Fick trasigt moderkort från Inet, garantin ifrågasätts

Permalänk
Medlem

Vad har garantin med saken att göra? Skicka in kortet.

Låt de svara med vilken åtgärd de tar, böjer de tillbaka pinnarna så är det inte längre en vara i det skick som du köpte och du får väl då välja att häva köpet eller begära betydande prisavdrag.

Permalänk
Medlem

Ska givetvis skicka in det.

Hoppas iaf på en respons där dom erkänner att deras första bemötande efter min reklamation var olämplig sett till attityd kring att dom inte kan ha gjort fel och att lättvindigt dela ut råd att försöka böja tillbaka stiften på egen hand.

jag är fullt införstådd att prylar pajar och granskning och reparation kan tid.

Det jag blir grymt irriterad är deras arroganta attityd kring det hela.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Moderator
Moderator

@dool du behöver släppa det känslomässiga sidospåret du snurrar runt i. Att Inet skulle bemött dig ovärdigt, respektlöst, drygt, arrogant och vad mer du nu har beskrivit det som. Det är inget underligt att du får ett svar från företaget som beskriver deras förhållningssätt, och ingenting av vad du har skrivit tyder på att de behandlat dig dåligt.

Du har reklamerat moderkortet, Inet har svarat, och jag antar att du vid det här laget besvarat och ifrågasatt deras svar. Längre än så har det hela inte kommit. Dra inte på helt onödiga växlar innan du vet att det faktiskt uppstår vidare problem, vilket det med all sannolikhet inte kommer göra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

@dool du behöver släppa det känslomässiga sidospåret du snurrar runt i. Att Inet skulle bemött dig ovärdigt, respektlöst, drygt, arrogant och vad mer du nu har beskrivit det som. Det är inget underligt att du får ett svar från företaget som beskriver deras förhållningssätt, och ingenting av vad du har skrivit tyder på att de behandlat dig dåligt.

Du har reklamerat moderkortet, Inet har svarat, och jag antar att du vid det här laget besvarat och ifrågasatt deras svar. Längre än så har det hela inte kommit. Dra inte på helt onödiga växlar innan du vet att det faktiskt uppstår vidare problem, vilket det med all sannolikhet inte kommer göra.

Tycker du att rådet om att jag ska prova att böja tillbaka stiften på egen hand och meddela att garantin inte gäller är en korrekt första respons när det mycket väl kan vara så att det är dom som har råkat leverera en skadad vara?

När det uttryckligen står i ASUS manual att skador på sockeln leder till att garantin upphör. Jag har alltså fått mig levererad en vara som utsatts för något som gör att garantin har upphört.

Jag tycker jag har all anledning till att reagera negativt på deras bemötande.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Jag tänker att du bara ska vara saklig och inte skriva något om attityd eller liknande, eller att dom bad dig böja tillbaka pinsen. Dom vet vad dom har svarat dig du behöver inte påpeka det. Skriv endast att du reklamerar produkten och varför.

Om dom svarar som jag förstår det enligt tidigare inlägg att dom vill prova böja tillbaka pinnarna. Så skulle man kunna se det som en reparation under reklamationen. Misslyckas deras reparation så är dom skyldiga dig ett nytt moderkort. Reparationen som jag tolkar lagen sker på deras risk om dom vill prova reparera produkten vilket dom får.

Om dom menar på att det finns bevis på att produkten var hel så får dom gärna visa det. Produkten har ändå gått i retur vad vi vet minst hos en ägare innan. Kan varit en retur flertalet gånger utan att vi känner till det. Var bara saklig är mitt råd.

Permalänk
Medlem

En ursäkt får dig inte ett nytt kort.

Skicka in kortet så går det nästan helsäkert bra och du får en ersättningsprodukt eller pengarna tillbaka. Det är fel på produkten, Asus kommer säkert inte ta något ansvar (som är helt frivilligt) men butiken kommer säkert göra det. Butiken behöver förhålla sig till KKöpL och sin egna garanti för begagnade varor, man kan inte vänta sig att allt hamnar på plats innan de fått tillbaka kortet.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av dool:

Tycker du att rådet om att jag ska prova att böja tillbaka stiften på egen hand och meddela att garantin inte gäller är en korrekt första respons när det mycket väl kan vara så att det är dom som har råkat leverera en skadad vara?

Ja det är fullt korrekt att meddela kunden att fel som orsakats av denne inte täcks av garantin. Jag är helt övertygad om att Inet inte sagt att "i just detta fall kommer felet inte täckas av garantin" utan de uttalar sig i generella termer. En kund som vet med sig att denne inte orsakat felet kommer gå vidare i processen, en kund som försöker sig på en fuling gör det förhoppningsvis inte.

Skrivet av dool:

Jag tycker jag har all anledning till att reagera negativt på deras bemötande.

