi vet att det såklart går i teorin. But you get my point.

För exempelvis raspberry pi och stationära datorer blir man mer själv ansvarig att skaffa egen mjukvara som passar till hårdvaran och det sätter lite andra spelregler för finansieringen av mjukvaran när mjukvaruföretaget inte kan ta betalt för att sälja hårdvaran också.

Din poäng är relevant ändå. För den logiken som ändå är av relevans kan slutkund skita högatktnigsfullt i. Det är MS problem - inte kundens ;). Visst är det så.

Men frågan kvarstår då - hur ska exempelvis windows finansieras om det inte bygger på att sälja hårdvara och mjukvara ihop?
För det är den mest relevanta frågan. Det viktigaste av allt är att verksamheten går plus.

Någonstans tänker jag att med den nivån på krav att det måste vara gratis så måste MS ta in pengarna på andra sätt i så fall. Det behöver man nog som kund i så fall räkna med om man inte önskar betala för windowsversionen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Få se om det är bra eller ej, brukar ju vara så att vartannat är bra ungefär...10an blev bättre men var katastof först.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Mjaa. Här finns emellertid lite relevanta skillnader.
För playstationenheten, mobilen eller routern kan man inte köpa hårdvaran från ett företag och mjukvaran från ett helt annat företag.
Eller ja - kan och kan. Vi vet att det såklart går i teorin. But you get my point.

Sony skulle mycket väl kunna släppa en uppdatering som säger "Uppgradera till Sony, dashboard 2.0 för att kunna installera appar som netflix och spotify! Endast 399:-" Annars blir man kvar med basicfunktionerna som enheten kom med. Ja liten överdrift men du fattar
Det hade knappast fallit väl ut hos kunderna

Skrivet av Söderbäck:

Men frågan kvarstår då - hur ska exempelvis windows finansieras om det inte bygger på att sälja hårdvara och mjukvara ihop?
För det är den mest relevanta frågan. Det viktigaste av allt är att verksamheten går plus.

Någonstans tänker jag att med den nivån på krav att det måste vara gratis så måste MS ta in pengarna på andra sätt i så fall. Det behöver man nog som kund i så fall räkna med om man inte önskar betala för windowsversionen.

Office 365, Xbox game pass, ta smällen och täcka kostnaderna från enterprisedelen? Plus går dom åtminstone

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Mac Os får gratis uppdateringar, iOS, Android, Chrome OS, Playstation, Xbox. Ja varenda konsumentpryl egentligen. Detta är vad folk förväntar sig och något annat alternativ finns inte. Att behålla kundernas system på senaste versionen är viktigare än att ta ut licenskonstnad på OS.

Windows säljs separat, ingen ovanstående mjukvara gör det. Priset är inbakat i prylen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av leafbranch:

Windows säljs separat, ingen ovanstående mjukvara gör det. Priset är inbakat i prylen.

Min poäng är att slutkund inte bryr sig. Man köper sin dator och använder den, precis som andra prylar och drar sig in i det sista från att köpa att operativsystem löst (om man inte är entusiast då) .
Sen tror jag inte priset för OS är inbakat i prylen. Men betalar av i efterhand genom att spendera pengar i appbutiker, se på reklam eller helt enkelt betala med sin användardata.

EDIT: OBS jag tror mycket väl att Windows kan sälja löst i styckpris för entusiaster som bygger egna datorer. Den stora massan gör dock inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men frågan kvarstår då - hur ska exempelvis windows finansieras om det inte bygger på att sälja hårdvara och mjukvara ihop?
För det är den mest relevanta frågan. Det viktigaste av allt är att verksamheten går plus.

Någonstans tänker jag att med den nivån på krav att det måste vara gratis så måste MS ta in pengarna på andra sätt i så fall. Det behöver man nog som kund i så fall räkna med om man inte önskar betala för windowsversionen.

Hemmafixarna som bygger en ny dator och vill återanvända sin gamla licens, är i sammanhanget inte speciellt stor. Största delen är ju bärbara datorer för konsumenter och där ingår ju en ny Windows licens. Så kan inte se det som en särskilt stor ekonomisk förlust för Microsoft att erbjuda uppdateringen gratis

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Jag sitter på Windows 8.1 i dagsläget. 10 har haft kompromisser som jag inte är okej med. Jag är inte villig att gå med på vad som helst för att "få ha" Windows och enkel kompatibilitet med mjukvara.

