Bud via PM eller inte i Sweclockers marknad?

Permalänk

Bud via PM eller inte i Sweclockers marknad?

Hittade ingen vettig kategori att lägga denna tråd i så admin får mer än gärna flytta den om den hamnade olämpligt.

Hänger en del på Sweclockers marknad och på senare år så har försäljningen mer och mer gått över till auktioner istället för fast pris.

De flesta lägger sina bud under annonsen, men sedan verkar de finnas en hel del som skriver PM till säljaren med sina bud. Personligen tycker jag att detta är ett otyg i och med att regeln om att man inte får sätta ett utgångspris som är högre än lägsta nypris då inte betyder ett dugg.

Direkt vid första bud så kan säljaren direkt hävda att det har inkommit ett bud via PM som är betydligt högre än lägsta nypris och vips så har man egentligen då frångått regeln om att utgångsbud inte får vara högre än lägsta nypris.

Jag önskar att samtliga bud skall vara synliga annonsen så att alla intresserade kan följa budgivningen på ett korrekt sätt.

Har påpekat detta för Sweclockers administratörer, men de och även ni andra kanske tycker olika.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Inaktiv

Instämmer, sker budgivning via PM är det som vanlig medlem omöjligt att veta om budgivningen går korrekt till. Kan man inte se budgivningen "live", så att säga, så tar det bort ganska mycket av intresset för just att buda för min del.

Edit: Alternativt att den som har just då ledande bud verifierar i tråden.

Permalänk
Medlem

Håller fullständigt med. Så länge budgivning ala tradera tillåts borde alla bud synas. Vid fast pris är det skillnad!

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Avstängd

Jag vill också ha alla bud i tråden då man som både köpare och säljare ser att allt som skrivs stämmer. Väldigt enkelt annars att skriva "bud på PM som är 200kr högre" till en budgivare och på det sättet helt enkelt trissa upp budet från den andre även om det inte finns något i PM-korgen.
Givetvis är det också en chansning om inte personen i tråden vill höja sitt bud.

Jag förespråkar att alla bud ska finnas i tråden. Mindre chans för fusk och ingen blir lurad. Sen är det ändå upp till säljaren vem han väljer att sälja till. Ibland kan det vara värt 200kr lägre pris för att slippa skicka en vara om det finns någon som gärna kommer och hämtar upp den istället.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Asså för att detta ska funka måste swec ta bort pm funktionen alternativt anställa en person som enbart går in på medlemmarnas konton och läser av deras privata PM för att se att ingen budat den vägen?
Det säger ju sig självt att det inte fungerar i praktiken. Samma som reglerna om bristvaror, visst du kan inte sätta utgångspriset högre än vad det kostar i affär men inget säger ju att reservationspriset ligger flera våningar upp.

Och vad händer när din öppna budgivning är slut men du som säljare inte är nöjd med slutpriset? ska Swecs ledning tvinga dig sälja under hot om avstängning eller nåt?

Idén är kanske bra, men det går inte att utföra på ett bra sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Asså för att detta ska funka måste swec ta bort pm funktionen alternativt anställa en person som enbart går in på medlemmarnas konton och läser av deras privata PM för att se att ingen budat den vägen?
Det säger ju sig självt att det inte fungerar i praktiken. Samma som reglerna om bristvaror, visst du kan inte sätta utgångspriset högre än vad det kostar i affär men inget säger ju att reservationspriset ligger flera våningar upp.

Och vad händer när din öppna budgivning är slut men du som säljare inte är nöjd med slutpriset? ska Swecs ledning tvinga dig sälja under hot om avstängning eller nåt?

Idén är kanske bra, men det går inte att utföra på ett bra sätt.

Alternativt blockera PM funktionen så länge man har en aktiv annons?

Permalänk
Medlem

Upp till säljaren att avgöra hur denne vill ha det. Passar det inte dig som köpare, scrolla vidare.
Sett en del intressanta annonser, men just med kommentaren om att det har kommit ett bud via PM.

Inte ett förfarande som passar mig, så jag passar hellre hela annonsen. Det finns dock en tråd med marknadsreferenser, är man osäker på säljaren så kan man läsa den.

