Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

Temp Ryzen 5900x ok?

Gått från Intel precis till att hoppa på AMD, nu med 5900x som kyls med en Kraken Z63 280mm AIO.
Moderkortet är ett Asrock X570 Taichi.

Tempsen jag fått blir man lite skraj över men det kanske är normalt med Ryzen?
Idle ligger jag på 50-60 c, spelar jag BFV så ligger jag mellan 80-90c vilket jag kan känna är högt.
Vad ligger ni på? Finns det något jag kan tweaka i BIOS för att få ner tempsen?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag googlade på "5900x temperatures" åt dig, och klickade på första länken: https://www.techradar.com/reviews/amd-ryzen-9-5900x

Där kan man hitta:

Citat:

For instance, in our testing, the AMD Ryzen 9 5900X reached a maximum temperature of 86°C – and that's with a 360mm AIO cooler attached. Don't worry, that's just how Ryzen is designed. AMD has told us that the new processors may peak around 98°C, and that it's expected. Your processor isn't going to burst into flames.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag googlade på "5900x temperatures" åt dig, och klickade på första länken: https://www.techradar.com/reviews/amd-ryzen-9-5900x

Där kan man hitta:

Dock en vanlig luftkylare som U14S ger 67.
AIO är konstiga och ger högre temperaturer.. känns det som.
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-9-5900x/20.html

Permalänk
Medlem

Min 5900X låg under 90C i full load. Min 5950X ligger på runt 65-70C med samma kylare.
5900X går väldigt varmt.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

beror på hur den stressas, vid tung multi-core kommer värmen spridas över alla dies vilket leder till en ljummen temperatur (som typ blender)
men kör man något som belastar färre kärnor (tror 4 är värst) kommer dessa boostas högre, med en mer lokal effektutveckling, och också värme, som då skenar högre (för just den die:n)
ser samma beteende på min 5950X

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Jag har liknande temps med U12S. Laddade ner fancontrol och satte egna fläktkurvor för att undvika att cpukylaren hoppar upp och ner i hastigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Jag har liknande temps med U12S. Laddade ner fancontrol och satte egna fläktkurvor för att undvika att cpukylaren hoppar upp och ner i hastigheter.

Jag har iofs en 3600, men tycker också temperaturer är höga i Windows. Hoppar i princip mellan 40-60C med Chrome och annat. Kanske också bara ska försöka sätta en egen fläktkurva och ta bort Core Temp från taskbaren.

Permalänk
Inaktiv

Letade upp denna när jag skaffade min 5600X https://www.pcgamer.com/amd-views-ryzen-5000-cpu-temperatures...

"AMD views Ryzen 5000 CPU temperatures up to 95C as ‘typical and by design'"

Permalänk
Medlem

Kör custom loop på min 5950x och den ligger mellan 30-80C beroende på last (vatten temp 28-36C).
Körde med en Noctua NH-D15 innan och vill minnas jag låg runt 50-90C med den.

Inte laborerat med det själv men det borde gå att få ner tempen om man sänker PPT/TDC/EDC-gränserna.
Om det är värt det sett till prestandaförlusten vet jag inte, borde dock inte behövas med din AIO tycker jag.

Största nackdelen med luftkylare på 5000-serien är att det är i princip omöjligt att bygga en vettig fläktkurva efter CPU-tempen.
Antingen kör man aggressivt och fläktarna springer iväg då man öppnar en ny flik i webbläsaren eller så kör man försiktigt och får leva med att dom inte hinner med då man drar igång något tungt jobb och verkligen behöver fläktarna.
Hade kanske gått att göra något snyggt om man kunde styra på CPU-effekt istället för temperatur.

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Medlem

Jag som trodde min gick varm, men peakar på 85 så är väl rätt lungt då, har iofs satt på automatisk överklockning kanske ställer till det lite, men om jag inte gjorde det fick jag inte tillräckligt hög boost

Detta är med en Dark Rock Pro 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Jag har iofs en 3600, men tycker också temperaturer är höga i Windows. Hoppar i princip mellan 40-60C med Chrome och annat. Kanske också bara ska försöka sätta en egen fläktkurva och ta bort Core Temp från taskbaren.

Så här har jag mina fläktkurvor. Använder Fan Control. En natt satt jag och testade en fläkt i taget och lyssnade när jag började höra dem, och satte idle på gränsen. Därefter drog jag upp tills gränsen till orimligt högt, och satte det på den maximala temperaturen jag vill ha i load. Därefter maxar den om den går över max temp.

Rekommenderar programmet!

Bild
Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Så här har jag mina fläktkurvor. Använder Fan Control. En natt satt jag och testade en fläkt i taget och lyssnade när jag började höra dem, och satte idle på gränsen. Därefter drog jag upp tills gränsen till orimligt högt, och satte det på den maximala temperaturen jag vill ha i load. Därefter maxar den om den går över max temp.

Rekommenderar programmet!

Tack, ska kika på det!

Permalänk
Medlem

Min ligger på 43° till ca 50° idle och runt 60°-70° load med Deepcool Castle 280EX sugande i ett Kolink Citadel Mesh tillsammans med ett GTX 1070.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Gått från Intel precis till att hoppa på AMD, nu med 5900x som kyls med en Kraken Z63 280mm AIO.

Idle ligger jag på 50-60 c, spelar jag BFV så ligger jag mellan 80-90c vilket jag kan känna är högt.

Tempen står ju nästan i direkt förhållande till hur mycket du låter moderkortet "Släppa på".
Slår du på POD så är det ju självklart att den går varmare.
Samma sak med DOCP.
Plus att olika moderkort gör olika saker för att prestera bättre.
Så håll koll på spänningarna och hur högt den boostar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roughack:

Kör custom loop på min 5950x och den ligger mellan 30-80C beroende på last (vatten temp 28-36C).
Körde med en Noctua NH-D15 innan och vill minnas jag låg runt 50-90C med den.

Inte laborerat med det själv men det borde gå att få ner tempen om man sänker PPT/TDC/EDC-gränserna.
Om det är värt det sett till prestandaförlusten vet jag inte, borde dock inte behövas med din AIO tycker jag.

Största nackdelen med luftkylare på 5000-serien är att det är i princip omöjligt att bygga en vettig fläktkurva efter CPU-tempen.
Antingen kör man aggressivt och fläktarna springer iväg då man öppnar en ny flik i webbläsaren eller så kör man försiktigt och får leva med att dom inte hinner med då man drar igång något tungt jobb och verkligen behöver fläktarna.
Hade kanske gått att göra något snyggt om man kunde styra på CPU-effekt istället för temperatur.

Det går ju att lösa med fördröjning. T.ex Asus moderkort brukar ge möjlighet att välja hur många sekunders fördröjning man vill ha på fläktarna

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryssfemma:

Jag har Z73 Kraken 360mm AIO och tydligen gör det en signifikant skillnad då jag själv ligger på 35-45 grader Idle och typ 70-80 grader som högst med 5900x. Så troligen är storleken på fläktarna (och även kylelementet som de blåser på) signifikant här.

Vad som verkar vara normalt med Ryzen 5000-seriens temps är att den är riktigt svängig med tempsen, även i Idle och att den kan hoppa 5-10 grader bara för att man startar något simpelt program (Discord, FireFox, Steam, VSCode, Notepad, etc.). Antar att den hela tiden vill köra boost för att påskynda allt?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tempen står ju nästan i direkt förhållande till hur mycket du låter moderkortet "Släppa på".
Slår du på POD så är det ju självklart att den går varmare.
Samma sak med DOCP.
Plus att olika moderkort gör olika saker för att prestera bättre.
Så håll koll på spänningarna och hur högt den boostar.

Jag föredrar liksom att köra stock out of the box och inte ute efter överklockning, inte pillat på biosinställningar i evigheter.
Känner du till någon guide eller video som man bör följa för att få ner de lite?

Permalänk
Medlem

Min 5950X ligger på 80-90c konstant under gaming med en Noctua NH-D15, det är fullt normalt då dessa processorer är designade för att ge maximal prestanda beroende på kyllösning. Om jag hade haft en mindre kylare så hade jag sannolikt haft samma temperaturer men sämre prestanda och tvärtom med en stor AIO.

Om du är orolig så kan du sänka gränsen för maximal temperatur i BIOS till ex 80c men då får du sämre prestanda.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Nu i sommarvärmen ligger min 5900X och idlar på ca 34 grader samt att den sällan går över 70 när jag spelar något. Kör jag stresstester kan den gå upp till 80. Detta med PBO påslaget.

Jag har en Corsair H100X monterad i fronten på ett Phanteks P400A.

Det får mig lite att undra hur löftflödet ser ut i ditt chassi. Kylaren är säkert bra men får fläktarna inte tillräckligt med luft för att trycka igenom den så blir kylningen inte särskilt effektiv.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Finns en del att tweaka i BIOS vad gäller strömförsörjning och detta kan absolut hjälpa dig med temperaturerna. Läs på om PBO, curve optimizer, PPT/TDC/EDC.

Visa signatur

Ryzen 5800X|Noctua NH-D15 Chromax Black|Sapphire Radeon 7900 XT|MSI MAG X570 Tomahawk Wifi|32GB G.skill Trident Z Neo 3600 MHz|Corsair RM850X V2|WINDOWS 10|Gigabyte M32U

Permalänk

CTR för att avgöra ens tur i silikonlotteriet och eco-modes i ryzen master

I intresset att veta vilken tur man hade i silikonlotteriet, ingen som kört diagnos med Clocktuner(CTR - den anger vilken din tur/förutsättningar vad den tror att du har i silikonlotteriet i resultatrutan (den till höger))?
https://www.guru3d.com/articles-pages/clocktuner-2-1-for-ryze...

Okej, man behöver sannolkt ställa om lite saker i biosen och som allt annat i tinker-trådar som denna...gör på egen risk(även om goes without saying...)

Jag ska köpa mig en 5900x och under tiden tills får den, kollade upp lite saker och ska försöka iaf till en början, köra den med en luftkylare(cm ma614 som tänkte utrusta med arctic p12-fläktar som har över).
Tänkte att köra ctr-diagnosen o hoppas på det bästa i lotteriet och sedan labba med ryzen masters olika program(manuell, creator & game-mode) och särskilt nyfiken på eco-mode's prestanda & temperaturer. Det samt sätta ttp, tdc och edc-värdena. Först köra default/amd's spec och sedan baserat på det, tinkra tills får något användbart.
Vissa kort, likt gigabyyts behöver man aktivera eco-mode i bios för få upp den i ryzen master tydligen....

Beroende på resultaten av testerna då har mitt gigabyyt-kort på ingång, sätta max-temp till 75-80c i bios och sedan kolla hur den beter sig och tinkra in tills blir nöjd.

Till en början dock för att hålla det enkelt....så tror jag att kommer köra game mode och testa dess eco-mode o spela några timmar o kolla hur det känns och försöka "spela in" resultaten. Speciellt temps bland annat och utgå därifrån. Sedan när behöver nyttja dess mer fulla kraft, återgå till en mer trimmad profil som skapar i ryzen master som jag växlar över till...tar ju inte många sekunder göra det de gånger jag behöver dess styrka, man behöver ju inte varva sporbilen i trafiköer liksom. =p

Är initiala planen iaf och som med annat, kan komma att ändras när verkligheten smäller till. xD