Om 11 går i samma hjulspår som 10, och ingenting pekar egentligen mot att det inte blir så, så kommer jag få sätta mig ned och lära mig svårare kompatibilitet med mjukvara i framtiden.
Presentationen av 11 kommer därför vara ett vägval för mig, och det är därför något jag kommer följa noga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Vi behöver nog inte välja. Den här meningslösa widget-prylen de körde in i Windows för några veckor sedan visar hur företaget tänker kring uppdateringar/uppgraderingar, de kommer tvångsuppgradera allas datorer till varje pris. Tyvärr.

Går det ta bort den widgeten? Har inte forskat i det så noga än. Men störande är den. Den fuckade upp hela min taskbar på företagsdatorn då ja använder en del snabblänkar till mappar med program.

Visa signatur

Vad är RGB?

Permalänk
Skrivet av Kucera:

Går det ta bort den widgeten? Har inte forskat i det så noga än. Men störande är den. Den fuckade upp hela min taskbar på företagsdatorn då ja använder en del snabblänkar till mappar med program.

Högerklick, news and interests, turn off. Jag tog bort både hemma och på jobbet direkt. Men nu i W10 så ändrar jag inte så mycket från standard. För länge sen i WXP och andra versioner blev det en massa mixtrande hit och dit.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kucera:

Går det ta bort den widgeten? Har inte forskat i det så noga än. Men störande är den. Den fuckade upp hela min taskbar på företagsdatorn då ja använder en del snabblänkar till mappar med program.

Ja. Högerklicka stäng av typ. Medans det är en trivial grej i sig säger det om hur Microsoft ser på användarna, vi ska betatesta även dåliga idéer.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Mjaa. Här finns emellertid lite relevanta skillnader.
För playstationenheten, mobilen eller routern kan man inte köpa hårdvaran från ett företag och mjukvaran från ett helt annat företag.
Eller ja - kan och kan. Vi vet att det såklart går i teorin. But you get my point.

För exempelvis raspberry pi och stationära datorer blir man mer själv ansvarig att skaffa egen mjukvara som passar till hårdvaran och det sätter lite andra spelregler för finansieringen av mjukvaran när mjukvaruföretaget inte kan ta betalt för att sälja hårdvaran också.

Din poäng är relevant ändå. För den logiken som ändå är av relevans kan slutkund skita högatktnigsfullt i. Det är MS problem - inte kundens ;). Visst är det så.

Men frågan kvarstår då - hur ska exempelvis windows finansieras om det inte bygger på att sälja hårdvara och mjukvara ihop?
För det är den mest relevanta frågan. Det viktigaste av allt är att verksamheten går plus.

Någonstans tänker jag att med den nivån på krav att det måste vara gratis så måste MS ta in pengarna på andra sätt i så fall. Det behöver man nog som kund i så fall räkna med om man inte önskar betala för windowsversionen.

Det är företagslicenser och tillhörande supportavtal som är den viktiga Windowsmarknaden.

Permalänk
Medlem

Hur mycket % idag är det som fortfarande använder Windows 7?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Har svårt att tro att det finns drivrutiner för Win11 för den av mina burkar som kör Windows 7 (vilket enligt mig fortfarande är det bästa OS:et från MS för de som kör tangentbord och mus).

Tillika: Microsoft gör ingenting som är bra för slutkund. De gör uteslutande saker som är bra för aktieägarna.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Hur mycket % idag är det som fortfarande använder Windows 7?

Runt 15% om man kollar på följande sida.

https://gs.statcounter.com/os-version-market-share/windows/de...

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Har svårt att tro att det finns drivrutiner för Win11 för den av mina burkar som kör Windows 7 (vilket enligt mig fortfarande är det bästa OS:et från MS för de som kör tangentbord och mus).

Tillika: Microsoft gör ingenting som är bra för slutkund. De gör uteslutande saker som är bra för aktieägarna.

.

Jag har en Probook 6450b, som original OS var Windows Vista som fungerar utan problem i Windows 10, så det borde finnas drivrutiner för din dator som kör Win 7

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det enda rätta. Aldrig att jag skulle betala för Windows. Om de mot förmodan skulle lägga till tröskeln att man måste betala för det så blir det garanterat en flopp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det enda rätta. Aldrig att jag skulle betala för Windows. Om de mot förmodan skulle lägga till tröskeln att man måste betala för det så blir det garanterat en flopp.

Fast det är inte som att den modellen har misslyckats tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fast det är inte som att den modellen har misslyckats tidigare.

Med Windows 10 så fick man ju det gratis. Nu när folk vant sig med att det är gratis så blir det extremt svårt att få dem att betala igen. De som inte vill eller kan betala hade ändå piratkopierat. Dessutom betalar vi numer med vår personliga data snarare än pengar och för Microsoft är det värt tusen gånger mer än någon femhundring per licens de hade fått annars.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.