Scalpers säljer förhandsbokningar av Steam Deck trots Valves åtgärder

Permalänk
Melding Plague

Scalpers säljer förhandsbokningar av Steam Deck trots Valves åtgärder

Förbokningar av Valves handhållna nyhet dyker upp på begagnatmarknaden och marknadsplattformar likt Ebay med rejäla prishöjningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Scalping kommer verkligen att definiera 2020-talets IT e-handel där Sars-CoV-2 agerade som den tändande gnistan 2020.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Finns ingen gräns tydligen...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hur blir man garanterad som köpare att man verkligen får sin Steam Deck från scalpers när man "köpt" en förbokning? Man hade ju sin chans att förboka innan det öppnades helt för allmänheten, varför vill man hellre betala flera tusen mer? Bara för att få sin enhet innan i år?

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem

Fast lär ju inte vara några mängder om bottar inte kan skapa nya konton. Så vi pratar några få ex av personer som vill tjäna en slant. Jag är inte oroad.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast lär ju inte vara några mängder om bottar inte kan skapa nya konton. Så vi pratar några få ex av personer som vill tjäna en slant. Jag är inte oroad.

Finns dock gott om botkonton som har använts till skinhandel och annat.

Permalänk
Medlem

Det blir bara värre och värre. Crypto brytning och COVID har dragit igång något riktigt hemskt.

Permalänk
Medlem

Så länge det finns idioter som köper prylar till ockerpris, så kommer det finnas scalpers.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Inget nytt fenomen och hade steam velat stoppa det så hade det varit enkelt för ett så stort bolag.

Lås varje köp till ett steamkonto (i ett år efter köp), vem vill köpa en konsol utan spel när dom flesta har en arme av spel på sitt egna steam. Finns en uppsjö med idéer som var bättre än denna, detta var bara ett sätt att få in mera pengar på varje köp (oavsett vem som köper).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Inget nytt fenomen och hade steam velat stoppa det så hade det varit enkelt för ett så stort bolag.

Lås varje köp till ett steamkonto (i ett år efter köp), vem vill köpa en konsol utan spel när dom flesta har en arme av spel på sitt egna steam. Finns en uppsjö med idéer som var bättre än denna, detta var bara ett sätt att få in mera pengar på varje köp (oavsett vem som köper).

Ditt förslag är ju det dom använde. Man kan bara köpa en enhet per konto

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem

Vet inte vilka som är mer avskyvärda, scalpers eller folk som faktiskt köper av dessa scalpers.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att nämna att Ebay stängde ned mycket av dessa säljare då de bröt mot nån förboknings policy om att om man köper ngt som är förhandsbokat måste det levereras inom 30 dagar.

https://zephyrnet.com/steam-deck-resellers-are-being-removed-...

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av deques:

Ditt förslag är ju det dom använde. Man kan bara köpa en enhet per konto

Men konsolen är inte låst till kontot du köpte det på, det är det jag menade.
Något som låser fast konsolen på köparen, vilket gör den ointressant för dom flesta i andrahand (första året).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Men konsolen är inte låst till kontot du köpte det på, det är det jag menade.
Något som låser fast konsolen på köparen, vilket gör den ointressant för dom flesta i andrahand (första året).

Fast det skulle helt gå emot hela produktens identitet, det är ju en full PC så vad skulle de vara tvungen att göra för att faktiskt låsa ner den tillräckligt att det realistiskt skulle vara en restriktion de kunde enforca? Det skulle inte vara en PC längre om de lyckades göra det...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av deques:

Ditt förslag är ju det dom använde. Man kan bara köpa en enhet per konto

Ett köp per konto och att det var låst till det kontot som köpte den så ingen annan kan logga in. Inte riktigt samma sak.

Ett år är dock ganska länge men visst hade det kanske gått att göra något sådant där den är låst till det kontot den köps på i X månader för att slippa scalpers. Men det går ju bara om det var en SteamOS machine och inget annat hade kunnat installeras.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Men konsolen är inte låst till kontot du köpte det på, det är det jag menade.
Något som låser fast konsolen på köparen, vilket gör den ointressant för dom flesta i andrahand (första året).

Du måste ha missuppfattat vad Steam Deck är. Det är ingen konsol, det är en PC. Du kan ta bort det förinstallerade SteamOS och installera Windows för att kunna installera andra saker

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem

När jag läste den första nyheten om denna konsolen så tänkte jag direkt på Steam Machines.

Hur gick det för Steam Machines och hur gick det förresten för Steam Controller?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Så vad är era förutsägelse (när tros ni få era). Själv lyckades jag förhandsboka 19:06 dvs 6 minuter efter starttiden och hoppas på Januari.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Inaktiv

Det är ju folk som köper av scalpers som är problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av deques:

Du måste ha missuppfattat vad Steam Deck är. Det är ingen konsol, det är en PC. Du kan ta bort det förinstallerade SteamOS och installera Windows för att kunna installera andra saker

Jo det visste jag men ändå fullt möjligt att låsa steamkonto till hårdvara på varje unik enhet.
så gott som alla lär ju spela på den, försvinnande del som kommer laborera med Windows.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av deques:

Du måste ha missuppfattat vad Steam Deck är. Det är ingen konsol, det är en PC. Du kan ta bort det förinstallerade SteamOS och installera Windows för att kunna installera andra saker

Till och med skribenten till första artikeln om Steam Deck kallar det för konsol.
Gå inte på berg när det finns småsten.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Att vara en Scalper är att utnyttja de fria marknadskrafterna, och är dessutom fullkomligt lagligt. Däremot att låsa ned en produkt så du inte får sälja den vidare på något sätt är olagligt.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av danskung:

Så vad är era förutsägelse (när tros ni få era). Själv lyckades jag förhandsboka 19:06 dvs 6 minuter efter starttiden och hoppas på Januari.

Jag har Q1 2022 på min order som preliminärt leveransdatum, d.v.s. Dec 21 - Feb 22.

Jag hoppas såklart jag var snabb nog att få min redan i December inför ledigheterna

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

När jag läste den första nyheten om denna konsolen så tänkte jag direkt på Steam Machines.

Hur gick det för Steam Machines och hur gick det förresten för Steam Controller?

Steam Machines gick väl inte så bra om jag minns det rätt. Det tog aldrig riktigt fart då konsolen saknade lite incitament. Vi som spelade på PC hade inget behov och de som normalt kör med konsol tyckte nog priserna var för höga. Fanns inte direkt någon "killer app" och Steam-OS var inte heller där det är idag. Eftersom spelen inte optimeras som de gör till en konsol så måste hårdvaran ligga på en mkt högre nivå = ett högre pris. Tror det är en svår produkt att slå igenom med.

Steam Controllern gick bättre va? Problemet var väl att man gick in för hårt med touchpads. Istället för komplement så var det liksom tanken med hela handkontrollen. Tror man gått en mycket smartare väg med Steam Deck där touchpads faktiskt är ett komplement du kan använda i spel där det behövs istället för att bli tvingad att använda dem i spel där thumbsticks är bättre.

Raderade ett ord. Also 1337 ;)
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Elakekocken:

https://imagizer.imageshack.com/v2/320xq90/r/922/zl5Rkr.jpg

Till och med skribenten till första artikeln om Steam Deck kallar det för konsol.
Gå inte på berg när det finns småsten.

Faktum är att Valve själv kallar det för just en PC. Vad en skribent för SweClockers skriver eller inte skriver är ärligt talat inte relevant i sakfrågan, detta då Valve i sitt officiella material kallar det för en portabel PC.
Så det där med småsten, glashus eller vad man nu vill kalla det...

"Once you've logged into Steam Deck, your entire Steam Library shows up, just like any other PC." - Källa.

"Steam Deck is a powerful handheld gaming PC that delivers the Steam games and features you love." - Källa.

"You can also install and use PC software, of course. Browse the web, watch streaming video, do your normal productivity stuff, install some other game stores, whatever." - Källa.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Sötast

Har sagt det innan och säger det igen.

Om inte folk är dumma nog av att köpa från scalpers så försvinner scalpers.
Scalpers är i princip robin hood som ger till sig själva. De utnyttjar folk som har mer pengar än vad de har kontroll över sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Det är ju folk som köper av scalpers som är problemet

Nja skulle nog tycka det är både och, kommer väl sluta i att vi får mer lagar i det här landet i framtiden eftersom folk inte kan bete sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Det blir bara värre och värre. Crypto brytning och COVID har dragit igång något riktigt hemskt.

Tack, nu har jag fått min dagsdos av att skylla något hemskt på crypto
Detta med scalping var väl inget oväntat? Allt som har en begränsad tillgång (i detta fall är det ju hårdvara och inte steamkonton som är den begränsande faktorn) kommer att råka ut för scalping i viss usträckning.
Enda anledningen till att ni fortfarande kan köpa mjölk på ica är ju för att den har för låg hashrate (och för att ica inte kör visma...).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Känns som att det här kommer bli en förlustaffär för många scalpers. Steam Deck är en ny produkt, och det är mer ett komplement till en PC än något man verkligen måste ha. De som vill vara early adopters har mest troligt redan bokat ett exemplar, och de som valt att avvakta kommer inte slänga 12000 spänn på närmaste scalper.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Inget nytt fenomen och hade steam velat stoppa det så hade det varit enkelt för ett så stort bolag.

Lås varje köp till ett steamkonto (i ett år efter köp), vem vill köpa en konsol utan spel när dom flesta har en arme av spel på sitt egna steam. Finns en uppsjö med idéer som var bättre än denna, detta var bara ett sätt att få in mera pengar på varje köp (oavsett vem som köper).

Vem vill köpa en så låst dator dock?

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|