Men det är upp till säljaren att bestämma hur och till vem denne vill sälja till.
Köparen får antingen acceptera förfarandet, eller scrolla vidare.

Permalänk
Skrivet av Blub:

Asså för att detta ska funka måste swec ta bort pm funktionen alternativt anställa en person som enbart går in på medlemmarnas konton och läser av deras privata PM för att se att ingen budat den vägen?
Det säger ju sig självt att det inte fungerar i praktiken. Samma som reglerna om bristvaror, visst du kan inte sätta utgångspriset högre än vad det kostar i affär men inget säger ju att reservationspriset ligger flera våningar upp.

Och vad händer när din öppna budgivning är slut men du som säljare inte är nöjd med slutpriset? ska Swecs ledning tvinga dig sälja under hot om avstängning eller nåt?

Idén är kanske bra, men det går inte att utföra på ett bra sätt.

Borde inte vara så svårt. Sätter man upp en regel om att budgivning skall göras öppet så förutsätter man att medlemmarna här följer den. Om någon mot förmodan inte följer det så kan det i förlängningen leda till avstängning i marknaden.

Säljaren kan ju även vara tvungen att sätta ett reservationspris som den måste sälja varan för. Antingen säljer man till fast pris eller så har man en öppen budgivning med reservationspris och där säljaren och högsta budgivare är skyldiga att genomföra affären efter vinnande bud.

Genom att majoriteten av varor här nu säljs via budgivning så bör man kanske se till att systemet är lämpat för det med. För mig skapar det bara irritation när man är intresserad av en vara som sedan säljs till någon osynlig som har lagt bud via PM. Man slösar onödig tid och kraft på något som man i slutändan ändå inte har en chans till att få köpa.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Borde inte vara så svårt. Sätter man upp en regel om att budgivning skall göras öppet så förutsätter man att medlemmarna här följer den. Om någon mot förmodan inte följer det så kan det i förlängningen leda till avstängning i marknaden.

Säljaren kan ju även vara tvungen att sätta ett reservationspris som den måste sälja varan för. Antingen säljer man till fast pris eller så har man en öppen budgivning med reservationspris och där säljaren och högsta budgivare är skyldiga att genomföra affären efter vinnande bud.

Genom att majoriteten av varor här nu säljs via budgivning så bör man kanske se till att systemet är lämpat för det med. För mig skapar det bara irritation när man är intresserad av en vara som sedan säljs till någon osynlig som har lagt bud via PM. Man slösar onödig tid och kraft på något som man i slutändan ändå inte har en chans till att få köpa.

Och vad hindrar säljaren från att säga att han fått in bud från annat håll än swec?

Du har ju själv en avslutad annons med följande: "Avslutar budgivning när jag känner att det lugnat ner sig. Säljer till vem jag vill med rätt att neka."

Jag säger precis som @Molgorain, gillar du inte priset eller utformningen av annonsen så klicka vidare.

Permalänk
Medlem

Tycker också att anarkin på marknaden bör regleras.
Aktioner ska ha ett utgångspris, öppen budgivning och en sluttid.

Att en säljare säger sig ha en annan köpare eller ett bättre bud vid sidan om är väl marknadens äldsta försäljningsknep för att försöka sälja till en osäker köpare eller att trissa upp priset.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Skrivet av Blub:

Och vad hindrar säljaren från att säga att han fått in bud från annat håll än swec?

Du har ju själv en avslutad annons med följande: "Avslutar budgivning när jag känner att det lugnat ner sig. Säljer till vem jag vill med rätt att neka."

Jag säger precis som @Molgorain, gillar du inte priset eller utformningen av annonsen så klicka vidare.

Vad var det som var konstigt i min formulering? Jag hade annonsen uppe tills det inte kom in fler bud istället för att i början sätta en fast sluttid. Jag sålde varorna till den som hade högst bud i slutet. Att sälja den till vem som helst av de som har lagt ett öppet bud kan vara okej så länge som affären sker på smidigaste sättet. Jag kan sälja den till någon som har ett lägre bud, men som hämtar vara direkt hemma hos mig istället för att hålla på att skicka den med post. Säljaren lär vara öppen med det som sker och vara transparent gentemot alla andra som är med och budar. Skriv som säljare i tråden vad som händer och vad som gäller, men dölj inga bud bakom osynliga PM.

