Microsoft Surface, något att ha?

Permalänk

Microsoft Surface, något att ha?

Jag funderar eventuellt på att köpa en dator i den s k Surface serien. Dock blir jag lite skeptisk, när man läser och tittar på tester. Intrycket jag får är att prestandan är lite i underkant, och priset är högt satt. Anledningen till att jag vill byta, är smidigheten med Surface. Vill kunna använda den som en platta, och ibland som en laptop. Men tillbehören verkar dyra med, och det verkar som man måste köpa till alla tillbehören.

Sitter idag med en Asus Vivobook 14" med Ryzen CPU, 8GB RAM och SSD. Fungerar klockrent, och betalade 6000 kr för den.

Är det någon som gått från an vanlig laptop till en Surface?

Fördelar och nackdelar? Prestanda?

Permalänk
Medlem

Smidigheten är fantastisk. Har använt ett antal Surface-enheter (började med Surface RT) och just detta med att koppla på ett tangentbord och använda den som en vanlig bärbar dator, för att i nästa sekund ta bort tangentbordet, vrida den i vertikalt läge och läsa en artikel på Sweclockers är den stora fördelen med en Surface.

Ja, de kostar för mycket för bra prestanda, ja tangentbordet är dyrt. För mig är det värt det.
(Utmärkt att spela Hearthstone på också.)

Permalänk
Medlem

Ja du betalar dels en prislapp över premium-känslan och dels betalar du en prislapp för komptaktheten. Så om du jämför i stort sett valfri laptop med samma prestanda så är surfacen dyr på pappret. Så det är frågan för dig hur du värdesätter premiumkänslan och kompaktheten.

Jag har haft en surface pro 2 och 4 (och 4an är ju i stort sett samma som senaste surfacen, det hr skett otroligt lite utveckling). Jag använde dom som laptops snarare då jag anser att de aldrig kunde slå användarupplevelsen som surfplatta i jämförelse med en ipad.

Dock var kompaktheten väldigt trevligt då jag oftast bara reser med handbagage och de då tar minimalt plats.

Nu har jag dock en surface laptop som jag köpte här på marknaden. Mycket nöjd och saknar inte surfplattefunktionaliteten.

Dock är ju frågan vad det är för prestanda du eftersöker?

Permalänk
Skrivet av Larre77:

Smidigheten är fantastisk. Har använt ett antal Surface-enheter (började med Surface RT) och just detta med att koppla på ett tangentbord och använda den som en vanlig bärbar dator, för att i nästa sekund ta bort tangentbordet, vrida den i vertikalt läge och läsa en artikel på Sweclockers är den stora fördelen med en Surface.

Ja, de kostar för mycket för bra prestanda, ja tangentbordet är dyrt. För mig är det värt det.
(Utmärkt att spela Hearthstone på också.)

Ok, då är det Surface Book 2 eller 3 du pratar om eller?
Pris kontra prestanda mot min Asus?

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Ja du betalar dels en prislapp över premium-känslan och dels betalar du en prislapp för komptaktheten. Så om du jämför i stort sett valfri laptop med samma prestanda så är surfacen dyr på pappret. Så det är frågan för dig hur du värdesätter premiumkänslan och kompaktheten.

Jag har haft en surface pro 2 och 4 (och 4an är ju i stort sett samma som senaste surfacen, det hr skett otroligt lite utveckling). Jag använde dom som laptops snarare då jag anser att de aldrig kunde slå användarupplevelsen som surfplatta i jämförelse med en ipad.

Dock var kompaktheten väldigt trevligt då jag oftast bara reser med handbagage och de då tar minimalt plats.

Nu har jag dock en surface laptop som jag köpte här på marknaden. Mycket nöjd och saknar inte surfplattefunktionaliteten.

Dock är ju frågan vad det är för prestanda du eftersöker?

Ok, ibland vill man bara ta med sig en platta och lägga sig i hängmattan än att behöva sitta vid ett bord med massa sladdar.
Det jag använder min laptop till är Office 365, Youtube och vanlig surf. Inget prestandakrävande som videoredigering eller gaming.

Permalänk
Medlem

Jag har en Surface Pro 3. Älskar den, men nu har skärmen träffat ettåringen.

De är svinbra men dyra. Helt klart en premiumprodukt.

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Jag har en Surface Pro 3. Älskar den, men nu har skärmen träffat ettåringen.

De är svinbra men dyra. Helt klart en premiumprodukt.

