Miners i Kina säljer av grafikkort till förlust

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Du har tydligt visat att du själv tycker detta och att du anser att så är det här i världen.
Jag vill veta var Nvidia själva anser samma sak och det kan du inte visa mig tydligen.

Bara det faktum att graffikkort fungerar ypperligt att gräva med är väl indikativt nog att de kan användas till vitt skilda uppgifter.

Nvidia: "A Further Step to Getting GeForce Cards into the Hands of Gamers"
https://blogs.nvidia.com/blog/2021/05/18/lhr/

Är väl ett rätt tydligt ställningstagande där man menar att korten ska användas av gamers. I tillägg till alla de andra bra exempel som tagits upp tidigare så som press releaseses, namnen på deras drivers, de funktioner de släpper med korten för gamers etc.

stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av brutak:

Nvidia: "A Further Step to Getting GeForce Cards into the Hands of Gamers"
https://blogs.nvidia.com/blog/2021/05/18/lhr/

Är väl ett rätt tydligt ställningstagande där man menar att korten ska användas av gamers. I tillägg till alla de andra bra exempel som tagits upp tidigare så som press releaseses, namnen på deras drivers, de funktioner de släpper med korten för gamers etc.

Och det jag länkade på förra sidan: #19152603

Men det spelar ingen roll. Först efterfrågas ett uttalande från Nvidia, Vi levererar exakt det som efterfrågats, dessutom formulerat med en sådan otvetydig övertydlighet att det inte går att bråka. Men vänta du ska du se. De kommer inte ge sig utan nu när det är ställt bortom allt rimligt tvivel att Nvidia designat Geforce för gaming och vill att gamers ska ha korten så kommer de som inte gillar det flytta fokus till något annat istället. Rättshaverister nöjer sig aldrig.

"Vad då? Mitt Geforce exploderar inte när jag gör annat än att spela på det, alltså är det inte främst avsett för spel".

Bara namnet... Geforce. Det är så "gamer-klingande det kan bli". Komponenter utvecklade för "seriösa" tillämpningar brukar inte ha namn som tilltalar hormonstinna fjortonåringar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det är ganska självklart att de flesta grafikkorten som Nvidia eller AMD designar är designade för spel. Däremot betyder det inte att gamers har mer rätt till ett grafikkort än någon som använder grafikkortet för ett annat syfte, det är lika självklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är ganska självklart att de flesta grafikkorten som Nvidia eller AMD designar är designade för spel. Däremot betyder det inte att gamers har mer rätt till ett grafikkort än någon som använder grafikkortet för ett annat syfte, det är lika självklart

Man får skilja på juridisk rätt och moralisk rätt.

Självklart har man juridisk rätt att göra vad man vill med det man köpt sålänge man håller sig inom lagens ramar, men... Med produkter som har en så tydligt avsett ändamål så har den avsedda målgruppen som tänkt använda produkten på det sätt som tillverkaren avsett ett absolut och okränkbart företräde, rent moraliskt.

Det som mu hänt är att Nvidua ser att merparten av de som köper Geforce inte använder dem för spel. Detta har retat upp oss gamers då både vi och Nvidia anser vatt Geforce ör för spel och att Geforce skall vara i händerna på gamers (se tidigare inlägg med direkta uttalanden av Nvidia om detta). Vi gamers blir både glada för vår gemenskaps skull, men också skadeglada när det går dåligt för gamers, vilket är naturligt, förståeligt och försvarbart då de kränkt vår moraliska rätt utan minsta ånger i snart över ett års tid.

Nu sitter vissa och surar för att vi gamers och Nvidia håller mer på moralisk rätt än juridisk rätt. Och har man blivit uppfostrad och indoktrinerad med att lagboken är den enda moraliska kompass man behöver och att luften är fri oavsett omständighet så svider det nog en hel del nu när miljoner människor reste sig och protesterade och ett stort företag sa att "Ja, folket har rätt".

