Tomahawk B550, PCIe x1 kort hittas inte i PCIe x4 slot

Permalänk
Medlem

Tomahawk B550, PCIe x1 kort hittas inte i PCIe x4 slot

Hej!
Jag fick ett problem på halsen när jag köpte ett PCIe wifi-kort till mitt MSi B550 tomahawk. Mitt grafikkort blockerar en PCIe 1x slot, och den andra PCIe 1x platsen har redan ett ljudkort. Så jag testade helt enkelt att installera wifi-kortet (PCIe 1x) i den enda kvarvarande sloten - PCIe x4. Dock hittas inget kort på den platsen (BIOS menyn rapporterar att PCIe x4 är tom). Jag testade att byta så att wifi-kortet fick x1 platsen, och ljudkortet fick x4 platsen. Då hittas wifikortet, men inte ljudkortet. x4 platsen rapporteras fortfarande vara tom i BIOS.

Har testat uppdatera till senaste BIOS firmware, men no luck. Har läst att andra har kunnat använda x1 kort i x4 slots utan problem. Är detta en bug eller missing feature? Eller har jag inga lanes kvar till x4 platsen månne? Min config (förutom x4 platsen)

RTX 2070 på x16 (gen3)
ljudkort på x1

nvme ssd på M2 plats 1 (gen3)
nvme ssd på M2 plats 2 (gen3)

Finns ju alternativa lösningar (nytt moderkort med wifi, riserkabel till grafikkort eller wifikort), men alla kostar pengar och är bökiga, så skulle helst vilja slippa. Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Skulle gissa att de pcie-lanesen delas med ena m2-sloten och används av disken. Så är det på mitt moderkort åtminstone

Permalänk
Medlem

Skulle ju kunna testa att ta bort nvme disk på plats 1 eller 2 för att testa? Trist att behöva ge upp en drive dock. Men finns det fortfarande lanes till x1 platsen tro? Lutar mot att skaffa riserkabel till grafikkortet för att un-blocka en x1 plats.

Permalänk

kolla manualen.

som Ziron sa ovan delar troligen ena m.2 sloten lanes med x4 platsen när den körs i pcie.

mitt asus b550 stänger även av vissa x1 platser när översta x16 platsen används har jag för mig så inte äns säkert att du har möjlighet att använda x1 sloten som blockas av grafikkortet.

detta är manualen för MAG B550 Tomahawk inte säker på om det är detta du menar eller om de finns andra b550 tomahawk

tolkar det som att iom att du använde x16 + m.2 1 och 2 så är pci-e 2 och 3 disablade.

men plockar du disken i M.2_2 så kan du använda pci-e 3.

alternativt fimpa Wifikortet och kör kabel men antar att det finns en anledning till att du använder ett wifikort.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ok, tack! Ja, borde ha kollat upp det där lite bättre i manualen. Jag läser diagrammet som att jag kan ha ett kort i E2 platsen, samtidigt som mina två M2 platser, men att M2_2 då kommer vara PCIe x2 istället för PCIe x4.

PCIe gen3 x2 borde ge en teoretisk max bandwidth på 2GB/s. Nu är ju SSDn på 3.5GB/s, men det är väl ytterst sällan man når dom hastigheterna i realistiska scenarion?

Permalänk
Skrivet av Mikael07:

Ok, tack! Ja, borde ha kollat upp det där lite bättre i manualen. Jag läser diagrammet som att jag kan ha ett kort i E2 platsen, samtidigt som mina två M2 platser, men att M2_2 då kommer vara PCIe x2 istället för PCIe x4.

PCIe gen3 x2 borde ge en teoretisk max bandwidth på 2GB/s. Nu är ju SSDn på 3.5GB/s, men det är väl ytterst sällan man når dom hastigheterna i realistiska scenarion?

ja. är mestadels vid flytt av stora mängder filer du kommer märka skillnaden så flyttar du inte enorma mängder data så är det ingen större skillnad.

och ja det ser ut som att det går att göra så så skaffa antingen en riser för x16 eller för x1 (om kontakten får plats innanför kylaren) och flytta ett av korten ur vägen.

alternativt kör ett usb-3 wifi kort.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4464076

inte mycket dyrare än en x16 - x16 riser av erkänt märke om du inte vill chansa och köpa kinesium riser av okänd kvalisort.

x1 riser är dock ganska mycket billigare men usb wifi kortet så kan du ha kvar din ssd på x4 istället

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, men dessvärre är USB wifi inte ett realistiskt alternativ för mig. Kör linux, och då är utbudet inte så hett om man vill ha bra hastigheter. Allt annat än intels chip (AX200 el motsvarande för wifi5) är i princip uteslutet. Har faktiskt ett USB Netgear A6210 (broadcom chip tror jag), men det ansluter bara via /n, och även om jag placerar routern bredvid så går det bedrövligt långsamt. Och dessutom måste man hitta ngn skum fork (en av många) på kernel modulen och kompilera. Inga större problem, men out-of-the-box är så mycket trevligare

Permalänk
Skrivet av Mikael07:

Tack för tipset, men dessvärre är USB wifi inte ett realistiskt alternativ för mig. Kör linux, och då är utbudet inte så hett om man vill ha bra hastigheter. Allt annat än intels chip (AX200 el motsvarande för wifi5) är i princip uteslutet. Har faktiskt ett USB Netgear A6210 (broadcom chip tror jag), men det ansluter bara via /n, och även om jag placerar routern bredvid så går det bedrövligt långsamt. Och dessutom måste man hitta ngn skum fork (en av många) på kernel modulen och kompilera. Inga större problem, men out-of-the-box är så mycket trevligare

aha ja då är jag med att det kan vara lite kinkigt.

då är nog bästa lösningen kanske en riser om du har platser för att montera ett kort vertikalt i chassit.
https://www.amazon.de/-/en/Cooler-Master-MasterAccessory-Rise...

https://www.amazon.de/-/en/Thermaltake-Gaming-Riser-Cable-PCI...

https://www.amazon.de/-/en/Phanteks-PH-CBRS_PR22-220mm-Premiu...

personligen tycker jag inte det är värt typ 500+:- för en riser men har gått bet många gånger på kinesium så kan inte rekommendera att bara hugga en random noname kinesium riser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hittade faktiskt en deepcool riserkabel här på forumet för en hundring och har installerat redan! Funkar bra, nu har jag ljudkort och wifi! Har ett evolv x, så finns "gott" om plats (det gick med nöd och näppe att kila in intill CPU kylaren och ljudkortet). Ska försöka bencha båda SSDs och se hur mkt skillnad det blir.

Permalänk
Skrivet av Mikael07:

Hittade faktiskt en deepcool riserkabel här på forumet för en hundring och har installerat redan! Funkar bra, nu har jag ljudkort och wifi! Har ett evolv x, så finns "gott" om plats (det gick med nöd och näppe att kila in intill CPU kylaren och ljudkortet). Ska försöka bencha båda SSDs och se hur mkt skillnad det blir.

i benchmarks typ halva bandbredden. i verkligheten knappt märkbar.

Visa signatur