Misstänkte det, är sugen men prislappen avskräcker så det räcker och blir över.
Kollade snabbt på Prisjakt på en Surface Pro 7 (som är den senaste): Surface Pro 7

Sedan tillkommer tillbehören misstänker jag, som tangentbord mm?

Vad landar jag på för pris totalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok, då är det Surface Book 2 eller 3 du pratar om eller?
Pris kontra prestanda mot min Asus?

Nej, en vanlig Surface Pro 7, med tillhörande tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Misstänkte det, är sugen men prislappen avskräcker så det räcker och blir över.
Kollade snabbt på Prisjakt på en Surface Pro 7 (som är den senaste): Surface Pro 7

Sedan tillkommer tillbehören misstänker jag, som tangentbord mm?

Vad landar jag på för pris totalt?

Kolla in Microsofts Surface-sida, de har sommarrea just nu:
https://www.microsoft.com/sv-se/store/collections/surfacelist...

Permalänk
Medlem

Största fördelen är kvalitén, fick lite Apple känsla av surface det som förvånade mig mest var att tangentbordet var förvånansvärt bra, inte i nivå med de absolut bästa inom laptop (Apple <2015, Thinkpad) men minst lika bra som många "vanliga" laptops.

Största nackdelen är priset, du får inte så mycket prestanda för det du betalar.
En annan nackdel är att det är svårt/omöjligt att bytta batteri och även hårddisken om det skulle bli något problem.

Använder själv inte surfacen längre, då den inte riktigt hittade en plats.
Den var lite för tung som en tablet och blev ersatt av en iPad Pro.
Som laptop hade den lite för dålig prestanda för mitt användnings område.

Så det beror mycket på vad du använder den till om det kommer fungera för dig och om du bered att betala lite extra för kvalitén.

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

Jag har en Surface Laptop 3 13" (i7/16GB/512) via jobbet som jag använder i princip som stationär med Surface Dock. 2 extra skärmar då.
Så fort jag gör något annat än basic surf/Office365 så går fläktarna igång och surrar rätt friskt. T.ex. om jag slår på en youtube-video. Hörlurar med ANC är att rekommendera.

Om du bara ska chilla med datorn som den är så är tangentbordet väldigt bra, skärmen helt okej dock inte superljus, trackpaden är okej den med. Ljudet 7/10 typ. Touchfunkionaliteten på skärmen kan vara behändig särskilt om du inte har en mus inkopplad.

I övrigt är det mycket premium-känsla över datorns utseende och materialval. Alcantaratyget på översidan är riktigt skönt att vila händerna på. Samt så är den främre kanten lite släntad så man får en riktigt naturlig "backe" att vila handflatorna på.

Största minusen IMO är dels fläktens ljudnivå vid load (samt fläktkurvan i sig) och den fattiga I/O'n (1 USB-A, 1 USB-C samt hörlursack och den proprietära Surface-kontakten).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok, ibland vill man bara ta med sig en platta och lägga sig i hängmattan än att behöva sitta vid ett bord med massa sladdar.
Det jag använder min laptop till är Office 365, Youtube och vanlig surf. Inget prestandakrävande som videoredigering eller gaming.

Då skulle jag rekommendera att du undersöker hur bra den presterar i solljus/skugga. Det är inte vara ljusstyrkan som är viktig då utan även glaspanelerna etc

Permalänk
Medlem

Sista dagen imorron för rabatten!

SPARA UPP TILL 6.839,76 kr
Surface Pro 7
Ultralätt och flexibel. Vare sig du sitter vid skrivbordet, i soffan eller är ute på språng kan du få mer gjort med Surface Pro 7, med en Intel® Core™-processor för bärbar dator, batteri som räcker en hel dag,¹ och HD-kameror.

Microsoft Store garanti för Surface

Hitta det bästa från Surface hos Microsoft Store: kostnadsfri standardleverans och retur, 90 dagars kostnadsfri teknisk support och mer.

Kombinera smart med Surface Pro 7 Startpaket
Innehåller valfri Surface Pro 7, ett Type Cover till rabatterat pris och Microsoft 365 i 15 månader till priset av 12. Du kan dessutom spara 20 % på tillbehör som pennor, möss, hörlurar eller dockningsstationer samt upp till 50 % på ett stort utbud skydd och fodral.

https://www.microsoft.com/sv-se/d/surface-pro-7/8n17j0m5zzqs?...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av trattgunnar:

Jag har en Surface Laptop 3 13" (i7/16GB/512) via jobbet som jag använder i princip som stationär med Surface Dock. 2 extra skärmar då.
Så fort jag gör något annat än basic surf/Office365 så går fläktarna igång och surrar rätt friskt. T.ex. om jag slår på en youtube-video. Hörlurar med ANC är att rekommendera.