Återigen... Hade det inte varit brist och alla som ville ha kunde köpa oavsett om man spelar, minar eller har sitt Geforce som brevpress så hade inte lika många brytt sig. Men nu är det brist, kris och panik och då får de som har sitt Geforce till "alternativa" saker rätta sig i ledet. Nu gjorde de inte det, och resultatet blev att Nvidia vidtog åtgärder för att se till att gen grupp de avser ska ha korten också är de som får dem. Naturligtvis kommer det ta tid. Det är fortfarande brist på kretsar. Men för mig är det oerhört glädjande att Geforce cementeras som ett varumärke för gamers och att miners inte kommer ha någon anledning att köpa Geforce.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Håller med dig 100%. Jag gör precis vad jag vill med det kort jag köpt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

OK OK... Jag tror inte det kan bli så mycket tydligare än såhär: https://blogs.nvidia.com/blog/2021/02/18/geforce-cmp/

Meeeen du har ju bestämt vad du tycker så du kommer förmodligen säga att det inte räknas att Nvidia själva säger att Geforce är menat för gaming, att det är fel personer på Nvidia som sa det, att Nvidia själva inte vet vad Nvidias produkter är till för, att Nvidias hemsida blivit hackad av mig för att få dit uttalandet, att det är fel på allas skärmar och att det egentligen står något annat, att ett virus ändrar om bokstäverna på skärmen, att... Ja, du fattar grejen.

Du bad om ett uttalande från Nvidia, nu har du fått det. Om detta inte är tydligt nog så finns det inte mycket kvar att göra. Vad blir nästa grej? Att det inte duger för det var inte Jensen som sa det till dig personligen?

I händelse av att du inte vill eller vågar kllicka på länken står bland annat följande:

GeForce Is Made for Gaming, CMP Is Made to Mine
We’re limiting the hash rate of GeForce RTX 3060 GPUs so they’re less desirable to miners and launching NVIDIA CMP for professional mining.

We are gamers, through and through. We obsess about new gaming features, new architectures, new games and tech. We designed GeForce GPUs for gamers, and gamers are clamoring for more.

With the launch of GeForce RTX 3060 on Feb. 25, we’re taking an important step to help ensure GeForce GPUs end up in the hands of gamers.

RTX 3060 software drivers are designed to detect specific attributes of the Ethereum cryptocurrency mining algorithm, and limit the hash rate, or cryptocurrency mining efficiency, by around 50 percent.

That only makes sense. Our GeForce RTX GPUs introduce cutting-edge technologies — such as RTX real-time ray-tracing, DLSS AI-accelerated image upscaling technology, Reflex super-fast response rendering for the best system latency, and many more — tailored to meet the needs of gamers and those who create digital experiences.

Att man kan göra annat med en produkt betyder inte att de inte har en avsedd användning.

Men se där. Det fanns ett uttalande från Nvidia som faktiskt säger att de helst vill att man spelar med vissa av deras kort.
Den hade jag inte hittat själv så tack för den.

Förändrar dock inte det faktum att jag gör vad helst jag vill med mitt kort och jag är i min fulla rätt att köpa ännu fler om jag skulle vilja. På samma villkor som andra konsumenter.
Jag förlåter även om en tvspelare norpar sitt grafikkort framför trynet på mig Jag är inte desperat. Jag spelar knappt och jag gräver knappt några kryptovalutor alls med mitt kort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kladdpapper:

Solklart att det bara var en nvidia-anställd som gick rouge och skrev det utan Jensens tillåtelse.

Dock var det offentligt och på en Nvidiastyrd sida vilket var ungefär vad jag efterfrågade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Och det jag länkade på förra sidan: #19152603

Men det spelar ingen roll. Först efterfrågas ett uttalande från Nvidia, Vi levererar exakt det som efterfrågats, dessutom formulerat med en sådan otvetydig övertydlighet att det inte går att bråka. Men vänta du ska du se. De kommer inte ge sig utan nu när det är ställt bortom allt rimligt tvivel att Nvidia designat Geforce för gaming...

Jag gav mig till stor del på den punkten så du behöver inte lägga orden i min mun... eh... i mina händer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man får skilja på juridisk rätt och moralisk rätt.

Självklart har man juridisk rätt att göra vad man vill med det man köpt sålänge man håller sig inom lagens ramar, men... Med produkter som har en så tydligt avsett ändamål så har den avsedda målgruppen som tänkt använda produkten på det sätt som tillverkaren avsett ett absolut och okränkbart företräde, rent moraliskt.