Som sagt var…. Detta är en omröstning och tråd för att se vad ni alla har för synpunkter. Jag har mina åsikter, men de behöver inte vara rätt.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Jo jag har råkat ut för dessa BUD va PM påstående och kontaktat sweclockers moderatorer angående det och dom vill inget göra. it is what it is sa dom typ.

Vad swec behöver göra är ett dedikerat system så du lägger bud via det systemet så det registreras.

Självklart kan man inte helt stoppa folk från att kontakta en säljare och göra en deal vid sidan om.

Tex la en jag känner upp en vara på tradera och jag sa att jag var intresserad. Då la han möjligheten att köpa för fast pris och då gjorde jag det.

Men som sagt hade sweclockers bara haft ett dedikerat system för bud inbyggt i annonsystemet och kanske även på det köp nu pris så hade det hela blivit mer transparent och mindre, "jag har fått bud via PM" bullshittet.

Det finns folk som skickar bud via PM, har sålt en del via swecs markad men jag skriver normalt sett alltid ut att bud ska skrivas i tråden, skickar nån via PM så ber jag dom framföra just det budet i tråden.

Sedan har jag även haft problem med att folk som vunnit med sitt bud senare vill ha en att bjuda på frakten.
Åter igen då kan man ha ett integrerat system där du måste betala ditt bud + frakt du valde.

Så mycket ligger egentligen på sweclockers att utveckla ett bättre system för sin marknad om dom nu vill att vi ska betala dom för att få annonsera här.

Vid det här laget om jag vill köpa eller sälja så vet jag soppas med folk i olika kretsar att vi kan skippa marknaden och göra privata deals istället.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig förr varit med om en så skitnödig marknadsplats där köparen tror att den har makt över säljarens preferenser.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

På Swedroids köp och sälj del så har de regel om att bud som kommit via PM ska redovisas i annonsen. Från deras regler "Om du tar emot ett PM med ett bud är du skyldig att upplysa andra intressenter genom att redovisa budet i din annons. Du måste samtidigt länka till användaren som gav dig budet genom att skriva ett @ följt av användarens namn. Om detta inte görs utgår vi ifrån att du medvetet försöker trissa upp priset på ditt objekt och annonsen kommer raderas." Tänker att Sweclockers kunde ha något liknande?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av fetakniven:

Jag har aldrig förr varit med om en så skitnödig marknadsplats där köparen tror att den har makt över säljarens preferenser.

Kanske för att vi här har en gemenskap, och vill att försäljningen ska spegla den respekt vi känner att vi därmed borde ha för varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Tycker också att anarkin på marknaden bör regleras.
Aktioner ska ha ett utgångspris, öppen budgivning och en sluttid.

Att en säljare säger sig ha en annan köpare eller ett bättre bud vid sidan om är väl marknadens äldsta försäljningsknep för att försöka sälja till en osäker köpare eller att trissa upp priset.

Då måste det ju införas nått form av tvingande på marknaden. De här reglerna om start pris som inte får va högre än si och så gör inte ett skvatt på varor som kommr bli sålda ändå.

Kolla lite på tradera som ett exempel, ofta auktioner som börjar på 1 kr på bristvaror går högre än de som satts på typ inköpspris.

Sen kanske inte tradera heller är så tvingande, värsta fall kan jag tänka mig att de som skiter o o sälja riskerar ett avstängt konto eller nått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Då måste det ju införas nått form av tvingande på marknaden. De här reglerna om start pris som inte får va högre än si och så gör inte ett skvatt på varor som kommr bli sålda ändå.

Kolla lite på tradera som ett exempel, ofta auktioner som börjar på 1 kr på bristvaror går högre än de som satts på typ inköpspris.

