Battlefield 2042 får hjälp av AI-bottar för att fylla matcher

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

När ett spel förlorar sin popularitet så finns det ju inte så mycket att göra. Speciellt när det är kartor/servrar för 100 spelare.
Blir ju rätt tråkigt när en karta för 100 spelare bara har ett 30-tal. Sedan kanske man inte tycker att bottar gör det speciellt roligare men vet inte om det kan bli tråkigare med dem.

Köper inte det resonemanget riktigt. Iaf inte för PUBG. Det var inga som helst problem att få lobbies fyllda i pubg med 50k samtida spelare när det var nytt. Men nu med 180k bara på steam är det det? Bluehole sa ju något i stil med att det var för att ge nya spelare en chans. Men hur kul är det att vinna om man vet att det var mot bottar. Slutade lira PUBG när de addade bottarna. Var ju minst 20 bottar i matcherna även när lobbys fylldes direkt. Nu ska de dock ha ändrat så bara de som lämnar innan det startas blir bottar som jag förstått det så något bättre.

Bottar kan vara kul offline eller om man kör typ 32 vs 128 bottar som vi lirade mot i bf1942. Övade Då var det battlefield att tala om. Övade även mycket reflexer och långdistans i cs 1.x mot bottar. Men om jag vill lira mot andra ska det vara mot riktiga spelare annars kan det kvitta.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Tack för att ni förstör BF-serien!

Nej, Nej, Nej! Måste det alltid var NÅGOT som förstör spelet? Kan man inte bara invänta ett spel som faktiskt lever upp till hypen för en gångs skull. AI-bottar i Battlefield? REALLY? 😡

Jag spelar BF för att det är kul att spela med andra online och det är kul att spela ett mer strategiskt spel (jämfört med t.ex. COD där man i princip bara springer och skjuter). Och EFTERSOM BF är mer strategiskt så blir onlinespelandet mycket mer belönande jämfört med andra spel, då man räknar med strategin för andra riktiga spelare när man själv spelar. Dvs. man får värdiga motståndare. Tror ni förstår vad jag menar.

Ersätter man då detta med AI-bottar så förstör man ett sånt här spel. Och vissa kommer att svara "men AI-bottar står för artificial intelligence så de kommer säkert att tänka strategiskt". Då har man missat poängen.

Poängen är att om man själv VET att de andra spelarna INTE är riktiga människor som sitter framför datorn och spelar med en själv så tappar man lusten helt att spela. Det gör i alla fall jag. Gnistan försvinner direkt och omedelbart. Tror att många håller med.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Nej, Nej, Nej! Måste det alltid var NÅGOT som förstör spelet? Kan man inte bara invänta ett spel som faktiskt lever upp till hypen för en gångs skull. AI-bottar i Battlefield? REALLY? 😡

Jag spelar BF för att det är kul att spela med andra online och det är kul att spela ett mer strategiskt spel (jämfört med t.ex. COD där man i princip bara springer och skjuter). Och EFTERSOM BF är mer strategiskt så blir onlinespelandet mycket mer belönande jämfört med andra spel, då man räknar med strategin för andra riktiga spelare när man själv spelar. Dvs. man får värdiga motståndare. Tror ni förstår vad jag menar.

Ersätter man då detta med AI-bottar så förstör man ett sånt här spel. Och vissa kommer att svara "men AI-bottar står för artificial intelligence så de kommer säkert att tänka strategiskt". Då har man missat poängen.

Poängen är att om man själv VET att de andra spelarna INTE är riktiga människor som sitter framför datorn och spelar med en själv så tappar man lusten helt att spela. Det gör i alla fall jag. Gnistan försvinner direkt och omedelbart. Tror att många håller med.

Så länge dom inte har aimbot , wallhack osv osv

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wael:

Avbokar då! 🙂

Jag tror säkert med egna servrar att man kan konfigurera och välja bort bottar om man så vill.

Ren gissning är att DICE servrar kommer bottar att finnas kvar standard.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Köper inte det resonemanget riktigt. Iaf inte för PUBG. Det var inga som helst problem att få lobbies fyllda i pubg med 50k samtida spelare när det var nytt. Men nu med 180k bara på steam är det det? Bluehole sa ju något i stil med att det var för att ge nya spelare en chans. Men hur kul är det att vinna om man vet att det var mot bottar. Slutade lira PUBG när de addade bottarna. Var ju minst 20 bottar i matcherna även när lobbys fylldes direkt. Nu ska de dock ha ändrat så bara de som lämnar innan det startas blir bottar som jag förstått det så något bättre.

Bottar kan vara kul offline eller om man kör typ 32 vs 128 bottar som vi lirade mot i bf1942. Övade Då var det battlefield att tala om. Övade även mycket reflexer och långdistans i cs 1.x mot bottar. Men om jag vill lira mot andra ska det vara mot riktiga spelare annars kan det kvitta.

Du får ju också tänka på att spelarbasen är ju extremt uppdelat på en massa vis.
Rankat/Orankat/Deathmatch
FPP/PTT
solo/duo/squad
Samt region

Sedan vet jag inte om siffrorna på STEAM inkluderar konsol och PC (det finns ju inget crossplay än).

Gillar man inte bottar kan man ju köra rankat.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Garvade dock så tårarna sprutade när de precis uppdaterat så bottar kunde flusha spelare och min polare blev knäppt när vi körde normals.
Hade blivit mer positivt inställd om de öppnade upp för tredjepartsservrar istället för deras egna idiotiska system. Det är ett bra mycket bättre sätt att hålla en titel vid liv.

Dock så vill inte EA hålla sina spel vid liv, de vill att folk skall köpa nog att de kan släppa en ny titel nästa år.

Alla BF's efter 2an har fått kritik att de inte förbättrar serversystemet, att man inte kan "äga" en server och skapa community på det eller förbättra stödet för att kunna göra egna ligor och köra mer proffensiellt lite som Valve har gjort med CSGO.

Nostalgi ligger nog lite i detta men allt efter Desert Combat har varit downhill för Battlefield serien. Mer och mer ögongodis men mindre och mindre gameplay och funktionalitet för varje titel som släpps.

Skrivet av m4gnify:

Andra hade väl också redan skrivit. Men jag tänker att vanliga gamla bottar till typ CS gör ju inget annat än det som utvecklarna sagt till dom. Jag hoppas då att DICE's "AI-bottar" ska kunna tänka lite mer själv.

Fast AI funkar lite på samma sätt skillnaden är att du sätter ett ramverk på hur den skall agera sen kommer den träna sig (machine learning) för att förbättra sig. Sen kanske de menar att bottarna kommer bete sig mer som vanliga spelare men som någon nämnde tidigare... känns som att de vill köra på AI hypen.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

PUBG fick riktigt kassa bottar, många gånger stod de bara där och stirrade. Bra utvecklade bottar jag inget emot, snarare tvärtom, kanske kan matcherna balanseras bättre då.

Är en bott bra utvecklad så ska man inte märka av att det är en bott man spelar mot, lite som som schack-AI fungerar. Tror absolut detta är framtiden för att hålla liv i spel längre.

Men när det gäller BF så har jag egentligen aldrig upplevt det problemet med att få in folk till spel som ex PUBG.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Ser inte ett problem med detta. Vill ni inte spela mot bottar, gör inte det då. Problemet är löst.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

På tal om AI. Nån som minns den här gamla godingen?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag tror säkert med egna servrar att man kan konfigurera och välja bort bottar om man så vill.

Ren gissning är att DICE servrar kommer bottar att finnas kvar standard.

Har jag missat något? Kommer det att finnas servrar att hyra till detta BF? För det har inte funnits sedan BF4 vad jag vet. Då menar jag community servers aka riktiga servrar som man hade på den "gamla goda" tiden.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

om botarna gör det dom ska i en conquest match kan det vara bra, dvs försvara flaggor och anfalla i grupp.
Inte försöka köra nå lone wolf stil (som många mänskliga BF-spelare)

Ens spelstil är väl som baken delad, borde väl finnas flera olika bottar isåfall tycker jag

Permalänk
Testpilot
Skrivet av 220volt:

Hoppas bottarna är bättre än den genomsnittliga Battlefield-spelaren

Tror inte du behöver hoppas speciellt mycket på den ärligt talat, tror det är ett faktum att så blir fallet

Spelat en hel del BF4 på sistone, och det märks kan jag säga att det är mycket nytt folk som trillat in genom EA Play/Xbox Game Pass... Jag behöver knappt så mycket som svettas en droppe för att gå runt med en 6:1+ KD till fots, eller som igår där jag fick flertalet matcher med 30:1+ KD när jag rullande runt i LAV(s).

Då farmar jag inte lvl 1 spelare, utan det är folk som är allt mellan lvl 8 hela vägen till 50-snåret. I vissa fall gamla rävar på lvl 100+ som fortfarande är sämre än det nya folket till och med

Sure (weird flex incoming), sist jag kollade på Battlefield Tracker (innan de tog bort stödet för BF4) så låg jag på top 0.1% i de flesta kategorier och klasser.
Men det är även därför jag även säger att med handen på hjärtat är bottar något bra — Det ger nyare spelare en chans o känna att de faktiskt kan ha ihjäl något. Samtidigt som det fyller ut servrar på udda timmar i alla regioner (det är hemskt att hitta en BF4 Rush-server nattetid inom EU, som exempel).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Ser inte ett problem med detta. Vill ni inte spela mot bottar, gör inte det då. Problemet är löst.

Menar du att man kan välja att spela med bottar eller inte? Vad har du fått den informationen ifrån?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk

Det som är deal breakern för mig är om det finns riktiga servrar. Avsaknaden av det i BF1 och BF5 gjorde att spelen sög imo.
Om det kommer finnas så är det ju bara stänga av bottar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Wow, en "ny" feature som fanns förr i tiden med dedikerade servrar.

Allt gammalt är nytt numera.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

"ai bottar" fanns ju i 1942 redan

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Menar du att man kan välja att spela med bottar eller inte? Vad har du fått den informationen ifrån?

Du väljer helt enkelt att spela på servrar som är fulla. Därför det finns en server browser.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Bottar...hmm det jag ser i huvudet är olika svårighetsgrader på dom. Typ easy. Dom verkar vara helt vilse, en vindpust kan döda dom. Normal, halvduktiga hyffsat motstånd. Hard. Headshots direkt du startar spelet, heeelt stört omöjliga...verkar ha wallhack etc. hoppas inte detta blir så 😋 men gissar på att det kommer gå o välja om bottar ska finnas med elr ej iaf.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

"it’s important for us to let you play Battlefield 2042 when and how you want."
Vi får hoppas att det betyder att jag kan stänga av dem om jag vill, samt att om jag vill ha dem med på servern att det är tydligt att de är bottar.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd

Trevligt, tycke det var väldigt kul i 1942 att sätta på ett game med bottar och leka krig 🤠

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackss:

Trevligt, tycke det var väldigt kul i 1942 att sätta på ett game med bottar och leka krig 🤠

Har för mig att då man satt på LAN och spelade BF2 att det var helt ok att lägga in några extra så att det vart lite mer som hände. BF Vietnam hade jag olika åsikter om. Kan man ställa in servrarna själv som i BF4 kan det nog bli bra.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Jackss:

Trevligt, tycke det var väldigt kul i 1942 att sätta på ett game med bottar och leka krig 🤠

Det tyckte jag var skitroligt. T.o.m roligare än riktigt då man riktigt kunde vara en ashole.
I ett helt annat spel nämligen cluedo har jag kommit på en ny spelstil som gör att jag vinner otroligt ofta. Nämligen jag gör idiotisk gissningar som ändå ger mig information och lurar resten.
Lite samma kan det vara i Battlefield. Ibland kan det vara roligt att få så mycket kill som möjligt, men ibland kan ett helt eget sidospår vara roligt. Där detta sidorspår inte är det effektivaste för laget totalpoäng. Och då är det ju bra att man spelar enbart emot botar. -Exempel på sidospår jag vill ut och flyga, gärna så nära annat som möjligt utan att krascha.
Ibland vill man bara testa olika saker/tekniker. Det är skit om man inte kan göra det ensam.
Jag tänker främst på ett annat spel jag lirar, där alla matcher rankasinget offline finns.

Permalänk
Medlem

Fy fan vad värdelöst. Spelar jag MP online vill jag att det är en person som blir förbannad när jag dödar honom, annars får det vara. Hela internet är till för att jävlas med andra.

Ni som gillar bottar, tycker ni att det är jätteroligt att smyga upp bakom en bottsniper med 15 killstreak och kniva denne? Tillfredsställande much?

Permalänk

Jag förstår inte varför så många reagerar så kraftigt negativt åt denna nyhet (både här och i andra onlineforum). Bottarna kommer fylla servrars tomma platser. Spelservrarna kommer förmodligen inte ha särskilt många tomma platser, speciellt inte när spelet launchar. Mapsen kanske dessutom är designade på ett sätt som förutsätter ett visst antal "spelare" (AI eller ej) för bästa möjliga upplevelse.

Som någon annan skrev i denna tråd, om man har ett sånt enormt problem med att det kan finnas bottar i en match kan man ju bara välja en full server i browsern.

Permalänk
Medlem

Bottarna kommer säkert bara fylla platserna till en viss del av totala mängden spelare (annars vore det ju dumt). Säg på en 32 player server så kommer säkert bottarna utgöra kanske max 12 platser totalt med default inställningarna typ som ofta fyllas rätt fort. Säkert går att konfigureras manuellt dessutom vad max andelen bots ska vara.

Ännu viktigare imo är dock en fungerande "rättvis" team balancer för publika servrar som switchar om spelare efter en runda för att jämna ut när personer ragequittat.

Bottarna förstår jag man tillsatt när spelet saknar SP campaign. Bra för nybörjare till Battlefield serien att träna och bli van med olika vapen eller fordon förrän man ger sig ut och spela med andra personer och kanske bli ownad såpass att det ger en trist upplevelse.

Så skulle ta det lugnt, tror inte de flesta kommer behöva stå ut med Bots i praktiken. Nu har jag inte spelat BF serien men t.ex. i Unreal Tournament som fyllde ut med några bottar på tomma servrar så fylldes dessa bot platser med humana spelare väldigt fort om man for in på någon tom server, med ett stort spel som BF vore jag inte ett dugg orolig att man kan undvika att behöva spela med bots väldigt enkelt, skulle säga det är bättre att bottar fyller upp några platser på en tom server tills att mänskliga deltagare joinar.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Varför är det så många här som verkar tro att det är samma slags bots som hackare använder sig av i competitive multiplayer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Ser inte ett problem med detta. Vill ni inte spela mot bottar, gör inte det då. Problemet är löst.

Man kan inte välja bort dom eller stänga av dom. Och såvida det inte finns en serverlista med angivet antal bottar på varje server så vet du inte om du joinar en server med 128 människor eller 64 människor och 64 bottar. Människor som mig som gillar online multiplayer fps vill spela mot människor, testa sina skills mot andra personer, fan inte mot bottar. Då kan man spela singelplayerspel istället.

Nä det är fan att dom ska kuka till varenda jävla BF sedan BF4. Alltid är det något som gör att man tappar intresset helt för spelet. I BF1 var det mycket pga avsaknad av möjlighet till att hyra egen server och därigenom bygga ett community, hitta vänner etc. Efter lång tid fick man möjlighet att sätta eget namn på en dice-server och göra små ändringar av vissa parametrar.

Jaja, jag är med å driver en av eu´s topp 5 bf4 communitys så får väl köra vidare på det i ytterligare några år och hoppas på nästa BF eller att Dajs uppdaterar bort dessa satans bottar alternativt inför system för att se om eller hur många bottar en server har innan man joinar. Kan man inte aktivt välja bort att spela mot bottar så kommer jag och många med mig hänga kvar på BF4, vi har fortfarande kul där.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Att spela med bottar är ju anledningen till varför folk köper multiplayer-spel. Låter som ett "bra" beslut detta.

Skrivet av Ostbullen:

Ugh neej Hoppas man kan få valet att spela på botlösa servrar

Skrivet av Krakkan:

Nä blir nog inget för mig, anpassa sin spelstil efter bottar bläh

Skrivet av Wael:

Avbokar då! 🙂

Skrivet av King D:

Nej, Nej, Nej! Måste det alltid var NÅGOT som förstör spelet? Kan man inte bara invänta ett spel som faktiskt lever upp till hypen för en gångs skull. AI-bottar i Battlefield? REALLY? 😡

Jag spelar BF för att det är kul att spela med andra online och det är kul att spela ett mer strategiskt spel (jämfört med t.ex. COD där man i princip bara springer och skjuter). Och EFTERSOM BF är mer strategiskt så blir onlinespelandet mycket mer belönande jämfört med andra spel, då man räknar med strategin för andra riktiga spelare när man själv spelar. Dvs. man får värdiga motståndare. Tror ni förstår vad jag menar.

Ersätter man då detta med AI-bottar så förstör man ett sånt här spel. Och vissa kommer att svara "men AI-bottar står för artificial intelligence så de kommer säkert att tänka strategiskt". Då har man missat poängen.

Poängen är att om man själv VET att de andra spelarna INTE är riktiga människor som sitter framför datorn och spelar med en själv så tappar man lusten helt att spela. Det gör i alla fall jag. Gnistan försvinner direkt och omedelbart. Tror att många håller med.

Alltså...ta inte i så ni skiter på er nu. Djävulens advokater stormade denna tråden känns det som, jösses. :S

Bottarna ska ju bara fylla ut lite i väntan på att spelare tar platserna. Inte mer än så. Under normala förutsättningar kommer ju bottar vara väldigt väldigt ovanliga.

Utanför peak-tider dock, där är det en annan femma och det är ju här bots ska underlätta. Inte ovanligt att matcher drar igång med halvfulla lag osv. Har man faktiskt lirat något BF vet man att sånt här är inte ovanligt tex nattetid. Konsekvensen av det är att det nästan alltid blir pannkaka och steamroll av matchen om platserna inte fylls ut. Bättre bottar kan fylla ut lite i väntan på nya spelare. Eller om inga nya kommer kan matchen halta sig fram i alla fall, det normala är ju annars att servern bara dör rätt snabbt.

Även fall där lagen är jämna men halvfulla utan att fyllas blir det ju pannkaka av det. En karta ämnad för 128 spelare och så är det 32v32 hela matchen vet vi ju alla som lirat ungefär hur bra match det blir. Tempot störtdyker, matchen blir utdragen utav bara fan, inte nog med folk för att få till ordentliga strider, fordon blir för kraftfulla osv osv. Det funkar inte helt enkelt.

Så jag ser liksom inte vitsen med att göra en höna av denna fjäder helt enkelt. Normalfallet är att man inte märker något och fallen där man kan märka av bottarna är då många spelare ändå lämnar servern så den dör eller matchen bara blir tråkig för alla inblandade så värre han det knappast bli av bottar i mina ögon.

Eller missar jag något? Sett mycket rubriker och snack om bottarna, precis som om det kommer göra någon större praktisk skillnad och jag fattar inte varför det är så sensationellt. Detta kommer från en spelare som ligger över genomsnittet förövrigt, 2-3 K/D ligger jag på i regel och spelar nästan bara som infanteri och går på objektiven. Har tusentals timmar lagda i battlefield-spel, och jag har lirat alla BF utom Hardline. Så jag är ingen gröngöling utan koll på spelen direkt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

När ett spel förlorar sin popularitet så finns det ju inte så mycket att göra. Speciellt när det är kartor/servrar för 100 spelare.
Blir ju rätt tråkigt när en karta för 100 spelare bara har ett 30-tal. Sedan kanske man inte tycker att bottar gör det speciellt roligare men vet inte om det kan bli tråkigare med dem.

Eller så kunde de vänta några min extra och fylla med riktiga spelare. Det enda bottarna gjort för pubg är att få ännu fler spelare att lämna, mig inkluderat. Det var dessutom inte ett problem att fylla lobbies när bottarna kom.

Permalänk
Medlem

hoppas de kommer att använda AI för att hitta fuskare också.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200