Det finns personer som jobbar med machine learning eller renderingar, det är vad som ger dem lön.
Du tycker att de har mindre moralisk rätt till ett grafikkort än gamers, förstår jag dig rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Men se där. Det fanns ett uttalande från Nvidia som faktiskt säger att de helst vill att man spelar med vissa av deras kort.
Den hade jag inte hittat själv så tack för den.

Förändrar dock inte det faktum att jag gör vad helst jag vill med mitt kort och jag är i min fulla rätt att köpa ännu fler om jag skulle vilja. På samma villkor som andra konsumenter.
Jag förlåter även om en tvspelare norpar sitt grafikkort framför trynet på mig Jag är inte desperat. Jag spelar knappt och jag gräver knappt några kryptovalutor alls med mitt kort.

Skrivet av BMac:

Jag gav mig till stor del på den punkten så du behöver inte lägga orden i min mun... eh... i mina händer

Det är fler än du som hävdat att Nvidia inte avser något särskilt användningsområde med sitt kort, så inlägget var även riktat till andra.

Sen svarade du ju först när du läst båda inläggen så då hade du inte gett dig på någon punkt, men ber om ursäkt om jag fick det att se ut som att jag tillskriver dig saker du inte sagt eller menar.

Och ja, du gör vad du vill med vad du köpt. Se mitt inlägg om juridisk kontra moralisk rätt ovan. Men det är många som svamlat länge om att eftersom GPGPU länge varit en grej på GeForce så är mining ett lika legitimt syfte som gaming, men frågar man miljontals gamers världen över och framförallt Nvidia själva så är det ju inte så. Nu har vi det svart på vitt och kommer den frågan upp igen finns komkreta saker att peka på.

Sen är det klart att den som nu sitter på ett "olåst" kort lär ju aldrig släppa det om Nvidia har ett uns av heder och står vid sitt ord till framtida generationer, så de som säger att begagnatmarknaden för de som faktiskt kan tänka sig att köpa ett kort som minats med har fått sig en smäll får jag faktiskt ge rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det finns personer som jobbar med machine learning eller renderingar, det är vad som ger dem lön.
Du tycker att de har mindre moralisk rätt till ett grafikkort än gamers, förstår jag dig rätt?

I tider av brist, ja. Tjänar man pengar med hjälp av sitt grafikkort (mining och e-sport exkluderat) så finns Quadro-serien som de har mer moralisk rätt till en gamer. Det går ju spela på Quadro om jag förstått det rätt, men bara för att det går betyder inte att man handlar moraliskt rätt om man gör det om det är brist på korten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

I tider av brist, ja. Tjänar man pengar med hjälp av sitt grafikkort (mining och e-sport exkluderat) så finns Quadro-serien som de har mer moralisk rätt till en gamer. Det går ju spela på Quadro om jag förstått det rätt, men bara för att det går betyder inte att man handlar moraliskt rätt om man gör det om det är brist på korten.

Det är ju viktigare med en hobby än att kunna betala hyran, du verkar ha en unik definition av moral

Permalänk
Medlem

@Ozzed Det här med moraliskt rätt och inte. En fråga som poppar upp i mitt huvud. Skulle du hävda att det är objektiv sanning att gamers har moraliskt rätt till Geforce-korten eller skulle du hävda att det är din åsikt att de har moraliskt rätt till Geforce-korten?

Jag tycker det är en tydlig distinktion att göra, då jag är övertygad om att en åtminstone hyfsat stor andel helt enkelt inte håller med påståendet att gamers har moraliskt rätt till korten. Jag håller helt och hållet med om att Nvidia uppenbarligen säger rakt ut att de vill att korten ska till gamers och att de till stor del är gjorda för gamers. Men det är en väldigt stor skillnad att säga det och att säga att gamers har moraliskt rätt till korten.

Att hävda att en viss grupp människor har "ett absolut och okränkbart företräde, rent moraliskt" till en produkt anser jag inte bara är att gå lite långt, utan till och med, extremt långt

Tycker jag iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är ju viktigare med en hobby än att kunna betala hyran, du verkar ha en unik definition av moral

Man får väl hoppas att de som faktiskt tjänar pengar med sina grafikkort faktiskt är intelligenta nog att välja något annat än Geforce. De är liksom inte gjorda för affärskritiska system. Sen är ditt inlägg dels en halmgubbe och dels att dra saker till sin spets i onödan, så av förklarliga skäl lämnar jag resten därhän.

Skrivet av PatrickP:

@Ozzed Det här med moraliskt rätt och inte. En fråga som poppar upp i mitt huvud. Skulle du hävda att det är objektiv sanning att gamers har moraliskt rätt till Geforce-korten eller skulle du hävda att det är din åsikt att de har moraliskt rätt till Geforce-korten?

Jag tycker det är en tydlig distinktion att göra, då jag är övertygad om att en åtminstone hyfsat stor andel helt enkelt inte håller med påståendet att gamers har moraliskt rätt till korten. Jag håller helt och hållet med om att Nvidia uppenbarligen säger rakt ut att de vill att korten ska till gamers och att de till stor del är gjorda för gamers. Men det är en väldigt stor skillnad att säga det och att säga att gamers har moraliskt rätt till korten.

Att hävda att en viss grupp människor har "ett absolut och okränkbart företräde, rent moraliskt" till en produkt anser jag inte bara är att gå lite långt, utan till och med, extremt långt

Tycker jag iaf

Moral är ju olika från person till person. Vore det inte det så behövdes ingen annan moral än lagboken. Man brukar ju prata om "sociala straff" när folk bryter mot seder och bruk utan att för den delen begå lagbrott, och det är den kategorin jag syftar på här.

Alltså kan det inte vara en "objektiv sanning" i den meningen att någon kan säga att jag har fel, och resultatet blir bara att vi har olika åsikter, inte att den ena hävdar att något är olagligt och den andra att det är lagligt, för det går ju att lösa genom att titta i lagboken vem som då har objektivt rätt-

Men det är klart att när företaget som designar grafikkretsarna i detta fallet speglar min egen uppfattning i den här specifika frågan, då blir det svårare för meningsmotståndare att ha fast mark att stå på när de vill hävda att min uppfattning är knasig.

Det är lite som att det inte är socialt accepterat att lägga av en brakare med flit mitt i en folksamling. Personen som tycker sådant är kul kan alltid hävda att hen i lagens mening inte gör något fel, att "luften är fri" etc, och den biten går ju inte säga emot. Men om jag kan peka på att de flesta tycker det är rätt äckligt att göra så så är det svårt för personen att hävda att jag har fel.

Det skall väl tilläggas att jag har avskytt fenomenet mining länge och hävdat länge att om det är brist på kort så får miners stå tillbaka. Långt innan Nvidia gjorde sina uttalanden om saken. Och det är för mig där kraften ligger. Att om tillräckligt många tycker att något är fel, så går det faktiskt att påverka genom att vara verbal, ihärdig och aktiv i diskussionen. Då känns det ju som att jag och andra gamers äntligen blivit hörda och vunnit en stor moralisk seger.

Det skall väl också sägas att jag hade fortsatt tycka som jag gjorde även om Nvidia varit tysta, och aldrig släppt LHR eller CMP-korten, men det är klart att det blir lättare att argumentera för min sak när Nvidia håller med mig.

Men det "avbsoluta okränkbara" är alltså inom ramen för moral. Ett moraliskt ställningstagande som nu vunnit sådan kraft att Nvidia byggt in styrning för den i sina grafikkort. Men vill du köpa ett Geforce-kort och mina med eller ha som dörrstopp så är det inte olagligt, och det har jag inte heller påstått någonstans, utan snarare att jag och många andra, och Nvidia tycker att du borde låta bli.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man får väl hoppas att de som faktiskt tjänar pengar med sina grafikkort faktiskt är intelligenta nog att välja något annat än Geforce. De är liksom inte gjorda för affärskritiska system. Sen är ditt inlägg dels en halmgubbe och dels att dra saker till sin spets i onödan, så av förklarliga skäl lämnar jag resten därhän.

Mitt inlägg var en hyperbol men ingen halmgubbe. Det är en kostnadsfråga. Om du kan åstadkomma samma sak med ett konsumentgrafikkort kommer du göra det eftersom det är mycket billigare. Det är faktiska användningsområden för grafikkort och det har varit ett riktigt problem. Folk har inte kunnat utöva sina yrken ordentligt för att det har varit brist på kort, . Jag känner till företag som var tvungna att köpa andrahandskort från 20-serien för att 30-serien inte gick att få tag på.
Dra saker till sin spets... Det är inte jag som påstår att gamers har någon moralisk företrädesrätt till grafikkort. Jag undrar om du kommer känna likadant om några månader eller något år.

Men det börjar bli dags att avrunda den här diskussionen, den går ändå ingenstans. Det kan vi i alla fall vara överens om!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Mitt inlägg var en hyperbol men ingen halmgubbe. Det är en kostnadsfråga. Om du kan åstadkomma samma sak med ett konsumentgrafikkort kommer du göra det eftersom det är mycket billigare. Det är faktiska användningsområden för grafikkort och det har varit ett riktigt problem. Folk har inte kunnat utöva sina yrken ordentligt för att det har varit brist på kort, . Jag känner till företag som var tvungna att köpa andrahandskort från 20-serien för att 30-serien inte gick att få tag på.
Dra saker till sin spets... Det är inte jag som påstår att gamers har någon moralisk företrädesrätt till grafikkort. Jag undrar om du kommer känna likadant om några månader eller något år.

Men det börjar bli dags att avrunda den här diskussionen, den går ändå ingenstans. Det kan vi i alla fall vara överens om!

Ja, det kan vi vara överens om. Vi har skärskådat varandras infallsvinklar och jag tror ingen av oss kan komma med något nytt som får den andra att utbrista "Fan, det tänkte jag inte på".

Dock så håller jag inte med om att det inte är en halmgubbe att tycker man att gamers har företräde till Geforce-kort så tycker man att sin egen hobby är viktigare än andras hyra. Det är inte mitt fel att vissa valt en inkomstkälla som verkar högst osäker, lika lite som det är andras fel att jag gillar spel.

Som du kanske vet så är jag ofta flitig i upphovsrättsdiskussioner och ditt inlägg är ungefär att likställa med "Jaha, så du tycker det är OK att ladda ner, då tycker du alltså inte att srtister ska ha någon lön". Antingen så extrapolerar du lite väl friskt eller så lägger du ord i min mun för att vinna billiga poänger, och båda är saker som inte för diskussionen frammåt.

Det är som om jag skulle säga: "Jaha, du tycker det är OK att köpa kort att mina med så gamers inte får tag på dem. Du tycker alltså inte att de som livnär sig på e-Sport ska kunna betala sin hyra??" Förstår du vart jag vill komma? Det leder inte diskussionen frammåt utan för snarare tillbaka det som höll på att bli konstruktivt till skyttegravskrigsnivå igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, det kan vi vara överens om. Vi har skärskådat varandras infallsvinklar och jag tror ingen av oss kan komma med något nytt som får den andra att utbrista "Fan, det tänkte jag inte på".

Dock så håller jag inte med om att det inte är en halmgubbe att tycker man att gamers har företräde till Geforce-kort så tycker man att sin egen hobby är viktigare än andras hyra. Det är inte mitt fel att vissa valt en inkomstkälla som verkar högst osäker, lika lite som det är andras fel att jag gillar spel.

Som du kanske vet så är jag ofta flitig i upphovsrättsdiskussioner och ditt inlägg är ungefär att likställa med "Jaha, så du tycker det är OK att ladda ner, då tycker du alltså inte att srtister ska ha någon lön". Antingen så extrapolerar du lite väl friskt eller så lägger du ord i min mun för att vinna billiga poänger, och båda är saker som inte för diskussionen frammåt.

Det är som om jag skulle säga: "Jaha, du tycker det är OK att köpa kort att mina med så gamers inte får tag på dem. Du tycker alltså inte att de som livnär sig på e-Sport ska kunna betala sin hyra??" Förstår du vart jag vill komma? Det leder inte diskussionen frammåt utan för snarare tillbaka det som höll på att bli konstruktivt till skyttegravskrigsnivå igen.

Det är det du säger när du säger att gamers har företrädesrätt av moraliska skäl över alla andra. Om du inte menar att moralisk rätt innebär att de har företrädesrätt får du gärna förtydliga vad du menar men annars är det bara slutresultatet av ditt resonemang. Om du tycker det är samma som de andra exemplen du ger då kanske du ska byta åsikt där med
Och jag har ingen aning vad du brukar diskutera om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är det du säger när du säger att gamers har företrädesrätt av moraliska skäl över alla andra. Om du inte menar att moralisk rätt innebär att de har företrädesrätt får du gärna förtydliga vad du menar men annars är det bara slutresultatet av ditt resonemang. Om du tycker det är samma som de andra exemplen du ger då kanske du ska byta åsikt där med
Och jag har ingen aning vad du brukar diskutera om.

Nej, det är det inte, lika lite som resultatet ax att inte tycka att gamers ska ha exklusivt företräde är att e-sportare inte får någon lön.

Dock kanske det är läge för de som Använder GeForce till annat än spel att fundera över andra alternativ med tanke på Nvidias uttalande. De har ju nu tydligt visar var deras sympatier och prioriteringar ligger. Nvidia själva ser alltså hellre att gamers får kort än att de som är beroende av grafikkorten för att få lön får dem. Om jag var en av de sistnämnda skulle jag dra öronen åt mig och välja något annat.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Nej, det är det inte, lika lite som resultatet ax att inte tycka att gamers ska ha exklusivt företräde är att e-sportare inte får någon lön.

Dock kanske det är läge för de som Använder GeForce till annat än spel att fundera över andra alternativ med tanke på Nvidias uttalande. De har ju nu tydligt visar var deras sympatier och prioriteringar ligger. Nvidia själva ser alltså hellre att gamers får kort än att de som är beroende av grafikkorten för att få lön får dem. Om jag var en av de sistnämnda skulle jag dra öronen åt mig och välja något annat.

Blir intressant vad aktieägarna tycker nu när miners inte köper korten till hutlösa priser. Nu när miningboomen är över för den här gången så borde Nvidia bli lite oroliga att nästa kvartalsvinst inte blir lika stor som q1 och halva q2.

Får se om aktieägarnas moral överträffar din.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Blir intressant vad aktieägarna tycker nu när miners inte köper korten till hutlösa priser. Nu när miningboomen är över för den här gången så borde Nvidia bli lite oroliga att nästa kvartalsvinst inte blir lika stor som q1 och halva q2.

Aktieägare och moral hör inte hemma i samma mening De skiter ju i om Nvidia så skulle döda barn när de designar sina grafikkort, bara de går med så bra vinst som möjligt.

Min förhoppning är väl någonstans att aktieägarna ser det logiska och positiva i att ett företag som säger sig vara för gamers, av gamers faktiskt gör något som står i samklang med det budskapet.

Sen har vi alla gamers kollektivt gillrat en PR-fälla för Nvidia. Jag länkade den innan, men här: https://blogs.nvidia.com/blog/2021/02/18/geforce-cmp/

En sådan otvetydigt övertydlig utfästelse blir väldigt svår att backa ifrån, så det kan nog bli "intressant" om Nvidia tänker låtsas som det regnar när de släpper 40-serien.

Sen är det väl kanske också så att det här med LHR och CMP var planerat redan från början och att aktieägarnavar med på tåget. För när allt kommer omkring så bryr sig Nvidia och andra publika bolag bara om sina investerare. Men även en investerare måste ju ha vett nog att begripa att ett företag har toppar och dalar så jag tror det är lugnt på den fronten

Jag och alla andra hoppas såklart att det aldrig blir en sådan här kris igen. Man vill liksom inte hamna i ett läge där man sitter 10 personer i ett rum, inte har någon mat, och behöver diskutera och resonera kring vem som borde offras för att de andra skall få något att äta. Men är det strid på kniven så blir det ju tyvärr så att saker måste prioriteras, och då är det klart att man blir oense.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon333222:

Nvidia är såååå mycket mer för aktieägarna än en tillverkare av kretsar till grafikkort.

Permalänk
Skrivet av anon910:

Nvidia är såååå mycket mer för aktieägarna än en tillverkare av kretsar till grafikkort.

Håller helt med. Lite grann som Microsoft har sitt Windows och Office överallt, så kommer nog nvidia ha gjutit in sig i allt som har med AI framöver. Aktörer såsom Amazon, Spotify, Google etc kommer inte undan att använda nvidia hårdvara i sina AI tillämplningar :P, bara slå upp i youtube något av nvidias konferenspresentationer.