Sen kanske inte tradera heller är så tvingande, värsta fall kan jag tänka mig att de som skiter o o sälja riskerar ett avstängt konto eller nått.

Det finns redan regler på marknaden så att lägga till lite nya kan inte vara speciellt svårt.
Är inte speciellt intresserad av vad slutpriset kan bli men det ska finnas regler på hur en auktion ska vara och det här med att säljaren väljer vem som får köpa hör inte till en auktion.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Jag har aldrig förr varit med om en så skitnödig marknadsplats där köparen tror att den har makt över säljarens preferenser.

Som en användare som både köpt och sålt på marknaden så kan jag säga att nuvarande system hjälper varken köpare eller säljare.

Jag har fått skambud där under den 1/3 ja begärt på produkter som sålts nya och efter 2 veckor av skambud tagit ner den fått arga PM om varför tar du ner annonsen! en del av dessa PM kom från folk som då uppenbarligen inte ens lagt bud utan bara väntat på att i princip få skiten mot frakt gratis.

Nehe men synd för den köparen då som inte kan acceptera 1/3 av nypris på en produkt som fortfarande säljs.

Sålde det privat istället, fick vad jag begärde alltså "1/3 och köparen var mer än nöjd med en bra deal.

Lika mö hatar jag säljare som påstår sig ha bud dom ej vill redovisa för säljaren vill vara anonym.

Men då anser jag att man ska ta ner annonsen också, det är säljaren rätt, vill man inte lägre sälja på marknaden utan har löst det på annat vis så är det OK och potentiella köpare ska inte PMa argt till säljaren heller.

Ett bättre system handlar mest om att ge förtroende till både köpare och säljare, nuvarande system är inte förtroendeingivande och därför avstår nog många från att använda marknaden för man orkar inte med strul.

Jag både som köpare eller säljare kräver bara att folk involverade är ärliga och rationella, ett bra system hjälper till att ge förtroende för marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Det finns redan regler på marknaden så att lägga till lite nya kan inte vara speciellt svårt.
Är inte speciellt intresserad av vad slutpriset kan bli men det ska finnas regler på hur en auktion ska vara och det här med att säljaren väljer vem som får köpa hör inte till en auktion.

Ja precis de jag menar, varje annons liksom, säljer till vem jag vill när jag är nöjd med pris eller inte alls. Riktigt löjligt.

Permalänk
Medlem

Lite svår att förhålla sig till något på ett forum, det är ju inte som tradera som binder dig till köp o.s.v.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jnsson:

På Swedroids köp och sälj del så har de regel om att bud som kommit via PM ska redovisas i annonsen. Från deras regler "Om du tar emot ett PM med ett bud är du skyldig att upplysa andra intressenter genom att redovisa budet i din annons. Du måste samtidigt länka till användaren som gav dig budet genom att skriva ett @ följt av användarens namn. Om detta inte görs utgår vi ifrån att du medvetet försöker trissa upp priset på ditt objekt och annonsen kommer raderas." Tänker att Sweclockers kunde ha något liknande?

Från mig som användare av marknaden:
Det finns inget som hindrar säljaren att genomföra detta. Jag gör t ex detta när jag får bud i PM.

Jag tänker dock trycka på att jag aldrig vill att Sweclockers marknad ska bli någon form av auktionssystem där jag måste sälja till den som lägger ett visst bud utan det ska vara helt upp till mig som säljare att välja vem jag säljer till.

Vidare så avstår jag från att handla av säljare som inte redovisar eventuellt inkomna bud över PM just för att jag inte är intresserad av icke-transparenta budgivningar.

Från mig som moderator som har lite insyn i hur systemen fungerar:
Att genomföra en regel som förbjuder bud i PM blir svårt, den tekniska lösningen finns helt enkelt inte i dag att se till att regeln följs.