Du får reagera precis som du vill, men det här spåret med att du besvarats respektlöst och drygt etc. som du dragit runt i åtskilliga inlägg hjälper dig ingenstans.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För mig låter det här vääääldigt märkligt att Inet ens krånglar, jag har aldrig haft problem med Inet och av just den anledningen att jag mer eller mindre BARA handlar av Inet.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ComeradJenko:

Jag tänker att du bara ska vara saklig och inte skriva något om attityd eller liknande, eller att dom bad dig böja tillbaka pinsen. Dom vet vad dom har svarat dig du behöver inte påpeka det. Skriv endast att du reklamerar produkten och varför.

Om dom svarar som jag förstår det enligt tidigare inlägg att dom vill prova böja tillbaka pinnarna. Så skulle man kunna se det som en reparation under reklamationen. Misslyckas deras reparation så är dom skyldiga dig ett nytt moderkort. Reparationen som jag tolkar lagen sker på deras risk om dom vill prova reparera produkten vilket dom får.

Om dom menar på att det finns bevis på att produkten var hel så får dom gärna visa det. Produkten har ändå gått i retur vad vi vet minst hos en ägare innan. Kan varit en retur flertalet gånger utan att vi känner till det. Var bara saklig är mitt råd.

Jag anser att dåliga och olämpliga råd från kundtjänst efter en reklamation är i högsta grad relevant att trycka på.

Jag tycker inte heller att böja tillbaka pinnar, även om det utförs av kvalificerad personal är en godtagbar reparation då risken är stor för strukturella skador i metallen. Jag ser det som att sockeln är skadad på ett sätt som inte kan fixas på annat sätt än montering av en helt ny oskadad sockel.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Jag anser att dåliga och olämpliga råd från kundtjänst efter en reklamation är i högsta grad relevant att trycka på.

Jag tycker inte heller att böja tillbaka pinnar, även om det utförs av kvalificerad personal är en godtagbar reparation då risken är stor för strukturella skador i metallen. Jag ser det som att sockeln är skadad på ett sätt som inte kan fixas på annat sätt än montering av en helt ny oskadad sockel.

Inet har fortfarande inte sagt att detta är åtgärden de tar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Ja det är fullt korrekt att meddela kunden att fel som orsakats av denne inte täcks av garantin. Jag är helt övertygad om att Inet inte sagt att "i just detta fall kommer felet inte täckas av garantin" utan de uttalar sig i generella termer. En kund som vet med sig att denne inte orsakat felet kommer gå vidare i processen, en kund som försöker sig på en fuling gör det förhoppningsvis inte.

Ja, det var ju bra invändning, du har givetvis helt rätt.

Jag kanske är aningen uppretad nu och målar fan på väggen i onödan.

Fick ju det här svaret med:

Citat:

Jag förstår. Det är dock så att vid alla returer av moderkort, innan vi de blir tillgängliga i fyndhörnan så kontrollerar vi väldigt noga moderkorten för just sådana här defekter, då de kan uppstå efter en retur. Oavsett anser jag att det bästa i det här fallet är att vi tar in moderkortet innan vi kommer fram till en slutsats kring vad som kan göras här. Jag inser även att jag i mitt förra mail lät något anklagande vilket självfallet inte var meningen, jag ville mest informera dig om hur det brukar ligga till med moderkort som har böjda pins. Vi kommer ta in moderkortet för bedömning om du skickar in det och sedan återkoppla till dig kring hur vi kan gå tillväga.

Så jag får väl helt enkelt ge dom en chans och hålla tummarna för att det här löser sig på ett smidigt sätt.

Samtidigt kan man ju tycka att kundtjänst kunde tänka lite på hur dom uttrycker sig i sin första kontakt med en kund.

Är bara lite besviken då jag hade hoppas på att vara igång med nya datorn nu i helgen.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

En situation Inet kan lära sig av:

Var tidigare i år med om ett köp av ett moderkort som fyndvara där Webhallen hade missbedömt skicket. Det såldes som Klass 2, men hade följande fel:

• Saknade backplate samt hårdvaran för att montera stock-kylaren.

• Power-knappen på moderkortet hade halvt slagits bort från moderkortet i frakten.

• Hela undre raden pinnar i USB 3.0-headern var böjda åt samma håll.

Hade möjlighet att ta mig förbi en av deras butiker och kunde ganska snart åka hem med ett nytt moderkort. Såg senare kortet säljas som Fyndvara Klass 5, med väldigt stor rabatt.

Rörande din situation blir det intressant att se vilken bedömning de gör. Förhoppningsvis inser de att bevisbördan ligger hos dem i detta fallet.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv

Skicka tillbaka kort och säg att du har ångrat dig. Om de erbjuder sig att böja tillbaka pinsen så får de väl göra det. Sen ångrar du köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det finns ingen sådan praxis. Beroende på varuslag, tillverkare och återförsäljare byts vissa varor direkt över disk vid DOA, men en inspektion för att avgöra att produkten faktiskt är defekt utförs även i sådana fall. För dyrare varor där en reparation är kostnadsmässigt motiverad är direktbyten betydligt mer ovanligt.

Så är det nog mot slutkund/konsument. Har jobbat inom B2B med framförallt Lenovo Thinkpads. På 1000 levererade enheter var det typiskt en DOA. Dessa byttes direkt utan krångel ut mot ny enhet. Men ut mot slutkund kan det nog vara annorlunda.

TS ska reklamera sitt mobo. Det är inom första sex månaderna näringsidkaren som har bevisbördan, inte konsumenten. Garanti har inte med saken att göra.

Permalänk
Medlem

Bara jag som absolut aldrig skulle tänkt mig tanken att sitta o lysa med en ficklampa in i något som haft skyddsplast över sig? Kan faktiskt förstå att de är tveksamma.

hoppas de löser sig oavsett

Permalänk
Medlem

Har mailat dom en ursäkt nu där jag förklarade att jag blev irriterad och började ta massa saker för givet på hur det skulle sluta och att jag självklart ska ge dem en ärlig chans att lösa detta.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sebbbw:

Bara jag som absolut aldrig skulle tänkt mig tanken att sitta o lysa med en ficklampa in i något som haft skyddsplast över sig? Kan faktiskt förstå att de är tveksamma.

Jag har gjort det på alla moderkort jag köpt till mig själv och kompisar sedan denna typ av socketar lanserades och det blev tydligt hur detta hanterades. Både lyst och fotograferat för referens direkt efter jag packat upp dem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag har gjort det på alla moderkort jag köpt till mig själv och kompisar sedan denna typ av socketar lanserades och det blev tydligt hur detta hanterades. Både lyst och fotograferat för referens direkt efter jag packat upp dem.

Ja, samma här. Brukar alltid lysa i socklar, slotar etc. Starkt ljus är bra för att lägga märke till avvikelser och defekter.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Nå, det här ser iaf ut att vara på väg mot en bra lösning nu efter kommunikation med butiken.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dool:

Jag tycker inte heller att böja tillbaka pinnar, även om det utförs av kvalificerad personal är en godtagbar reparation då risken är stor för strukturella skador i metallen.

Ska du bygga en skyskrapa med metallen eller vad är det frågan om? Strukturella skador?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lagerlöf:

Ska du bygga en skyskrapa med metallen eller vad är det frågan om? Strukturella skador?

Han menar att metallen når sträckgränsen i greta Garbo-kurvan. Min dåvarande lärare i teknik myntade uttrycket. Tänk dig en kvinnobröst i x och y axeln och metallen beter sig att när den når bröstvårtan så har den blivit utmattad nog och går av vid brottgränsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Han menar att metallen når sträckgränsen i greta Garbo-kurvan. Min dåvarande lärare i teknik myntade uttrycket. Tänk dig en kvinnobröst i x och y axeln och metallen beter sig att när den når bröstvårtan så har den blivit utmattad nog och går av vid brottgränsen.

Jag tror nog att det där lät bättre när din lärare förklarade det på whiteboarden.😅

Jag är glad att det löste sig för TS.
Ska vi vara ärliga här, Webbhallen, Inet, Komplett, NoN och någon mer måste väll ändå vara dom bästa butikerna som går att ha o göra med. Det känns tryggt att handla med dom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xSean145:

Jag tror nog att det där lät bättre när din lärare förklarade det på whiteboarden.😅

Jag är glad att det löste sig för TS.
Ska vi vara ärliga här, Webbhallen, Inet, Komplett, NoN och någon mer måste väll ändå vara dom bästa butikerna som går att ha o göra med. Det känns tryggt att handla med dom.

Det var ju innan 2000-talet och 2 tjejer och 28 grabbar. Men han ritade upp kurvan på griffeltavlan:) kommer ju aldrig glömma just den lektionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Glöm inte klassika Dustin.

Men det finns ju en anledning till att väljer de butiker du räknar upp. Även om jag aldrig handlat på Webhallen.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Helt rätt att det är relevant, om du hade lytt det rådet så skulle det kunna leda till att du inte ens kan reklamera produkten, så ja högst olämpligt bemötande av Inet.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Helt rätt att det är relevant, om du hade lytt det rådet så skulle det kunna leda till att du inte ens kan reklamera produkten, så ja högst olämpligt bemötande av Inet.

Håller helt med. Även om det här fallet löser sig till slut så är det initiala bemötandet från Inet under all kritik i mina ögon. Helt okej att informera om att det oftast är användarorsakat och att garantin då inte gäller etc., men att uppmana konsumenten att försöka böja tillbaka själv är riktigt ruttet. Då ryker ju alla möjligheter till reklamation. Det här gäller ju en fyndvara och det är knappast omöjligt att tänka sig att det missats vid en snabb inspektion.

Vad jag inte riktigt förstår är varför Inet, när det gäller fyndvaror, inte helt enkelt tar ett ordentligt högupplöst makrofoto på sockeln vid inspektionen? Kan ju inte ta så mycket extra tid. Eftersom bevisbördan helt och hållet ligger på säljaren att bevisa att det är användarorsakat vore det ju en enkel lösning kan jag tycka. Det verkar ju ha hänt förr det här.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Håller helt med. Även om det här fallet löser sig till slut så är det initiala bemötandet från Inet under all kritik i mina ögon. Helt okej att informera om att det oftast är användarorsakat och att garantin då inte gäller etc., men att uppmana konsumenten att försöka böja tillbaka själv är riktigt ruttet. Då ryker ju alla möjligheter till reklamation. Det här gäller ju en fyndvara och det är knappast omöjligt att tänka sig att det missats vid en snabb inspektion.

Vad jag inte riktigt förstår är varför Inet, när det gäller fyndvaror, inte helt enkelt tar ett ordentligt högupplöst makrofoto på sockeln vid inspektionen? Kan ju inte ta så mycket extra tid. Eftersom bevisbördan helt och hållet ligger på säljaren att bevisa att det är användarorsakat vore det ju en enkel lösning kan jag tycka. Det verkar ju ha hänt förr det här.

Tar väl för lång arbetstid att ta makrofoton och därefter spara dessa på fil så de kan kopplas till rätt vara. Tid är pengar.
Sedan sa någon tidigare i tråden att han/hon alltid tar foto vid "unboxing" av moderkort. Elak affär kan ifrågasätta sådant foto ändå. Säkrast är väl att man gör en "unboxingvideo" typ Youtube när man öppnar kartongen så inget kan ifrågasättas. Kunde vara ett kul projekt faktiskt om inte annat. Starta en svensk HU-kanal på YT när man unboxar allt skrot man köper..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Networker:

Tar väl för lång arbetstid att ta makrofoton och därefter spara dessa på fil så de kan kopplas till rätt vara. Tid är pengar.
Sedan sa någon tidigare i tråden att han/hon alltid tar foto vid "unboxing" av moderkort. Elak affär kan ifrågasätta sådant foto ändå. Säkrast är väl att man gör en "unboxingvideo" typ Youtube när man öppnar kartongen så inget kan ifrågasättas. Kunde vara ett kul projekt faktiskt om inte annat. Starta en svensk HU-kanal på YT när man unboxar allt skrot man köper..

Det är klart att det kan ifrågasättas, men det blir väldigt svårt om jag kan visa på att jag tagit bilder av moderkortet timmar efter det hämtats ut. Det är trots allt säljaren som ska bevisa att skadan gjorts av mig. Har jag dokumenterat unboxing så säger det något i min favör även om det inte är en film. Säljarna har så vitt jag vet aldrig presenterat några bevis i dessa case, såsom en bild från tillverkningen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Sötast

Hmm, knepigt beteende för en returprodukt, men jag känner igen detta med dustin för snart 10 år sedan.

Köpte en chromebook till brorsan och när den kom så var chassit repat på den.
Dustin menade på att det är extremt osannolikt att den är repad från fabrik, varpå jag ställde frågan om de kunde kolla om den eventuellt varit en dator som returnerats på öppet köp en privatperson? De kollade och sa i princip "oj, ja det stämmer - vi skickar ut en ny idag, den gamla kan du skicka tillbaka när du fått den nya"

Iom att det är ett returobjekt du köpt så kan jag inte riktigt förstå varför inet skulle motsätta sig att det ev har varit skadat när du fått det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Ska kortet ändå inspekteras noga och allt det administrativa runt omkring skötas så känns inte ett foto som speciellt mycket extra tidsåtgång, om rutin för det finns. Nu är det väl kanske inte omsättningen på moderkort som fyndvaror så stor men ändå. Vi verkar ju i alla fall ha en person som råkat ut för exakt samma scenario i tråden.

Det kostar ju desto mer att hantera en reklamation, om man nu inte som Inet påstår att det inte kan hända då. Troligtvis motar de i flesta fall bort kunder som råkar ut för det här med den retorik de använt i kommunikationen med OP. De hoppas väl på att kunden inte ska orka bråka och försöka böja tillbaka själv. Hävdar man bara sin rätt så ligger ju bevisbördan helt på Inet. Drar man det vidare till ARN kan jag inte tänka mig att det räcker för Inet att hävda att kortet inspekterats.

Att alltid filma uppackning som konsument skulle ju givetvis hjälpa, men det är ju vansinnigt att man ska behöva göra det.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti