Permalänk

Tradera tvist

Hej!

Jag sålde ett grafik asus 3080 på tradera. Skriver i annonsen att det är begangnat, använt i några månader men lite så de är i nyskick MEN använt.
Skriver också att den skickas i originalkartongen

En kille vinner budgivningen och jag skickar produkten. Efter några dagar så hör han av sig och skriver att jag ljugit, ska skicka tillbaka pengarna direkt, annars ”blir det jävligt dyrt för dig”. Att han ska kontakta tradera, ta det den svåra vägen e tc. Hotade ganska mycket och var allmänt otrevlig.
Frågar vad som är fel? Så säger han att jag inte skickat de i originalantistatpåsen utan en annan antistatpåse och att plomberingen för två portar saknas. Förklarar att den är begagnad och använd och jag har inte sagt att de ska skickas som ny från butik. Efter mycket hot och prat emellan oss så ber jag honom invänta tradera så får dom lösa detta åt oss.

Nu har tradera hört sig, då har han skrivit att det är massa som saknas. Grejen är att han själv säljer dessa hela tiden på tradera och skriver att de är nya från butik. Så antagligen tänkte han göra de med detta med, men nu går de inte eftersom de ser använt ut.

Jag skickade all ”bevisning” jag har angående detta. Hur stor är risken att jag får betala tillbaka?

Jag är även rädd att han ska skicka tillbaka en defekt produkt och jag har fått betala tillbaka nästan 9k för de.

Permalänk
Medlem

Folk bedömer skicket på saker de köper på Tradera efter hur mycket de betalat,
sålde du det för 120% av nypris så förväntar de sig 20% bättre än nyskick.

Seriöst,
om du bara är tydlig med att kontaktpluggar och antistatpåsar inte är en väsentlig del för varken grafikkortet eller orginalkartongen så kan du vara lugn.
Vad säger tradera?

Permalänk
Avstängd

Du fyllde nog i begagnad vid försäljning och då bör det vara lungt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Hej!

Jag sålde ett grafik asus 3080 på tradera. Skriver i annonsen att det är begangnat, använt i några månader men lite så de är i nyskick MEN använt.
Skriver också att den skickas i originalkartongen

En kille vinner budgivningen och jag skickar produkten. Efter några dagar så hör han av sig och skriver att jag ljugit, ska skicka tillbaka pengarna direkt, annars ”blir det jävligt dyrt för dig”. Att han ska kontakta tradera, ta det den svåra vägen e tc. Hotade ganska mycket och var allmänt otrevlig.
Frågar vad som är fel? Så säger han att jag inte skickat de i originalantistatpåsen utan en annan antistatpåse och att plomberingen för två portar saknas. Förklarar att den är begagnad och använd och jag har inte sagt att de ska skickas som ny från butik. Efter mycket hot och prat emellan oss så ber jag honom invänta tradera så får dom lösa detta åt oss.

Nu har tradera hört sig, då har han skrivit att det är massa som saknas. Grejen är att han själv säljer dessa hela tiden på tradera och skriver att de är nya från butik. Så antagligen tänkte han göra de med detta med, men nu går de inte eftersom de ser använt ut.

Jag skickade all ”bevisning” jag har angående detta. Hur stor är risken att jag får betala tillbaka?

Jag är även rädd att han ska skicka tillbaka en defekt produkt och jag har fått betala tillbaka nästan 9k för de.

Du sålde en produkt och beskrev dess skick.
Han köpte det och trodde han skulle scalpa på det som ny produkt.
Nu spelar han P12a och skall väl skicka tillbaka ett av de defekta han lyckats köpa på sig.

Nejdu, sätt honom på plats med Tors hammare, han luktar gammal fisk lång väg!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk

Vad trött man blir på folk

Permalänk

Jag har bara svarat med den bevisning jag har, att jag skickade i en antistatpåse, att de bara var de två sakerna som saknades genom en print på våra meddelanden, att jag skrev att den skickades i originalkartong vilken den gjorde osv, men inte fått någon återkoppling ännu.

Grejen är att han lägger ut såna här 2-3 ggr i veckan för typ 15k, skriver att den är ny från butik osv ”fick hem den nu, men använder inte”. Men ser att han själv köpt dom via tradera så han ljuger ju och då kan han ju inte ljuga när dessa saknas…

Vad jag läst mig till så är tradera och PayPal 9/10 ggr på köparens sida.

Permalänk
Avstängd

Haha vad är det för tomte? Såna borde ju stängas av från tradera bara.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Du sålde en produkt och beskrev dess skick.
Han köpte det och trodde han skulle scalpa på det som ny produkt.
Nu spelar han P12a och skall väl skicka tillbaka ett av de defekta han lyckats köpa på sig.

Nejdu, sätt honom på plats med Tors hammare, han luktar gammal fisk lång väg!

/Lifooz

Är rädd för det med. 54 årig man som försöker blåsa 😂

Permalänk

Va glad att det inte är den som jag köpte en gång en sak för 45 :- som var dåligt packad så den gick sönder. Han blev arg när jag meddelade. Satte 2 i betyg med enkel motivering för dåligt packat och hotfullt bemötande. Han åkte 10 mil enskild väg och kom hem till mig och hotade mig för att jag satt lågt betyg...

Finns mycket idioter på tradera.
Hoppas du får rätt utan några otrevliga följder.

Fotade du noga innan du lade i och skickade? Tillräckligt med bilder i annonsen som visade hur allt såg ut i kartongen i det som kommer skickas?

Tradera är bilder bilder bilder.
Säljer inte dyrare saker där längre utan bara mellan 4 ögon via facebook marketplace eller blocket

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

Va glad att det inte är den som jag köpte en gång en sak för 45 :- som var dåligt packad så den gick sönder. Han blev arg när jag meddelade. Satte 2 i betyg med enkel motivering för dåligt packat och hotfullt bemötande. Han åkte 10 mil enskild väg och kom hem till mig och hotade mig för att jag satt lågt betyg...

Finns mycket idioter på tradera.
Hoppas du får rätt utan några otrevliga följder.

Fotade du noga innan du lade i och skickade? Tillräckligt med bilder i annonsen som visade hur allt såg ut i kartongen i det som kommer skickas?

Tradera är bilder bilder bilder.
Säljer inte dyrare saker där längre utan bara mellan 4 ögon via facebook marketplace eller blocket

Är de jag är rädd för nu att han ska komma hit, om de blir t ex till min fördel. Efter alla hot han skrev på meddelanden.
Är rädd att han ska dyka upp när jag är ensam hemma med min dotter (är tjej), sålde min sambos dataprylar. Kommer iaf inte använda tradera något mer…..

Permalänk
Medlem

Blocka honom och gå vidare om du hade markerat att den säljs som begagnat. Finns ingen risk alls att du ska betala tillbaka. Det fungerar inte så.

Rekommenderar dock att du lämnar bättre beskrivning nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Är de jag är rädd för nu att han ska komma hit, om de blir t ex till min fördel. Efter alla hot han skrev på meddelanden.
Är rädd att han ska dyka upp när jag är ensam hemma med min dotter (är tjej), sålde min sambos dataprylar. Kommer iaf inte använda tradera något mer…..

Lås dörren och släpp inte in idioten. Polisanmäl om du känner dig obekväm. Du har inte gjort något fel och det kommer Tradera såklart förstå (speciellt om denne person nu hotar dig i meddelanden).

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Är de jag är rädd för nu att han ska komma hit, om de blir t ex till min fördel. Efter alla hot han skrev på meddelanden.
Är rädd att han ska dyka upp när jag är ensam hemma med min dotter (är tjej), sålde min sambos dataprylar. Kommer iaf inte använda tradera något mer…..

Om han nu hat hotat via meddelanden och du är orolig för dig eller din familjs säkerhet tycker jag du borde ta upp det med polisen också. Det är ju trots allt olaga hot...
Det kan ju dock gå två vägar, men att ha det dokumenterat är mycket viktigt ifall något händer. Då kan man snabbare gå vidare.

Om du har hans fullständiga namn kanske man borde anmäla till skatteverket också om det nu är något som sker regelbundet låter det som att han borde ha ett företag. Det borde gå att göra anonymt också.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Är de jag är rädd för nu att han ska komma hit, om de blir t ex till min fördel. Efter alla hot han skrev på meddelanden.
Är rädd att han ska dyka upp när jag är ensam hemma med min dotter (är tjej), sålde min sambos dataprylar. Kommer iaf inte använda tradera något mer…..

Risken för det är extremt låg och inget att oroa sig för, idioter är ofta stora i käften men inte så mycket för att faktiskt göra saker.
Som rekommenderas ovan, blocka och låt tradera sköta det och visa dem hoten. Därefter gå vidare, skulle det bli mer så polisanmäl.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Jag har bara svarat med den bevisning jag har, att jag skickade i en antistatpåse, att de bara var de två sakerna som saknades genom en print på våra meddelanden, att jag skrev att den skickades i originalkartong vilken den gjorde osv, men inte fått någon återkoppling ännu.

Grejen är att han lägger ut såna här 2-3 ggr i veckan för typ 15k, skriver att den är ny från butik osv ”fick hem den nu, men använder inte”. Men ser att han själv köpt dom via tradera så han ljuger ju och då kan han ju inte ljuga när dessa saknas…

Vad jag läst mig till så är tradera och PayPal 9/10 ggr på köparens sida.

Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Är rädd för det med. 54 årig man som försöker blåsa 😂

Ah, med det du skriver så är det redan givet, han är ute efter att blåsa dig på något sätt i efterhand.

Även om han skulle skicka ett trasigt kort tillbaka till dig, så skulle Tradera förmodligen gå på hans linje då han skickade "samma" kort tillbaka.

Var också noga med att spara all dokumentation, som t.ex det som sagts mellan er.
Speciellt hans hot skall användas mot honom.

Nej som andra sagt, blockera honom och håll bara kommunikation med Tradera.
De får meddela honom vad de väljer att göra i den här tvisten.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Är de jag är rädd för nu att han ska komma hit, om de blir t ex till min fördel. Efter alla hot han skrev på meddelanden.
Är rädd att han ska dyka upp när jag är ensam hemma med min dotter (är tjej), sålde min sambos dataprylar. Kommer iaf inte använda tradera något mer…..

Bor han nära skicka sambon eller stor kompis att hämta tillbaka det och ge honom pengarna tillbaka även om det svider. Inte värt det även om hen "vinner"

I mitt fall rekomenderade tradera att dom skulle ta bort min recension för min säkerhets skull. Har två små barn hemma, problemet är ju att nu blev ju risken att någon annan råkar ut för honom.
Säljaren blev inte blockad av tradera
Polisen gjorde inte mycket annat än att ta anmälan.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Bor han nära skicka sambon eller stor kompis att hämta tillbaka det och ge honom pengarna tillbaka även om det svider. Inte värt det även om hen "vinner"

Nej hon skall inte ge sig, vederbörande herre behöver en näsbränna så han fattar att det inte lönar sig att hota sig till allt i livet.
Folk som han skall skit ha, så är det bara.

Hon har både sambo och lås på dörren så hon sitter rätt säkert.
Sedan är han förmodligen för lat för att åka och göra något av sina hot också!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Är de jag är rädd för nu att han ska komma hit, om de blir t ex till min fördel. Efter alla hot han skrev på meddelanden.
Är rädd att han ska dyka upp när jag är ensam hemma med min dotter (är tjej), sålde min sambos dataprylar. Kommer iaf inte använda tradera något mer…..

Se till att du lyfter detta för Tradera, och polisanmäl om han nu har hotat er säkerhet.

Detta är inte OK någonstans. Fy fan vilken typ.

Permalänk
Medlem

Tips: Använd aldrig ordet "nyskick" i någon situation alls när det handlar om andrahands-handel. Det skapar bara misstolkningar och förväntningar som kan vara högre än rimligt.

Permalänk
Medlem

Tradera's säkerhetsavdelning

Tradera har en säkerhetsavdelning, som jag själv har använt mig av när jag kände mig hotad av en köpare.
Tror att en balans mellan gränsdragning (kränkning av ens integritet) och återhållsamhet (finna rätt nivå på
gränsdragningen) är att rekommendera. "Den sista idioten är inte född ännu!"

Visa signatur

"Hopefully another 25 years with AMD!"

Permalänk
Inaktiv

* Lägger alltid upp bilder på allt som är viktigt när jag säljer på Tradera. Tradera tillåter max. 5 bilder, men det är ju enkelt att klippa ihop flera bilder på mindre detaljer till en normalstor bild. Jag märker dessutom varje bild med mitt kontonamn på flera ställen.
* Lägger alltid upp en bild där serienumret syns för att slippa risken att bli blåst av någon som hävdar att varan är trasig och byter ut den mot en likadan som verkligen är trasig (en kompis råkade ut för detta och insåg det när han senare hittade originalkartongen han trodde var borta). Det går dessutom att ”märka” de flesta varor på sätt som inte syns om man inte tittar efter väldigt noga.
* Skriver alltid ”säljs i befintligt, begagnat men fullt fungerande skick och enligt bilderna på säljsidan”.
* Skickar alltid dyrare saker bevittnat och skriver detta tydligt på säljsidan för produkten. Ber även den som bevittnar att ta bilder. Då blir det svårt för köparen att hävda att jag har blåst hen och skickat ett mjölpaket.
* När jag sålde ett grafikkort förra året kollade jag upp dem som bjöd. Det var flera helt nya konton som bjöd på ett flertal grafikkort samtidigt och några som var rejält struliga enligt tidigare omdömen. Man kan blocka medlemmar på Tradera förutom om de har högsta nuvarande budet eller inte har nått upp till sitt maxbud än. Jag blockade sedan dessa personer så fort det gick.

Låter jag paranoid? Det är jag inte, men jag gillar helt enkelt inte strulpellar och försöker skrämma bort dem redan från början genom att täppa till de öppningar de kan använda för att strula.
Om jag var en av strulpellarna på Tradera skulle jag inte bjuda på en vara där någon skriver det jag själv brukar skriva. Det går fort att ta några foton och ännu snabbare att lägga till ”avtalstexten”.
Jag har ännu inte haft några problem på Tradera.

Någon som har fler tips på vad man kan göra/skriva?

Permalänk

Nu när jag loggade in så hade han skrivit meddelande att jag kunde betala honom så tar han bort tvisten på tradera. ”För jag kommer vinna och då kostar de dig dyrt”….

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Nu när jag loggade in så hade han skrivit meddelande att jag kunde betala honom så tar han bort tvisten på tradera. ”För jag kommer vinna och då kostar de dig dyrt”….

Ignorera och gå vidare, personen försöker uppenbarligen skrämma dig till att betala utanför Tradera. Hade personen trott att denne kommer vinna tvisten så skulle denne bara inväntat Traderas svar

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Gnäller köparen på att de fattas små saker men ingenting om att kortet ej funkar, det skulle jag vara mer orolig för än nån liten påse.
(Eller har jag missat någon detalj) ?

Att folk ens orka hålla på asså!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Nu när jag loggade in så hade han skrivit meddelande att jag kunde betala honom så tar han bort tvisten på tradera. ”För jag kommer vinna och då kostar de dig dyrt”….

Usch vad tråkigt Man stöter på alla konstiga typer av människor på tradera. Jag hade en kille som sålde mig en moddad nätverksswitch men han hade inte ens kontrollerat att fläktarna han moddat fungerade. När jag påpekade detta sa han ”det är ju bara att öppna upp och mäta lite” utan att be om ursäkt. Nog för att jag kunde göra just detta men alla kan inte det och tyckte det var rätt oförskämt.

Självklart inte jämförbart med din idiot men det finns alla möjliga spännande typer där

Stå på dig och ignorera/polisanmäl så löser det sig. Vik dig ej!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

"för jag kommer vinna och då kostar de dig dyrt" LOL vilken fjabbe!

Hur ser recensionerna ut från andra som handlat/sålt av honom? Det kanske känns obekvämt men du borde lämna ett betyg som återspeglar den här interaktionen. Förhoppningsvis stoppar det kanske någon annan person att göra affärer med honom i framtiden.

Edit: och det här är varför jag hatar att sälja saker begagnat. Har sålt ett par billigare bilar, och bara det fick mig att tappa suget rätt hårt.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Gnäller köparen på att de fattas små saker men ingenting om att kortet ej funkar, det skulle jag vara mer orolig för än nån liten påse.
(Eller har jag missat någon detalj) ?

Att folk ens orka hålla på asså!

Bara att de saknas antistatpåsen plus två plastplomberingar. Han kan inte lägga ut de till försäljning då och skriva att de är nytt…

Permalänk
Skrivet av Ostbullen:

"för jag kommer vinna och då kostar de dig dyrt" LOL vilken fjabbe!

Hur ser recensionerna ut från andra som handlat/sålt av honom? Det kanske känns obekvämt men du borde lämna ett betyg som återspeglar den här interaktionen. Förhoppningsvis stoppar det kanske någon annan person att göra affärer med honom i framtiden.

Edit: och det här är varför jag hatar att sälja saker begagnat. Har sålt ett par billigare bilar, och bara det fick mig att tappa suget rätt hårt.

Han har en negativ. Men grejen är att jag honom en positiv när jag mottagit betalning osv. Men de går ju inte att ändra nu, så kan ju ha hänt många fler utan att man vet egentligen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Han har en negativ. Men grejen är att jag honom en positiv när jag mottagit betalning osv. Men de går ju inte att ändra nu, så kan ju ha hänt många fler utan att man vet egentligen..

Aha, ja då är det inte så mycket att göra åt saken då, man undrar ju hur många andra personer han har hamnat i luven på :/

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Skrivet av Ostbullen:

Aha, ja då är det inte så mycket att göra åt saken då, man undrar ju hur många andra personer han har hamnat i luven på :/

Ja du de kan man undra. Känns som han försöker skrämma mig till att betala tillbaka och det kan jag absolut göra för att slippa detta. Men vad säger att han skickar tillbaka samma produkt och inte en skadad, eller skickar den överhuvudtaget så står jag där utan grafikkort och pengar.