Webhallen vill inte hedra mina beställningar av RTX 3080

Permalänk
Medlem

Webhallen vill inte hedra mina beställningar av RTX 3080

Trots @Webhallen:s löfte här på SweClockers om att deras policyändring kring max ett RTX 3030 per kund bara gäller nya beställningar så är verkligheten en annan. Jag misstänker att Webhallen inte bara gör detta för att leka goda utan också för att slippa hedra de tidigare priserna. I samband med att de nyligen fått in 3080:s från Palit och Gainward så avbokade de tre av mina ordrar. Jag tänkte det var ett misstag av dem men fick detta som svar:

Citat:

Tyvärr så kommer vi inte att återaktivera era ordrar på dessa kort.

Våran policy gäller fortfarande med att de tär max 1st per person och ni har redan köpt en massa 3080 kort.

Efter att jag informerat dem om att policyn infördes efter min beställning och att Webhallen här på SweClockers sagt att det inte skulle gälla på tidigare lagda beställningar så får jag detta som svar:

Citat:

Tyvärr så är den informationen felaktig.

Beslutat kvarstår och vi kommer inte aktivera era ordrar på dessa kort.

Alla som ville och kunde hade möjlighet att lägga en beställning och jag gjorde det redan i december. Jag hade ju beställt någon annanstans om jag visste Webhallen skulle göra så här.

Vad ska jag göra? Jag funderar på dra detta vidare till ARN.

Permalänk
Medlem

Har du genomfört ett köp av korten eller bara fått en bokningsbekräftelse? Ifall det är det senare som gäller så har de all rätt att häva ordern och du kommer inte få någon hjälp ifrån ARN att leka scalper.
https://www.hallakonsument.se/fragor-och-svar/1529325/kan-for...

Permalänk
Medlem

har folk FORTFARANDE inte fått sina 3080 kort, är det någon som beställde i början som inte fått sitt än?

Konstigt gjort om de sagt att inte göra så på de som redan beställt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziron:

Har du genomfört ett köp av korten eller bara fått en bokningsbekräftelse? Ifall det är det senare som gäller så har de all rätt att häva ordern och du kommer inte få någon hjälp ifrån ARN att leka scalper.
https://www.hallakonsument.se/fragor-och-svar/1529325/kan-for...

Jag har lagt beställningar på korten. Det där är en annan sak egentligen för de vägrar leverera på grund av en senare policyändring.

Du vet inte vad jag ska göra med korten. Om det är för att sälja vidare eller minea. Oavsett är det irrelevant även om jag kan notera att många av de som fick sina beställningar sålde de vidare så Webhallens policy är allt annat än förståelig och framgångsrik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

har folk FORTFARANDE inte fått sina 3080 kort, är det någon som beställde i början som inte fått sitt än?

Konstigt gjort om de sagt att inte göra så på de som redan beställt.

Typ alla har nog fått. De som hade kvar sina beställningar var ett par stycken som sålde vidare, det är bara att kolla på Tradera för att se flera som sålde sina kort av den senaste inleveransen till Webhallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Jag har lagt beställningarna på korten.

Du vet inte vad jag ska göra med korten. Om det är för att sälja vidare eller minea. Oavsett är det irrelevant.

Webhallen anser väl att du har lagt förbeställning på för många. Hur många har du fått och hur många har du beställt (från Webhallen)?

Vore intressant att veta vad Webhallen anser är "massa kort".

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Webhallen anser väl att du har lagt förbeställning på för många. Hur många har du fått och hur många har du beställt (från Webhallen)?

Vore intressant att veta vad Webhallen anser är "massa kort".

Ja, jag vet de anser det. Saken är den att jag beställde ett Zotac-kort redan på lanseringsdagen från Komplett. Månaderna gick och inget kort levererades. Två veckor efter lanseringsdagen beställde jag ett ASUS-kort från Inet och tänkte någon av de måste ju anlända. Jag ville verkligen ha ett 3080-kort då jag köpte en ny spel-TV och spelskärm från Samsung. Tyvärr anlände inget.

Av ren slump, när det fortfarande fanns folk som inte hämtade ut sina 3080 (förmodar det var varför kort fanns tillgängliga) i butik, så såg jag att det fanns fyra stycken Palit-kort i lager en månad i vintras. Detta var då 3080 var ganska svårsålda. Så jag har köpt fyra såna och även ett Zotac-kort samma period. Det var först då jag började beställa en del kort på Webhallen. Jag får väl göra som jag vill. Alla som ville och kunde hade samma möjlighet som mig att lägga en beställning. Sen att Webhallen inte vill sälja för priset som det avtalats är en sak (tror inte det handlar om godhet då det är ett ineffektivt system).

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@TKD_1337 Jag har väldigt svårt att tycka synd om dig med tanke på hur många kort du har uttalat köpt.

You do you, men någon sympati får du då inte.
Från informationen som finns i forumet så tycker jag nog @Webhallen har agerat med en god avsikt och med goda skäl. Självklart kan jag inte veta mer än att du redan har fått tillgång till flertalet grafikkort som du själv har skrivit om i forumet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@TKD_1337 Jag har väldigt svårt att tycka synd om dig med tanke på hur många kort du har uttalat köpt.

You do you, men någon sympati får du då inte.
Från informationen som finns i forumet så tycker jag nog @Webhallen har agerat med en god avsikt och med goda skäl. Självklart kan jag inte veta mer än att du redan har fått tillgång till flertalet grafikkort som du själv har skrivit om i forumet.

Jag är inte ute efter sympati och andra känslorelaterade utfall. Rätt ska vara rätt helt enkelt. Eller kör vi på godtycklighet? Kan de välja att ändra sin policy efter köp? Varför lovar de en grej på forumet medan det i verkligheten inte är så? Det är dessa frågor jag vill ha svar på och mottar tacksamt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av TKD_1337:

Jag är inte ute efter sympati och andra känslorelaterade utfall. Rätt ska vara rätt helt enkelt. Eller kör vi på godtycklighet? Kan de välja att ändra sin policy efter köp? Varför lovar de en grej på forumet medan det i verkligheten inte är så? Det är dessa frågor jag vill ha svar på och mottar tacksamt.

Det är ingen mänsklig rättighet att få köpa produkter. De gjorde en omvärdering efter nyinkommen information om din profil som @Webhallen-representanten troligen inte hade i forumet när uttalandes gjordes.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är ingen mänsklig rättighet att få köpa produkter. De gjorde en omvärdering efter nyinkommen information om din profil som @Webhallen-representanten troligen inte hade i forumet när uttalandes gjordes.

Det handlar inte om vad som är en mänsklig rättighet som du säkert förstår. Hur ska jag veta vad som gäller när jag beställer från Webhallen? Jag kan ju bara utgå från de villkor som ställs vid beställning, det känns ju inte rimligt med nya policyer titt som tätt som plötsligt börjar gälla mig med. Sen så tror jag som sagt inte det handlar om godhet utan att Webhallen för sin egen skull inte vill hedra de avtalade priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Jag är inte ute efter sympati och andra känslorelaterade utfall. Rätt ska vara rätt helt enkelt. Eller kör vi på godtycklighet?

Som redan påpekats, beroende på de email som du fått från webhallen så kan de ha helt rätt att göra så här.

De kan ju vara trevliga och syssla med goodwill, men som sagt, ingen sympati eller andra känslorelaterade utfall! Alltså ingen goodwill...

Skrivet av TKD_1337:

Jag får väl göra som jag vill.

Japp. Inklusive att starta en tråd där du träder fram som aningen scalper eller miner.... Känns inte rikigt som en bra idé. Bäst hade nog varit att lida i det tysta eller bara kontakta ARN.

Permalänk
Medlem

Hur ska jag utforma mig för att skriva en givande kommentar?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Som redan påpekats, beroende på de email som du fått från webhallen så kan de ha helt rätt att göra så här.

De kan ju vara trevliga och syssla med goodwill, men som sagt, ingen sympati eller andra känslorelaterade utfall!

Japp. Inklusive att starta en tråd där du träder fram som aningen scalper eller miner.... Känns inte rikigt som en bra idé. Bäst hade nog varit att lida i det tysta eller bara kontakta ARN.

Hur andra vill tolka mig är inte så intressant ärligt talat. Alla som ville och kunde hade en möjlighet kunde lägga en beställning på Webhallen och andra sidor, vilket många - inklusive massor av forummedlemmar - gjorde. Många är förstås diskreta, inklusive de som spyr galla på "scalpers" och miners. Det är som att vara sur på att man inte har ett par miljoner för att starta en McDonalds-franchiserestaurang bara för någon annan har och har lyckats.

Du kan tycka det är bäst. Jag anser det är bäst söka input innan man eventuellt vänder sig till ARN. Dessutom är det ju bra att veta varför Webhallen har två ansikten så att säga.

Ja, du kan se det som "goodwill" att hedra beställningar och löften. Kanske är det så. Jag vet inte, därför jag rådfrågar här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Hur ska jag utforma mig för att skriva en givande kommentar?

Vad tror du själv? Kanske något som har med sakfrågan att göra och mindre om mig som person och annat irrelevant? Tycker det är uppenbart.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TKD_1337:

Hur andra vill tolka mig är inte så intressant ärligt talat. Alla som ville och kunde hade en möjlighet kunde lägga en beställning på Webhallen och andra sidor, vilket många - inklusive massor av forummedlemmar - gjorde. Många är med diskreta, inklusive de som spyr galla på "scalpers" och miners. Det är som att vara sur på att man inte har ett par miljoner för att starta en McDonalds-franchiserestaurang bara för någon annan har och har lyckats.

Du kan tycka det är bäst. Jag anser det är bäst söka input innan man eventuellt vänder sig till ARN. Dessutom är det ju bra att veta varför Webhallen har två ansikten så att säga.

Ja, du kan se det som "goodwill" att hedra beställningar och löften. Kanske är det så. Jag vet inte, därför jag rådfrågar här.

Du svarar ju fortfarande inte på frågan vad det står i de meddelanden du har fått från Webhallen. Har ni avtal eller inte? Om ja får du dra det vidare. Om nej, tough luck.

Det finns ett ganska tydligt svar på din frågeställning och ingen här kan hjälpa dig mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Vad tror du själv? Kanske något som har med sakfrågan att göra och mindre om mig som person och annat irrelevant? Tycker det är uppenbart.

Tycker webhallen gör helt rätt.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Jag har lagt beställningar på korten. Det där är en annan sak egentligen för de vägrar leverera på grund av en senare policyändring.

Du vet inte vad jag ska göra med korten. Om det är för att sälja vidare eller minea. Oavsett är det irrelevant även om jag kan notera att många av de som fick sina beställningar sålde de vidare så Webhallens policy är allt annat än förståelig och framgångsrik.

Vet inte om jag har läst just det inlägg från webhallen som du refererar till, men om det är som du säger att de har uttalat att beställningar gjorda innan de bestämde sig för max 1 per kund ska levereras så låter det ju väldigt märkligt att de tar bort ordern.

De skriver dock i ett inlägg att "men upptäcker vi vidareförsäljning/mining så kommer alla beställningar oavsett när man har beställt nollas ut."

Så frågan är, kan de ha upptäckt något sånt?

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Jag tycker Webhallen gör rätt i detta fall.
Dvs om du redan har köpt ett kort ur 3000-serien.
Var en god man och låt andra få en del av kakan också

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Du svarar ju fortfarande inte på frågan vad det står i de meddelanden du har fått från Webhallen. Har ni avtal eller inte? Om ja får du dra det vidare. Om nej, tough luck.

Det finns ett ganska tydligt svar på din frågeställning och ingen här kan hjälpa dig mer än så.

Jag trodde alla här visste eller förstod hur det ser ut vid beställning från Webhallen så jag kommenterade inte det. Det var den vanliga "Tack för din beställning".

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen fungerar deras system till viss del, eftersom det är folk som du de vill undvika att sälja till (så länge efterfrågan finns).

Sura eller avundsjuka, argumenten man hör från scalpers. Som att den enda anledning till att inte försöka maximera egen vinning på andras bekostnad enkom beror på att man inte har råd delta. Du vet, tro det eller ej, jag har råd att köpa ett grafikkort, kanske t.o.m. två!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Vet inte om jag har läst just det inlägg från webhallen som du refererar till, men om det är som du säger att de har uttalat att beställningar gjorda innan de bestämde sig för max 1 per kund ska levereras så låter det ju väldigt märkligt att de tar bort ordern.

De skriver dock i ett inlägg att "men upptäcker vi vidareförsäljning/mining så kommer alla beställningar oavsett när man har beställt nollas ut."

Så frågan är, kan de ha upptäckt något sånt?

Tack för ett givande inlägg. Jag vet inte vad de har "upptäckt", tror det handlar snarare om en miss från kundtjänst. Oavsett så är det väl inte upp till Webhallen att leka både åklagare och domare? Speciellt i efterhand.

Permalänk
Medlem

Har du fått orderbekräftelse eller var det en förbeställning? Du kan läsa i KKL om vad som gäller för dig. Det finns vissa undantag där återförsäljaren kan häva köpet men i generella drag så om de säljer än idag till liknande pris så kan de inte neka en bekräftad order hursomhelt. Som sagt, läs KKL och diskutera med återförsäljaren om punkterna, kommer ni inte överens kan du vända dig till din kommuns konsumentvägledare. Därefter blir det ARN om du vill dra vidare en eventuell tvist.

Edit: För övrigt är det tråkigt att läsa kommentarer som genomsyrar en personlig agenda och åsikt framför lag och rätt. Att kalla det för "mänsklig rättighet" och trycka ner TS i fråga är bara.... tråkigt. Vi har lagar som skyddar konsumenter, är ni inte nöjda med dem får ni driva fram en politik utanför Sweclockers och se om ni för gehör för förändringar med era valda politiker, börja inte med att sprida onödiga kommentarer och spydigheter på TS bekostnad baserad på era värderingar.

Ja de är tråkigt att det är en brist på grafikkort, men håll inte på med att dra ner forumets nivå eller klanka på individer, ni bidrar till att göra en tråkig situation sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag tycker Webhallen gör rätt i detta fall.
Dvs om du redan har köpt ett kort ur 3000-serien.
Var en god man och låt andra få en del av kakan också

Säg det till dessa goda män (kvinnor?):

https://www.tradera.com/search?q=palit%203080&categoryId=0&it...
https://www.tradera.com/search?q=gainward%203080&itemStatus=E...

Skrivet av cnst:

Uppenbarligen fungerar deras system till viss del, eftersom det är folk som du de vill undvika att sälja till (så länge efterfrågan finns).

Sura eller avundsjuka, argumenten man hör från scalpers. Som att den enda anledning till att inte försöka maximera egen vinning på andras bekostnad enkom beror på att man inte har råd delta. Du vet, tro det eller ej, jag har råd att köpa ett grafikkort, kanske t.o.m. två!!!

Du har rätt. Jag talade i (för) generella termer. Självklart finns det de som inte vill beställa flera kort trots möjlighet. Det kan jag förstå och respektera men jag är mig själv och har mina egna bevekelsegrunder. Jag är inte här för att smutskasta eller ifrågasätta andras val och motiv, det var fel formulerat av mig som reaktion på de angrepp jag fått utstå.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av TKD_1337:

Säg det till dessa goda män (kvinnor?):

https://www.tradera.com/search?q=palit%203080&categoryId=0&it...
https://www.tradera.com/search?q=gainward%203080

Du har rätt. Jag talade i (för) generella termer. Självklart finns det de som inte vill beställa flera kort trots möjlighet. Det kan jag förstå och respektera men jag är mig själv och har mina egna bevekelsegrunder.

Du är ju knappast oskyldig som uttalat gör samma sak, köper och säljer vidare för vinst. Bara för att någon annan säljer på tradera så måste det inte vara samma orsak, bakgrund, situation eller omfattning.

Ta det som vuxen istället. Läs din orderbekräftelse och se vad lagen säger istället för att slänga med "whataboutism"-argument. Det tar dig ingenstans, minst med webhallen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Om jag läst rätt i tråden så har du köpt totalt 5 stycken grafikkort ifrån webhallen?
Med tanke på rådande situation och deras nuvarande policy varför skulle dem hedra din beställning på ytterligare 3 stycken grafikkort? Dem har ju redan levererat 5 stycken grafikkort när tanken är max 1 per kund för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du är ju knappast oskyldig som uttalat gör samma sak, köper och säljer vidare för vinst. Bara för att någon annan säljer på tradera så måste det inte vara samma orsak, bakgrund, situation eller omfattning.

Ta det som vuxen istället. Läs din orderbekräftelse och se vad lagen säger istället för att slänga med "whataboutism"-argument. Det tar dig ingenstans, minst med webhallen.

Nu misstolkar du. Jag använder inte "whataboutism"-argument alls eller påstår mig själv eller någon vara "skyldig" eller "oskyldig". Jag ville, som jag förklarat innan, förklara att deras system är ineffektiv och, sett ur ett större perspektiv, att det är så marknaden ser ut. De har noll koll på var grafikkortet hamnar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av TKD_1337:

Nu misstolkar du. Jag använder inte "whataboutism"-argument alls eller påstår mig själv eller någon vara "skyldig" eller "oskyldig". Jag ville, som jag förklarat innan, förklara att deras system är ineffektiv. De har noll koll på var grafikkortet hamnar.

Uppenbarligen har ju du åkt dit och det verkar ju vara vad systemet är till för sååå.... ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Oavsett så är det väl inte upp till Webhallen att leka både åklagare och domare? Speciellt i efterhand.

Det är precis här du missuppfattar saken. Det är absolut upp till Webhallen att göra precis som de vill, så länge inga lagar bryts. Och, det gör det inte här.

Sen kan du tycka att det känns ruttet, och det har du all rätt att tycka. Det enda du kan göra dock är att välja bort Webhallen för framtida beställningar, för det finns inga andra möjligheter på bordet.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Tack för ett givande inlägg. Jag vet inte vad de har "upptäckt", tror det handlar snarare om en miss från kundtjänst. Oavsett så är det väl inte upp till Webhallen att leka både åklagare och domare? Speciellt i efterhand.

Nej jag menar mer att bara du vet vad du gör med korten, om de sitter i X antal olika datorer så torde det vara svårt att "upptäcka mining eller vidareförsäljning", men om korten ligger på tradera så är det ju inte omöjligt att webhallen sett det och kunnat konkludera vem som säljer och då tagit bort dina beställningar.

Men ja, rent generellt så håller jag med om att det är lökigt att i efterhand ta bort ordrar som man sagt att man inte ska ta bort, oavsett vad jag eller webhallen eller resten av swec tycker om scalping och mining. Har man sagt "det här gäller" så får det fan gälla också, annars vet man ju som kund inte ett skit. Får jag min PS5 jag har beställt eller har webhallen hört att jag kommer inte lira så mycket så Uffe på kundtjänsts polare får köpa den istället, för han kommer spela mycket mer?

Visa signatur

E det så?