Förtydligande
Visa signatur

System 1: MSI B550 Gaming plus | Ryzen 5900x | 4x8 gb DDR4 3200 mhz | nVidia RTX 4080 | Corsair 750w | 480 gb Kingston SSD | 2 tb WD Black SN850x NVME

System 2: MSI Z370-a pro | Intel i7-8700k | 4x4 gb DDR4 2666 mhz | Radeon RX 6800XT | EVGA Supernova G2 650w | 500 gb SSD Samsung 860 Evo | 512 gb Intel 660P M.2 NVME

Permalänk

Vad angår grafikkort och försäljningen från miners i Kina......Karma!

Dock den smärre förlust som miners gör har dem möjligtvis redan övervunnit med den vinst som de hade när bitcoin var mer värt (förutsatt att de hann sälja av innan bitcoin värdet föll)-

Visa signatur

System 1: MSI B550 Gaming plus | Ryzen 5900x | 4x8 gb DDR4 3200 mhz | nVidia RTX 4080 | Corsair 750w | 480 gb Kingston SSD | 2 tb WD Black SN850x NVME

System 2: MSI Z370-a pro | Intel i7-8700k | 4x4 gb DDR4 2666 mhz | Radeon RX 6800XT | EVGA Supernova G2 650w | 500 gb SSD Samsung 860 Evo | 512 gb Intel 660P M.2 NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man får väl hoppas att de som faktiskt tjänar pengar med sina grafikkort faktiskt är intelligenta nog att välja något annat än Geforce. De är liksom inte gjorda för affärskritiska system.

Sorry för dra upp en "gammal" tråd, men jag vet inte vad du syftar med när du nämner affärskritiska system, eller vad man annars ska välja om man använder Geforcekort professionellt? Syftar du på Quadrokort då eller? Varför ska man betala mycket mer för i stort sett samma kort, förutom i de få fall där det faktiskt ger någon fördel?

Sorry, men om Nvidia verkligen ville att Geforcekort bara skulle gå till gamers, så hade de stoppat Cuda på allt annat än Quadro/Tesla känner jag.

Är det OK om man är gamer OCH jobbar professionellt med Geforce som frilansare? Var går gränsen, när man reggar ett AB, eller funkar ett handelsbolag? Man blir ju lite nyfiken på var det är moraliskt korrekt och inte, var går brytet liksom. Om det hade funnits fler kort på marknaden då, så det räcker och blir över till de flesta, blir det OK då?

Menar inte att vara otrevlig eller något, men jag finner just den här moraliska aspekten som många nämner väldigt intressant och konfunderande. Jag förstår ilskan mot miningcenters, med 1000tals GPUer är mer förkastligt, för de existerar enbart för att ta in pengar utan någon egentlig motprestation. Typ, man måste vara rik för att kunna bli ännu rikare, och det mitt framför ögonen på folk som bara hade velat uppgradera sin dator lite.

Men att folk som använder sina kort för att verkligen jobba/skapa mervärde skulle ingå i samma grupp känns som något nytt!

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtprobe:

Sorry för dra upp en "gammal" tråd, men jag vet inte vad du syftar med när du nämner affärskritiska system, eller vad man annars ska välja om man använder Geforcekort professionellt? Syftar du på Quadrokort då eller? Varför ska man betala mycket mer för i stort sett samma kort, förutom i de få fall där det faktiskt ger någon fördel?

Sorry, men om Nvidia verkligen ville att Geforcekort bara skulle gå till gamers, så hade de stoppat Cuda på allt annat än Quadro/Tesla känner jag.

Är det OK om man är gamer OCH jobbar professionellt med Geforce som frilansare? Var går gränsen, när man reggar ett AB, eller funkar ett handelsbolag? Man blir ju lite nyfiken på var det är moraliskt korrekt och inte, var går brytet liksom. Om det hade funnits fler kort på marknaden då, så det räcker och blir över till de flesta, blir det OK då?

Menar inte att vara otrevlig eller något, men jag finner just den här moraliska aspekten som många nämner väldigt intressant och konfunderande. Jag förstår ilskan mot miningcenters, med 1000tals GPUer är mer förkastligt, för de existerar enbart för att ta in pengar utan någon egentlig motprestation. Typ, man måste vara rik för att kunna bli ännu rikare, och det mitt framför ögonen på folk som bara hade velat uppgradera sin dator lite.

Men att folk som använder sina kort för att verkligen jobba/skapa mervärde skulle ingå i samma grupp känns som något nytt!

Om det finns kort så det räcker till alla så spelar det ju ingen roll. Men är det brist så får man rätta sig efter att "geforce is made for gaming". Är det bara lite brist så att alla gamers kan köpa så är det för mig självklart att nyttotillämpningar går före mining. Miners är sist i ledet. Särskilt nu när CMP-serien finns. Det ör så jag ser det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det finns kort så det räcker till alla så spelar det ju ingen roll. Men är det brist så får man rätta sig efter att "geforce is made for gaming". Är det bara lite brist så att alla gamers kan köpa så är det för mig självklart att nyttotillämpningar går före mining. Miners är sist i ledet. Särskilt nu när CMP-serien finns. Det ör så jag ser det.

Okej tack för svar, ja, var och en är ju berättigad till sin egen uppfattning om saker och tings förhållande till varandra, men i mina öron så låter det lite egoistiskt faktiskt, tankegången då.

Det är väl en faslig tur att det inte finns några hemska moralpoliser som bestämmer vad som är rätt och fel i verklighetens Sverige(!), det hade varit ganska hemskt.

Peace

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtprobe:

Okej tack för svar, ja, var och en är ju berättigad till sin egen uppfattning om saker och tings förhållande till varandra, men i mina öron så låter det lite egoistiskt faktiskt, tankegången då.

Det är väl en faslig tur att det inte finns några hemska moralpoliser som bestämmer vad som är rätt och fel i verklighetens Sverige(!), det hade varit ganska hemskt.

Peace

Och ännu mer tur att krisen snart är över så vi kan hitta något helt annat att vara oense om istället

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

De gjordes ett test på två 2080Ti. 10% sämre effektivitet på det minade kortet efter ~1.5år. Miners, Små lurvpösar och lustigkurrar där borta i kolgruvan
Hela slitaget av brukandet är relativ sett till värmeutveckling, belastningskurvan och yield.

Det var väl för att kylflänsen var full med damm, kylpastan torkat och kortet värmethrottlade max typ. Om det är den youtubevideon jag tänker på så var det en hel del oklarheter kring testförfarandet. Städar man datorn ibland lär det vara lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Moralisk rätt handlar om rätt eller fel ur etisk synvinkel, det håller du med om antar jag?
Vi förenklar scenariot lite.
Det finns 1 gaminggrafikkort och 2 stycken som vill köpa. En gamer och en e-sportare, renderare, ... någon som behöver kortet för att få lön helt enkelt. Försäljaren står och gör en moralbedömning för att avgöra vem som får kortet. I din värld är det moraliskt rätta att ge det till gamern. Varför är det rätt att gamern får kortet istället för att yrkesmannen får det? Varför är det fel att yrkesmannen får det istället för gamern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Moralisk rätt handlar om rätt eller fel ur etisk synvinkel, det håller du med om antar jag?
Vi förenklar scenariot lite.
Det finns 1 gaminggrafikkort och 2 stycken som vill köpa. En gamer och en e-sportare, renderare, ... någon som behöver kortet för att få lön helt enkelt. Försäljaren står och gör en moralbedömning för att avgöra vem som får kortet. I din värld är det moraliskt rätta att ge det till gamern. Varför är det rätt att gamern får kortet istället för att yrkesmannen får det? Varför är det fel att yrkesmannen får det istället för gamern?

Är den andra personen alltså både e-sportare och renderare? Eller hur menar du? Just e-sport är GeForce bäst lämpat till så i det fallet är det jämt skägg mellan denne och en gamer. Handler väl om vem som får det först. Jag tycker fortfarande att har man valt ett yrke som står och faller med produkter som inte är stöpta för yrkesutövning så har man själv gett sig in på grumliga vatten.

Ock ja, mursk och etik är i mångt och mycket samma sak. Jag bara valde ordet moral för att det låter tyngre och manar till mer eftertanke och reflektion än etik. Men ja det är klart att det är i praktiken samma.

Visa signatur