Om du bara ska chilla med datorn som den är så är tangentbordet väldigt bra, skärmen helt okej dock inte superljus, trackpaden är okej den med. Ljudet 7/10 typ. Touchfunkionaliteten på skärmen kan vara behändig särskilt om du inte har en mus inkopplad.

I övrigt är det mycket premium-känsla över datorns utseende och materialval. Alcantaratyget på översidan är riktigt skönt att vila händerna på. Samt så är den främre kanten lite släntad så man får en riktigt naturlig "backe" att vila handflatorna på.

Största minusen IMO är dels fläktens ljudnivå vid load (samt fläktkurvan i sig) och den fattiga I/O'n (1 USB-A, 1 USB-C samt hörlursack och den proprietära Surface-kontakten).

Ser inte riktigt vad som berättigar det snorhöga priset. Får lite Apple vibbar, där man betalar hutlösa priser.
Kör vidare på min ASUS, sedan om den ger upp eller andra behov tillkommer så kommer jag titta på detta igen.
Tack för alla utförliga svar!

Permalänk
Medlem

Är otroligt nöjd med min från 2017, så jävla smidigt att bara rycka loss skärmen och använda som surfplatta.
Bästa köpet jag gjort i datorväg fatiskt.
Bara alacantra i sig gör det värt, är så jäkla behagligt att vila händerna på jämfört med andra material.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av RVX:

Är otroligt nöjd med min från 2017, så jävla smidigt att bara rycka loss skärmen och använda som surfplatta.
Bästa köpet jag gjort i datorväg fatiskt.
Bara alacantra i sig gör det värt, är så jäkla behagligt att vila händerna på jämfört med andra material.

Ok, är själv otroligt nöjd med min ASUS Vivobook 14. Haft den i ca 1,5 år.

Är det Surface Pro 7 jag skall satsa på då?
Vad kommer en sån gå på med alla tillbehör? Andra modeller att ha i åtanke?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok, är själv otroligt nöjd med min ASUS Vivobook 14. Haft den i ca 1,5 år.

Är det Surface Pro 7 jag skall satsa på då?
Vad kommer en sån gå på med alla tillbehör? Andra modeller att ha i åtanke?

Kan inte prisuppgifterna direkt. Men jag skulle inte ta nån med mindre än 8gb ram, även om det är i minsta laget så har jag fortfarande inte märkt av det vid direkt användning. Värt att kolla upp vad hoppet i pris blir med 16gb.
I form av tillbehör....? Enda jag har är ett fake leather case från Amazon, 2-300:- ca. Surface pen finns ju, som jag skippade men kommer köpa när jag byter ut min enhet. Vill du connecta skärmar etc finns ju surface hub tror jag den heter.
Vilken modell exakt är svårt att säga, men nån ur senaste 7 serien defitivt.
Tja, allt är personligt,

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av RVX:

Kan inte prisuppgifterna direkt. Men jag skulle inte ta nån med mindre än 8gb ram, även om det är i minsta laget så har jag fortfarande inte märkt av det vid direkt användning. Värt att kolla upp vad hoppet i pris blir med 16gb.
I form av tillbehör....? Enda jag har är ett fake leather case från Amazon, 2-300:- ca. Surface pen finns ju, som jag skippade men kommer köpa när jag byter ut min enhet. Vill du connecta skärmar etc finns ju surface hub tror jag den heter.
Vilken modell exakt är svårt att säga, men nån ur senaste 7 serien defitivt.
Tja, allt är personligt,

Surface Pro 7 ligger på nästan 9K enligt Prisjakt

Sedan tillkommer ju tillbehör, och då lär man hamna norr om 10K?

Permalänk
Medlem

Är 6000:- din budget förresten? Håller inte riktigt med om den här meningen Men tillbehören verkar dyra med, och det verkar som man måste köpa till alla tillbehören. du får med det du behöver, och som sagt enda riktiga officiella tillbehören som jag skulle fundera på är dom jag nämnde, pen och hub.
Rent generellt så är ju pen inget man behöver, och troligen bara roligt att leka med i diverse paintprogram kan jag tänka mig? Allt beror ju helt på vad ditt användningsområden är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Är 6000:- din budget förresten? Håller inte riktigt med om den här meningen Men tillbehören verkar dyra med, och det verkar som man måste köpa till alla tillbehören. du får med det du behöver, och som sagt enda riktiga officiella tillbehören som jag skulle fundera på är dom jag nämnde, pen och hub.
Rent generellt så är ju pen inget man behöver, och troligen bara roligt att leka med i diverse paintprogram kan jag tänka mig? Allt beror ju helt på vad ditt användningsområden är.

Jag skulle nog även rekommendera att tangentbord som tillbehör. De är ju rätt dyra men ett måste om man tänkt använda plattan som en dator också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Surface Pro 7 ligger på nästan 9K enligt Prisjakt

Sedan tillkommer ju tillbehör, och då lär man hamna norr om 10K?

Som sagt, ja den är inte riktigt tänkt att vara den mest prisvärda serien. I mina ögon är det motsvarigheten till Apples bärbara, även om det finns utmanare.
Vilka tillbehör är det du funderar på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jag skulle nog rekommendera att tangentbord som tillbehör

Ja är klart, missade att det fanns bundles utan faktiskt 🙂 men ja, det trissar ju upp priset lite.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Eduardo_S
Tänkte inte på detaljen ang tangentbord, köpte min som en bundle.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av RVX:

Som sagt, ja den är inte riktigt tänkt att vara den mest prisvärda serien. I mina ögon är det motsvarigheten till Apples bärbara, även om det finns utmanare.
Vilka tillbehör är det du funderar på?

Tangentbordet. Ibland vill man ju kunna använda den som laptop.

Vad kostar det, och vad hamnar totalpriset på då?

Permalänk
Medlem

Tyvärr runt eller strax över 10k, som sagt Surface serien är inte det billigaste och man får mer bang for the buck hos andra tillverkare. Mitt tips är att om du är ute efter en surface är att hålla ut till någon kampanj eller liknande. Microsoft själva brukar köra en del till och från, med paket då som inkluderar tangentbord och liknande.
Närmsta är nog augusti innan skolstarten.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av RVX:

Tyvärr runt eller strax över 10k, som sagt Surface serien är inte det billigaste och man får mer bang for the buck hos andra tillverkare. Mitt tips är att om du är ute efter en surface är att hålla ut till någon kampanj eller liknande. Microsoft själva brukar köra en del till och från, med paket då som inkluderar tangentbord och liknande.
Närmsta är nog augusti innan skolstarten.

Håller med, ser inte riktigt anledningen till att slänga ut drygt 10K för sämre prestanda.
Enda fördelen är ju då att kunna sitta enklare vartsomhelst med den löstagbara skärmen.
Men det motiverar ju inte en prisskillnad på drygt 4-5000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Håller med, ser inte riktigt anledningen till att slänga ut drygt 10K för sämre prestanda.
Enda fördelen är ju då att kunna sitta enklare vartsomhelst med den löstagbara skärmen.

Sen får du också ha i åtanken att om du gillar att ha datorn i knät etc när du exempelvis sitter i en soffa så är det lite knepigt med en surface. Den gör sig bäst på ett bord när man ska använda den som en laptop. Så ”sitta enklare var som helst” känns inte helt korrekt.

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Sen får du också ha i åtanken att om du gillar att ha datorn i knät etc när du exempelvis sitter i en soffa så är det lite knepigt med en surface. Den gör sig bäst på ett bord när man ska använda den som en laptop. Så ”sitta enklare var som helst” känns inte helt korrekt.

Tycker personligen att det är smidigare att sitta med en tablet / platta i knät än en laptop. Men det är jag det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Nej precis.
Vidhåller det jag sa förut dock, att om du är på jakt efter en så brukar dom ha prisvärda drives vid skolstarten närmast med tangentbord inkl. Du kommer nog inte ner till 6000:- med 8gb ram dock.
Annars är väl begagnat nåt att kolla efter, fast vid den summan så skulle jag nog ändå inte vilja köpa annat än nytt.
Lycka till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att du kikar efter en begagnad Surface Pro 5 eller 6 med 8Gb RAM om du nu absolut vill ha en Surface.

Ett problem med just Pro modellerna är att om du har datorn med tangentbordet i knät så är det inte lika stabilt som det kan vara med en renodlad laptop.

Visa signatur