Bäst är helt enkelt att användarna som använder marknaden ser till att följa sina egna principer. Är det ett oschysst beteende? Gör inte affärer då. Vill du att andra ska redovisa bud som kommer från PM? Se till att inte buda själv genom PM och redovisa eget inkomna PM-bud?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnsson:

På Swedroids köp och sälj del så har de regel om att bud som kommit via PM ska redovisas i annonsen. Från deras regler "Om du tar emot ett PM med ett bud är du skyldig att upplysa andra intressenter genom att redovisa budet i din annons. Du måste samtidigt länka till användaren som gav dig budet genom att skriva ett @ följt av användarens namn. Om detta inte görs utgår vi ifrån att du medvetet försöker trissa upp priset på ditt objekt och annonsen kommer raderas." Tänker att Sweclockers kunde ha något liknande?

Det där skulle de kunna kopiera rakt över.

Dela i PM, fine by me. Men köparen eller säljaren bör posta det budet publikt. Typ annonser där flera saker säljs och någon lägger ett bud på tre saker men där andra redan lagt separat bud på något som ingår.

Skrivet av pa1983:

Som en användare som både köpt och sålt på marknaden så kan jag säga att nuvarande system hjälper varken köpare eller säljare.

Jag har fått skambud där under den 1/3 ja begärt på produkter som sålts nya och efter 2 veckor av skambud tagit ner den fått arga PM om varför tar du ner annonsen! en del av dessa PM kom från folk som då uppenbarligen inte ens lagt bud utan bara väntat på att i princip få skiten mot frakt gratis.

Nehe men synd för den köparen då som inte kan acceptera 1/3 av nypris på en produkt som fortfarande säljs.

Sålde det privat istället, fick vad jag begärde alltså "1/3 och köparen var mer än nöjd med en bra deal.

Lika mö hatar jag säljare som påstår sig ha bud dom ej vill redovisa för säljaren vill vara anonym.

Men då anser jag att man ska ta ner annonsen också, det är säljaren rätt, vill man inte lägre sälja på marknaden utan har löst det på annat vis så är det OK och potentiella köpare ska inte PMa argt till säljaren heller.

Ett bättre system handlar mest om att ge förtroende till både köpare och säljare, nuvarande system är inte förtroendeingivande och därför avstår nog många från att använda marknaden för man orkar inte med strul.

Jag både som köpare eller säljare kräver bara att folk involverade är ärliga och rationella, ett bra system hjälper till att ge förtroende för marknaden.

Bra skrivet, känner igen en del med mitt minimala användande av marknaden här.

Anonyma bud skulle nog bara vara aktuellt om det som säljs uppfattas vara så pinsamt att de som budar inte vill vara publika med att de intresserar sig för exempelvis sensuella verk med kvinnor och bläckfiskar.

Skrivet av PeoplesMC:

Ja precis de jag menar, varje annons liksom, säljer till vem jag vill när jag är nöjd med pris eller inte alls. Riktigt löjligt.

Jag kan delvis förstå det upplägget, känns affären inte okej och man vill dra sig ur? Borde gå ändå. Är den som budat högst helt ny på sidan men den näst högsta är en mer långvarig och aktiv medlem. Men det är inte snyggt.

Permalänk
Medlem

Håller helt med. Om man nu har en annons som avser budgivning varför som köpare skickar man då ett bud via PM?

PM vid annons sammanhang tycker jag endast är till för att skicka sin Address osv mellan köpare/säljare.

Om det inte varit för mycket jobb så hade en "budgivningsfunktion" inte varit dumt kanske?
Typ en box man trycker i och där man kan välja tex tid eller tex "sluttid efter första bud" eller "budgivning avslutas efter x tid av oaktivt budande" och då en ny ruta där man matar in sitt bud för att få en korrekt och ärlig budgivning. Och att man då måste varit medlem på sweclockers en vis tid eller nått sånt för att inte få massa fake konton. Eller att man måste verifiera sitt konto med bankid eller nått om man ska få använda marknadsfunktionen.

Visa signatur
Permalänk
Konsolpleb 🕹

Vi har ett budgivningssystem på ingång för marknaden. Det i sig är inte ett komplett system, köpare och säljare kan och får ju kontakta varandra bäst de vill här. Vi har inte någon ambition om att leka polis i hur användare kommunicerar privat. Vår uppmaning är absolut att hålla sig till tråden med en öppen budgivning, men som det ser ut idag har vi inga tankar på att aktivt förbjuda budgivning via andra metoder.

Vår ambition har aldrig varit att ha ett "riktigt" budgivningsystem. Vi är en marknadsplats likt blocket snarare än tradera först och främst, budgivning är något medlemmarna här börjat med själva. Vi vill absolut stötta och förenkla det med lite nya funktioner. Men vi planerar inte att bygga om hela marknaden så att vi har ett tvingande budgivningssystem.

En stor anledning till det är också för att det finns en stark praxis där säljaren själv väljer vem den säljer till, det vill säga inte nödvändigtvis högstbjudande. En annan anledning är att vi har gott om köpare som inte är registrerade medlemmar, skulle vi tvinga bud i tråden skulle det också innebära att vi skulle skära ner mängden potentiella köpare drastiskt.

Och, jag förstår om detta kan uppfattas som drygt men det är inte min avsikt, det finns ju ett väldigt lätt sätt att hantera det här som köpare: om priset inte passar kan man avstå. Precis som det fungerar på blocket eller andra plattformar: ringer du upp en säljare och denne påstår att den har bud som är 100% över priset i annonsen: köp det inte.

Som säljare har man förstås alltid möjligheten att själva ange i annonsen att man bara accepterar bud som syns i tråden och som köpare har man också alternativet att inte delta i budgivningar som accepterar bud utanför tråden. Men vi har inte för avsikt att tvinga fram något här.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Skriv som säljare i tråden vad som händer och vad som gäller, men dölj inga bud bakom osynliga PM.

Märkligt då du själv annonserade på marknadsplatsen och avslutade den annonsen med att skriva att du sålde den på annat håll... Så var det med den tydligheten från din sida...

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Från mig som användare av marknaden:
Det finns inget som hindrar säljaren att genomföra detta. Jag gör t ex detta när jag får bud i PM.

Jag tänker dock trycka på att jag aldrig vill att Sweclockers marknad ska bli någon form av auktionssystem där jag måste sälja till den som lägger ett visst bud utan det ska vara helt upp till mig som säljare att välja vem jag säljer till.

Vidare så avstår jag från att handla av säljare som inte redovisar eventuellt inkomna bud över PM just för att jag inte är intresserad av icke-transparenta budgivningar.

Från mig som moderator som har lite insyn i hur systemen fungerar:
Att genomföra en regel som förbjuder bud i PM blir svårt, den tekniska lösningen finns helt enkelt inte i dag att se till att regeln följs.

Bäst är helt enkelt att användarna som använder marknaden ser till att följa sina egna principer. Är det ett oschysst beteende? Gör inte affärer då. Vill du att andra ska redovisa bud som kommer från PM? Se till att inte buda själv genom PM och redovisa eget inkomna PM-bud?

Med tanke på att möjligheten i dag alltså inte finns att styra funktioner eller sätta regler på det sättet som en del här önskar, vore det då inte bättre att varor här på Sweclockers då endast säljs till ett fast pris? Säljaren sätter ett pris och vill ingen köpa den till det priset så har man möjlighet som säljare att SÄNKA priset i annonsen utan kostnad. Då kan ju medlemmar skicka hur många PM som helst och ha en dold budgivning om de vill samt att säljaren har fri prissättning. Om någon vill köpa varan för utsatt pris som står i annonsen så slår man till på en gång via meddelande i annonsen och då blir säljaren tvungen att sälja till det priset.

Om säljaren trots det raderar annonsen när intresse finns via meddelande i annonsen och säljer till någon annan så rapporteras detta in till administratörerna och säljaren får då en varning. Efter ett antal varningar så blir säljaren stoppad från att använda marknaden.

Nu myglas det hej vilt från vissa och priser trissas upp samt att auktioner definitivt inte är regelrätta
auktioner. Vissa säljare gör precis som de själv vill bara för att sko sig på ärliga vettiga medlemmar här på forumet.

Detta kanske inte heller genomförbart, men i dagsläget är marknaden lite märklig enligt mig. Börjar mer och mer kika på prylar på annat håll. Och visst går det att blunda och kika vidare, men jag sitter här för att jag anser att forumet är en ypperlig hjälp med många underbara medlemmar som gärna hjälper till.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Märkligt då du själv annonserade på marknadsplatsen och avslutade den annonsen med att skriva att du sålde den på annat håll... Så var det med den tydligheten från din sida...

Vilken annons var det du syftade på? Vad det iPhonen? Läs i så fall vad som stod längs nere i den.

” 1800:- eller högstbjudande. Kan skickas mot förskottsbetalning och fraktkostnad.” Vilket innebar att reservationspris inte uppnåddes.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Jag har aldrig förr varit med om en så skitnödig marknadsplats där köparen tror att den har makt över säljarens preferenser.

Skrivet av emopingvin:

Kanske för att vi här har en gemenskap, och vill att försäljningen ska spegla den respekt vi känner att vi därmed borde ha för varandra.

@emopingvin, nu kanske jag tolkar ditt citat fel. Men inledningen med ordet "kanske", känns som en anledning till varför köparen ska reglera för hur en säljare ska utforma sin annons. Med det som utgångspunkt är min kommentar utformad.

Har jag tolkat ditt citat rätt eller fel?

Varför ska respekten för gemenskapen utgå från köparen? Är nästa steg välgörenhet och "kompispris", bara för att man är medlem på Swec?

Respekt är dubbelriktat och inte bara från en part. Om man som köparen inte gillar annonsens utformning är det bara att scrolla vidare. När flera får det förhållningssättet till marknaden, så kommer det ha en påverkan på hur annonser skrivs och det leder till en ändrad marknadskultur efter en tid.

Sedan behöver man inte respekt för någon annan "okänd på internet", utan man kommer långt med allmänt hyfs, vett och etikett. Samt behandla människor med allmän värdighet, samt behandla dem som människor och inte bara text.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Molgorain:

Respekt är dubbelriktat och inte bara från en part.

Det här tycker jag är en viktig faktor som ibland glöms bort. Det är ofta ett stort fokus på köparen i den feedback vi får på hur marknaden bör förändras och drivas.

Det kan jag köpa i situationen med bristvaror som vi haft nu. Säljarna har en ovanlig maktposition när utbudet är så extremt begränsat. Därför infördes speciella regler.

Men till vardags så är ju en transaktion på marknaden balanserad. Köpare och säljare har motsvarande maktpositioner. Men många kommentarer om köparens tilltänkta rättigheter är utformade som om de hade att göra med ett monopol/oligopol.

Båda parter bör behandla varandra med respekt och vi i vår tur värnar om bådas intressen. Det är inga multinationella monsterföretag vi har att göra med här som måste regleras i detalj för att inte oskäligt profitera på "the little guy". Det är privata enskilda individer - om man ser något i en individ som gör att man inte vill göra affärer med den personen så bör man i min mening gå vidare, inte propsa på för att reglera den individens agerande.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

@UndaC gav ett utförligt svar om hur SweClockers resonerar ovan och jag vill bara tillägga att (nästan) allt vad gäller PM är bortom vår kontroll. Vi saknar helt enkelt möjligheten att läsa PM och att "förbjuda" budgivning den vägen vore därför praktiskt taget omöjligt. Den enda gången vi kan läsa en PM-konversation är om en av deltagarna anmäler den andra.

I fall där två normalt funtade människor för en dialog har vi rent krasst ingen möjlighet att läsa och helt sonika ta till någon åtgärd. Rimligen kommer ju två personer som gör affärer, oavsett former, den vägen inte heller ha för avsikt att anmäla den andra? Jag vågar också tala för hela, om inte en förkrossande majoritet, av forumet när jag skriver att det är bra att vi inte kan läsa användares PM.

Personligen håller jag mig enbart till budgivningar på SweClockers som sker öppet. I samtliga fall där någon sagt att denne fått ett PM privat är jag tydlig med att jag på grund av det inte längre vill vara delaktig i budgivningen. Hur ska jag kunna veta att säljaren inte blåljuger för att trissa upp priset?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner